Gå til innhold

Noen som har opplevd eller har en baby født med tarmen utenpå magen??


Carina har to små gull

Anbefalte innlegg

Var til ul på onsdag. Ble satt en uke tilbake, regna med det da jeg kun har hatt en mens siden forrige fødsel.

Så jeg var 11+3. Der kunne doktormannen se på lille bebis at tarmen ikke har trukket seg inn. Den burde ha gjort det til nå. Men det kunne være litt tidlig enda, men sannsynligheten for det var liten.

Om den ikke trakk seg tilbake var dette en "enkel" operasjon de kunne gjøre rett etter fødsel.

Eller det kunne være en kromosomfeil, så får full pakke med utredning nå. Får svar på noen prøver om 2-3 uker og ny ul om 4 uker. Blir noen laaaaange uker.

 

Er det noen i samme situasjon eller noen som har opplevd noe lignende eller kjenner noen som har opplevd det samme???? Lurer på hvordan det evt har gått med baby etter fødsel? Fødsel eller ks? Har tusen spm så tenke å kontakte jordmora mi for å få en time til tidlgiere samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren til fetteren min ble født med alt utenfor. Tok ks på riksen et par uker før termin, opererte med det samme, og alt gikk helt fint. Var en helt vanlig baby, og er i dag stor, frisk jente på 10 år:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenbarnet mitt ble født sånn for over 20 år siden. De visste ingenting før han ble født, men han ble sydd sammen og det gikk bra med ham :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg lå på rikshospitalet i 6 uker da datteren min ble født. Hun ble operert for noe annet, delt spiserør. Men da lå jeg sammen med tre andre par som fikk bebiser med gastroschise(tarmene på utsiden). vi lå på barnekirurgen, og det gikk kjempebra med de bebisene, et lite arr på magen på to av guttene, mens jenta hadde et 5 cm snitt. Hun hadde da flere organer på utsiden i tillegg. Dette går helt sikkert kjempebra:-)). I tillegg så er det lite senkomplikasjoner med gastrochise som oftest, mens datteren min som fikk operert spiserøret har vært mange turer inn og ut på riksen. Uansett, det er jo ikke til å legge skjul på at det er tøft å måtte operere sin nyfødte baby, men om du evt skal på Riksen så er barnekirurgen en knakende flott avdeling med mange flotte ansatte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som er født sånn. Relativt enkel operasjon, så lenge alt annet er som det skal. (i sjeldne tilfeller har du jo de som mangler rumpehull, feks, det innebærer noen ekstra hensyn og operasjoner de første årene)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en veninne som fikk en gutt med tarmene utenpå magen. Han ble tatt med ks på St.Olavs ca 3 uker før termin. Ble operert og kom hjem etter få uker. Alt har gått helt kjempebra!

 

Forstår godt frykten din for dette ukjente! Men slik jeg forstod veninnen min så var prognosene svært gode (over 95% overlever og får ikke store komplikasjoner i etterkant), og legene veldig flinke til å ta vare på de!

 

Stor klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte et par ting: to av mammaene hadde keisersnitt, en fødte vaginalt. Det virket også som det var delte meninger blandt legene om barn med gastroschise skulle fødes vaginalt eller vha KS. Det kommer nok litt an på hvor mye av tarmen(evt andre organer) som ligger på utsiden.

Det er 7 år siden jeg opplevde dette her, og har kontakt med de foreldreparene den dag i dag. Det går veldig fint med barna, og er helt normale og friske 7-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så masse for svar. Har fått lest meg litt opp og vet nå litt mer :)

 

Bor i Tromsø så regner med de har dyktige leger her også :)

 

Må bare vente i spening på svarene av duo testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...