Gå til innhold

Gir du barna dine kjøtt og meieriprodukter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Mentha & Junior

Har ingen planer om å innføre kosthold type veganer (eller vegetarianer) her i huset. Er mer bekymret for sprøytemidler og kjemiske tilsetninger enn kjøtt og melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinge dem til å ikke spise kjøtt? nekte mener du?

 

og hvorfor tror dere barna VIL ha kjøtt? er vel fordi foreldene gir dem det i utgangspunktet. kan ikke savne noe dem ikke har smakt.

 

Synes det er verre med foreldre som "tvinger" i barna kjøtt selv om de ikke vil ha...

 

ta en tur i dyreparken, pek på et lam og spør om han/henne vil spise det.. lurer på hva de hadde svart....

 

ikke hi

 

og hadde kjøtt vært en naturlig næringskilde for oss menneser ville barnet instinktivt kastet seg over det som en løveunge ville gjort.

 

konklusjon: dyrekjøtt er IKKE mat for mennesker

 

Og du mener at barn instinktivt kaster seg over grønnsaker?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinge dem til å ikke spise kjøtt? nekte mener du?

 

og hvorfor tror dere barna VIL ha kjøtt? er vel fordi foreldene gir dem det i utgangspunktet. kan ikke savne noe dem ikke har smakt.

 

Synes det er verre med foreldre som "tvinger" i barna kjøtt selv om de ikke vil ha...

 

ta en tur i dyreparken, pek på et lam og spør om han/henne vil spise det.. lurer på hva de hadde svart....

 

ikke hi

 

og hadde kjøtt vært en naturlig næringskilde for oss menneser ville barnet instinktivt kastet seg over det som en løveunge ville gjort.

 

konklusjon: dyrekjøtt er IKKE mat for mennesker

 

Og du mener at barn instinktivt kaster seg over grønnsaker?!

 

Hadde de fått valget hadde det vel helst kastet seg over sjokoladen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal jeg og min familie fortsette å spise kjøtt, og drikke melk, og spise yoghurt. Vi er avhengi av melk, og kjøttretter. Får jeg ikke i meg kjøtt på en dag eller to, føler jeg meg "sulten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her :)

 

Godt å se at temaet engasjerer! Var ikke ment å provosere, men er vant til at kjøttetere blir defensive når man diskuterer vegansk kosthold. Skjønner ikke helt hvorfor, kanskje fordi det er en "unconvenient truth".

 

Poenget er jo bare at selv om at mennesker har spist kjøtt i alle år så betyr ikke det at det er sunt. Hvor tror dere vi har alle livsstilsykdommene fra? Dette er ikke noe jeg finner på, jeg tar all min informasjon fra solid forskning.

 

I tillegg til de kildene jeg allerede har nevnt så kan dere søke opp "The China study" som tar for seg bla over 20 år med forskning på befolkninger i forsjellige regioner av Asia hvor noen levde på dietter som inkluderte kjøtt, og andre levde på plantebaserte dietter. Konklusjonene er overveldene i favør for vegansk kosthold.

 

I 2012 er vi opplyste mennesker et reelt valg. Dersom du velger å overse lett tilgjengelig informasjon som i meget stor grad kan påvirke din og dine barns helse, så kan jeg bare si - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det største problemet er at barn og voksne drikker for mye melk. Det er jo ganske opplagt at man ikke skal drikke så mye melk - normalt er det ingen unger - hverken i dyre-eller menneskeriket som drikker morsmelk etter en viss alder..... Kjøtt derimot er noe annet... Rent kjøtt er ikke problemet - selvfølgelig skal du ikke spise det til hvert eneste måltid (pålegg og middager) - det er alt kjøttet folk dytter i seg som er "foredlet" som det så fint heter. Altså pølser, nuggets, snitsler, og all den andre dritten som er tilsatt alt annet (nesten) enn kjøtt...

Rent kjøtt du vet hvor kommer ifra (som egenskutt elg f.eks) er ingen fare. Men som med alt annet - alt med måte. Skal man ha fisk 3 middager i uka, fugl o.l så blir det ikke mer enn 1-2 kjøttmiddager i uka. Sjøl de som ikke spiser kjøtt har problem med både kolesterol og hjertesykdommer. Så og dra alt over en kam blir ikke riktig. Alle må finne ut hva som passer for seg og sin kropp, med bruk av SUNN FORNUFT!!!! Og la hver enkelt få lov til å leve med sitt valg uten å dømmes. Velger man å tro at kjøtt er dødelig, får man få lov til det.

Vi skal alle dø før eller senere....... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er omnivore og er tilpasset å spise både kjøtt og grønt. Det viktigste er jo at barn får et balansert kosthold med rikelig med vitaminer, flerumettede fettsyrer og mineraler (jern spesielt). Om en veganerunge får i seg dette, så er det jo greit nok. Men det krever ekstremt velinformerte og fokuserte foreldre. Ellers kan det kanskje gå som med denne ungen:

http://www.dailymail...deficiency.html

 

å, stakkars unge!!! Noen foreldre kan være så utrolig dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Uten kjøtt ville jeg sultet i hjel!

Jeg må ha mat, og da mener jeg mat som i kjøtt. Jeg er ikke skapt for å leve på kaninmat, jeg må ha ordentlig mat, for meg og min familie handler det om et variert kosthold med kjøtt, melkeprodukter, fisk, grønnsaker, frukt, kornprodukter, bær, osv. Men helt opplagt; her i huset hadde vi sultet uten kjøtt og meieriprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor tror dere f.eks hjertepasienter må kutte ut rødt kjøtt? fordi det er så sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg at jeg sier det, men jeg synes de fleste veganer retter ser ferdig fordøyd ut, og lite appetittlige.

Det frister rett og slett ikke.

Det må da være fullt mulig å beholde alle de gode fordelene ved å spise frukt, grønt m.m. samtidig som man spiser kjøtt, fisk, meieri og animalske produkter.

En annen ting er at det er veldig vanskelig å få til en fullstendig vegansk kost. Må huske du da skal spise det ute også. Ikke bare hjemme.

Kan du spise den maten? Er den tilsatt noe med egg? Stekt med smør? Er det melkepulver i?

Orker du virkelig å ha med deg egen spesialmat overalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang det skal diskuteres om vegetetarianisme, så klikker kjøttetere i vinkel som om noen prøver å stjele maten deres.

Jeg tror at egentlig de fleste oppegående menneskene her inne vet at kjøtt verken er bra for deg selv, dyrene eller miljøet. Men istedenfor å sette seg inn i temaet, går dere heller til angrip i frykt for å bli frarøvet noe.

Vi er ikke skapt for å spise kjøtt. Kjøttetere trenger ikke å preparere og varmebehandle kjøttet for at det skal kunne spise det.

 

Hva er det absolutt beste du spiser? Jeg tipper det ikke er en blodig ukrydret rå biff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herrefred så mange som har piggene ute her. Mange ignorante svar fra dibbere som tydligvis er for late til å gidde å lese seg opp på fakta.

 

Javel, dere om det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig interessant dette med kosthold og hva det kan gjøre for helsen vår. Her i huset prøver vi å venne oss til noen vegetarretter, bruker gjerne retter som er naturlig fri for melk, feks kokosmelk istedet og når vi lager feks smoothie bruker vi banan eller avokado for riktig konsistens istedet for yoghurt. Uansett er vi ikke fanatiske da stress ifm kosthold heller ikke er særlig sunt..

 

Vi bruker også Stevia osv istedet for sukker, samt feks kokosmel/mandelmel o.l ved baking, men kan også fint spise vanlige kaker og godteri.

 

Det viktigste tror jeg er at man får i seg masse antioksidanter og næringsstoffer, og det må man være mer obs på når man spiser mye melkeprodukter.

 

Det dummeste man gjør er i alle fall å erstatte melk/kjøtt med soyaprodukter. Soya er mye verre, spesielt for barn og i alle fall gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her i huset spiser vi ikke noe mat.

Alt er jo farlig. Vi lever på luft og kjærlighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser tidligere at det ble nevnt at .. gå i dyreparken å pek på et lam,

spør om de vil spise det..

jeg var med på andejakt da jeg var 6 år, ok vi spiske ikke anda, men jeg fikk bli med når pappa stoppet den ut.

jeg har blitt med på hare og rådyrjakt, har ikke reagert på at vi har spist desse nusselige dyra.

mat er mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere er saklige iallefall. Hvis dere er trygg på deres sak, må det jo kunne gå an å debattere istedenfor å komme med faktafeil og sarkasme.. Synes kjøttetere skal lese litt om helseforedeler, hvordan dyr blir til mat og hvordan kjøttindustrien skader miljøet og SÅ ta et valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir jo forsket på, og alt er jo fra "sikre kilder og solid forskning", men likevel er det noe nytt hver uke. En dag er for mye gulrøtter farlig, neste dag er det plutselig sundt igjen. Så er kjøtt farlig også er det ikke det likevel. De lærde strides, og det vil de alltid gjøre. Orker ikke sette meg inn i alt dette jeg. Man får ha det kostholdet som passer best for en, finne sin vei å gå også kan vi bare akseptetre at vi ikke vil bli enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig interessant dette med kosthold og hva det kan gjøre for helsen vår. Her i huset prøver vi å venne oss til noen vegetarretter, bruker gjerne retter som er naturlig fri for melk, feks kokosmelk istedet og når vi lager feks smoothie bruker vi banan eller avokado for riktig konsistens istedet for yoghurt. Uansett er vi ikke fanatiske da stress ifm kosthold heller ikke er særlig sunt..

 

Vi bruker også Stevia osv istedet for sukker, samt feks kokosmel/mandelmel o.l ved baking, men kan også fint spise vanlige kaker og godteri.

 

Det viktigste tror jeg er at man får i seg masse antioksidanter og næringsstoffer, og det må man være mer obs på når man spiser mye melkeprodukter.

 

Det dummeste man gjør er i alle fall å erstatte melk/kjøtt med soyaprodukter. Soya er mye verre, spesielt for barn og i alle fall gutter.

 

Høres ut som en fornuftig tilnærming, selv om jeg ville prøvd å unnga meierprod helt hvis jeg var deg :)

 

Har du noen kilder til det du sier ang soya? Ifg de kildene HI refererer til er soya overtfall å foretrekke over kumelk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Fikk løst pÅ biff med fløtegratinerte poteter!

 

joiner deg pÅ biffen, men du kan fÅ beholde potetene:)

 

(har aldri likt poteter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor tror dere f.eks hjertepasienter må kutte ut rødt kjøtt? fordi det er så sunt?

 

de må ikke kutte ut rødt kjøtt, men redusere inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærde strides ikke om kjøttforbruket og konsumet nei. Det er næring i det som vi får i oss, MEN det er ikke bare helsefordeler heller. Ei heller ikke bra for miljøet. Det er faktisk det verste vi gjør mot planeten vår. Å spise et kilo biff gir samme skade som å kjøre en bil i tre timer. Det tar 14 kilo korn og 12 liter vann å produsere et kilo biff, dette er mat for flere mennesker. Mennesker som sulter.

Det er bevist og forsket på at vegetarisk kosthold reduserer kreftfaren, hjerte og karsykdommer og andre livsstilssykdommer markant.

Om dere driter i dette, så tenk på dyrene da. Du ville aldri spist din egen katt/hund? Hva er forskjellen? Dyrene på slaktehuset har like sterk livsvilje og vil ikke dø. Prøv å sett deg inn i et vegetarisk kosthold, prøv det i noen dager. Det er lekende lett OG godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...