Jump to content

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Tidlig fødsel?

• Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Heidi(GutOktober07)(Mai2012)

Heidi(GutOktober07)(Mai2012)

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 9 posts

Posted 09 May 2012 - 17:48

Hei. Jeg har et sprik på termin, mens termin 21 mai, ordinærul 16 Juni. Ultralyd uke 12 fikk jeg 14 mai. Jeg selv velger og tro på mens termin, symfysemål ligger 5 cm over normalen hele veien, om dette har noe å si? Er entell 35 uker eller 38 uker. Magemål går etter mai termin, menst hodet går etter juni termin?

3 uker siden var jeg plaget med nedpress, murringer, stikking i underlivet, slimete gjennomsiktig utflod som måtte vaskes bort for og forsvinne(Deler av slimpropp, dette pågikk 1 uke?)

Den siste uka har jeg forsatt nedpress, stikking i underliv som og stråler mot lår.. En natt lå jeg med vonde sammentrekninger med tak i korsrygg som varte 40-50 sec, og kom 5-6 minutt med rieteller, dette pågikk 2 timer. Følte meg mørbanket dagen etter. Har siden da hatt flere kynnere. Har mye mer murringer i rygg, mage nederst uansett stilling, dette har blitt en vanesak føles det som.  Jeg har en rolig hverdag, tilbringer tiden på sofaen rett og slett. Men energien min er helt tappet, hodepine, kvalmen er tilbake. Har blitt voldsom hormonell med tårer, noe jeg ikke har merket noe av før nå..  Jeg føler på kroppen at fødselen er nær. Blodprøver, urin er helt fin.

Hva skjer med kroppen min? og om dette er modningstegn, hvor lenge må jeg gå sånn? Trenger energien til fødsel!! Er 2 gangsfødende.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Moderator
  • 2,147 posts

Posted 11 May 2012 - 12:05

Hei, på deg!
Når det er mer enn 14 dagers dissens mellom menstermin og TUL (termin ul), skal dette tas hensyn til ved evt induksjon på 41+3-kontrollen for å forhindre at svangerskapet blir overtidig.

Det hender at babyens mage-og hodemål ikke samsvarer helt.
Ved tilvekstkontroller er det først og fremst magemålet man ser på da det er her endringer i vekst synliggjøres først.

Et stort SF-mål kan jo peke på at du er lenger på vei enn antatt ut fra TUL, selv om barnets størrelse ut fra gener eller andre faktorer også kan være en årsaksfaktor her.

Har du hatt regelmessig 28 dagers syklus vil dette igjen peke på at du er 38 uker heller enn 35.

Det hender gravide opplever en runde eller fler med modningstegn selv om de ikke føder før flere uker senere.
Likevel vil jeg nok holde en knapp på at det er mer vanlig med slike tegn i uke 38 enn uke 35.
Det er dessverre ikke uvanlig å være tappet for krefter de siste ukene av svangerskapet. Noen ganger kan lav blodprosent være en årsak eller mangel på vitaminer. Andre ganger finner man ingen forklaring.
Jeg har dessverre ingen super-duper råd til deg da du kanskje må belage deg på at det vil være tungt nå frem til du har født.
Kanskje du kan prøve akupunktur?
Krysser fingrene for at formen snur og du rekker å hente deg litt inn før fødsel:)