Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Blodig avføring...

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 892 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 16:57

Jeg er nå ca 16 uker på vei. Innimellom da jeg har avføring er det endel blod i denne. Jeg lurer på om dette kan ha noe med hormoner å gjøre? Har i flere år også vært plaget med analkløe, spes like før mens og går derfor utfra at det har sammenheng med hormoner! Lurer på om dette med blodig avføring kan ha samme årsak som kløen.

PS Har litt hemorroider som jeg har hatt i ca 11 år, men har aldri blødd slik før jeg nå ble gravid...

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Moderator
  • 2 147 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 22:35

Hei, på deg!
Blodig avføring er ikke noe du skal gå med uten å få undersøkt. Hvis det derimot er snakk om blødning fra slimhinner eller hemoroider, noe jeg tror er mest sannsynlig, er dette helt ufarlig.
Hormoner og økt trykk mot underlivet gjør gravide både mer utsatt for blødning fra slimhinner og samtidig økt risiko for hemoroider.
Hemoroider er ganske lettblødende og kan også blø endel.
Så lenge du ikke er svært plaget av hemoroidene er det lite aktuelt med noen behandling.
Salven Alcos Anal kan kjøpes reseptfritt på apoteket og kan lindre kløe og annet ubehag. Fjerne hemoroidene, vil den derimot ikke gjøre.

Kortison-preparater vil få hemoroidene til å trekke seg sammen, men salven skal ikke brukes i svangerskapet. Etter fødselen vil også trykket mot underlivet reduseres, slik at det er godt håp om at hemoroidene vil bli mye mindre, evt helt borte.
Lykke til:)