Jump to content

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Lavtliggende morkake

• Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 lillypie

lillypie

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 49 posts
  • StedSogn og Fjordane

Posted 05 May 2012 - 20:02

Var på ordinær UL i går og var da 18+1.Fikk beskjed om at alt stod bra til med barnet og h*n ligger helt etter skjema.Men gynekologen sa at jeg hadde en lavtliggende morkake.D kunne jeg se selv også.
Spurte ikke noe mer om dette mens jeg var der for regna med at han ville si noe hvis d var noe spesielt.Fikk ny UL i uke 28 for å se om morkaken har flyttet på seg.
Ok greit nok,men så kom jeg hjem og jeg begynte å lese litt på nett om dette og da ble jeg selvfølgelig bekymret.Ikke fordi en lavtliggende morkake er så livsfarlig,men pga hva d kan føre til senere.
Leste i skjema han sendte med meg,som jordmoren skal ha,og der hadde han skrivd anterior previa partialis.Etter som jeg har forstått så er jo d som vil bli diagnosen hvis ikke morkaken flytter på seg.Men når jeg leser om dette og de som har fått den diagnosen så har de fått beskjed om å ta d med ro og ikke ha sex,løfte tungt osv.for d kan føre til store blødninger og for tidlig fødsel.
Hvorfor nevnte han ikke noe om d til meg?Er d forskjell fra person til person om de må ta d rolig el hva?
Har ikke for vane å bli veldig bekymret for noe mens jeg har vært gravid,men nå kjenner jeg at jeg er rimelig nervøs.
Hva burde jeg gjøre egentlig?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Moderator
  • 2,147 posts

Posted 06 May 2012 - 00:16

Hei, på deg!
Jeg forstår at du bekymrer deg, men dersom du må ta forholdsregler  på grunn av morkakens plassering, ville du ha fått beskjed om dette.

Det hender gravide får beskjed om lavtliggende morkake ved rutine-UL undersøkelsen i uke 18-20.
Ettersom livmoren vokser vil morkaken i de fleste tilfeller bevege seg vekk fra mormunnsåpningen.
For å kontrollere dette er det vanlig å kalle inn til ny sjekk ved uke 28, slik du har fått beskjed om.

Betegnelsen anterior previa partialis betyr at morkaken ligger på fremre vegg og at deler av den dekker mormunnsåpningen.
Grunnen til at gravide noen ganger får beskjed om å avstå fra sex, unngå tunge løft og ta det med ro gjelder spesielt der hvor det er fare for blødninger ifm sammentrekninger i livmoren. Når livmoren trekker seg sammen vil morkaken kunne løsne litt i kantene slik at det oppstår blødning.
Dersom du grubler mye på dett fremover, syns jeg du skal be om en forklaring neste gang du kommer til kontroll.
God søndag:)