Gå til innhold

Stønad, stønad, stønad- kan ikke litt flere prøve å klare seg selv!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har full forståelse for at noen kommer uforskyldt opp i uheldige situasjoner og trenger hjelp fra velferdsstaten for å komme seg på fote. Det er vel og bra og vi har råd til det fordi vi er et av verdens rikeste land.

 

Syns likevel det er trist at så mange mangler fullstendig ambisjoner om å stå på egne bein. Hvorfor prøve å holde sammen? Man kan jo bare hive ut samboeren og løpe til NAV for å heve stønad.

 

Skulle virkelig ønske at flere:

 

- tenkte over om forholdet var levedyktig før de fikk barn

 

- vurderte om de hadde råd til å forsørge barn både som samboere, men også dersom de skulle bli alene

 

- skjønte at det var en idè å få utdanning/jobb før de fikk barn

 

- skjønte at man ikke trenger å få et nytt barn i hvert eneste forhold de innleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BLÆH!

 

Du syns altså at punktene jeg ramser opp er uvesentlige å tenke over før man setter barn til verden?

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet enig med deg HI, men samtidig har jeg levd noen år og vet at livet gir en noen overraskelser iblant og selv de best lagte planer kan gå rett vest.. Velferdssystemet er jo der nettopp for å hjelpe når ting går skeis! Men ja, enkelte kunne nok planlagt bedre, og det er nok en mentalitet blant enkelte om at staten har et ansvar for å forsørge en.. Det er jo ikke sånn det er, man har selv ansvar for å forsørge seg og staten har ansvar for å hjelpe til når det kniper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

BLÆH!

 

Du syns altså at punktene jeg ramser opp er uvesentlige å tenke over før man setter barn til verden?

 

Hi

 

Jeg tror ikke verden er svart/hvit, og livet er faktisk noe som ikke er mulig å planlegge. Noen ganger kan man planlegge til man blåner, men likevel skjer det uforutsette ting.

 

Jeg syns sånne bedrevitere som deg er usmakelige og kjedelige, så derfor - BLÆH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at noen kommer uforskyldt opp i uheldige situasjoner og trenger hjelp fra velferdsstaten for å komme seg på fote. Det er vel og bra og vi har råd til det fordi vi er et av verdens rikeste land.

 

Syns likevel det er trist at så mange mangler fullstendig ambisjoner om å stå på egne bein. Hvorfor prøve å holde sammen? Man kan jo bare hive ut samboeren og løpe til NAV for å heve stønad.

 

Skulle virkelig ønske at flere:

 

- tenkte over om forholdet var levedyktig før de fikk barn

 

- vurderte om de hadde råd til å forsørge barn både som samboere, men også dersom de skulle bli alene

 

- skjønte at det var en idè å få utdanning/jobb før de fikk barn

 

- skjønte at man ikke trenger å få et nytt barn i hvert eneste forhold de innleder

 

snakker du av erfaring eller er du tankeleser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BLÆH!

 

Du syns altså at punktene jeg ramser opp er uvesentlige å tenke over før man setter barn til verden?

 

Hi

 

Jeg tror ikke verden er svart/hvit, og livet er faktisk noe som ikke er mulig å planlegge. Noen ganger kan man planlegge til man blåner, men likevel skjer det uforutsette ting.

 

Jeg syns sånne bedrevitere som deg er usmakelige og kjedelige, så derfor - BLÆH!

 

Jeg synes ikke HI var spesielt bedrevitende og usmakelig, men stiller spørsmål angående en del punkter som faktisk er verdt å tenke over før en planlegger barn. Det er jo ikke alt som kan planlegges, men som HI sier så er det en del ting i et forhold som med fordel kan være på plass før en får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

BLÆH!

 

Du syns altså at punktene jeg ramser opp er uvesentlige å tenke over før man setter barn til verden?

 

Hi

 

Jeg tror ikke verden er svart/hvit, og livet er faktisk noe som ikke er mulig å planlegge. Noen ganger kan man planlegge til man blåner, men likevel skjer det uforutsette ting.

 

Jeg syns sånne bedrevitere som deg er usmakelige og kjedelige, så derfor - BLÆH!

 

Signerer. Får fnatt av bedrevitende kjerringer gift på N'te året som mener at kvinner som blir mishandlet etterhvert utover forholdet burde fange opp faresignalene. At hvis mannen er utro, er det bare å bli i forholdet, sikkert hennes feil fordi hun er feit. At all prevensjon er 100% sikker, og man ikke kan bli gravid hvis man bruker det - dvs alle uplanlagte graviditeter er utelukket. At alle skal ta utdanning - javel, hvem skal betjene butikker, bensinstasjoner, barnehager, parkeringsplasser, vaske i offentlige bygg, måke snø på fylkesveier osv? Dere gjør det selv kanskje, med den høye utdanningen deres?

 

At man velger å vÆre hjemme i 1 år i ulønna permisjon eller går ned i stilling fordi mannen jobber mye, er ganske vanlig. Eller mener du at alle menn skal ha 8-16 jobb slik at konene deres skal kunne jobbe fullt på dagtid for å kunne forsørge barna i tilfelle de blir spent ut av huset?

 

At man kan bli permittert, miste jobben, overflytta +++?

 

Nei, HI er sikkert et medium og tankeleser, så artig! Har du noen hjemmeside der du kan spå meg fremtiden min slik at jeg kan forberede meg ordentlig? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

BLÆH!

 

Du syns altså at punktene jeg ramser opp er uvesentlige å tenke over før man setter barn til verden?

 

Hi

 

Jeg tror ikke verden er svart/hvit, og livet er faktisk noe som ikke er mulig å planlegge. Noen ganger kan man planlegge til man blåner, men likevel skjer det uforutsette ting.

 

Jeg syns sånne bedrevitere som deg er usmakelige og kjedelige, så derfor - BLÆH!

 

Jeg synes ikke HI var spesielt bedrevitende og usmakelig, men stiller spørsmål angående en del punkter som faktisk er verdt å tenke over før en planlegger barn. Det er jo ikke alt som kan planlegges, men som HI sier så er det en del ting i et forhold som med fordel kan vÆre på plass før en får barn.

 

Du har kanskje ikke hørt om tusenvis av menn som får seg ei på si fordi dama er blitt gravid og "stygg", stikker fordi barn plutselig er skummelt etter 10 års ekteskap osv? Nei, sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

BLÆH!

 

Du syns altså at punktene jeg ramser opp er uvesentlige å tenke over før man setter barn til verden?

 

Hi

 

Jeg tror ikke verden er svart/hvit, og livet er faktisk noe som ikke er mulig å planlegge. Noen ganger kan man planlegge til man blåner, men likevel skjer det uforutsette ting.

 

Jeg syns sånne bedrevitere som deg er usmakelige og kjedelige, så derfor - BLÆH!

 

Jeg synes ikke HI var spesielt bedrevitende og usmakelig, men stiller spørsmål angående en del punkter som faktisk er verdt å tenke over før en planlegger barn. Det er jo ikke alt som kan planlegges, men som HI sier så er det en del ting i et forhold som med fordel kan vÆre på plass før en får barn.

 

Klart det er VERDT å tenke over forskjellige ting, men det er veldig mye man ikke kan forutse. Og da er det godt man bor i et velferdssamfunn som kan ta seg av de som av en eller annen grunn har fått et liv som ikke ble helt som de tenkte seg.

 

Det er heldigvis et fåtall som baserer seg på at Staten skal ta seg av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI DU GLEMTE ET PUNKT:

kanskje alle burde tenke hva om jeg blir syk, får en dødelig sykdom, havner i depresjon, får et sykt barn som trenger meg 24/7 , før man bestemmer seg for å få barn. For DET KAN JO SKJE, og da må vi få tilbake en brøk liten del pengene VI har betalt i skatt i mange mange år. Åj plutselig ikke så mange som kan få barn i det hele tat, i følge dine kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI DU GLEMTE ET PUNKT:

kanskje alle burde tenke hva om jeg blir syk, får en dødelig sykdom, havner i depresjon, får et sykt barn som trenger meg 24/7 , før man bestemmer seg for å få barn. For DET KAN JO SKJE, og da må vi få tilbake en brøk liten del pengene VI har betalt i skatt i mange mange år. åj plutselig ikke så mange som kan få barn i det hele tat, i følge dine kriterier.

 

Når man er så usaklig er det kanskje like greit å ikke delta i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BLÆH!

 

Du syns altså at punktene jeg ramser opp er uvesentlige å tenke over før man setter barn til verden?

 

Hi

 

Jeg tror ikke verden er svart/hvit, og livet er faktisk noe som ikke er mulig å planlegge. Noen ganger kan man planlegge til man blåner, men likevel skjer det uforutsette ting.

 

Jeg syns sånne bedrevitere som deg er usmakelige og kjedelige, så derfor - BLÆH!

 

Jeg synes ikke HI var spesielt bedrevitende og usmakelig, men stiller spørsmål angående en del punkter som faktisk er verdt å tenke over før en planlegger barn. Det er jo ikke alt som kan planlegges, men som HI sier så er det en del ting i et forhold som med fordel kan vÆre på plass før en får barn.

 

Du har kanskje ikke hørt om tusenvis av menn som får seg ei på si fordi dama er blitt gravid og "stygg", stikker fordi barn plutselig er skummelt etter 10 års ekteskap osv? Nei, sikkert ikke.

 

Jeg skriver at det er ikke alt som kan planlegges, men en trenger heller ikke få barn med (tilsynelatende) første og beste før jobb eller utdanning er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI er bare misunnelig på de som mottar stønader.

Og det skjønner jeg godt! Selv mottar jeg OS og stønad til barnetilsyn. Jeg jobber 3 dager i uka og har utbetalt ca 33000,- kr inkl barnebidrag i mnd. Sånn kommer jeg til å ha det i 1,5 år til.

Jeg nyter tiden nå og så er minste ca 4,5 år når jeg må begynne å jobbe 100% eller mer for å klare meg. Jeg har det veldig fint og det er jeg takknemlig for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow...33.000 kr? Det var veldig mye i støndad selv om du jobber 3 dager i uken.

 

Trodde man fikk redusert os når man jobber ved siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow...33.000 kr? Det var veldig mye i støndad selv om du jobber 3 dager i uken.

 

Trodde man fikk redusert os når man jobber ved siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn kr 13000,- netto

Km godtgjørelse ca 3000,-

Barnebidrag for 2 barn 5500,-

Stønad til barnetilsyn 2400,-

Overgangsstønad 7000,-

3 barnetrygder 3000,-

 

Det er faktisk nesten 34000,- per mnd.

Skattet 36% til jobben min i fjor og får igjen 39000,- kr på skatten.

I fjor fikk jeg igjen 37000,- pga lav skatteevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke se alt så svart hvitt. Greit noen havner uforutskyldt i vanskeligheter, får syke barn, blir syk selv eller har en kjip eller ufin partner som oppfører seg dårlig. For alle disse er det bra at muligheten for hjelp er der. Vi har et godt velferdssytem i Norge som skal fange opp dem som blir syke, arb.ledig eller som er hjemme i permisjon.

Det er nok alikevel endel som burde tenke seg litt om før de får barn, går fra partner osv. Synes det er utrolig at folk f.eks. får flere barn hvis de ikke kan forsørge de som de allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dels enig med hi.

 

Dette med at folk i dag nesten utelukkende skriker "hva har jeg RETT på", snarere enn "hva har jeg PLIKT til" tror jeg er mye av grunnen til at Høyre i følge siste meningsmåling nå er Norges største parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg HI. Jeg har spesielt liten forståelse for folk som får planlagte barn etter å ha vært sammen med noen to måneder. Eller som en bekjent av meg gjorde, fikk barn med samboeren fordi de hadde vanskeligheter fordi dette barnet skulle redde forholdet!! Resultatet ble selvfølgelig to foreldre som gikk fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke HI var noe utpreget bedreviter, jeg. Hun sier jo at hun har forståelse for at det er mange som havner i situasjoner hvor man har behov for hjelp uten at det er noe galt i det. Og jeg lurer på om noen da feilaktig tar seg nær av hennes utsagn. Vet ikke. Men jeg kjenner et par eksempler lignende de hun skisserer som utnytter systemet tilmde grader, og det er vel ingen av oss som vil forsvare det? Vet du at du har et hanglende forhold, er ung om uten utdannelse og jobb, så er det vel kanskje heller ingen god ide å planlegge barn. Og heller ingen overraskelse når det ryker etter to år og du sitter der alene med lite penger og behov for støtte. Kjenner voksne som har vurdert skilsmisse i dårlig ekteskap, men i stedet har fått flere barn for å prøve å lappe det sammen. Det er jo noen som gjør mye rart. Som å sykemelde seg når man ikke er syk, fordi man heller vil være hjemme med barn og man ikke har pappaperm enda. Dette er eksempler fra bekjente av oss, og det finnes da sikkert mange tilfeller rundt om i landet. Det er lov å bli skuffet over disse, og det betyr ikke at man ikke har forståelse for at velferdsordningene våre trengs mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Synes ikke HI var noe utpreget bedreviter, jeg. Hun sier jo at hun har forståelse for at det er mange som havner i situasjoner hvor man har behov for hjelp uten at det er noe galt i det. Og jeg lurer på om noen da feilaktig tar seg nær av hennes utsagn. Vet ikke. Men jeg kjenner et par eksempler lignende de hun skisserer som utnytter systemet tilmde grader, og det er vel ingen av oss som vil forsvare det? Vet du at du har et hanglende forhold, er ung om uten utdannelse og jobb, så er det vel kanskje heller ingen god ide å planlegge barn. Og heller ingen overraskelse når det ryker etter to år og du sitter der alene med lite penger og behov for støtte. Kjenner voksne som har vurdert skilsmisse i dårlig ekteskap, men i stedet har fått flere barn for å prøve å lappe det sammen. Det er jo noen som gjør mye rart. Som å sykemelde seg når man ikke er syk, fordi man heller vil være hjemme med barn og man ikke har pappaperm enda. Dette er eksempler fra bekjente av oss, og det finnes da sikkert mange tilfeller rundt om i landet. Det er lov å bli skuffet over disse, og det betyr ikke at man ikke har forståelse for at velferdsordningene våre trengs mange tilfeller.

 

Hva hvis disse voksne menneskene hadde ett barn og ville gi barnet sitt søsken? Fordi det å være enebarn er ganske så vanskelig for mange? For enkelte tikker den biologiske klokka når de runder 35, og enda ikke har funnet "den rette". Forstår ikke forskjellen med å dra til Danmark for kunstig befruktning eller få barn med kjæresten man ikke kjenner så godt, men som man vet er ens siste sjanse til å få barn. Resultatet blir bedre hvis barnet har en far enn en spermdonor, selv om foreldre ikke er sammen. Og please, ikke kom med "barn er ikke en menneskerett"-pekefingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke HI var noe utpreget bedreviter, jeg. Hun sier jo at hun har forståelse for at det er mange som havner i situasjoner hvor man har behov for hjelp uten at det er noe galt i det. Og jeg lurer på om noen da feilaktig tar seg nær av hennes utsagn. Vet ikke. Men jeg kjenner et par eksempler lignende de hun skisserer som utnytter systemet tilmde grader, og det er vel ingen av oss som vil forsvare det? Vet du at du har et hanglende forhold, er ung om uten utdannelse og jobb, så er det vel kanskje heller ingen god ide å planlegge barn. Og heller ingen overraskelse når det ryker etter to år og du sitter der alene med lite penger og behov for støtte. Kjenner voksne som har vurdert skilsmisse i dårlig ekteskap, men i stedet har fått flere barn for å prøve å lappe det sammen. Det er jo noen som gjør mye rart. Som å sykemelde seg når man ikke er syk, fordi man heller vil være hjemme med barn og man ikke har pappaperm enda. Dette er eksempler fra bekjente av oss, og det finnes da sikkert mange tilfeller rundt om i landet. Det er lov å bli skuffet over disse, og det betyr ikke at man ikke har forståelse for at velferdsordningene våre trengs mange tilfeller.

 

Hva hvis disse voksne menneskene hadde ett barn og ville gi barnet sitt søsken? Fordi det å være enebarn er ganske så vanskelig for mange? For enkelte tikker den biologiske klokka når de runder 35, og enda ikke har funnet "den rette". Forstår ikke forskjellen med å dra til Danmark for kunstig befruktning eller få barn med kjæresten man ikke kjenner så godt, men som man vet er ens siste sjanse til å få barn. Resultatet blir bedre hvis barnet har en far enn en spermdonor, selv om foreldre ikke er sammen. Og please, ikke kom med "barn er ikke en menneskerett"-pekefingeren.

I dette tilfellet er de voksne menneskene min tante og onkel som allerede hadde tre barn... At de sliter med ekteskapet er leit, men det hjelper da ikke å få to barn til. Det er rart det går nedenom og hjem da liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis disse voksne menneskene hadde ett barn og ville gi barnet sitt søsken? Fordi det å være enebarn er ganske så vanskelig for mange? For enkelte tikker den biologiske klokka når de runder 35, og enda ikke har funnet "den rette". Forstår ikke forskjellen med å dra til Danmark for kunstig befruktning eller få barn med kjæresten man ikke kjenner så godt, men som man vet er ens siste sjanse til å få barn. Resultatet blir bedre hvis barnet har en far enn en spermdonor, selv om foreldre ikke er sammen. Og please, ikke kom med "barn er ikke en menneskerett"-pekefingeren.

 

Dette er jo nettopp kjernen i problemet. I stedet for at det å forsørge seg selv er hovedprioritet, er alle andre valg blitt viktigere enn selvforsørgingen. Om du ikke klarer å forsørge deg selv som 35 åring, skal du selvfølgelig ikke få flere barn pga biologisk klokke. Du kan jo ikke forsørge de du har.

 

Siden så mange har mistet gangsynet i eget liv, blir motstanden mot velferdssystemet større og større. Det er faktisk ikke meningen at du skal kunne velge alt du ønsker og dersom du ikke klarer det, så skal andre betale for deg. Det er meningen at man skal motta stønader i overgangperioder, som virkemiddel for å komme i jobb osv.

 

Men det er vel akkurat dette som kalles "å bli sin egen barne". Dersom man ønsker et system der forlk kan gjøre akkurat hva de vil med tanke på familieplanlegging, ferieønsker, forbruk og innkjøp helt uavhengig av sin egen økonomiske situasjon så må vi lage andre systemer enn de som finnes. Ikke minst lete opp andre kriterier for hvem som kan benytte seg av disse ordningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...