Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Sykemeldt uten jobb?

• Logg inn for å svare
12 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 230 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 19:02

Jeg har søkt noen jobber nå etter permisjonen gikk ut, men regner ikke med noe respons da jeg er gravid på nytt, og sliter veldig med bekkenløsning.
Legen har gitt meg sykemelding, og mener at jeg er for syk til å ta meg jobb nå. Men hvordan gjør jeg det med nav? Får man noe derfra i det hele tatt? Pga sykt barn v fødsel mistet jeg deler av permisjonen og har ikke tjent opp rettigheter til verken foreldrepenger eller dagpenger. Kan ikke skjønne at jeg skal kunne få sykepenger når jeg ikke har noe jobb i utgangspunktet...? Kan man det? Dersom det går kan foreldrepengene være "reddet" av sykemeldingen.

Blir veldig takknemlig for svar :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 nr.4 på vei

nr.4 på vei

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 92 Innlegg:
  • StedØstlandet

Skrevet 04 mai 2012 - 19:27

Du bør jo egentlig gå på dagpenger. Du er jo arbeidsledig. Da opparbeider du også muligheten til å få penger under permisjonen. Det er jo ikke mye, men bedre enn ikke noe. De bruker jo hva du tjente de tre siste åra på å regne ut hva du skal få. Du fikk vel penger under forrige permisjon!? Da skal du, hvis du blir sykemeldt, få det du tjente før du fikk barn. For du har jo ikke vært uten arbeid. Det er litt ulike regler rundt dette, og det meste må man finne ut av selv. Les litt på NAV.no og se om det er noe som passer for deg. Ellers må du avtale et møte og lufte de ulike forslagene jeg har nevnt for deg her. Lykke til!

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 230 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 19:53

Problemet e rbare at jeg har vært syk i flere år, og gått på aap.noe som ikke gir opptjening til dagpenger, eller ny periode med foreldrepenger :( så jeg faller mellom flere stoler her, og har ikke rett på noe som helst.

#4 nr.4 på vei

nr.4 på vei

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 92 Innlegg:
  • StedØstlandet

Skrevet 04 mai 2012 - 20:41

nei, da er det jo vanskelig da. Da vet ikke jeg. Da må du jo snakke med nav. For det er vel bare de som kan hjelpe deg.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 230 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 10:18

Du har ikke egentlig rett på noe da, det eneste måtte være sosialstønad... Snakk med nav, sykepenger eller dagpenger er jo uaktuelt uansett, men leve skal man jo uansett...

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 230 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 18:53

Vis innleggnr.4 på vei skrev 04 mai 2012 - 19:27:

Du bør jo egentlig gå på dagpenger. Du er jo arbeidsledig. Da opparbeider du også muligheten til å få penger under permisjonen. Det er jo ikke mye, men bedre enn ikke noe. De bruker jo hva du tjente de tre siste åra på å regne ut hva du skal få. Du fikk vel penger under forrige permisjon!? Da skal du, hvis du blir sykemeldt, få det du tjente før du fikk barn. For du har jo ikke vært uten arbeid. Det er litt ulike regler rundt dette, og det meste må man finne ut av selv. Les litt på NAV.no og se om det er noe som passer for deg. Ellers må du avtale et møte og lufte de ulike forslagene jeg har nevnt for deg her. Lykke til!

Vis innleggAnonym bruker skrev 04 mai 2012 - 19:53:

Problemet e rbare at jeg har vært syk i flere år, og gått på aap.noe som ikke gir opptjening til dagpenger, eller ny periode med foreldrepenger :( så jeg faller mellom flere stoler her, og har ikke rett på noe som helst.
Når man går på AAP, har man krav på permisjonspenger. Det er det samme som inntekt. Du er bare syk, så du kan ikke arbeide og kan få AAP istedet. Det står om det på NAV sine sider under arbeisavklaringspenger(om det er det du har fått da)

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 230 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 08:37

Jeg fikk avslag på å fortsette med AAP etter permisjonen. På grunn av at jeg har hatt operasjoner, og vært i systemet så lenge.ikke rett på mer støtte rett og slett. Jeg hadde fått støtte til utdanning pga skaden jeg har, men fikk ikke innvilget de siste to årene fordi de mener skaden plutselig har blitt borte. (har selvfølgelig klaget på vedtaket).Det er bare helt håpløst dette her.
De mener jeg MÅ fortsette studiene, men slik som situasjonene er må jeg prioritere jobb, da jeg ikke har helse til å gjøre begge deler. Så jeg håper på å få jobb så fort som mulig etter at baby er kommet til verden. Ingen vil ha meg nå med graviditet og bekkenløsning, og det skjønner jeg godt. Jeg hadde ikke ansatt meg :-/
Så nav mener jeg skal jobbe til jeg blir sykemeldt, og så er jeg tilbake i den onde sirkelen igjen. Hadde jeg fått fortsette studiene så hadde jeg kunne få meg en god jobb i mindre stilling, men forts bra lønn. Og jeg kunne fått et stabilt liv :(

Sosialstønad nytter ikke da de mener jeg må selge bilen først. Vi bor langt utenfor busstopp og kollektivtrafikk, så bil er vi nødt til å ha.

Nå håpte jeg at kanskje sykemelding ville redde foreldrepengene slik at jeg hadde hatt litt tid på meg etter nedkomsten.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 230 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 09:48

Beklager, men hvorfor i all verden velger du å bringe et nytt barn til verden??????? For meg virker det som om at du bare vil sitte hjemme og leve på trygd! Du er ute i mammaperm og VET at du snart må ut og jobbe, noe du ikke har lyst til. Så da bringer du et nytt barn til verden i håp om å få mer penger og mer "fri"!!! SKAM DEG!!!

#9 Bleiefu

Bleiefu

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 905 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 10:44

AAP er regnet som pensjonsgivende inntekt altså!
Det er en ny regel fra 2010 som sier det...

Sykepenger har du rett på hvis du blir sykemeldt før kontrakten din går ut hos arbeidsgiver, forutsatt at du har jobbet der i 4 uker eller mer...

Hvor langt er du på vei? kan jo hende du rekker det hvis du hiver deg litt rundt :)

Tror du må ta deg en tur til nærmeste NAV kontor og høre med dem hva du har rett på og ikke...
Lykke til :)

#10 meg83

meg83

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 252 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 10:57

Vis innleggAnonym bruker skrev 06 mai 2012 - 09:48:

Beklager, men hvorfor i all verden velger du å bringe et nytt barn til verden??????? For meg virker det som om at du bare vil sitte hjemme og leve på trygd! Du er ute i mammaperm og VET at du snart må ut og jobbe, noe du ikke har lyst til. Så da bringer du et nytt barn til verden i håp om å få mer penger og mer "fri"!!! SKAM DEG!!!

Er nok DU som bør skamme deg!! Tenk å be noen om å skamme seg fordi de venter barn. Jeg blir målløs... Hvor tar du det fra at hun bare vil sitte hjemme og leve på trygd?? Ikke det inntrykket jeg får, i hvert fall...

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 230 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 11:22

Hun burde skamme seg fordi hun bringer et barn til verden da hun ikke kan jobbe og forsørge barnet! Hun har et barn fra før av og nå venter hun et. Hun jobber ikke og får ikke mer støtte fra NAV.......ser ikke du "problemet"? Derfor jeg sier at hun burde skamme seg! Om hun er så syk at hun ikke kan jobbe så burde hun heller ikke fått noe barn FøR hun er frisk nok til det!

HUn burde passe på seg selv først og fremst! Om man ikke klarer å passe seg selv hvordan skal hun da klare å passe og forsørge sine barn?

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 230 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 13:52

Takk til dere som svarer på det jeg spør om.  :)

Til anonym så må jeg bare si at det blir for dumt med slike innlegg.
Ja det er en dum situasjon jeg har satt oss i, men du vet ikke noe om hvor lenge vi har prøvd å få barn. Og når vi får det til så tar vi det selvfølgelig ikke bort fordi det plutselig ikke passer lenger?
Mener du på ramme alvor at kronisk syke ikke bør få barn? Det er en stor gruppe mennesker der ute som aldri vil kunne greie å jobbe i en 100% stilling pga helseplager de har. Det er derfor jeg har jobbet knallhardt med å få meg en utdanning slik at jeg nettopp skal kunne ta vare på familien min, selv med en mindre stilling.
Dersom du tar deg tid til å lese innlegget mitt så ser du at jeg har søkt flere jobber, men ingen vil ha meg. Både pga bekkenløsning og graviditet nå, men også pga min helsetilstand og historikk rundt dette fra tidligere. Jeg skriver også at jeg kommer til å søke jobb så fort den nye lille krabaten er kommet til verden.

Så bruk energien din i hagen, eller ta deg en time spinning eller noe. Jeg tar meg ikke nær av slike innlegg,men tenk deg om før du skriver slikt til andre.

Ps: det er en mann inne i bildet her som bidra også ;)

Ha en fin søndag dere andre :)

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 568 230 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 17:45

Har du ikke hatt aap på en stund eller annen inntekt har du ikke rett på sykepenger.

Du har faktisk ikke rett på noe annet enn engangssummen.

Det hjelper heller ikke å jobbe 4 uker for så å få sykepenger i ditt tilfelle siden du må jobbe 100% i 26 uker for å få rett på nye sykepenger.

Og for å oppklare noe for annen anonym over. Han må ha jobbet i minst 6 mnd eller ha kontrakt på over 6 mnd for å ha rett på sykepenger når en kontrakt går ut.