Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Håper karma kommer og biter deg i ræven!

• Logg inn for å svare
84 svar til dette emnet

#81 86_mtg

86_mtg

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 591 Innlegg:

Skrevet 29 juni 2012 - 12:12

Vis innlegghoegbakk76 skrev 24 juni 2012 - 10:43:

Vis innlegg86_mtg skrev 21 juni 2012 - 08:20:

hoegbakk76: terskelen for lav? Ja for deg kanskje? Har ett fint eksempel på det der. Skulle rotfylle en tann jeg, i fjor. Mamma sa det til meg at det ikke gjorde vondt. Jeg gikk å gjorde det, og "ikke vondt" er det vondeste jeg har opplevd. Selv etterpå sier hun at hun ikke syntes det gjorde vondt. Get my point?

Ja jeg tar poenget ditt, men jeg er totalt og prinsipielt uenig med deg og mener din argumentasjon rett og slett er lite relevant i denne diskusjonen. Ja, terskelen er for lav, generelt sett i Norge. Det er vanskelig å argumentere mot det når vi ser at Norge ligger høyt over andre OECD land som det er naturlig å sammenligne oss med. Det finnes ingen annen forklaring til at Norge ligger over de fleste andre land på denne statistikken annet enn at vi er for sytete og lite villige til å ta de tøffe takene. Når jeg sier at det ikke finnes noen forklaring til at Norge ligger høyt oppe på denne statistikken, så begrunner jeg det i først og fremst i at Norge har et bra helsevern og vi ser ikke noe som tyder på at vi har dårligere helse i Norge enn de fleste andre OECD land. Faktisk har Norge en av de lengste levetidstallene innenfor disse landene. Forklaringen ligger nok i at vi har et godt utviklet velferdssystem som gjør at vi KAN sykemelde oss uten at det får noen store konsekvenser for oss. Vi må skjerpe oss, rett og slett!

Hvordan kan det være irrelevant??? Hvor syk "jeg" er er det KUN jeg som vet!
Oss to og lille Markus <3

Annonsebilag
Annonsebilag

#82 hoegbakk76

hoegbakk76

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Skrevet 29 juni 2012 - 18:37

Vis innleggIngunn89 skrev 28 juni 2012 - 23:15:

Du blir sjokkert av at jeg mener det er en flott fordel med å bo i Norge at man kan sykemeldt seg om man av ulike grunner ikke orker å jobbe for en periode?! Skjønner ikke sjokket her. En sykemelding sitter langt inne hos meg. Jeg har jobbet i 5-6 år og kun vært sykemeldt en gang i et par ukers tid. Jeg sier ikke at man skal sykemelde seg fordi man ikke gidder å jobbe osv - men jeg synes det et fint at vi i Norge har denne muligheten om vi ikke orker å jobbe en periode. La oss si at du sliter under graviditeten (uviktig hvorfor) og orket ikke alt som må gjøres i hverdagen, skal man da sende dyr og unge/er til f.eks besteforeldre for at man skal kunne gå på jobb?

Legg merke til at jeg skriver om generelle problemstillinger og ikke tar stilling til om det er riktig at du er sykemeldt eller ikke. Jeg har skrevet flere innlegg i denne debatten, og flere av dem går nettopp på dette at vi kvinner i norge er så utrolig heldige som KAN bli sykemeldt uten at det får store konsekvenser for oss. Og jeg ER glad for at vi har den muligheten, selvsagt, -nettopp derfor mener jeg det er så viktig at vi ikke misbruker den. Mitt utgangspunkt er selvsagt at hvis du og legen din mener at det er best at du er sykemeldt, så er nok det riktig, men samtidig så mener jeg at noe er galt siden vi har MYE større sykemeldingsgrad enn de land vi kan sammenligne oss med.
Og ja, jeg mener faktisk at husarbeid og barnepass må så langt det overhodet er mulig må vike for jobb. Det ER ikke samfunnets ansvar at du klarer å lufte bikkja.

#83 hoegbakk76

hoegbakk76

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Skrevet 29 juni 2012 - 18:39

Vis innlegg86_mtg skrev 29 juni 2012 - 12:12:

hoegbakk76: terskelen for lav? Ja for deg kanskje? Har ett fint eksempel på det der. Skulle rotfylle en tann jeg, i fjor. Mamma sa det til meg at det ikke gjorde vondt. Jeg gikk å gjorde det, og "ikke vondt" er det vondeste jeg har opplevd. Selv etterpå sier hun at hun ikke syntes det gjorde vondt. Get my point?
Ja jeg tar poenget ditt, men jeg er totalt og prinsipielt uenig med deg og mener din argumentasjon rett og slett er lite relevant i denne diskusjonen. Ja, terskelen er for lav, generelt sett i Norge. Det er vanskelig å argumentere mot det når vi ser at Norge ligger høyt over andre OECD land som det er naturlig å sammenligne oss med. Det finnes ingen annen forklaring til at Norge ligger over de fleste andre land på denne statistikken annet enn at vi er for sytete og lite villige til å ta de tøffe takene. Når jeg sier at det ikke finnes noen forklaring til at Norge ligger høyt oppe på denne statistikken, så begrunner jeg det i først og fremst i at Norge har et bra helsevern og vi ser ikke noe som tyder på at vi har dårligere helse i Norge enn de fleste andre OECD land. Faktisk har Norge en av de lengste levetidstallene innenfor disse landene. Forklaringen ligger nok i at vi har et godt utviklet velferdssystem som gjør at vi KAN sykemelde oss uten at det får noen store konsekvenser for oss. Vi må skjerpe oss, rett og slett!

Du tar ikke poenget mitt. Jeg mener det er irrelevant fordi jeg diskuterer den generelle problemstillingen om stort sykefravær blandt gravide i Norge, og ikke hvorvidt du burde være sykemeldt eller ikke.

#84 Ingunn89

Ingunn89

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 356 Innlegg:

Skrevet 30 juni 2012 - 10:30

Ja, men da er vi enige da. Har ingen planer om sykemeld - så slapp helt av

#85 SNURF 5 GUTTER

SNURF 5 GUTTER

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 92 Innlegg:
  • StedHATIFNATTEN

Skrevet 02 juli 2012 - 20:49

Vis innlegghoegbakk76 skrev 29 juni 2012 - 18:39:

Vis innlegg86_mtg skrev 29 juni 2012 - 12:12:

Du tar ikke poenget mitt. Jeg mener det er irrelevant fordi jeg diskuterer den generelle problemstillingen om stort sykefravær blandt gravide i Norge, og ikke hvorvidt du burde være sykemeldt eller ikke.

Ikkje skuld på dei gravide vedr sjukmeldinger.

Det er legen som sjukmelder, klag til legen i staden for.