Gå til innhold

Smertelindring etter keisersnitt


AO3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette har jeg erfart. De var veldig raske med å kutte ned på smertelindringen, gav meg så altfor lite og altfor sjeldent og jeg hadde derfor vanvittige smerter etter KS. Fikk sjokk over hvor vondt det var. Gruer meg VELDIG til neste KS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt 2 haste ks.

har ogsp erfart at de kutter ut opioder og den andre sterke smertestillende.

men får du vondt utover de vanlige tidene , som en får smertetabeletter servert.

er det bare til å spørr om andre typer.

Paracet osv.

har en oxicontin/oxinorm husker ikke hvilen som er hurtivirkene og hvilen som er langtvirkende. men har en god smertelindring i bunn, kan en ta paracet for å ta toppene. dersom de skulle komme.

 

en annen grunn til at de ikke gir sterke medikamenter i mer enn 3 dager står jo i arktikklen.

men også pga en skal hjem etter hvert, der en må gå over på andre typer lindring.

jeg tok paracet og ibux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt bruk for mer enn paracet etter at jeg dro hjem fra sykehuset, og tok vel knapt nok det også. MEN jeg hadde god nytte av ketorax etter at jeg fikk førstemann (de to første dagene), og skulle gjerne hatt noe mer enn paralgin forte da jeg fikk andremann, men det var det ikke snakk om... Jeg ba om mer smertestillende før jeg skulle opp av senga de første gangene, men fikk bare beskjed om å "prøve, prøve, prøve først". Og selvsagt klarer jeg å reise meg, det handler jo ikke om det, men det handler om at jeg vil ha god smertelindring FøRST, slik at smertene ikke blir så store, etterpå er det for sent! Men den skjønte de ikke...

 

For all del, det gikk bra, men det hadde ikke trengt å være så vondt. Er veldig glad jeg fikk paralgin forte, tross alt, ei jeg kjenner fikk KUN paracet, og det hadde vært utrolig, utrolig vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

for meg har det holdt med paraset etter dag 2-3..så det er veldigt forskjeligt..men ingen bør ha meir smerter en nødvendigt så dei bør vera flinke å tilby smertestillende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om dårlig smertelindirng etter dag 2-3, jeg snakker om dårlig smertelindring fra dag 1-2. De kuttet ut ganske med en gang etter KS, og jeg skjønner ikke hvorfor, det var et smertehelvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg

Jeg snakker ikke om dårlig smertelindirng etter dag 2-3, jeg snakker om dårlig smertelindring fra dag 1-2.

 

Jeg er helt enig. Det er de første 1-2 dagene som er verst for meg, etter det går det helt fint med kun paracet for min del. Med andremann tok jeg ikke noe smertestillende etter dag 4, ikke engang paracet (minus 1 tablett - EN gang).Det gikk fint, det. Men hvis noen kommer her og tilbyr meg kun paracet på dag 1 etter ks neste gang, da... Blir det rimelig månelyst! Jeg synes rett og slett det er skikkelig vondt de første par dagene, men så går det utrolig fort framover etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor hadde dere ks da ?

jeg hadde på sus, og ble kjempe bra smertelindra.

så lenge jeg var pasient på sus, hadde jeg vondt fikk jeg smertestillende.

så klart ikke oxy etter dag 2 , men cataflam og paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor hadde dere ks da ?

jeg hadde på sus, og ble kjempe bra smertelindra.

så lenge jeg var pasient på sus, hadde jeg vondt fikk jeg smertestillende.

så klart ikke oxy etter dag 2 , men cataflam og paracet.

 

Ullevål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett ks i Helse Midt-Norge (ikke så bra smertelindring) og ett ks i Helse Nord (bedre smertelindring). Jeg kjenner ei som har tatt ks ved et annet sykehus i Helse Midt, hun fikk KUN PARACET som smertelindring, og hadde utrolig mye vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så rart at sykehus har forskjellige rutiner ved smertelindring...

de skulle kjendt på kroppen selv , hvor vondt det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg hadde planlagt KS på Ahus for 4 uker siden , og var faktisk overrasket hvor vondt det var etter . Nå er jeg ikke type som tar ting rolig eller ber om hjelp , det hjalp nok ikke de første dagene , men jeg ble overrasket over smertelindring . Først så trodde jeg ikke at de gav Oxycodon preparater etter fødsel , det r ganske sterk når man ikke er vant til smertestillende . Jeg fikk ikke langtidsvirkende oxycontin pga leiren mutasjon , men fikk oxynorm og tramadol ved behov , avhengig av hvem som var på vakt . Synes at tramadol hadde best effekt , fikk heldigvis resept på det da jeg dro hjem , men var nødt til å kutte det ut da både jeg og babyen ble veldig trett av det . Reagerte litt på smertepolitikk på barsel , jobber jo selv på kirurgisk avd og har mye erfaring med smertelindring , men dette på barsel liknet ikke noe . Synes de motsatte seg selv ganske ofte , minnet hele tiden på at KS er stor operasjon , men samtidig sparte mye på smertestillende og var veldig på at ting skal gå etter deres plan uansett . Operasjonsdagen fikk jeg kun en oxynorm som hjalp ikke noe , så skulle jeg fjerne urinkateter og bli flyttet til barselhotell dagen etter , mens det tok meg halv time å snu meg fra venstre side til høyre . Da jeg spurte om mer smertestillende fikk jeg nei , men opp skulle jeg uansett . Rare holdninger synes jeg , men jeg merket at det var veldig personrelatert . Var ellers veldig fornøyd med Ahus , til tross ganske dårlig smertelindring .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne sparingen på smertestillende de første 1-2 dagene skjønner jeg virkelig ikke noe av. :/ Merkelig at ks-pasienter skal behandles annerledes enn andre pasienter som har gjennomgått kirurgiske inngrep? De var hele tiden slik: "Nei, PRøV å komme deg opp av senga først. PRøV. Se om det går."

 

Joda, jeg visste jo at det ville Gå å komme seg opp av senga, poenget var at det ville gjøre veldig VONDT, og jeg ville få smertestillende FøRST - det er jo da man må ta smertestillende! Ikke etterpå! Men neida, fikk ikke noe annet enn de paragin fortene som sto på skjemaet deres, måtte bare komme meg opp av senga på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma til Salma: som å lese min fødsel! Fødte riktignok på Aus for 6 år siden, Ble akutt keisersnitt, men fikk ikke smertelindring, og null sympati fra de som jobbet der. Opp skulle jeg, fikk pent klare meg alene.

Hadde enorme smerter.

Gruer meg til neste fødsel. Håper jeg slipper ks da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...