Lavt stoffskifte og Levaxin
Opprettet av
Anonym bruker
, mai 01 2012 08:48
13 svar til dette emnet
Skrevet 01 mai 2012 - 08:48
Jeg har fått lavt stoffskifte og begynt på 25 mikrogram levaxin. Dette er en forsiktig begynnelse. Hvor lang tid vil det ta før jeg merker bedring? Hvor høy dose tar dere andre med lavt stoffskifte?
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 01 mai 2012 - 08:52
Jeg begynte rett på 50 mikrogram, men så hadde jeg ekstreme verdier da jeg fikk diagnosen (TSH 200, fT4 under 3). Jeg merket faktisk forskjell etter ei uke! Mulig det var psyksisk, men jeg tror ikke det, for blodprøvene som ble tatt etter ei uke viste halvering av TSH. Det er litt varierende hvor fort bedringen og TSH-endringen kommer hos folk, men for min del gikk det ganske kjapt - TSH ble halvert ukentlig. Skal visstnok være slik at halveringstida alltid er like lang, så om du bruker to uker på å gå fra tsh 50 til 25, vil det gå to uker til før du er på 12,5. Det er også varierende hvilken tsh-verdi folk har det best på. Sist jeg sjekka var jeg vel 1,6, bruker nå en og en halv tablett av 75 mikrogram daglig. Er gravid, så dosen har økt en del. Lykke til!
Skrevet 01 mai 2012 - 09:33
Samboeren sierdet tok han ca 1 uke, så gradvis bedring frem til 1 mnd, da var det normalt igjen. Han går på 100 mikrigram nå, startet med 50 mg
Skrevet 01 mai 2012 - 16:11
Tusen takk for svar. godt å høre at det kan gå nokså kjapt. Er så klar for å komme i form igjen!
Flere her med erfaringer?
Flere her med erfaringer?
Skrevet 01 mai 2012 - 16:20
Hvilke symptomer har du? Hva sa du til legen for å få teste deg for lavt stoffskifte?
Skrevet 01 mai 2012 - 19:26
dytt
Skrevet 01 mai 2012 - 20:20
Jeg verker i kroppen,spesielt etter at jeg har gjort mye (influensaverk), trøtt og mangler tiltak og overskudd,har gått opp i vekt. Har problemer med konsentrasjonen og føler meg treg.
Har gått slik lenge,flere år,men det har ikke slått ut før nå. Håper dette er svaret på alle mine problemer,men mistenker at det ikke bare kan være det.
Jeg har bedt legen om å sjekke det fordi det er arvelig og vi har det i familien.
Dere andre da?
Har gått slik lenge,flere år,men det har ikke slått ut før nå. Håper dette er svaret på alle mine problemer,men mistenker at det ikke bare kan være det.
Jeg har bedt legen om å sjekke det fordi det er arvelig og vi har det i familien.
Dere andre da?
Skrevet 01 mai 2012 - 20:41
Jeg skal til legen å sjekke dette, har cøliaki fra før og har lest at det kan henge sammen. Min mor og bror har også lavt stoffskifte. Jeg har gått opp 10 kg det siste året, har alltid vært tynn tidligere. Jeg blir veldig fort sliten, trett, føler jeg har dårlige konsentrasjon, synes det er slitsomt bare å henge med i en samtale til tider..
Hvor lang tid tar det å få svar på blodprøvene da? Skulle gjerne fått vite noe raskt da jeg er i siste praksis på sykepleien nå og vil gjerne gjøre mitt best. Føler ikke jeg får vist det beste av meg slik jeg går å hangler for tiden..
Hvor lang tid tar det å få svar på blodprøvene da? Skulle gjerne fått vite noe raskt da jeg er i siste praksis på sykepleien nå og vil gjerne gjøre mitt best. Føler ikke jeg får vist det beste av meg slik jeg går å hangler for tiden..
Skrevet 01 mai 2012 - 20:41
Jeg har omtrent alle sympt som står om stoffskifte.
Har gått på medisin i 16 år.
Og dosen variere hele tiden.
Føler det handler om hva jeg gjør akkurat nå i livet.
Jeg har hatt doser på 200
100
125
125 annenhver dag og 175 annenhver dag.
osv.
Mine verdier er varierte, og jeg føler meg ofte dårlig selv om jeg er innenfor normalen. Vet jeg må ligge på 16-17 for å føle meg normal.
(har ikke følt meg kvikk og opplagt i hodet på minst 7 år)
Jeg vurderer Nå å få hendvisning til en spesialist. Fordi fastlegene vet for lite. (jeg har ny fastlege hvert år pga utskiftning i kommunen)
Det aller første jeg merker når dosen er for liten er:
_at jeg ikke orker å smile i hverdagen.
Blir fort kjempe sliten og sur
glemsk glemsk glemsk
Om jeg har for høy dose: skjelvende hender og hyper og mer problem med å sovne.
100
125
osv.
Mine verdier er varierte, og jeg føler meg ofte dårlig selv om jeg er innenfor normalen. Vet jeg må ligge på 16-17 for å føle meg normal.
Jeg vurderer Nå å få hendvisning til en spesialist. Fordi fastlegene vet for lite. (jeg har ny fastlege hvert år pga utskiftning i kommunen)
glemsk glemsk glemsk
Skrevet 01 mai 2012 - 20:43
Ang vekt. Så er lavt stoffskifte misforstått der.
En går opp 2-5 kilo pga sykdommen. Resten en egentlig selv forsynt.
MEN jeg har merket at det er vanskelig å gå ned i vekt om en har feil dose. er dosen rett, har jeg gått fort ned 5 kilo.
En går opp 2-5 kilo pga sykdommen. Resten en egentlig selv forsynt.
MEN jeg har merket at det er vanskelig å gå ned i vekt om en har feil dose. er dosen rett, har jeg gått fort ned 5 kilo.
Skrevet 01 mai 2012 - 20:48
Jeg har lavt stoffskifte, men etter at jeg begynte å leve lavkarbisk trenger jeg ikke levaxin lenger
Skrevet 01 mai 2012 - 22:33
Gulljnta skrev 01 mai 2012 - 20:41:
Jeg skal til legen å sjekke dette, har cøliaki fra før og har lest at det kan henge sammen. Min mor og bror har også lavt stoffskifte. Jeg har gått opp 10 kg det siste året, har alltid vært tynn tidligere. Jeg blir veldig fort sliten, trett, føler jeg har dårlige konsentrasjon, synes det er slitsomt bare å henge med i en samtale til tider..
Skrevet 01 mai 2012 - 22:36
Anonym bruker skrev 01 mai 2012 - 20:41:
Jeg har omtrent alle sympt som står om stoffskifte.
100
125
osv.
glemsk glemsk glemsk
100
125
osv.
glemsk glemsk glemsk
Skrevet 01 mai 2012 - 22:50
Ja, jeg føler meg ofte dårlig.
Er bare 30 år. men syns kroppen er svak, og hodet er ofte helt borte.
Når jeg trenger, (treningssenter) blir jeg bare mer utmattet, skjelven, og hender og ben blir hovne og klør. -Har aldri fått et svar på hvorfor. Så orker ikke trene mer
å være to barnsmor, snart tre. og jobbe i barnehage holder meg i vanlig god form. Går turer på ettermiddager
Jeg var syk hele ungdomsskolen, og mest sannsynelig deler av barneskolen. Og fikk så klart dårligste karakterer.
Hadde jo ikke hjerne til å huske eller forstå.
Det er veldig trist at jeg mangler grunnlegende skolegang.
ønsker at Stoffskifte kunnet vært mer i fokus. For det kan ødelegge så mye.
Er bare 30 år. men syns kroppen er svak, og hodet er ofte helt borte.
Når jeg trenger, (treningssenter) blir jeg bare mer utmattet, skjelven, og hender og ben blir hovne og klør. -Har aldri fått et svar på hvorfor. Så orker ikke trene mer
å være to barnsmor, snart tre. og jobbe i barnehage holder meg i vanlig god form. Går turer på ettermiddager
Jeg var syk hele ungdomsskolen, og mest sannsynelig deler av barneskolen. Og fikk så klart dårligste karakterer.
Hadde jo ikke hjerne til å huske eller forstå.
Det er veldig trist at jeg mangler grunnlegende skolegang.
ønsker at Stoffskifte kunnet vært mer i fokus. For det kan ødelegge så mye.