Gå til innhold

Finnes det smertestillende man kan ta for bekkenløsning?


MammaBrum

Anbefalte innlegg

Skal jo helst ikke ta så mye av noe som helst når man er gravid, men jeg er desperat! Så om noen vet om noe?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må IKKE ta ibux.

Man mener at paracet er trygt for foster, og det KAN hjelpe deg med smertene. Noen mener at det kun er avlastning som er smertedempende på bekkenløsning, selv går jeg for en kombi av hvile og smertestillende. Når du har sterke smerter danner du stresshormoner og barnet kan etter all sannsynlighet merke dette.

 

Håper du blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte meg med Paracet i dag, det ga absolutt ingen effekt :( Får bare legge meg å hvile ved hver mulighet. Det værste er helt klart å ikke greie å ta meg av gutten på 1,5!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det må være tøft å skulle ta seg av så små barn med smerter. Tror ikke jeg hadde klart det selv. Håper du har noen som kan hjelpe deg litt fremover så du ikke blir helt ødelagt!

Kanskje du kan ta en tur til legen og si hvordan du har det og få noen tips, og andre medisiner som er ufarlige og mer virksomme?

 

Håper du får noe som kan hjelpe deg.

Jeg har ganske god effekt av bassengtrening/bekkenløsningsgruppe i vann. Samt slyngetrening. Eneste treningsformene som går an nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bekkenløsning enda 7 md etter fødsel! Og har to små på 1/2 og 21/2 år... Du må hvile når barnet sover! Og Prøv å planlegg godt den tida han er våken, slik at det blir minst mulig krevende. For meg hjelper det å legge inn 15-30 min hviler på sofaen. Prøv å avtal med mannen din at dere tar korte barnepass økter hver. Det blir gjerne vondere jo lenger du går, så prøv å stopp før det blir veldig vondt.

Dra til fysioterapeut og få råd om bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mafan

Det finnes et smertestillende apparat som heter TENS. Søk på TENS på Google så får du mye info. Dette er et apparat som sender strøm/elektrobølger og virker smertestillende. Jeg har brukt det rundt bekkenet og i korsryggen. Er slike "elektroder" du fester på. Om du går til fysio så kan denne vise deg hvordan du skal bruke apparatet, eventuelt en kiropraktor eller andre behandlere. Jeg fikk det selv anbefalt av kiropraktor. Du får kjøpt TENS på Clas Ohlson til 500 kr. Det funker på mange men ikke alle har effekt av det, så en må prøve seg frem.

Ellers hjelper det å ligge med varmepute.. Men for noen funker det bedre å kjøle ned det vonde området, og varme lindrer i øyeblikket men gjør det verre etterpå. Her må du og prøve deg frem. Istedet for ispose, hvis du finner ut at kulde hjelper for deg, kan du bruke isbalsem som du smører på området. Det kjøler bedre og dypere enn is og gir lindring for smerte og da særlig muskelsmerter (veldig mange med bekkenløsning har smerter fra musklene i bekken og rygg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle godt tips.

 

Jeg fikk bekkenløsning under forrige graviditet. Ble nesten bra etter fødsel, men så kom smertene tilbake når jeg fikk igjen mensen. Siden har jeg hatt kortere perioder med krykker minst annenhver syklus. Jeg var forberedt på at det ville bli tøft å bli gravid igjen, men ikke at det skulle bli så ille så fort! Har ikke ville fortelle noen enda, men ettersom jeg må avgårde å skaffe meg rullestol snart, så får jeg vel fortelle det til de jeg ser til daglig. Var på tidlig ul i går, så jeg føler meg litt tryggere på å si noe nå :)

 

For å være ærlig så har jeg vel prøvd alt dere nevner her. Ligge på varmepute og drive aktiv avspenning er det mest effektive. Når det gjelder TENS, så har jeg et sånt apparat, jeg har bare ikke turt å bruke den nær magen. Skal ta det med til fysioterapeuten min å få henne til å vise meg hvor det er lurt å feste lappene i forhold til bekkenproblemene. Og så skal jeg sjekke ut mulighetene for å få hjelp til husarbeid m.m. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mafan

Er ti mnd siden fødsel og jeg sliter enda.. Ifht det hormonelle, smertene som kommer rundt syklus, så har jeg merket at ved eggløsning og mensen så har jeg fått ganske mye smerter i symfysen.. Korsrygg og bekkenleddene bak har holdt seg "stabilt" vondt hele tiden, da dette i hovedsak er muskler som står i kramper og verker etter laaaang tid med bekkenløsning. Symfysesmertene ifht syklus har variert litt, men nå nettopp satte jeg inn NuvaRing (p-ring) da jeg fikk mensen igjen, menstruasjonen stoppet pga "innsettingen", men det som er så genialt er at jeg ikke har hatt noen symfysesmerter! Kan jo være tilfeldig, men håper det har noe med at p -ringen gjør at jeg egentlig ikke har "skikkelig" menstruasjon og eggløsning sånn at de hormonelle smertene holder seg unna. Er jo lov å håpe?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart lov å håpe! Kan du gi oss en rapport om noen måneder? Ettersom jeg er gravid nå, så kan jeg jo ikke akkurat prøve, men det er helt klart noe å vurdere etter fødsel om du mener det hjelper!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne det min fysioterapeut sa til meg.

Jeg slet fryktelig med å sove om nettene pga bekkensmertene, var våken omtrent hele natten i smerter.

Han jeg går til har 25 års erfaring med bekkenløsning i graviditeten og tar nesten kun imot gravide, og når han så hvor trøtt jeg var gang etter gang sa han til meg at dersom jeg ikke fikk sove og hadde så store smerter ellers om dagen så kunne jeg snakke med legen min om å prøve paragin forte, han hadde mange pasienter som tok disse når smertene var på sitt verste. Så du kan jo høre med legen din rundt dette da?

 

Jeg prøvde selv først akupunktur, og fy for en lettelse det ga meg, låsningene som jeg hadde på venstre side ga seg, så jeg klarte og tråkke noelunde normalt på foten, og smertene ellers i bekkene ble dempet, smertenlindringen var greit nok kortvarig, men kom aldri tilbake så sterkt som de har vært. Skal gå flere ganger, men ble så dyrt i lengden så venter på neste lønn :)

 

Som jeg sa til akupunktur damen, "selv om jeg kjenner at jeg er bedre, så tror jeg ikke på det forde" Var nummen av sjokk at smertene så og si var borte rett etterpå :) Hadde det bare holdt seg sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...