Noen med cøliaki? Irriterer meg...
Opprettet av
Anonym bruker
, mai 01 2012 07:19
15 svar til dette emnet
Skrevet 01 mai 2012 - 07:19
Har cøliaki, og en liten brødsmule er nok til at jeg blir veldig dårlig. Har en svigerinne som ofte kommer hit på ettermiddagen, gir også barnet kveldsmaten her slik at det bare er til å gå hjem å legge han.
Hver de er på besøk så dekker jeg på til dem i kjøkkenet og finner frem brødskive f.eks, men hender at hun har med seg selv også ferdig påsmurt.
Uansett, HVER gang setter hun seg i stua i sofaen for å gi barnet mat. Han er 1,5 år gammel, men han spiser ikke selv. Så hun sitter i sofaen og mater han med skive, som han griser en hel del med. Hun prøver å ikke la han grise, men det drysser en hel del smuler ned i sofaen osv.
Prøvd å si til henne at jeg faktisk ikke tåler en smule engang, men hun tror meg rett og slett ikke. Er det ikke normalt å spise på kjøkkenet eller?
Hver de er på besøk så dekker jeg på til dem i kjøkkenet og finner frem brødskive f.eks, men hender at hun har med seg selv også ferdig påsmurt.
Uansett, HVER gang setter hun seg i stua i sofaen for å gi barnet mat. Han er 1,5 år gammel, men han spiser ikke selv. Så hun sitter i sofaen og mater han med skive, som han griser en hel del med. Hun prøver å ikke la han grise, men det drysser en hel del smuler ned i sofaen osv.
Prøvd å si til henne at jeg faktisk ikke tåler en smule engang, men hun tror meg rett og slett ikke. Er det ikke normalt å spise på kjøkkenet eller?
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 01 mai 2012 - 07:36
Bruk en annen grunn da. Si at du akkurat har støvsugd, og be henne ta med ungen til kjøkkenbordet, så kan dere spise sammen. Rart hun ikke hører pådeg, forresten. Nestenlitt frekt. Har ikke cøliaki selv, men ei venninne har, så vet at det bare skal en smule til.
Skrevet 01 mai 2012 - 07:46
Jeg har ikke cøliaki selv men synes det høres veldig rart ut at hun ikke hører på deg.
Du sier at du blir dårlig av en smule. hvordan syk blir du?
Jeg tilbereder mat til cøliakibarn daglig, har egene kniver fjeler osv men hvor syke kan de bli?
Du sier at du blir dårlig av en smule. hvordan syk blir du?
Jeg tilbereder mat til cøliakibarn daglig, har egene kniver fjeler osv men hvor syke kan de bli?
Skrevet 01 mai 2012 - 07:51
Cøliaki eller ikke. Hvorfor sier du ikke bare ifra at "vi spiser ikke i stua, kun på kjøkkenet!". Ingen diskusjon, og ikke noe mer irritasjon;)
Skrevet 01 mai 2012 - 08:11
Jeg har sagt ifra mange ganger, men det nytter ikke. Har også sagt ifra at jeg nettopp har støvsugd. Hun sier bare at de ikke skal grise.
#3 : Av en smule blir jeg veldig dårlig i magen, kvalm og diare. Får også magesmerter og blir slapp og energiløs dagen etterpå.
#3 : Av en smule blir jeg veldig dårlig i magen, kvalm og diare. Får også magesmerter og blir slapp og energiløs dagen etterpå.
Skrevet 01 mai 2012 - 08:31
Uff gulljenta. Si til venninen din at skal hun gi barnet sitt mat hos deg får hun gi noe du ikke blir syk av eller mate hjemme.
utrolig respektløst.
Jeg skal være enda mere påpasselig på kjøkket jeg ønsker ikke å utsette "mine" barn for undøvendig ubehag.
Når jeg begynte å jobbe der jeg jobber nå fantes ingen rutiner for å ivareta barna med allergi. Men jeg har klart å få egent skap med utsyr og eget vaffeljern og touster.
unnskyld for at jeg spurte om spørsmål når det egentlig var din tråd.
utrolig respektløst.
Jeg skal være enda mere påpasselig på kjøkket jeg ønsker ikke å utsette "mine" barn for undøvendig ubehag.
Når jeg begynte å jobbe der jeg jobber nå fantes ingen rutiner for å ivareta barna med allergi. Men jeg har klart å få egent skap med utsyr og eget vaffeljern og touster.
unnskyld for at jeg spurte om spørsmål når det egentlig var din tråd.
Skrevet 01 mai 2012 - 09:10
Uaktuelt å spise på stuen, enkelt og greit. Du får bli enda strengere så hun skjønner det. Neste gang finner du frem støvsugeren og sier hun får rydde opp selv. Og neste gang skal hun være på kjøkkenet. Maken til frekkhet på denne damen.
Jeg har cøliaki, og ja, en smule er nok til å bli syk.
Kan hende det er forskjellige grader av hvor mye skal til for å bli syk. Jeg tåler ingen smuler, og heller ikke spor av gluten.
Jeg har cøliaki, og ja, en smule er nok til å bli syk.
Kan hende det er forskjellige grader av hvor mye skal til for å bli syk. Jeg tåler ingen smuler, og heller ikke spor av gluten.
Skrevet 01 mai 2012 - 10:17
Glemte anonymknappen.. men tror nok det er vanskelig for andre å forstå at vi med cøliaki faktisk blir dårlige av EN liten smule :/
Skrevet 01 mai 2012 - 11:48
Har ikke lest alle svarene dine, har selv cøliaki. MEN, jeg blir da ikke dårlig av å rydde andre sine brødsmuler?? Jeg blir dårlig av å spise brødsmuler, men ikke tørke opp etc etter andres søl (dvs mine barns brødsmuler).
Skjønte ikke helt det der...
Skjønte ikke helt det der...
Skrevet 01 mai 2012 - 13:28
Spiser du smuler fra sofaen da?
Skjønner at du irriterer deg over at hun ikke respekterer deg når du sier at de skal spise på kjøkkenet, men skjønner ikke hvordan du blir syk av smuler i sofaen.
Skjønner at du irriterer deg over at hun ikke respekterer deg når du sier at de skal spise på kjøkkenet, men skjønner ikke hvordan du blir syk av smuler i sofaen.
Skrevet 01 mai 2012 - 13:30
Du trenger ikke spise smulene, vet du
Skrevet 01 mai 2012 - 13:39
Greit nok at hi ikke trenger å spise smulene osv. Men når hun sier hun vil de skal spise på kjøkkenet, så burde de respektere det uansett. Hadde det vært her, så hadde jeg rett og slett tatt maten dems og båret den inn på kjøkenet selv, og gitt beskjed om at de fikk spise den der om de skal ha det.
Her spiser guttungen frokosten sin i stua, da han ikke liker frokost, så prøver å holde oppmerksomheten hans borte fra mat og få det i han, det hjelper å sitte i stua å prate med han osv, men sitter vi på kjøkkenet blir han krakilsk og nekter plent å delta, har prøvd alt, men det er det eneste som funker. Heldigvis spiser han ved kjøkken/spisestuebordet hos andre når han overnatter!
Resten av maten blir servert på kjøkkenet, hender seg av og til at middag på lørdager blir inntatt på stua, men det er sjeldent, TV'n står ikke på under noen måltider, så er ikke derfor vi spiser på stua, men heller at det gir en annen stemning
Uansett, om HI ikke vil de skal spise på stua, burde svigerinnen godta det og følge HI's regler i HENNES hus.
Her spiser guttungen frokosten sin i stua, da han ikke liker frokost, så prøver å holde oppmerksomheten hans borte fra mat og få det i han, det hjelper å sitte i stua å prate med han osv, men sitter vi på kjøkkenet blir han krakilsk og nekter plent å delta, har prøvd alt, men det er det eneste som funker. Heldigvis spiser han ved kjøkken/spisestuebordet hos andre når han overnatter!
Resten av maten blir servert på kjøkkenet, hender seg av og til at middag på lørdager blir inntatt på stua, men det er sjeldent, TV'n står ikke på under noen måltider, så er ikke derfor vi spiser på stua, men heller at det gir en annen stemning
Uansett, om HI ikke vil de skal spise på stua, burde svigerinnen godta det og følge HI's regler i HENNES hus.
Skrevet 01 mai 2012 - 14:05
Synes det er en uting med brødsmuler i sofaen når jeg ikke tåler det. Og når jeg gir beskjed om det synes jeg det kan bli respektert... Går selvfølgelig ikke å spiser smuler, men vil ikke ha noe jeg ikke tåler i sofaen hvor jeg ligger og slapper av f.eks. Vi må ha hver vår ende av kjøkkenet til våre matvarer, en side med glutenfritt og en med vanlig mat. Så lite tåler jeg faktisk. Forstår at det er vanskelig for andre å forstå hvor "redd" jeg er disse smulene for jeg blir så UTROLIG dårlig om jeg skulle være uheldig.
Skrevet 01 mai 2012 - 14:09
Jeg har selv cøliaki, og jeg skjønner irritasjonen din.
Og til dere som lurer, selv om hun ikke spiser brødsmulene ligger de i sofaen og rundt om kring. Det skal ikke mere til enn at man kan puste det inn før man kan bli veldig dårlig. Har man allergi, så har man allergi!
Hadde det vært her hadde jeg rett og slett slått av alt og satt meg på kjøkkenet selv og gitt klar beskjed om at det skal være helt strøkent når han er ferdig å spise.
Her sitter vi alltid med bordet når vi spiser, er jo derfor vi har kjøkken? Det skjer av og til i helgene at sitter med spisebordet på stuen bare for kosen sin del. Vi sitter aldri i sofaen, for barn tar så utrolig fort. har vi sagt ja en gang, ja da skal de sitte der hver gang...
Og til dere som lurer, selv om hun ikke spiser brødsmulene ligger de i sofaen og rundt om kring. Det skal ikke mere til enn at man kan puste det inn før man kan bli veldig dårlig. Har man allergi, så har man allergi!
Hadde det vært her hadde jeg rett og slett slått av alt og satt meg på kjøkkenet selv og gitt klar beskjed om at det skal være helt strøkent når han er ferdig å spise.
Her sitter vi alltid med bordet når vi spiser, er jo derfor vi har kjøkken? Det skjer av og til i helgene at sitter med spisebordet på stuen bare for kosen sin del. Vi sitter aldri i sofaen, for barn tar så utrolig fort. har vi sagt ja en gang, ja da skal de sitte der hver gang...
Skrevet 01 mai 2012 - 14:13
Da må du gi enda mer tydelig beskjed neste gang. Når svigerinnen din vil inn i sofaen, så stopp henne og si at maten får spises på kjøkkenet i dag. Om hun protesterer og sier at "jammen vi skal ikke grise", så sier du at "jeg hører du sier det, men det har du sagt før også, og det blir gris likevel, og nå er jeg faktisk blitt lei av smuler i sofaen min. Du må gjerne gi xx mat, men det får bli på kjøkkenet hvor det er enklere å tørke opp". Du må rett og slett bare kvinne deg opp og gi en tydeligere beskjed enn tidligere.
Skrevet 01 mai 2012 - 14:35
Jeg er enig med Alva. Hun skal ikke argumentere deg i senk i ditt eget hjem, der er det du/dere som bestemmer.
Huff jeg hadde synes det var ubehagelig..
Lykke til
Huff jeg hadde synes det var ubehagelig..
Lykke til