Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvordan vet jeg om det er forstervann og ikke utflod som kommer?

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 494 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 09:27

Hei!
Jeg er i min 36. svangerskapsuke. Opplever (spesiellt om natten, muligens for jeg ligger litt på rygg) at det er kommet så mye klar væske nedentil at det er rent ned og utenfor truseinlegget, altså bare i trusa. Så om dagen, siden jeg bruker truseinlegg så syns jeg det er vanskelig og skilne fargene fra hverandre, om det er litt gult eller helt klart. Jeg vil si det er helt klart. Må bytte inlegg ca. 4 ganger eller mer om dagen. Finnes det noen måte jeg kan finne ut om dette er fostervann, dette er mitt første svangerskap.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Kristina

Jordmor Kristina

Ivrig bruker

• Moderator
  • 1 444 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 23:23

Hei du!

Det er vanlig at man har økt tynntflytende utflod i svangerskapet, og det er ikke sjelden at det forveksles med fostervann. Spesielt etter at man har ligget en natt, kan det komme endel utflod når man reiser seg opp. Ved vannavgang vil det som oftest også piple vann gjennom hele dagen. I noen tilfeller er det vanskelig å si om det er utflod eller fostervann (og det er spesielt vanskelig over nett :) )

Om det fortsetter å komme vann og du er usikker på om det kan være fostervann, bør du ta kontakt med fødeavdelingen som kan bekrefte/avkrefte en evt vannavgang. Om det er vannavgang vil det være ett hull i fosterhinnen, noe som medfører en økt risiko for infeksjon - man ønsker derfor at man ikke går for mange dager etter vannavgang før fødselen starter.

Masse lykke til med innspurten!