Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Varighetskrav til ung ufør beregning

• Logg inn for å svare
4 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 965 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 22:15

Jeg er 23 år, og har endelig fått AAP nå. Når NAV behandlet den søknaden satt de begrensningstidspunktet til 02.03.2006. Jeg får derfor minstesatsen, fordi jeg var så ung når jeg ble syk at jeg ikke har jobbet noe særlig. Jeg har da søkt om ung ufør, men fikk avslag på dette nå:
"Du fyller ikke vilkårene for beregning etter ung ufør. Du har hatt denne sykdommen siden 2005, men har vært som nå de siste 1-2 årene. Det er derfor for tidlig å vurdere om du fyller varighetskravet."

Det stemmer jo at jeg har vært så syk som nå i 1-2 år, det betyr at jeg de siste 2 årene ikke har vært ute av huset. Fram til for 2 år siden klarte jeg å levere datteren min i bhg. og å gå på besøk til nær fam, men jeg var likevel invalidiser av tarmsykdommen min. Når nav selv har satt begrensningstidspunktet til starten av 2006, men også skriver at jeg har vært syk siden 2005, hvordan kan de da henge seg opp i at det først er de siste 2 årene jeg har vært låst til huset?

Jeg skal anke vedtaket, men kunne tenke meg å vite mer om dette med varighetskravet først.
Siden det bare er dette som står i vedtaket regner jeg med at jeg fyller vilkårene for alvorlig sykdom?

Håper noen har noen tips til meg:)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 965 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 22:25

"For at en sykdom skal regnes som ”varig”, må den i utgangspunktet vurderes likt som for uføreytelser, dvs. med en varighet på 4-7 år. Med varig menes ikke livsvarig, men langvarig. I praksis kan det være vanskelig å ha en sikker oppfatning om framtidig utvikling og mulig bedring, og vurderingen vil derfor i mange tilfeller være skjønnspreget.

Ut i fra NAVs praksis og egen erfaring, våger jeg påstanden om at varighetskravet for å få beregnet stønader med ung ufør fordelsberegning er nærmere 7 enn 4 år, uten at det kan gis noen konkrete tall på akkurat dette"

http://www.doktoronl...ettigheter.html

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 965 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 22:29

Hi her:

Har lest dette jeg også. Når nav selv har satt at min arb.evne ble nedsatt med minst halvparten i starten av 2005, så kan jeg ikke forstå at de henger seg opp i at det kun er de 2 siste årene jeg har vært låst til toalettet. Jeg har jo vært syk i 7 år nå, selv om det ikke har væt like ille som i dag, så har det vært ille hele veien. Sykdommen er også betegnet som lagvarig, så jeg skal leve med den i mange år til... Mest sannsynlig for alltid....

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 965 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 22:32

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 april 2012 - 22:29:

Hi her:

Har lest dette jeg også. Når nav selv har satt at min arb.evne ble nedsatt med minst halvparten i starten av 2005, så kan jeg ikke forstå at de henger seg opp i at det kun er de 2 siste årene jeg har vært låst til toalettet. Jeg har jo vært syk i 7 år nå, selv om det ikke har væt like ille som i dag, så har det vært ille hele veien. Sykdommen er også betegnet som lagvarig, så jeg skal leve med den i mange år til... Mest sannsynlig for alltid....

Det beregnes utfra nåværende status og den har vart i 2 år.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 965 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 22:33

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 april 2012 - 22:15:

Jeg er 23 år, og har endelig fått AAP nå. Når NAV behandlet den søknaden satt de begrensningstidspunktet til 02.03.2006. Jeg får derfor minstesatsen, fordi jeg var så ung når jeg ble syk at jeg ikke har jobbet noe særlig. Jeg har da søkt om ung ufør, men fikk avslag på dette nå:
"Du fyller ikke vilkårene for beregning etter ung ufør. Du har hatt denne sykdommen siden 2005, men har vært som nå de siste 1-2 årene. Det er derfor for tidlig å vurdere om du fyller varighetskravet."

Det stemmer jo at jeg har vært så syk som nå i 1-2 år, det betyr at jeg de siste 2 årene ikke har vært ute av huset. Fram til for 2 år siden klarte jeg å levere datteren min i bhg. og å gå på besøk til nær fam, men jeg var likevel invalidiser av tarmsykdommen min. Når nav selv har satt begrensningstidspunktet til starten av 2006, men også skriver at jeg har vært syk siden 2005, hvordan kan de da henge seg opp i at det først er de siste 2 årene jeg har vært låst til huset?

Jeg skal anke vedtaket, men kunne tenke meg å vite mer om dette med varighetskravet først.
Siden det bare er dette som står i vedtaket regner jeg med at jeg fyller vilkårene for alvorlig sykdom?

Håper noen har noen tips til meg:)

http://www.nav.no/re...heng.148018.cms

Varighetskravet er ca 7 år. Du fyller ikke vilkår for ung ufør slik du beskriver sykdommen din.

NAV-dama