Reise til Usa med 2 mnd gammel baby
Skrevet 29 april 2012 - 10:04
Selvsagt er det noen som reagerer negativt og jeg føler folk ser på meg som en uansvarlig og dårlig mor om jeg velger å reise. Jeg kan jo gå tom for melk, babyen kan bli stresset, forkjølet på grunn av aircondition og bli syk på grunn av at han eller hun enda ikke er vaksinert. Jeg kommer ifølge andre ikke til å kjenne barnet mitt godt nok til å vite om det er sykt eller har det bra.
Mine argumenter for å reise har vært at vi for det første ikke reiser til en veldig eksotisk plass. Vi skal være et par dager i New York, deretter leie et feriehus i Orlando i 7 dager. I januar er det som en grei sommer her, temperaturmessig. Vi reiser også sammen med besteforeldre, to onkler og en tante. Så vi er mange som kan kose, holde og engasjere den lille. Når det gjelder forkjølelse ser jeg jo risikoen er noe større, men det er vel ikke uvanlig for babyer å bli litt tett. Det er vel heller ikke farlig, stort sett? Vet at man må kontakte lege ved feber eller pustevansker og konmer til å ha god reiseforsikring samt skaffe oversikt over sykehus i nærheten. Når det gjelder vaksinering trodde jeg ikke at det spiller så mye rolle, ser kkke at risikoen for smitte er noe større enn her?
Og så er det jo dette med melka. Har fått noen skrekkhistorier i det siste. Folk som aldri får den igjen, barna må på sykehus osv. Min første tanke er at det kan skje uansett. Det er vel mulig å amme litt oftere og i verste fall ha ned morsmelkerstatning? Etter alle disse skrekkhistoriene føler jeg jo at babyen min har en relarivt liten sjanse for å overleve spedbarnsiden, reise eller ike reise...
Er det meg som er helt på viddene her? Dette er min første så jeg har selvsagt lite jeg skulle ha sagt, jeg vet jo ingenting om det å være mor... Dette ble langt men jeg er så deppa og redd for at jeg skal bli en dårlig mor. Enkelte mener at jeg velger bort ungen min sine behov ved å reise. Og at jeg bare tenker på meg selv.. Noe jeg aldri ville gjort.
Snarvei til forumene
Skrevet 29 april 2012 - 11:13
Skrevet 29 april 2012 - 11:24
Skrevet 29 april 2012 - 12:09
Skrevet 29 april 2012 - 13:36
Å en annenting som er viktig å tenke på er at det blir faktisk født babyer i USA også!! :-)
Ønsker deg en god tur!! :-)
Skrevet 29 april 2012 - 14:02
Lykke til med USA-turen
Skrevet 29 april 2012 - 14:32
Jeg kommer nok til å gå for det om ikke det er noe helt spesiellt dom dukker opp etter babyen er født. Hjelper jo at vi er veeeeldig reisevant og har vært der mange ganger før. Jeg kommer sikkert til å bli sliten av flyturene men bare ikke babyen tar noe skade tenker jeg det er ok..
Fordelen er jo at vi får masse kvalitetstid sammen med den lille, slipper husvask, matlaging og klesvask i 12 dager!
Skrevet 29 april 2012 - 14:38
og vaksiner... D trenger man jo ikke når man skal til USA
Reis med GOOOOOD samvittighet
Skrevet 29 april 2012 - 16:02
Bortsett fra at du selv kanskje vil være litt i ammetåka på denne tiden så er jo mindre babyen er, jo bedre å reise!
Jeg har en jente på 16 mnd, og siden hun var 8 mnd har det vært litt strevsomt å reise med henne fordi hun er så aktiv. Men før det gikk det veldig bra!
Skrevet 29 april 2012 - 19:12
Etter 2 mnder kjenner du babyen din godt nok til å evt kunne avbestille reisen dersom du skulle se at det blir for slitsomt! Og, hvis du ikke har kommet i gang med ammingen på 2 mnder, så kommer du vel heller ikke i gang med den?!
Gled deg til babyen kommer, gled deg til din søsters bryllup og ikke minst, gled deg til å bli verdens beste mamma
Og helt til slutt, skam på alle disse bedreviterne der ute som mener ditt og vet datt, og som får deg til å tenke negative tanker!
Skrevet 29 april 2012 - 19:38
God tur! :-)
Skrevet 29 april 2012 - 20:03
Skrevet 29 april 2012 - 20:20
HADE, og god tur
Skrevet 30 april 2012 - 07:14
Skrevet 30 april 2012 - 07:48
Skrevet 30 april 2012 - 17:37
Klikk skrev 30 april 2012 - 07:48:
Skrevet 30 april 2012 - 17:51
eneste er selvsagt laaang flytur,men et så lite barn sover jo mye.så tror ikke det blir noe problem.
tror alt blir hva man gjør det til selv:)
Skrevet 30 april 2012 - 18:54
Hvis dere leser hva eksperter sier, så har babyer det best, og tilknytningen til mor og far får best grobunn når man er hjemme i rolige,trygge omgivelser.
Skrevet 01 mai 2012 - 07:05
gutt11spire12 skrev 30 april 2012 - 18:54:
Hvis dere leser hva eksperter sier, så har babyer det best, og tilknytningen til mor og far får best grobunn når man er hjemme i rolige,trygge omgivelser.
Joda, jeg ser at det nok hadde blitt roligere og kanksje mer avslappende å være hjemme, men når det først er min eneste søsters bryllup så strekker man seg litt tenker jeg. Grunnen til at jeg skrev dette er ar jeg egentlig fikk høre at jeg var en uansvarlig og dårlig mor som omtrent satte mitt barns liv og helse i fare. Er egentlig det jeg har reagert veldig på
Men skjønner hva du mener! De små blir sikkert litt mer stressa av flyplasser og mye folk enn å være hjemme. Men jeg kan bare ikke forestille meg at de skal kunne ta skade av det. Er jo snakk om under to uker til sammen
Skrevet 01 mai 2012 - 12:16
gutt11spire12 skrev 30 april 2012 - 18:54:
må bare si at hvorvidt omgivelsene er rolige eller ikke er hellig uavhengig av hvor man er... synes det er et knallgodt poeng at dere slipper å tenke på rengjøring, uanmeldt besøk og alt annet som man har hjemme. En mor og far og tanter og onkler på ferie er dessuten gjerne MINDRE stressede enn i hjemmesetting, og tilknytningen kan faktisk bli bedre når man har all tid sammen uten stresset
Er ikke pes å reise med små barn så lenge man selv mener at det går greit
USA er proppfullt av babytøy, babyting, morsmelkerstatning (som de fleste der borte bruker siden de ikke har samme amme-hjelpen som oss), flasker og alskens annet moro, så bare pakk det nødvendigste (varmt tøy til NY og kortere tøy til Florida) og KOS DEG MED FERIE!!!
PS. Husk å reservere "cot" (altså seng) som baby kan sove/ligge i på flyet. Det er knall å kunne legge baby fra seg - for baby også - og da får du seter med bedre plass til ben og håndbagasje.