Gå til innhold

Noen som kan gi meg en nogenlunde ryddig oversikt over reglene ang. nav og permisjon?


Frk.Karidotter

Anbefalte innlegg

Har forsøkt meg på hjemmesidene til nav, men ender stort sett opp mer forvirra enn da jeg starta.

 

Jeg har hatt arbeidsgivende inntekt lenge nok til å få full permisjon (hurra). Men hvordan blir dette i praksis? Når kan jeg gå ut i perm, og når kan pappaen gå ut i perm?

 

Når søker man om foreldrepenger og permisjon?

 

Er det sånn at mor og far ikke kan ha permisjon samtidig?

 

Kan ikke pappa ha permisjon rett etter at barnet er født (samtidig med mor)?

 

Må jeg gå ut i jobb den dagen i uka han går hjemme, dersom vi velger en sånn løsning?

 

Teller jeg som "i arbeid" dersom jeg er på skolen/studerer i hans permisjon?

 

Omg, har jeg mange spørsmål?

 

 

Hehee... på forhånd takkers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lilu87

-Når kan jeg gå ut i perm, og når kan pappaen gå ut i perm?

Du kan gå ut i permisjon 12 uker før termin, og må ta ut permisjon fra 3 uker før. De fleste tar ut permisjon fra 3 uker før termin, fordi det gir mest tid med baby.

Pappaen kan ta permisjon 6 uker etter fødsel, eller når det passer dere. Han skal ha 12 uker av totalpermisjonen, og du skal ha 9, og resten er opp til dere å fordele. De fleste gjør dette slik at mor har hele fellesdelen, og far har fedredelen på slutten.

Skal far ikke ta ut permisjonen med en gang etter at fellesdelen er brukt, så er det også mulig. Den må brukes innen 3 år etter at barnet er født, eller før en eventuell nestemann kommer.

 

-Når søker man om foreldrepenger og permisjon?

I så god tid før fødsel som mulig.

Du må legge ved terminbekreftelse fra jordmor eller lege datert etter 26. svangerskapsuke, så du får ikke søkt før.

 

-Er det sånn at mor og far ikke kan ha permisjon samtidig?

Ja og nei. Dere kan ikke ha lønnet permisjon samtidig, men den ene kan ta ut ulønnet permisjon mens den andre har vanlig permisjon.

 

-Kan ikke pappa ha permisjon rett etter at barnet er født (samtidig med mor)?

Fedre har rett på 2 uker fødselspermisjon, men de har ikke plikt til å ta den ut. Ikke alle gir fødselspermisjon med lønn, så da er det opp til paret å velge.

Be far om å spørre lønningsavdelingen der han jobber om hvordan det er der.

 

-Må jeg gå ut i jobb den dagen i uka han går hjemme, dersom vi velger en sånn løsning?

Det kan ikke jeg svare på.

 

-Teller jeg som "i arbeid" dersom jeg er på skolen/studerer i hans permisjon?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shitmanigga..

 

Men det stemmer at ferdrekvoten er uavhengig av alt det andre, og kan taes ut helt eller delvis mens mor mottar fulle foreldrepenger (i fellesperioden), uten at det har innvirkning på mors utbetaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shitmanigga..

 

Men det stemmer at ferdrekvoten er uavhengig av alt det andre, og kan taes ut helt eller delvis mens mor mottar fulle foreldrepenger (i fellesperioden), uten at det har innvirkning på mors utbetaling?

 

Nei, dere kan ikke ha permisjon samtidig. Det finnes et unntak og da kan dere ta ut tilsammen 150% permisjon men da Må den som har halv permisjon jobbe 50%. Dere spiser jo mer opp av permisjonstiden også og får da mindre tid hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig ordning.

 

Så det er faktisk ikke en mulighet at både mamma og pappa kan være hjemme sammen med babyen sin i et par uker? Hm. Det er jo ikke helt...artig.

 

Nuvel, klager ikke. Er tross alt er særs god greie med såpass fødselspermisjon, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig ordning.

 

Så det er faktisk ikke en mulighet at både mamma og pappa kan være hjemme sammen med babyen sin i et par uker? Hm. Det er jo ikke helt...artig.

 

Nuvel, klager ikke. Er tross alt er særs god greie med såpass fødselspermisjon, altså.

 

Dere har jo to uker etter fødsel dere kan være sammen da, men denne permisjonen har ikke nav noe med og det er opp til arbeidsgiver om den er lønnet... Under fedrekvoten kan du jo også være hjemme om du vil, men du kan ikke få permisjonspenger da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor kan være hjemme i ulønnet permisjon eller i ferie mens far tar ut fedrekvoten på 12 uker.

Så ønsker dere å være noen uker sammen kan dere gjøre det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løsning for at far kan gå litt hjemme etter fødsel er rett og slett å ta ut ferie.. Min samboer har tatt ut 1 uke før termin og 3 uker etter termin.. så vi får mange uker sammen når babyen er født :) Men har jo termin midt i fellesferien da.. Men er man i jobb har man jo noen ferieuker man kan prøve å få tatt etter termin..

 

Vi syns dette er en kjempe fin løsning for vår del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også valgt å gjøre det som nevnt over her, samboer tar ut ferie i forbindelse med fødsel. Det vil si to uker fødselspermisjon og tre uker ferie, blir godt å ha han hjemme så lenge :) bare så dumt man ikke vet når barnet bestemmer seg for å komme.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, får krysse alle fingre for at de kommer rundt termin og alt går som planlagt :P Man går vel ikke særlig lenger enn 2 uker over termin, så da har vi hvertfall en uke sammen om det skulle være sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg forstått det damer! Det har jammen tatt litt tid, men nå skjønner jeg greia. Hehehee..

 

Lur idè dette med ferie! Det skal jeg ta opp med ham med en eneste gang, siden jobben gjerne vil ha årnings på det allerede nu. :-)

 

Takk for råd og innsikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...