Dette med at permisjonen må starte 3 uker før termin....(samme som anonymforum)
Skrevet 27 april 2012 - 22:22
Snarvei til forumene
Skrevet 27 april 2012 - 22:26
Skrevet 27 april 2012 - 22:29
Men: ja, det er bare slik det er, ikke noe å gjøre noe med, så det tenker jeg lite på...
Skrevet 27 april 2012 - 22:30
Man får ingenting gratis her!!
Skrevet 27 april 2012 - 22:36
Syns uansett om man jobber eller er sykemeldt så burde permisjonen starte den dagen du kan være sammen med barnet ditt. Men er vel en million ting og tenke på..
Skrevet 27 april 2012 - 22:41
Multear skrev 27 april 2012 - 22:30:
Man får ingenting gratis her!!
Er så redd for at bekkene ikke gir seg med det første, i følge fysioterapeuten min så er jeg ett så "skadet" tilfelle at jeg kommer til og slite etter fødselen, men man kunne ikke vite for sikkert. Er bare og vente og se...
Blir urettferdig uansett hvem sin side du ser det fra ja..
Skrevet 27 april 2012 - 22:43
SnartOssTre skrev 27 april 2012 - 22:36:
Syns uansett om man jobber eller er sykemeldt så burde permisjonen starte den dagen du kan være sammen med barnet ditt. Men er vel en million ting og tenke på..
Du får ikke tilbake de 3 ukene. Går du 2 uker over så har du altså brukt 5 av permisjonsukene før ungen kommer !!!! Synes de reglene bør til ny vurdering!
Skrevet 27 april 2012 - 22:51
Håpefull38 skrev 27 april 2012 - 22:43:
SnartOssTre skrev 27 april 2012 - 22:36:
Du får ikke tilbake de 3 ukene. Går du 2 uker over så har du altså brukt 5 av permisjonsukene før ungen kommer !!!! Synes de reglene bør til ny vurdering!
Ja, på en måte, nå vet jo ikke jeg hvordan det er å være frisk i ett svangerskap, men før jeg fikk smerter så mente jo jeg at jeg skulle jobbe helt frem til ungen poppet ut. Og ble det for tungt/vondt de siste ukene så ble en sykemeldt om det ble umulig for meg å jobbe, så får man permisjon fra den dagen ungen kommer til verden. 5 uker er ganske lenge, og det hadde vært fint og få de 5 ukene med babyen, istedenfor uten babyen ja...
Skrevet 27 april 2012 - 23:08
Skrevet 27 april 2012 - 23:15
Kaktus_86 skrev 27 april 2012 - 23:08:
Ja, i og for seg er jo det sant. Men hvorfor ikke finpusset litt på ordningen når vi først har det;)
Tenker at grunnen til at de setter den 3 ukers grensen er at det blir sikkert rimelig tungt og være gravid de siste ukene og at mange kanskje uansett hadde sykemeldt seg, og for å spare penger så startet permisjonen da og ikke når barnet blir født.
Får bare håper og føde på termin eller rett før:)
Skrevet 27 april 2012 - 23:38
Du skal være veldig forsiktig med å gå frem her å ta det så personlig, for de fleste syns at det er feil slik det er.
Men om man er sykemeldt eller om man jobber så syns jeg ikke noen skal ha "forrett"til mer permisjon enn andre, de må gjøre det rettferdig for alle, like regler.
Det er bare til å akseptere at slik er det, hvis ikke er det kun deg det går utover.
Sist svangerskap var jeg sykemeldt de to siste månedene, men ventet ikke av den grunn å få det igjen på permisjonen, jeg var sykemeldt fra jobb, ikke permisjon.
Dette svangerskapet her mister jeg to ukers permisjon,før termin vel og merke. FORDI jeg Må jobbe, jeg Må bli ferdig i min siste sykepleierpraksis.
Men slik er det. OM jeg er i form til det H'***** nei, men jeg vil bli ferdig.
Jeg har ekstrem svangerskapskvalme fortsatt i uke 35, jeg har halsbrann som gjør at jeg kaster opp (spiserørsbrokk som skal opereres etter svagerskapet), jeg har bekkenløsning og nedpress og vondter gudene må vite hvor jeg ikke har vondter, men jeg må bli ferdig, hadde jeg derimot værti jobb hadde jeg både takket ja til sykemeldingen og sykehusinnleggelsen legen min vil at jeg skal ta.
Og BTW, jeg regner med å føde greit over termin, det har jeg gjort med de to forrige, 5 og 11 dager over...Det går bortt tid med barna da også..
Det jeg prøver å si er at vi har alle våre ting i svangerskapet, og permisjonen er en evig blemme på den gravide, men vi skal egentlig være heldige for at vi faktisk får permisjon i det heletatt, NOrge ligger faktisk på toppen i Europa på nettopp det. Jeg tror kun det er Island som ligger noen uker over oss. Italia tror jeg har 8 ukers permisjon,hvis det ikke er 6 uker eller mindre.
Jeg skjønner tankene dine veldig godt, men hvis du prøver å se litt ut fra egen synsvinkel så er det for gjort å se at det ikke er så ille allikevel.
Skrevet 27 april 2012 - 23:50
Selvfølgelig syns jeg det er flott slik vi har det nå! Syns det er supert og få så mye tid samme med babyen og få lønn for det. Har ikke klaget på det heller, det var ett spørsmål. Grunnen til at jeg syns det blir "feil" er for at 5 uker er ganske lenge og om poenget er at, denne permisjonen får du sånn at du skal være sammen med barnet ditt så skulle en fått de 5 ukene tilbake.
Men ja, jeg ser den at dersom jeg hadde jobbet fram til 3 uker før termin så hadde kroppen min hatt godt av å slappe av og lade opp til fødselen, tenkte ikke på det der og da for jeg har ikke gjort annet enn og slappe av og tatt det med ro. Og nei, det er IKKE noe jeg setter pris på!
Jeg klager ikke, og jeg syns ikke at 57 uker er for lite, langt ifra, jeg bare lurte........
Skrevet 28 april 2012 - 04:01
Skrevet 28 april 2012 - 07:08
SnartOssTre skrev 27 april 2012 - 23:50:
Men ja, jeg ser den at dersom jeg hadde jobbet fram til 3 uker før termin så hadde kroppen min hatt godt av å slappe av og lade opp til fødselen, tenkte ikke på det der og da for jeg har ikke gjort annet enn og slappe av og tatt det med ro.
De 3 ukene _før_ termin har vi selvfølgelig ikke fått for å være sammen med babyen, men for å forberede oss til fødselen. Er man i jobb så trenger man de sårt. Bygge ferdig redet, sove ut og bare slappe av:)
Ser selvfølgelig poenget ditt med at du som er 100% sykmeldt ikke "trenger" de fordi du allerede har fri, men det hadde blitt vanskelig å gjøre forskjell på dette. Hva med oss som jobber gradert f.eks.? Jeg var fulltidssykmeldt i mer enn 4 mnd pga. ekstrem svangerskapskvalme og gjør nå alt for å klare å holde meg i 50% helt ut. Vet mange har mindre plager enn meg, men er helt sykmeldt fordi de ikke "orker". Skal de da få 3 uker ekstra i forhold til meg? Det synes i hvert fall jeg hadde blitt urettferdig:) Dessuten hadde nok mange prøvd hardt å få den sykemeldingen for å få ekstra perm... 3 uker lønn fra og til er jo ganske mye penger. Nei, er nok best at det er likt for alle:)
Dette innlegget har blitt redigert av OptimistHoppa: 28 april 2012 - 07:13
Skrevet 28 april 2012 - 16:24
Forøvrig er jeg enig i at vi er superheldige i Norge med permisjonsordningen.