Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Dette med at permisjonen må starte 3 uker før termin....(samme som anonymforum)

• Logg inn for å svare
14 svar til dette emnet

#1 OssTre<3

OssTre<3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 562 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 27 april 2012 - 22:22

Jeg syns det er så rart igrunn, for jeg er 100% sykemeldt pga sterke bekkensmerter, men jeg blir jo ikke "frisk" 3 uker før termin, og sikkert ikke de første ukene etter jeg har født heller, så hva om jeg går 2 uker over termin, da har jeg jo 5 uker permisjon som jeg ikke får tilbrakt med barnet, og 5 uker der jeg går rundt og er delvis handikappa pga bekkensmerter. Sykemeldingen fra legen går jo ut på dagen jeg går ut i permisjon. Føler dette blir feil.. Hadde jeg jobbet og vært frisk nok til å gå/stå så hadde jeg syns det var helt fair. Noen som har vært borti dette før eller er det bare sånn det er?
My greatest fear is that PMS doesn`t exist and this is my real personality!

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 248 Innlegg:

Skrevet 27 april 2012 - 22:26

Så fordi du er sykemeldt skal du få tre uker mer permisjon enn de som jobber fram til permisjonsstart? Skjønnte ikke det helt..

#3 ticalinda

ticalinda

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 144 Innlegg:

Skrevet 27 april 2012 - 22:29

Jeg føder som regel før jeg rekker å gå ut i permisjon, gjett om det føles urettferdig da! Mister de 3 ukene, samt at jeg ikke får hvilt de siste ukene før fødsel.... Vær glad du er sykmeldt:)
Men: ja, det er bare slik det er, ikke noe å gjøre noe med, så det tenker jeg lite på...

#4 Multear

Multear

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:
  • StedMalvik

Skrevet 27 april 2012 - 22:30

Samme her :( Og jeg er så enig med deg!! I mitt tilfelle ser det også ut som om gutten kommer før termin og da korter de ned permisjonen ENDA mer! Jeg hadde gjerne sett at permisjonen kunne starte når jeg er kvitt bekkenløsningen (som er ille!!), men sånn er det dessverre ikke... Den eneste grunnen til å få utsatt permisjonen etter at barnet er født er hvis du er så dårlig at du rett og slett ikke er i stand til å ta vare på barnet ditt! Eller at barnet er sykt og må være innlagt. At far eller noen andre må være hjemme å ta seg av det...

Man får ingenting gratis her!! :( Synd...

#5 OssTre<3

OssTre<3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 562 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 27 april 2012 - 22:36

Jeg har null peiling på dette. Det jeg tenkte var, at man går ut 3 uker før, så man sikker på at en er i permisjon om en fødsel skulle starte 2 uker før, men om man går over så får du de tilbake, eller fra du føder.. Eller får du aldri de 3 ukene tilbake uansett når du føder? Om du skjønner, vet ikke om jeg skjønner det helt selv, for permisjonen er vel til for at du skal kunne være hjemme med barnet ditt?
Syns uansett om man jobber eller er sykemeldt så burde permisjonen starte den dagen du kan være sammen med barnet ditt. Men er vel en million ting og tenke på..

#6 OssTre<3

OssTre<3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 562 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 27 april 2012 - 22:41

Vis innleggMultear skrev 27 april 2012 - 22:30:

Samme her :( Og jeg er så enig med deg!! I mitt tilfelle ser det også ut som om gutten kommer før termin og da korter de ned permisjonen ENDA mer! Jeg hadde gjerne sett at permisjonen kunne starte når jeg er kvitt bekkenløsningen (som er ille!!), men sånn er det dessverre ikke... Den eneste grunnen til å få utsatt permisjonen etter at barnet er født er hvis du er så dårlig at du rett og slett ikke er i stand til å ta vare på barnet ditt! Eller at barnet er sykt og må være innlagt. At far eller noen andre må være hjemme å ta seg av det...

Man får ingenting gratis her!! :( Synd...

Er så redd for at bekkene ikke gir seg med det første, i følge fysioterapeuten min så er jeg ett så "skadet" tilfelle at jeg kommer til og slite etter fødselen, men man kunne ikke vite for sikkert. Er bare og vente og se...
Blir urettferdig uansett hvem sin side du ser det fra ja..

#7 Håpefull38

Håpefull38

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 398 Innlegg:

Skrevet 27 april 2012 - 22:43

Vis innleggSnartOssTre skrev 27 april 2012 - 22:36:

Jeg har null peiling på dette. Det jeg tenkte var, at man går ut 3 uker før, så man sikker på at en er i permisjon om en fødsel skulle starte 2 uker før, men om man går over så får du de tilbake, eller fra du føder.. Eller får du aldri de 3 ukene tilbake uansett når du føder? Om du skjønner, vet ikke om jeg skjønner det helt selv, for permisjonen er vel til for at du skal kunne være hjemme med barnet ditt?
Syns uansett om man jobber eller er sykemeldt så burde permisjonen starte den dagen du kan være sammen med barnet ditt. Men er vel en million ting og tenke på..

Du får ikke tilbake de 3 ukene. Går du 2 uker over så har du altså brukt 5 av permisjonsukene før ungen kommer !!!! Synes de reglene bør til ny vurdering!

#8 OssTre<3

OssTre<3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 562 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 27 april 2012 - 22:51

Vis innleggHåpefull38 skrev 27 april 2012 - 22:43:

Vis innleggSnartOssTre skrev 27 april 2012 - 22:36:

Du får ikke tilbake de 3 ukene. Går du 2 uker over så har du altså brukt 5 av permisjonsukene før ungen kommer !!!! Synes de reglene bør til ny vurdering!

Ja, på en måte, nå vet jo ikke jeg hvordan det er å være frisk i ett svangerskap, men før jeg fikk smerter så mente jo jeg at jeg skulle jobbe helt frem til ungen poppet ut. Og ble det for tungt/vondt de siste ukene så ble en sykemeldt om det ble umulig for meg å jobbe, så får man permisjon fra den dagen ungen kommer til verden. 5 uker er ganske lenge, og det hadde vært fint og få de 5 ukene med babyen, istedenfor uten babyen ja...

#9 Kaktus_86

Kaktus_86

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 244 Innlegg:
  • StedTrondheim

Skrevet 27 april 2012 - 23:08

Men samtidig så er vi heldig som har denne ordningen eller hva? 47 eller 57 uker med permisjon, hvor vi bare kan være hjemme med barnet og få omtrent tilsvarende mye penger som om vi var i jobb. Det er ikke så mange land som kan stille opp med det samme :) Tenkte litt på det med ukene jeg også, men innså at 3-5 uker tapt ikke betyr så mye når man tenker på hvor heldige vi faktisk er som har denne velferdsstaten.

#10 OssTre<3

OssTre<3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 562 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 27 april 2012 - 23:15

Vis innleggKaktus_86 skrev 27 april 2012 - 23:08:

Men samtidig så er vi heldig som har denne ordningen eller hva? 47 eller 57 uker med permisjon, hvor vi bare kan være hjemme med barnet og få omtrent tilsvarende mye penger som om vi var i jobb. Det er ikke så mange land som kan stille opp med det samme :) Tenkte litt på det med ukene jeg også, men innså at 3-5 uker tapt ikke betyr så mye når man tenker på hvor heldige vi faktisk er som har denne velferdsstaten.

Ja, i og for seg er jo det sant. Men hvorfor ikke finpusset litt på ordningen når vi først har det;)
Tenker at grunnen til at de setter den 3 ukers grensen er at det blir sikkert rimelig tungt og være gravid de siste ukene og at mange kanskje uansett hadde sykemeldt seg, og for å spare penger så startet permisjonen da og ikke når barnet blir født.
Får bare håper og føde på termin eller rett før:)

#11 Leirha med nr3

Leirha med nr3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 615 Innlegg:
  • StedStavanger

Skrevet 27 april 2012 - 23:38

Jeg tror ikke jeg tar hardt i når jeg sier at de aller fleste kvinner i Norge som venter barn, syns det er kjipt at 3 uker (før termin) av permisjonen går med til å vente på barnet. Man Må ta dem før barnet er født, og hvis barnet kommerover termin så mister man ytterligere tid med barnet. Og får man før termin, så får man heller ikke lenger permisjon av den grunn, da "mister" man istedet noen uker som vi andre er så heldige å kunne slappe av på.

Du skal være veldig forsiktig med å gå frem her å ta det så personlig, for de fleste syns at det er feil slik det er.
Men om man er sykemeldt eller om man jobber så syns jeg ikke noen skal ha "forrett"til mer permisjon enn andre, de må gjøre det rettferdig for alle, like regler.
Det er bare til å akseptere at slik er det, hvis ikke er det kun deg det går utover.
Sist svangerskap var jeg sykemeldt de to siste månedene, men ventet ikke av den grunn å få det igjen på permisjonen, jeg var sykemeldt fra jobb, ikke permisjon.

Dette svangerskapet her mister jeg to ukers permisjon,før termin vel og merke. FORDI jeg Må jobbe, jeg Må bli ferdig i min siste sykepleierpraksis.
Men slik er det. OM jeg er i form til det H'***** nei, men jeg vil bli ferdig.
Jeg har ekstrem svangerskapskvalme fortsatt i uke 35, jeg har halsbrann som gjør at jeg kaster opp (spiserørsbrokk som skal opereres etter svagerskapet), jeg har bekkenløsning og nedpress og vondter gudene må vite hvor jeg ikke har vondter, men jeg må bli ferdig, hadde jeg derimot værti jobb hadde jeg både takket ja til sykemeldingen og sykehusinnleggelsen legen min vil at jeg skal ta.
Og BTW, jeg regner med å føde greit over termin, det har jeg gjort med de to forrige, 5 og 11 dager over...Det går bortt tid med barna da også..

Det jeg prøver å si er at vi har alle våre ting i svangerskapet, og permisjonen er en evig blemme på den gravide, men vi skal egentlig være heldige for at vi faktisk får permisjon i det heletatt, NOrge ligger faktisk på toppen i Europa på nettopp det. Jeg tror kun det er Island som ligger noen uker over oss. Italia tror jeg har 8 ukers permisjon,hvis det ikke er 6 uker eller  mindre.

Jeg skjønner tankene dine veldig godt, men hvis du prøver å se litt ut fra egen synsvinkel så er det for gjort å se at det ikke er så ille allikevel.
http://littkritikk.blogspot.com/.Lenelenes Tankekjør

#12 OssTre<3

OssTre<3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 562 Innlegg:
  • StedBergen

Skrevet 27 april 2012 - 23:50

Nei, jeg syns ikke det er ille, det har jeg aldri skrevet heller. Jeg kunne godt droppet sykemeldingsdelen og skrevet generellt om de 5 ukene man kan miste. Jeg spør fordi jeg kom til og tenke på det og ikke gidder vente til mandag for å ringe nav. Har overhode ikke noe med at jeg forventer mer permisjon enn de som jobber fordi jeg er sykemeldt. Men for allt jeg visste så fikk du ukene der babyen ikke var kommet, tilbake. Har ærlig talt ikke orket og sitte meg så himla mye inn i dette, så da spurte jeg. Men enkle svar som at: Nei, de får du ikke igjenn uansett om man jobber eller ikke, går over termin eller føder før termin.

Selvfølgelig syns jeg det er flott slik vi har det nå! Syns det er supert og få så mye tid samme  med babyen og få lønn for det. Har ikke klaget på det heller, det var ett spørsmål. Grunnen til at jeg syns det blir "feil" er for at 5 uker er ganske lenge og om poenget er at, denne permisjonen får du sånn at du skal være sammen med barnet ditt så skulle en fått de 5 ukene tilbake.
Men ja, jeg ser den at dersom jeg hadde jobbet fram til 3 uker før termin så hadde kroppen min hatt godt av å slappe av og lade opp til fødselen, tenkte ikke på det der og da for jeg har ikke gjort annet enn og slappe av og tatt det med ro. Og nei, det er IKKE noe jeg setter pris på!
Jeg klager ikke, og jeg syns ikke at 57 uker er for lite, langt ifra, jeg bare lurte........

#13 våren

våren

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Skrevet 28 april 2012 - 04:01

Fikk lillegutt 17 dager før termin! Det er flott at han er ute, men må innrømme at jeg tenker at jeg har mistet mange dagers luksustid... Fri, med full lønn uten en baby å ta vare på. Det optimale i forhold til permisjonsordningen er å føde til termin, men det skjer jo ikke alltid :) For øvrig tenker jeg ofte på at vi har en fantastisk permisjonsordning, jeg er mer "irritert" over at mor og far ikke kan fordele ukene sine mer etter eget behov og ikke etter den fordelingen som er fastsatt av staten.

#14 OptimistHoppa

OptimistHoppa

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 456 Innlegg:

Skrevet 28 april 2012 - 07:08

Vis innleggSnartOssTre skrev 27 april 2012 - 23:50:

Grunnen til at jeg syns det blir "feil" er for at 5 uker er ganske lenge og om poenget er at, denne permisjonen får du sånn at du skal være sammen med barnet ditt så skulle en fått de 5 ukene tilbake.
Men ja, jeg ser den at dersom jeg hadde jobbet fram til 3 uker før termin så hadde kroppen min hatt godt av å slappe av og lade opp til fødselen, tenkte ikke på det der og da for jeg har ikke gjort annet enn og slappe av og tatt det med ro.

De 3 ukene _før_ termin har vi selvfølgelig ikke fått for å være sammen med babyen, men for å forberede oss til fødselen. Er man i jobb så trenger man de sårt. Bygge ferdig redet, sove ut og bare slappe av:)

Ser selvfølgelig poenget ditt med at du som er 100% sykmeldt ikke "trenger" de fordi du allerede har fri, men det hadde blitt vanskelig å gjøre forskjell på dette. Hva med oss som jobber gradert f.eks.? Jeg var fulltidssykmeldt i mer enn 4 mnd pga. ekstrem svangerskapskvalme og gjør nå alt for å klare å holde meg i 50% helt ut. Vet mange har mindre plager enn meg, men er helt sykmeldt fordi de ikke "orker". Skal de da få 3 uker ekstra i forhold til meg? Det synes i hvert fall jeg hadde blitt urettferdig:) Dessuten hadde nok mange prøvd hardt å få den sykemeldingen for å få ekstra perm... 3 uker lønn fra og til er jo ganske mye penger. Nei, er nok best at det er likt for alle:)

Dette innlegget har blitt redigert av OptimistHoppa: 28 april 2012 - 07:13

#15 3 prinser prinsesse på vei

3 prinser prinsesse på vei

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 463 Innlegg:

Skrevet 28 april 2012 - 16:24

Helt enig med deg våren!! Idiotisk at staten skal diktere hvor mye permisjon far skal ha, akkurat som det hjelper å tvinge mannfolkene til å få bedre forhold til barna sine ved å måtte ta ansvaret i tre mndr. Det blir jo heller straff for barnet dersom far ikke har mulighet til å ta ut permisjonen, eller MÅ dele den opp slikt barnet må i barnehage tidligere.
Forøvrig er jeg enig i at vi er superheldige i Norge med permisjonsordningen.