Hva hadde dere tenkt om deres barn fikk denne meldingen med hjem?
Opprettet av
Anonym bruker
, april 27 2012 08:32
14 svar til dette emnet
Skrevet 27 april 2012 - 08:32
I det siste har ikke T villet gjøre som jeg sier han skal. Kan dere snakke om dette hjemme.
hø
Jeg ble et stort ???? for hva er det han ikke har gjort som han skal? Fikk jo helt angst. Prøvde å spørre ut ungen men fikk bare snørr og tårer og "vet ikke hva jeg har gjort galt" til svar. Til slutt mente han at det kunne være at han ikke hadde villet spise frukten sin på fredag.
Sendte mail til læreren og spurte hva dette dreide seg om. Fikk da en avhandling om at han er ukonsentrert på skolen. Noe vi jo allerede vet. Har jo hatt dette oppe før. Han er umoden. Ble 6 år i romjula så flere av de andre i klassen er jo nesten 1 år eldre enn han.
Kunne hun ikke bare skrivd det i meldingen lissom?
Er det noen her som vet om det er noe man kan gjøre for å få en ukonsentrert gutt til å være litt mer konsentrert?
Jeg føler at jeg må komme med tips til læreren.
hø
Jeg ble et stort ???? for hva er det han ikke har gjort som han skal? Fikk jo helt angst. Prøvde å spørre ut ungen men fikk bare snørr og tårer og "vet ikke hva jeg har gjort galt" til svar. Til slutt mente han at det kunne være at han ikke hadde villet spise frukten sin på fredag.
Sendte mail til læreren og spurte hva dette dreide seg om. Fikk da en avhandling om at han er ukonsentrert på skolen. Noe vi jo allerede vet. Har jo hatt dette oppe før. Han er umoden. Ble 6 år i romjula så flere av de andre i klassen er jo nesten 1 år eldre enn han.
Kunne hun ikke bare skrivd det i meldingen lissom?
Er det noen her som vet om det er noe man kan gjøre for å få en ukonsentrert gutt til å være litt mer konsentrert?
Jeg føler at jeg må komme med tips til læreren.
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 27 april 2012 - 08:38
Da er det vel opp til læreren å tirettelegge,da!
Skrevet 27 april 2012 - 08:51
Virker ikke som om hun har tenkt å gjøre noe med det. Kan jo nevne at dette er første året hennes som lærer.
Ikke vet jeg hva vi som foreldre kan gjøre heller. Vi merker jo hjemme at han er ukonsentrert. Lekser er et helvette og få han til og gjøre. Denne uka endte det med at storebror gjorde leksene med han for oss foreldrene barer slo han seg vrang med. Mens storebror var det litt gøy med (sikkert fordi det var første gangen).
Ikke vet jeg hva vi som foreldre kan gjøre heller. Vi merker jo hjemme at han er ukonsentrert. Lekser er et helvette og få han til og gjøre. Denne uka endte det med at storebror gjorde leksene med han for oss foreldrene barer slo han seg vrang med. Mens storebror var det litt gøy med (sikkert fordi det var første gangen).
Skrevet 27 april 2012 - 08:55
www.smartbrain.no
Hvis du virkelig vil ha endring i konsentrasjonsnivået så er dette stedet!
Hvis du virkelig vil ha endring i konsentrasjonsnivået så er dette stedet!
Skrevet 27 april 2012 - 09:02
Vi har også en ukonsentrert gutt, bare 6 år han også. Men her tar læreren ansvar og tilrettelegger for gutten vår, det gjelder også lekser. Jeg mener at dette er læreren sitt ansvar
Skrevet 27 april 2012 - 09:31
Be om konferansetime. Spør hva problemet er, hva skolen har tenkt til å gjøre med det og hva dere kan bidra med som foreldre.
Skrevet 27 april 2012 - 09:40
Konferansetime var det første eg tenkte også når eg las hovudinnlegget. I tillegg kan det vere mogleg å få tips og vegleiing frå PPT (pedagogisk psykologisk teneste) i kommunen. Det varierer frå kommune til kommune kor enkelt det er å få tilgang til PPT sin kompetanse. Dersom dette er eit stort problem, så bør ein spesialpedagog koplast på.
Skrevet 27 april 2012 - 09:59
Nei, vet du hva! Det er da læreren som har pedagogisk utdannelse. Vedkommende kan da ikke forlange at du skal komme med råd!!? Du vet da vel ikke på nåværende tidspunkt hva som må gjøres i deres tilfelle, og får ikke gjort så mye annet enn å be han skjerpe seg. Om din sønn fortsatt er så ille, så får man heller sette i gang noe i systemet, PPT f.eks. Det må du være åpen om
For om din sønn faktisk har et problem, (at umodenhet rent objektivt ikke er dekkende/korrekt) så er det til din sønns beste at han får hjelp. Kan hende lærer'n prøver å be deg ta initiativ til hjelp uten i fra.... Snakk med lærer'n om det det du!
Vet forøvrig at det er mange som sliter med guttene sine, for gutter kan ha utrolig mye energi. Har din sønn for mye energi?Har du noen mulighet til å la han få ut noe om morgenen? Ellers kan han ha stort utbytte av å ha mange fyfsik krevende... fritidsaktiviteter uka igjennom.
Vet forøvrig at det er mange som sliter med guttene sine, for gutter kan ha utrolig mye energi. Har din sønn for mye energi?Har du noen mulighet til å la han få ut noe om morgenen? Ellers kan han ha stort utbytte av å ha mange fyfsik krevende... fritidsaktiviteter uka igjennom.
Skrevet 27 april 2012 - 10:07
Før du kobler inn ppt, og evt. bup (som har diagnoseplikt) og alle de andre "hjelpetiltakene" det offentlige har å komme med som ofte bare gjør vondt verre, sjekk ut www.smartbrain.no!!!
Skrevet 27 april 2012 - 10:07
Før du kobler inn ppt, og evt. bup (som har diagnoseplikt) og alle de andre "hjelpetiltakene" det offentlige har å komme med som ofte bare gjør vondt verre, sjekk ut www.smartbrain.no!!!
Skrevet 27 april 2012 - 11:09
Læreren gjør sikkert sitt for at gutten skal konsentrere seg. Det hun ba om var vel bare at dere tok en samtale hjemme om hvor viktig det er at han hører på de voksne på skolen og gjør som de sier. Det har vel ikke så mye med konsentrasjonen å gjøre, mer innstillingen.
Skrevet 27 april 2012 - 14:04
Jeg er lærer. Det er selvfølgelig lærerens ansvar å tilrettelegge på skolen. Men det er også kjempeviktig med et godt samarbeid skole-hjem. Jeg synes imidlertid meldingen dere fikk med hjem ikke var god nok. Ta et ekstra møte og snakk sammen. Jeg har god erfaring med å ha jevnlig kontakt via mail, der læreren kan oppdatere foreldre på hvordan det går. Det er mye man får gjort på skolen, men skolen er også avhengig av at foreldrene jobber med de samme tingene hjemme. Viktig å snakke med barnet hjemme om hvordan det går på skolen, og ta opp de tingene eleven må jobbe med. Ofte ser jeg at bare det at lærer/foreldre har jevnlig kontakt har en kjempeeffekt på barnets utvikling. Lykke til!
Skrevet 27 april 2012 - 16:50
Adhd ? er min første tanke,siden han er så ukonsentrert,og sliter med lekser.
Snakk med lærer,og be henne observere,evt kan hun be ppt om og observere gutten..alle skoler har en kontaktperson i ppt.og den personen kan
Kan annbefale Eye-q kapsler el flytende.Er ett omega 3 kosttilskudd,med dokumentert virkning på barn med konsentrasjonsvansker,og oppmerksomhetsvansker.Fåes kjøpt på helsekosten.
Snakk med lærer,og be henne observere,evt kan hun be ppt om og observere gutten..alle skoler har en kontaktperson i ppt.og den personen kan
Kan annbefale Eye-q kapsler el flytende.Er ett omega 3 kosttilskudd,med dokumentert virkning på barn med konsentrasjonsvansker,og oppmerksomhetsvansker.Fåes kjøpt på helsekosten.
Skrevet 27 april 2012 - 17:14
Jeg er også lærer, og jeg må si at jeg er litt forbauset over hvor mange her som virker som om de mener at dette bare er lærerens ansvar... Hvis dere bare ante hvor viktig det er at foreldre og skole jobber sammen! De aller fleste lærere prater masse med elevene sine, men det hjelper så lite hvis det ikke følges opp hjemme.
Til HI, begynn med en foreldrekonferanse, der dere får snakket med læreren. Meldingen dere fikk med hjem, var uklar og lite informativ, syns jeg, men hvis det er en helt fersk lærer, så er det jo en læreprosess som skal gå der også. Bare be om å få møte læreren og få en samtale, der dere kan snakke om hva dere kan bidra med og hva læreren/skolen kan bidra med. Så får dere til et samarbeid, og det er absolutt det beste! Er det snakk om noe ekstra oppfølging, PPT e.l., så vær åpne for det - det er det beste for gutten deres.
Til HI, begynn med en foreldrekonferanse, der dere får snakket med læreren. Meldingen dere fikk med hjem, var uklar og lite informativ, syns jeg, men hvis det er en helt fersk lærer, så er det jo en læreprosess som skal gå der også. Bare be om å få møte læreren og få en samtale, der dere kan snakke om hva dere kan bidra med og hva læreren/skolen kan bidra med. Så får dere til et samarbeid, og det er absolutt det beste! Er det snakk om noe ekstra oppfølging, PPT e.l., så vær åpne for det - det er det beste for gutten deres.
Skrevet 27 april 2012 - 17:47
Hadde dette vært meg, så hadde jeg bedt om en samtale med læreren og sammen lagt opp løpet. Ikke begynn med bup og ppt enda, han er knappe seks år:) Samarbeid med læreren for å gi ungen en god start! Det er viktig at alle er på samme lag og gidder å ta et tak sånn som man enes om. Kanskje kan leksene legges til rette sånn at de er mer interessante, og kanskje kan dere ha innspill som foreldre?