Gå til innhold

Åh ,kan noen hjelpe meg litt? aap og dekningsgrad


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på aap ,har vedtak foreløpig frem til desember .

termin i juli . Har gått til psykolog i behandling ,men skal nå utredes for ME++ står på ventelister nå. Saksbehandleren min sa vi legger alt på is og fortsetter der vi slapp ettter endt perm.

 

Men det jeg lurer på , lønner det seg å søke om 80 eller 100 % ?

og må jeg da søke om forlengelse av aap siden den går ut i desember?

Uff er så dum på sånt =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvor lenge du har vært på aap. Har du vært det i mer enn 3 år får du 80% av aap"lønn" hver mnd og det er jo ikke stort å leve av. Jeg hadde vært på aap i bare 4 mnd og fikk dermed regnet ut foreldrepenger etter beste snitt de 3 siste år og det ble plutselig litt greiere å være meg for å si det sånn... Vi måtte grave frem all infoen selv for på NAV er de fleste fullstendig uvitende om systemet de selv jobber med hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tusen takk for svar ! Har vert pÅ aap i 1 År og 4 mnd nÅ . OgsÅ sykemeldt 1 År før det da. Blir det da regnet ut fra lønn jeg hadde da jeg var i 100% jobb da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på AAP når du går ut i permisjon så får du den dagsatsen du har i AAP som grunnlag på din foreldrepermisjon. Det er det du taper ved å være i permisjon, hverken mer eller mindre.

Velger du 80% får du 80% av dagsatsen.

Dette finner du hjemlet i § 14-7, der retningslinjene sier:

 

”Departementet er av den oppfatning at foreldrepengeytelsen i størst mulig grad bør gjenspeile arbeidsavklaringspengeytelsen. Vi foreslår derfor at utgangspunktet for beregningen skal være utbetalte arbeidsavklaringspenger, med tillegg for eventuelt arbeid ved siden av ytelsen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...