Gå til innhold

Hva er egentlig galt med et sorteringssamfunn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører så mange er imot tidlig ultralyd o.l pga frykt for et sorteringssamfunn.

 

Jeg er ikke redd for dette. Jeg tror at grunnen til at vi alle er så redde for dette samfunnet er fordi det rører med så mange fordommer vi har i oss selv.

 

Vi trenger jo ikke folk med downs. Vi trenger ikke folk som er pleietrengende hele livet. Jovisst er mange av de blide og gode mennesker, men vi trenger de ikke. De får aldri bidratt til noe særlig annet enn et mangfold - og mangfold har vi helt fint uten store avvik som fører til pleietrengende mennesker på trygd.

 

Jeg jobber selv med sterkt psykisk og fysisk utviklingshemmede mennesker, og jeg elsker disse menneskene. Men jeg ser også at vårt samfunn hadde vært bedre uten. Det hadde vært bedre for mange av de å slippe å leve med smerter, funksjonssvikt o.l. Mange av disse menneskene får aldri besøk av sine familier på boligen heller. Det er vi som jobber der som passer på de. Se på dette, er det egentlig et liv?

 

Det er jo ikke det.

 

Når man snakker om å sortere bort barn med store avvik så snakker vi ikke om astma. Vi snakker ikke om cøliaki etc. Vi snakker om store avvik som downs, vesentlig PU o.l. Er det virkelig så galt å ikke ville ha et slikt barn?

 

Jeg tror mange her romantiserer tangerudbakken. Det er ikke så romantisk.

 

Det er ikke noe galt i å velge bort dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke???? Mennesker blir ikke født for at de skal brukes til noe nyttig! Har du hørt om menneskeverd??? Håper virkelig for deg at du får utvidet horisonten din!

Hvis barnet ditt blir skadet under fødselen og ikke kan brukes, så må du huske på å bare la det dø da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke noe problemer med et sorteringssamfunn. i den betydning at folk skal få velge å ta abort om de ønsker.

 

men som en velferdsstat så må vi også ta godt vare på de som blir født og som trenger hjelp.

 

jeg har heller ikke noe problem med å ikke gi store opprasjoner og dyre medisiner til pensjonister heller. de burde få smertelindrende behandling, men ikke livsforlengende. deres oppgaver er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke???? Mennesker blir ikke født for at de skal brukes til noe nyttig! Har du hørt om menneskeverd??? Håper virkelig for deg at du får utvidet horisonten din!

Hvis barnet ditt blir skadet under fødselen og ikke kan brukes, så må du huske på å bare la det dø da...

 

Du syns ikke det blir litt usaklig? Her er det snakk om å velge bort noe som vil medføre store kostnader for samfunnet, og store problemer for en familie. Et barn som blir et barn for alltid og som aldri kommer videre. Jeg tror ikke du aner hvordan det er å leve med et slikt barn!

 

Disse barna blir etterhvert "voksne" men det er kun fysisk. De får aldri et jevngodt liv selv om de er blide. Mitt menneskeverd er godt. Jeg mener alle som er er her skal ha det bra, men at vi ikke trenger å føde barn inn i elendighet og et uverdig liv på et sykehjem. Hvor er menneskeverdet til alle dere som tror det er en dans på roser å bo i PUbolig? Ville du akseptert et slikt liv? Hvor du ble vasket og sendt på vernet bedrift? Ville DU vært umyndiggjort.. Nei, tenkte meg det. Ingen vil det.

 

Det er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke???? Mennesker blir ikke født for at de skal brukes til noe nyttig! Har du hørt om menneskeverd??? Håper virkelig for deg at du får utvidet horisonten din!

Hvis barnet ditt blir skadet under fødselen og ikke kan brukes, så må du huske på å bare la det dø da...

 

hva er egentlig så galt med døden?

 

altså, jeg mener jo at vi skal ta godt vare på de som kan ha et fint liv. men de som vil leve resten av livet i store smerter, med store medisinske behov. er det egentlig verd det?

 

er døden så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist å lese så lite medfølelse og respekt for liv. Og jeg aner mye om mange ting jeg. Jeg håper aldri min venninne med sin vakre gutt med Downs syndrom og masse ressurser leser dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger ikke???? Mennesker blir ikke født for at de skal brukes til noe nyttig! Har du hørt om menneskeverd??? Håper virkelig for deg at du får utvidet horisonten din!

Hvis barnet ditt blir skadet under fødselen og ikke kan brukes, så må du huske på å bare la det dø da...

 

hva er egentlig så galt med døden?

 

altså, jeg mener jo at vi skal ta godt vare på de som kan ha et fint liv. men de som vil leve resten av livet i store smerter, med store medisinske behov. er det egentlig verd det?

 

er døden så ille?

Nei, døden er ikke så ille. Det som er ille er når sneversynte mennesker mener de skal bestemme hvem som skal få leve og hvem som skal få dø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke noe problemer med et sorteringssamfunn. i den betydning at folk skal få velge å ta abort om de ønsker.

 

men som en velferdsstat så må vi også ta godt vare på de som blir født og som trenger hjelp.

 

jeg har heller ikke noe problem med å ikke gi store opprasjoner og dyre medisiner til pensjonister heller. de burde få smertelindrende behandling, men ikke livsforlengende. deres oppgaver er ferdige.

 

 

E du idiot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist å lese så lite medfølelse og respekt for liv. Og jeg aner mye om mange ting jeg. Jeg håper aldri min venninne med sin vakre gutt med Downs syndrom og masse ressurser leser dette!

 

det er jo ingen her som ønsker å ta fra henne gutten!

 

det folk sier at mennesker skal få bestemme selv om de ønsker å beholde et slikt barn eller ikke, igjennom tidlig ultralyd.

 

det er ingen som ikke ønsker å ta godt vare på de som blir født her. det er ingen som ber om avliving av funksjonshemmede.

 

det folk sier, er at for mange, både foreldre og barn, så hadde kanskje en annen løsning vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke noe problemer med et sorteringssamfunn. i den betydning at folk skal få velge å ta abort om de ønsker.

 

men som en velferdsstat så må vi også ta godt vare på de som blir født og som trenger hjelp.

 

jeg har heller ikke noe problem med å ikke gi store opprasjoner og dyre medisiner til pensjonister heller. de burde få smertelindrende behandling, men ikke livsforlengende. deres oppgaver er ferdige.

 

 

E du idiot?

 

fordi jeg mener noe annet en deg?

 

når eldre bølgen kommer, så blir dette helt sikkert tilfellet.

 

vi kan ikke bruke mange hundre tusen for å holde 80 år gamle mennesker i livet i noen måneder til. det tjener ingen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke???? Mennesker blir ikke født for at de skal brukes til noe nyttig! Har du hørt om menneskeverd??? Håper virkelig for deg at du får utvidet horisonten din!

Hvis barnet ditt blir skadet under fødselen og ikke kan brukes, så må du huske på å bare la det dø da...

 

hva er egentlig så galt med døden?

 

altså, jeg mener jo at vi skal ta godt vare på de som kan ha et fint liv. men de som vil leve resten av livet i store smerter, med store medisinske behov. er det egentlig verd det?

 

er døden så ille?

Nei, døden er ikke så ille. Det som er ille er når sneversynte mennesker mener de skal bestemme hvem som skal få leve og hvem som skal få dø...

 

så når en kvinne, får vite at hun er gravid med et multifunksjonhemmet barn. der svangerskapet kan være en stor risiko for henne. og barnet aldri vil kunne fungere normalt, med store smerter. så er hun sneversynt som bestemmer seg for at en abort kanskje er det beste for henne og barnet, og de 3 barna hun har fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist å lese så lite medfølelse og respekt for liv. Og jeg aner mye om mange ting jeg. Jeg håper aldri min venninne med sin vakre gutt med Downs syndrom og masse ressurser leser dette!

 

det er jo ingen her som ønsker å ta fra henne gutten!

 

det folk sier at mennesker skal få bestemme selv om de ønsker å beholde et slikt barn eller ikke, igjennom tidlig ultralyd.

 

det er ingen som ikke ønsker å ta godt vare på de som blir født her. det er ingen som ber om avliving av funksjonshemmede.

 

det folk sier, er at for mange, både foreldre og barn, så hadde kanskje en annen løsning vært bedre.

 

Nei, det "folk"(anonyme) sier noe om, er hvilke mennesker som er verdt noe og som vi "trenger" og hvilke det er like greit at vi sorterer bort. Og hvem skal avgjøre hvilken løsning som "hadde vært bedre". Uansett et utrolig ureflektert og uvitende innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliggift_

Jeg er ikke "imot" sorteringssamfunn på den måten at jeg mener tidlig UL er bra. Svært mange foreldre i dag sliter med å ikke mestre det å ta vare på svært funksjonshemmet barn, som trenger oppfølging hele livet. Enkelte er ressurssterke og selvoppofrende nok til å klare denne tunge oppgaven, men mange barn blir plassert på institusjon eller lever under utilfredsstillende forhold fordi foreldrene ikke klarer det.

 

Så ja, jeg mener at foreldre selv bør velge om de ønsker å følge opp sitt svært syke barn hele livet, om de har ressurser til det, eller om de ønsker å slippe. På samme måte som selvbestemt abort uten medisinsk grunn innen uke 12 gir folk mulighet til å gi avkall på foreldrerollen hvis de ikke føler seg klare for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke???? Mennesker blir ikke født for at de skal brukes til noe nyttig! Har du hørt om menneskeverd??? Håper virkelig for deg at du får utvidet horisonten din!

Hvis barnet ditt blir skadet under fødselen og ikke kan brukes, så må du huske på å bare la det dø da...

 

hva er egentlig så galt med døden?

 

altså, jeg mener jo at vi skal ta godt vare på de som kan ha et fint liv. men de som vil leve resten av livet i store smerter, med store medisinske behov. er det egentlig verd det?

 

er døden så ille?

Nei, døden er ikke så ille. Det som er ille er når sneversynte mennesker mener de skal bestemme hvem som skal få leve og hvem som skal få dø...

 

så når en kvinne, får vite at hun er gravid med et multifunksjonhemmet barn. der svangerskapet kan være en stor risiko for henne. og barnet aldri vil kunne fungere normalt, med store smerter. så er hun sneversynt som bestemmer seg for at en abort kanskje er det beste for henne og barnet, og de 3 barna hun har fra før?

 

Nei. Det som er sneversynt er å ta med en hel masse andre tilfeller i "sorteringa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist å lese så lite medfølelse og respekt for liv. Og jeg aner mye om mange ting jeg. Jeg håper aldri min venninne med sin vakre gutt med Downs syndrom og masse ressurser leser dette!

 

det er jo ingen her som ønsker å ta fra henne gutten!

 

det folk sier at mennesker skal få bestemme selv om de ønsker å beholde et slikt barn eller ikke, igjennom tidlig ultralyd.

 

det er ingen som ikke ønsker å ta godt vare på de som blir født her. det er ingen som ber om avliving av funksjonshemmede.

 

det folk sier, er at for mange, både foreldre og barn, så hadde kanskje en annen løsning vært bedre.

 

Nei, det "folk"(anonyme) sier noe om, er hvilke mennesker som er verdt noe og som vi "trenger" og hvilke det er like greit at vi sorterer bort. Og hvem skal avgjøre hvilken løsning som "hadde vært bedre". Uansett et utrolig ureflektert og uvitende innlegg.

 

det er jo helt åpenlyst at et mennesker som alltid vil trenge tilsyn og hjelp er et menneske som krever masse fra samfunnet. i kommunen min bruker vi i gjennomsnitt 1 500 000 i året pr funksjonshemmede barn. i tillegg kommer den arbeidskraften som vi kunne brukt på andre ting i stedet. som gangnet alle.

 

når disse menneskene i tillegg har sykdommer som gjør at de har mye fysisk vondt, og familier som aldri besøker de. så er de jo i prinsippet egentlig bare til oppevaring. det gir ikke noe mennskeverd. vi slipper bare å diskutere saker som vi føler er ukomfortable.

 

selvsakt skal folk få lov til å få de barna de vil, også med eventuelle skader. og samfunnet skal ta godt vare på dem. personlig syns jeg de burde få mye bedre tilbud en de har i dag.

 

men de som ikke ønsker, burde få velge å ta abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke???? Mennesker blir ikke født for at de skal brukes til noe nyttig! Har du hørt om menneskeverd??? Håper virkelig for deg at du får utvidet horisonten din!

Hvis barnet ditt blir skadet under fødselen og ikke kan brukes, så må du huske på å bare la det dø da...

 

hva er egentlig så galt med døden?

 

altså, jeg mener jo at vi skal ta godt vare på de som kan ha et fint liv. men de som vil leve resten av livet i store smerter, med store medisinske behov. er det egentlig verd det?

 

er døden så ille?

Nei, døden er ikke så ille. Det som er ille er når sneversynte mennesker mener de skal bestemme hvem som skal få leve og hvem som skal få dø...

 

så når en kvinne, får vite at hun er gravid med et multifunksjonhemmet barn. der svangerskapet kan være en stor risiko for henne. og barnet aldri vil kunne fungere normalt, med store smerter. så er hun sneversynt som bestemmer seg for at en abort kanskje er det beste for henne og barnet, og de 3 barna hun har fra før?

 

Nei. Det som er sneversynt er å ta med en hel masse andre tilfeller i "sorteringa".

 

hvilke andre tilfeller? pensjonister, som lider og som koster samfunnet masse. som har diagnoser de aldri vil bli friske av. også skal vi bruke masse masse penger for å holde de i livet en liten stund til. bare fordi vi kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rett og slett helt forskjellig syn på menneskeverd. Jeg valgte ved de 3 siste graviditetene("høy" alder) å ikke vite hvordan babyen var før den ble født. Jeg tenker at alt liv eller ikke liv er her for en mening. Det er MIN overbevisning om dette. Så får hver og en avgjøre for sin del hva de vil benytte seg av av muligheter for hjelp i ulike tilfeller. Men du,-siden pensjonistene koster så masse og er til ingen nytte,-hva med endel NAV-brukere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "oldinger" på sykehjem, er det stor forskjell på å ta livet av dem på en aktiv måte, og på å velge vekk den avanserte hjelpen de får. Det er forskjell på aktiv og passiv "dødshjelp". Ordet dødshjelp er egentlig helt dumt, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skremmende holdning du har synes jeg. Jeg jobber også innenfor PU, men ikke med de svakeste. Brukerne mine har fantastiske liv, de får gå til en jobb de stortrives med, de koser seg på fester, og hjemme med tv. Ja, de kan være på godt humør, men de har også dårlige dager. Uavhengig av antall kromosomer eller IQ er de svært forskjellige, akkurat som alle andre.

 

Jeg vet om en liten jente som har fått leukemi, hun har store smerter og har for tiden ikke noe bra liv. Skal vi bare la henne dø?

 

Du sier at vi ikke snakker om astma her, og det er riktig. Ikke enda. I Danmark sorterer de også ut lave personer. Vanlige mennesker, som du og jeg, men de er ikke like høye, trenger hjelp til å rekke opp til de høyeste hyllene på butikken.

 

Jeg er ikke så redd for at tidlig ultralyd vil føre til et sorteringssamfunn. Det er fordi det er svært få diagnoser man kan oppdage på ul, og veldig mye skjer senere i livet. Under fødsel, omsorgssvikt, drukning, trafikkulykker etc. Men jeg synes det er tragisk at et menneske som atpåtil jobber med slike mennesker ser på de som en byrde for samfunnet!

 

Ja, de koster masse penger. Men duverden så mye man kan få igjen! Man ser ting fra et annet perspektiv, og det er lettere å se hva som virkelig betyr noe her i livet.

Og det er ikke penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg kan si denne saken er at det er først når du velvitende har født et barn med downs, så vet man hva det vil si, og hvor mye positivt det kommer ut av det å haet barn/familiemedlem med downs i livet sitt.

 

Jeg håper virkerlig at min datter slipper å bli håndtert av så snevert synede mennesker som du og mange andre her er HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare oppsummere litt her: du jobber med funksjonshemmede, du elsker dem, og du mener samfunnet fint kunne klart seg uten dem.

 

Joda, jeg er enig med deg. For fellesskapets beste er det vel heller lite disse kan bidra med, produktivt sett. For at disse skal passe inn er vi nødt til å TILPASSE oss. Jeg mener, skal virkelig vi, de normale, velfungerende menneskene, virkelig anstrenge oss for at andre vanskeligstilte mennesker skal få en sjans her i livet? Nei du, det hørtes litt for tøft ut. Bedre at vi har et samfunn der hver og en tar ansvar for seg selv - blir så godt samhold av sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at HI erklærer at "det er jo ikke noe liv". Hvem sitter med definisjonsretten til å avgjøre det? Skal det være en slags mal vi skal passe inn i med partner, 2 barn, 2 fritidsaktiviteter, god forsørgerevne og lavt kolesterolnivå for å ha "et liv"?

 

Jeg er mor til en psykisk utviklingshemmet gutt. Ikke en ultralyd eller fostervannsprøve i verden kunne avsløre at han ble født med en hjerne som fungerer annerledes. Han kommer aldri til å passe inn i en A4- mal, og sett utenfra så er det sikkert noen som synes at hans liv ikke er noe særlig. Han kommer neppe til å fylle en yrkesrolle i samfunnet som Norge trenger ( trenger vi forøvrig negledesignere, eller er de også sånne som man kunne kvitte seg med?), han kommer ikke til å få barn og føre livet videre. Men om han har livskvalitet? Absolutt! Har han verdi? Helt uvurderlig! Ingen andre enn han har rett til å mene noe om kvaliteten på sitt liv og sine dager.

 

Det som skremmer meg med sorteringssamfunnet er at det er en etisk og moralsk utforbakke. Det er umulig å bremse opp eller komme tilbake igjen når vi først setter utfor. I Danmark settes foreldre som velger å beholde sitt Downs barn under press, fordi de kun telles som en utgiftspost i budsjettene. Jeg tror heller ikke et øyeblikk at bakgrunnen for innføringen av tidlig ultralyd er av hensyn til individet eller de stakkars foreldrene. Dette handler, som i Danmark, om penger:

 

 

Gevinst ved screening af gravide Københavns og Frederiksberg Kommuner vil årligt kunne spare to millioner kroner, hvis der indføres screening af gravide, der kan afsløre mongolisme, også kendt som Down's Syndrom. Det forventes, at screeningen vil kunne reducere antallet af børn født med mongolisme fra 12 til 2 om året. Beregninger viser, at en mongol, der i gennemsnit har en levetid på 55 år, koster samfundet 100 millioner kroner. Bestyrelsen i Hovedstadens Sygehusfællesskab (HS) skal i dag tage stilling til, hvorvidt gravide i de to kommuner skal have tilbud om screeningen. Direktionen i HS har indstillet til, at man vedtager at indføre screeningen. Det forventes at 9 ud af 10 gravide vil tage imod tilbuddet, hvis det etableres.

Kilde: Politiken

Udgivelsesdato: 26-03-2003

http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/mn_6474.nsf/VisNyhedInternet?open&serial=TCHN-5KZ9TE

 

 

Hvem blir de neste man finner ut at samfunnet "ikke trenger"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...