Hva må til for å få igangsetting?
Skrevet 25 april 2012 - 17:18
Mitt første barn var 39 cm rundt hodet,4,5 kg. endte i keisersitt.
Merker jeg får litt panikk denne gangen ,hadde jeg visst jeg kunne blitt satt igang til termin hadde jeg klart å kose meg mer de siste ukene,å heller glede meg .
Snarvei til forumene
Skrevet 25 april 2012 - 17:22
min baby ble estimert til å være 4,7 og det var ikke snakk om keisersnitt.
da jeg fødte babyen min var han 4455 gram og 54 cm lang. og 38 cm rundt hodet. Det var absolutt ingen komplikasjoner under fødsel, og jeg synes det var en fantastisk opplevelse.
babyer kan være 4 kg og 5 kg og fødsler går bra, det kommer bare an på om du har stort nok bekken, og dette ser dem på ultralyd
Skrevet 25 april 2012 - 17:30
Skrevet 25 april 2012 - 17:32
Skrevet 25 april 2012 - 17:32
dersom det knyter seg helt for deg, så hender det de tar hensyn.
det spørs litt på HVA det var som gjorde at du fikk hastesnitt sist, feks. var det pga størrelsen på barnet, eller var det pga andre forhold, som at barnet satt skjevt el?
ikke godt å gå sånn og grue seg, men husk at disse estimeringene er svæææært usikre. Begge mine ble spådd å være biiiiittesmå.. og nei, det var de ikke. selv ikke premagutten var særlig liten, men like stor som en "normal" terminbaby..
samme vei har jeg fåtthøre at folk har fått beskjed om at de får digre unger, men så stemmer ikke det heller, -dette fordi ungene vokser i rykk og napp!
du kan jo be om en vekstestimering nærmere termin?
Skrevet 25 april 2012 - 17:33
Skrevet 25 april 2012 - 17:50
Skrevet 25 april 2012 - 18:09
Malene88 skrev 25 april 2012 - 17:50:
Ja det skjønner jeg , jeg blir helt stressa på tanken av å kanskje måtte gå over termin . Gikk din første fødsel greit da? Jeg fikk lissom aldri prøvd... =)
Skrevet 26 april 2012 - 07:11
Jeg blir satt i gang, av litt andre grunner (komplikasjoner), men første legen mente det absolutt ikke var grunn for det. Så gikk det noen uker, og jeg ble mer og mer sliten. Bestilte selv en time på fødepoliklinikken og traff en annen lege, som selv foreslo igangsetting i uke 38. Forutsetningene for vurderingen hans var jo de samme som forrige lege, så det varierer jammen fra person til person.
Dette innlegget har blitt redigert av Mamma i vinden: 26 april 2012 - 07:11
Skrevet 26 april 2012 - 07:39
Jeg hadde villet ta opp dette, som "mamma i vinden"-skriver. Det viser seg at på veldig mange områder i helsevesenet så må man bare ta ansvar selv og puche på for å komme igjennom.
Lykke til: =)
Skrevet 26 april 2012 - 08:57
Men siden jeg har fått en stor baby før så "forventer" de en stor baby hos meg denne gangen også. Jeg skal på overtidskontroll nå på mandag, men jeg tviler neste på at de kommer til å sette i gang siden de mener at jeg klarer å få en så stor baby gjennom bekkenet. :-( Skjønner at du stresser siden første fødselen din gikk som den gikk. Tror man må puche på som Torill81 skriver. Det skal ihvertfall jeg om ikke ungen kommer før mandag, for denne bekkenløsningen tar knekken på meg :-p
Skrevet 26 april 2012 - 12:23
Skrevet 26 april 2012 - 14:36
Skrevet 26 april 2012 - 14:48
Hvis barnet er stort, er det stort ved evt. igangsettelsesdato også. Barna blir så store som de skal bli m.m. det er diabetes som er årsaken til at de har vokst veldig. Kvinner som får "store" barn har kapasitet til å føde disse også. De eller barnefar var gjerne store ved fødsel selv. Men som sagt er det diabetes i bildet, er det noe annet...
Skrevet 26 april 2012 - 14:50
Anonym bruker skrev 26 april 2012 - 14:36:
Jeg er 3 gangs fødende nå og blir mest sannsynlig satt igang, slik som forrige gang.
Førstemann ble født 4.4 kg 39 cm rundt hodet og endte med en totalruptur for min del, grad 4. Han satt fast og ble tatt med vakum.
Da jeg fikk nr 2, ble jeg igangsatt 11 dg før termin, fordi hun viste på målinger at hun og kunne bli stor hvis jeg skulle gå til termin. Hun ble 3.6 kg og 37 cm rundt hodet 11 dg før termin og jeg slapp unna med å sy tilsvarende til grad 2 som det antagelig heter?
Nå venter jeg nr 3, og har blitt henvist til vekstestimering i uke 35-36, og da vil de vurdere igangsetting. Var på 3D ul nylig og fikk beskjed om at denne babyen ligger i øverste sjiktet på vekta og SF målet mitt har hoppet opp brått nå og, så legen mente at hvis babyen fulgte sin egen kurve så ville den bli 4.2 kg ved termin, og da regner jeg med at de vil igangsette meg igjen, pga skaden jeg fikk første gang. Jeg kommer heller ikke til å akseptere å måtte føde frem et så stort barn, om jeg så skal bli sittende på føden og lenke meg fast.. haha..
Jeg føder gjerne vaginalt, men jeg har ikke bekken til å bære frem 4 kgs viking-babyer, (jeg er asiat) ..
Skrevet 27 april 2012 - 06:48
De lovde meg å sette meg igang 1uke før,men etter mye krangel så bytta jeg sykehus og ble satt igang 2dager over termin. Hun var da 4770g,52cm og 38cm rundt hodet.
Det er bare å stå på og si at du ikke tør.
Jeg ble satt igang med tvillingene også,men det var fordi de trodde at knøtta var for små. Noe de ikke var. 16 dager før så var de 3575g og 3030g. Begge var 50cm lange. H.o. Var på 36,5 og 35cm.
Tvillingene skulle være 10 og 20% under normalen,men de bomma bare med 20% på begge 2.
Skal sies at jeg nå fikk ei pie 17 dager før termin og hun var 3355g,50cm og 33cm rundt hodet
Ikke satt igang.
Skrevet 03 mai 2012 - 12:14
Skrevet 03 mai 2012 - 12:58
Kan ikke si jeg gleder meg til fødselen... Førstemann kom med katastrofesnitt og var under 2 kg... Kontraster ute og går...