Gå til innhold

Hva må til for å få igangsetting?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet jeg får stort barn , er i uke 28 og barnet ligger 12 % over gjennomsnittet nå. kanskje ikke så mye men er beregnet til ca 5 kg ved termin .

Mitt første barn var 39 cm rundt hodet,4,5 kg. endte i keisersitt.

 

Merker jeg får litt panikk denne gangen ,hadde jeg visst jeg kunne blitt satt igang til termin hadde jeg klart å kose meg mer de siste ukene,å heller glede meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis babyen ligger på 12%+ så vil den bli rundt 4 kg. ikke 5 kg.

 

min baby ble estimert til å være 4,7 og det var ikke snakk om keisersnitt.

 

da jeg fødte babyen min var han 4455 gram og 54 cm lang. og 38 cm rundt hodet. Det var absolutt ingen komplikasjoner under fødsel, og jeg synes det var en fantastisk opplevelse.

 

babyer kan være 4 kg og 5 kg og fødsler går bra, det kommer bare an på om du har stort nok bekken, og dette ser dem på ultralyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm kanskje jeg hørte feil på hvor mange prosent , fikk hvertfall med meg rundt 5 kg til termin. Både jeg og min mann veide 5,5 da vi ble født også , syns det høres så mye ut =( I tilegg når jeg fikk min første begynte jordmor og flire da hun målte HO til 39 ,det var det største hodet hun hadde sett på nyfødt . =S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk med legen din og jordmor om dette.

dersom det knyter seg helt for deg, så hender det de tar hensyn.

 

det spørs litt på HVA det var som gjorde at du fikk hastesnitt sist, feks. var det pga størrelsen på barnet, eller var det pga andre forhold, som at barnet satt skjevt el?

 

ikke godt å gå sånn og grue seg, men husk at disse estimeringene er svæææært usikre. Begge mine ble spådd å være biiiiittesmå.. og nei, det var de ikke. selv ikke premagutten var særlig liten, men like stor som en "normal" terminbaby..

samme vei har jeg fåtthøre at folk har fått beskjed om at de får digre unger, men så stemmer ikke det heller, -dette fordi ungene vokser i rykk og napp!

 

du kan jo be om en vekstestimering nærmere termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det samme fikk jeg beskjed om.. Første mann veide 4690, hode 39 (jordmor gispet da hun så at det faktisk var så stort) og 54 lang. Hadde termin 21 april nå med andremann og jeg gruer meg ganske mye selv, siden legen min har sagt at denne gutten trolig ikke er mindre enn 5kg. Vil gjerne bli satt igang snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme fikk jeg beskjed om.. Første mann veide 4690, hode 39 (jordmor gispet da hun så at det faktisk var så stort) og 54 lang. Hadde termin 21 april nå med andremann og jeg gruer meg ganske mye selv, siden legen min har sagt at denne gutten trolig ikke er mindre enn 5kg. Vil gjerne bli satt igang snart :)

 

Ja det skjønner jeg , jeg blir helt stressa på tanken av å kanskje måtte gå over termin . Gikk din første fødsel greit da? Jeg fikk lissom aldri prøvd... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det varierer fra sykehus til sykehus og lege til lege. Har du spurt om igangsetting? Hos meg varierer målene fra 16% til 29% over snittet. 5 kg ved termin er vel over 40% over, så vil tro de ihvertfall vil vurdere igangsetting før visd du ikke klarte å føde førstemann normalt. Men det kommer nok ikke rekende på ei fjøl. Du må nok ta kontakt selv.

Jeg blir satt i gang, av litt andre grunner (komplikasjoner), men første legen mente det absolutt ikke var grunn for det. Så gikk det noen uker, og jeg ble mer og mer sliten. Bestilte selv en time på fødepoliklinikken og traff en annen lege, som selv foreslo igangsetting i uke 38. Forutsetningene for vurderingen hans var jo de samme som forrige lege, så det varierer jammen fra person til person.

Endret av Mamma i vinden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kritikkverdig at de ikke sette dere i gang på termindato, når det er snakk om så store barn. Hvorfor skal de tillate at dere går over tiden?

 

Jeg hadde villet ta opp dette, som "mamma i vinden"-skriver. Det viser seg at på veldig mange områder i helsevesenet så må man bare ta ansvar selv og puche på for å komme igjennom.

 

Lykke til: =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel gikk som "normalt" og tok 12 timer ca. ingen komplikasjoner bortsett fra at epiduralen jeg fikk gjorde sånn at riene sluttet, så jeg måtte få drypp. Dritt for meg :-p

Men siden jeg har fått en stor baby før så "forventer" de en stor baby hos meg denne gangen også. Jeg skal på overtidskontroll nå på mandag, men jeg tviler neste på at de kommer til å sette i gang siden de mener at jeg klarer å få en så stor baby gjennom bekkenet. :-( Skjønner at du stresser siden første fødselen din gikk som den gikk. Tror man må puche på som Torill81 skriver. Det skal ihvertfall jeg om ikke ungen kommer før mandag, for denne bekkenløsningen tar knekken på meg :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var på overtidskontroll uke 41+1, kunne dem se at babyen var 4,7 kg. men dem ville ikke sette meg igang, fordi hvis man blir satt igang med stort barn, så er det store sjanser for at det kan skje komplikasjoner, bruk av tang, hastekeisersnitt osv. derfor vil legene og jordmødrene at fødselen starter av seg selv når det er stort barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså om man blir igangsatt i uke 38 blir kanskje barnet 150 g mindre enn om den kommer av seg selv en uke e.l. senere. Dette er ikke noe å snakke om. Komplikasjonene ved igangsetting er jo mye større enn evt. komplikasjoner av et stort barn. Det er jo ikke bare "å sette igang" liksom...Det skal være tungtveiende grunner for å forsøke å indusere en fødsel og det er jo ikke sikkert det lykkes engang. Du må jo gå nesten til termin før spm. om igangsetting kan diskuteres uansett.

 

Hvis barnet er stort, er det stort ved evt. igangsettelsesdato også. Barna blir så store som de skal bli m.m. det er diabetes som er årsaken til at de har vokst veldig. Kvinner som får "store" barn har kapasitet til å føde disse også. De eller barnefar var gjerne store ved fødsel selv. Men som sagt er det diabetes i bildet, er det noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var på overtidskontroll uke 41+1, kunne dem se at babyen var 4,7 kg. men dem ville ikke sette meg igang, fordi hvis man blir satt igang med stort barn, så er det store sjanser for at det kan skje komplikasjoner, bruk av tang, hastekeisersnitt osv. derfor vil legene og jordmødrene at fødselen starter av seg selv når det er stort barn

 

Jeg er 3 gangs fødende nå og blir mest sannsynlig satt igang, slik som forrige gang.

 

Førstemann ble født 4.4 kg 39 cm rundt hodet og endte med en totalruptur for min del, grad 4. Han satt fast og ble tatt med vakum.

 

Da jeg fikk nr 2, ble jeg igangsatt 11 dg før termin, fordi hun viste på målinger at hun og kunne bli stor hvis jeg skulle gå til termin. Hun ble 3.6 kg og 37 cm rundt hodet 11 dg før termin og jeg slapp unna med å sy tilsvarende til grad 2 som det antagelig heter?

 

Nå venter jeg nr 3, og har blitt henvist til vekstestimering i uke 35-36, og da vil de vurdere igangsetting. Var på 3D ul nylig og fikk beskjed om at denne babyen ligger i øverste sjiktet på vekta og SF målet mitt har hoppet opp brått nå og, så legen mente at hvis babyen fulgte sin egen kurve så ville den bli 4.2 kg ved termin, og da regner jeg med at de vil igangsette meg igjen, pga skaden jeg fikk første gang. Jeg kommer heller ikke til å akseptere å måtte føde frem et så stort barn, om jeg så skal bli sittende på føden og lenke meg fast.. haha..

 

Jeg føder gjerne vaginalt, men jeg har ikke bekken til å bære frem 4 kgs viking-babyer, (jeg er asiat) ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innvilget igangsettelse med nr.2 etter å ha fått en gutt på 4520g,52cm og 39cm rundt hodet. Jeg fikk det innvilget pga jeg knakk halebeinet under fødselen.

De lovde meg å sette meg igang 1uke før,men etter mye krangel så bytta jeg sykehus og ble satt igang 2dager over termin. Hun var da 4770g,52cm og 38cm rundt hodet.

 

Det er bare å stå på og si at du ikke tør.

Jeg ble satt igang med tvillingene også,men det var fordi de trodde at knøtta var for små. Noe de ikke var. 16 dager før så var de 3575g og 3030g. Begge var 50cm lange. H.o. Var på 36,5 og 35cm.

Tvillingene skulle være 10 og 20% under normalen,men de bomma bare med 20% på begge 2.

 

Skal sies at jeg nå fikk ei pie 17 dager før termin og hun var 3355g,50cm og 33cm rundt hodet :P De mente hun var 10% under normalen.

Ikke satt igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.04.12 kom gutt nr 2. 4700g, 39 HO og 58cm lang. så det ble en stor gutt til (nesten helt lik storebror). Glad jeg er ferdig :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på dette... 3 ultralyder fra uke 24 viser at gutten i magen ligger 40-50% over snitt, så er veldig nervøs for fødselen. Legen nevnte sist at det kunne hende man fikk se på igangsetting, men det hadde ikke han noe med.... Skal føde i Bergen, og der er de visst strenge på alt.

 

Kan ikke si jeg gleder meg til fødselen... Førstemann kom med katastrofesnitt og var under 2 kg... Kontraster ute og går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...