Gå til innhold

Å føde hjemme - hvordan tør dere? (Langt)


Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Anbefalte innlegg

Jeg innrømmer at det høres veldig idyllisk ut å være hjemme i vante omgivelser, gå og tusle i huset mens riene jobber og så føde på stuegulvet omgitt av de aller nærmeste... Slippe vaktskift, dele rom med andre og ha ansvar for baby med det samme...

 

Men egentlig så fatter jeg ikke at noen tør å utsette både seg selv, og ikke minst baby for dette?

 

Jeg er klar over at man har født hjemme i uminnelige tider, men historien forteller oss jo at dødsraten var enormt mye høyere før enn nå.

 

Da jeg skulle føde mitt tredje barn, hadde jeg vært en klar kandidat til å få innvilget en hjemmefødsel. To ukompliserte fødsler av friske barn bak meg og ingen tegn til at noe skulle være annerledes denne gangen.

 

Tredje fødsel gikk helt etter boken, helt til Lille tok en liten sving og bestemte seg for å bli født med nesa opp. H*n satt helt fast i fødekanalen og den kvinnelige barnelegen hadde ikke sjans til å få h*n ut med tangen. De hentet en annen barnelege, en diger mann, som trakk så kraftig i babyen at han holdt på å dra meg ut av senga. Mannen min måtte holde meg igjen så jeg ikke fulgte med! Tilslutt kom Lille ut og alt virket bra.

 

Hadde vi vært hjemme da,hadde for det første ikke jordmor klart å forløse babyen, for det andre hadde jordmor undersøkt babyen (om den tross alt hadde kommet levende fra fødselen) og sagt at alt var bra og dratt hjem. Da det på dag to viste seg at Lille var veldig syk, hadde det ikke vært noe å gjort hvis vi var hjemme.

 

Nå klarte de dessverre ikke å redde Lille likevel, men andre og mindre alvorlige komplikasjoner kan bety liv eller død for de små om man ikke kommer i behandling fort nok.

 

Så jeg spør igjen, hva legger dere til grunn for at det er trygt å føde hjemme?

 

Hvis du hadde vært hjemme så kan det godt mulig ha gått galt som du sier, MEN det har enda ikke skjedd i Norge at et barn dør under hjemmefødsel. Så sjansen for at fødselen din faktisk hadde gått mye bedre hvis du var hjemme istede for på en institusjon, er tilstede og ganske sannsynlig.

Selv ved hjemmefødsel er det anbefalt å dra inn å få sjekket barnet hos barnelege på sykehuset. Dessuten drar mange hjem før det har gått 2 dager etter fødselen, så der vil det jo komme på det samme om det er hjemmefødsel eller ikke.

 

Jeg skal ikke romantisere det, men er det kort reisevei til sykehuset, ukomplisert svangerskap og forholdene ellers ligger til rette for det så er det etter min mening helt greit å føde hjemme. Hvis det er den minste tvil om patologi ved hjemmefødsler reiser de inn til sykehuset, det er jo ikke sånn at har man først bestemt seg for hjemmefødsel så Må man gjennomføre det!

 

Men skjønner selvfølgelig dem som ikke synes det er trygt også, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å føde hjemme hvis alt var som i siste svangerskap.

 

Herregud. Sitter du nå og sier at det på en måte er "vår" feil at våre fødsler gikk galt fordi vi dro på en institusjon? At det nok hadde gått bedre hjemme? Herlighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Heartbroken

Det var da en litt søkt sammenligning? Konsekvensene av en fødsel som går dårlig kontra å ikke få til amminga er da enormt forskjellige.

 

Og at du ikke bryr deg om at mannen har i mot hjemmefødsel syns jeg er ganske sjokkerende i mine øyne. En far har da 'stemmerett' når det gjelder sikkerheten til barnet sitt?

 

Skjønte at du kom til å kommentere på innlegget mitt :)

 

Det er JEG som skal føde. Ikke ham. Om jeg føler meg tryggere i eget hjem, så må han nesten bare godta det. Men som sagt, om det ikke ligger til rette for det, så hører jeg så klart på fagfolk.

 

Og her er det snakk om fødsler som går bra, ikke de som går til helvete. Jeg har venninner som ble ødelagt av å amme (eller rettere sagt, forsøke å amme), så enkelte ganger, ja, så er ikke amming best.

Og for meg og alle andre som ikke har de beste opplevelsene med sykehus og personell der, så er kanskje hjemmefødsel best. Med få folk, ingen som løper inn og ut, vaktskifter som du nevnte osv osv.

 

 

Dette er forresten noe jeg ikke gidder å diskutere videre på.

Du har dine tanker og meninger, jeg har mine :)

 

Jeg respektere følelsene og meningene dine og konstaterer bare at vi er uenige. At du ikke vil diskutere videre er selvsagt helt ok, men nå var det du som svarte på mitt innlegg og måtte nesten forvente tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville føde hjemme pga dagene på sykehus etter første fødsel.

Barnepleiere som maste, klaget og kritiserte. Ikke et eneste oppmuntrende ord, ingen som sa hva jeg skulle gjøre i stedet for å si hva jeg IKKE skulle gjøre. Jeg ble i tillegg holdt igjen nesten ei uke pga det jeg så på som tull. Barnelegen kom om to dager, så jeg kunne jo bare bli til da så vi slapp å komme tilbake (vi bodde 10 minutter unna sykehuset...) osv.

 

Gubben ville ikke høre snakk om hjemmefødsel med andremann, så jeg respekterte det. Men om det blir en tredje, så fødes lillingen hjemme, uansett hva mannen måtte mene. Om jordmor er enig, så klart.

 

Jeg vil tro jordmødrene er veldig nøye på hvem de lar føde hjemme. Og hvem er vel bedre enn dem til å bedømme det?

Om alt ligger til rette; svangerskapet har gått uten problemer, den gravide er trygg og sikker på at hun vil føle seg trygg hjemme osv, så hvorfor ikke?

 

Hjemmefødsel likestiller jeg med amming. Det er opp til hver enkelt hva de velger å gjøre. For noen er det best å ikke amme, for noen er hjemmefødsel det beste.

 

Joda, amming og fødsel er omtrent det samme... Hvordan kan du sammenlikne noe slikt? Det ene kan jo potesnielt ende i 2 døde personer? Og det er ikke bare å bestemme seg for at det skal gå bra og bli hjemme. Man styrer ikke hva som skjer, man er ikke enten god eller dårlig til dette. Blir litt matt av slike utsagn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe

Når lillemann var litt mindre enn et døgn gammel, kom det plutselig noe (virket som en litt hard fettklump faktisk, etterpå når den kom ut) som satte seg fast i svelget hans, han bare sluttet å puste, så først overrasket ut, og deretter så du hvordan han begynte å kjempe. Jeg skjønte raskt at dette ikke gikk over av seg selv, og det hjalp heller ikke å vende ham eller slå forsiktig i ryggen. Jeg tok ungen og løp ned den lange korridoren til vaktrommet, der de jobbet en del før de til slutt fikk sugd luftveiene frie. Det var helt forferdelig, helt jævlig. Etter dette bestemte jeg meg for at jeg aldri kommer til å forlate sykehuset det første døgnet, og barselhotell vil jeg holde meg langt unna. Han lagde ingen lyd heller, så hadde jeg sovet, hadde han blitt kvalt. Ergo er hjemmefødsel helt uaktuelt for meg. Hadde også en rask fødsel som endte i vakuum pga lillegutt satt fast og ikke fikk oksygen nok, så er vel ikke kandidat uansett.

Endret av UndrendeUllteppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg født mine 4 barn hjemme, så hadde jeg bare hatt to av dem i dag. Takk gud for at vi lå på sykehuset med intensiven bare noen etasjer over oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en litt søkt sammenligning? Konsekvensene av en fødsel som går dårlig kontra å ikke få til amminga er da enormt forskjellige.

 

Og at du ikke bryr deg om at mannen har i mot hjemmefødsel syns jeg er ganske sjokkerende i mine øyne. En far har da 'stemmerett' når det gjelder sikkerheten til barnet sitt?

 

Skjønte at du kom til å kommentere på innlegget mitt :)

 

Det er JEG som skal føde. Ikke ham. Om jeg føler meg tryggere i eget hjem, så må han nesten bare godta det. Men som sagt, om det ikke ligger til rette for det, så hører jeg så klart på fagfolk.

 

Og her er det snakk om fødsler som går bra, ikke de som går til helvete. Jeg har venninner som ble ødelagt av å amme (eller rettere sagt, forsøke å amme), så enkelte ganger, ja, så er ikke amming best.

Og for meg og alle andre som ikke har de beste opplevelsene med sykehus og personell der, så er kanskje hjemmefødsel best. Med få folk, ingen som løper inn og ut, vaktskifter som du nevnte osv osv.

 

 

Dette er forresten noe jeg ikke gidder å diskutere videre på.

Du har dine tanker og meninger, jeg har mine :)

 

Men du, du forstår at det derier som om LIVET til barnet ditt, OG mannens sitt barn? Skal du bestemme over livet til barnet, og bestemme at barnet skal fødes hjemme selv om ikke mannen synes det er trygt? Hva hvis barnet skulle dø? Eller få alvorlig hjerneskade feks? Kan DU leve med at det da er på deg?

 

Også sier du at du jo snakker om fødlser som går bra, ikke de som ikke går bra. Hvordan i hule heiteste skal man vite det på forhånd?? De som har født hjemme og det har gått bra med har "bare" vært heldige, det er ingen som kunne vite at det skulle gå slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Visten

Jeg synes sykehuset vårt har gjort en flott innsats for å få fødestua til å være en fin plass der man kan slappe av, tror jeg foretrekker å føde der. Fødsler er forresten mye søl; blod, fostervann, slim, barnebek, bæsj - ikke pokker om jeg vil ha det hjemme i senga eller på stuegulvet ;)

 

Ellers tror jeg vel det kan kalles å ta en kalkulert risiko. Det er ikke hvem som helst som får føde hjemme, så når du spør "hvordan tør dere?" handler det kanskje også litt om at helsepersonell ikke fraråder det? Ikke vet jeg, jeg har ikke tenkt å føde hjemme, men har forståelse for at andre ikke nødvendigvis har samme tanker som meg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer at det høres veldig idyllisk ut å være hjemme i vante omgivelser, gå og tusle i huset mens riene jobber og så føde på stuegulvet omgitt av de aller nærmeste... Slippe vaktskift, dele rom med andre og ha ansvar for baby med det samme...

 

Men egentlig så fatter jeg ikke at noen tør å utsette både seg selv, og ikke minst baby for dette?

 

Jeg er klar over at man har født hjemme i uminnelige tider, men historien forteller oss jo at dødsraten var enormt mye høyere før enn nå.

 

Da jeg skulle føde mitt tredje barn, hadde jeg vært en klar kandidat til å få innvilget en hjemmefødsel. To ukompliserte fødsler av friske barn bak meg og ingen tegn til at noe skulle være annerledes denne gangen.

 

Tredje fødsel gikk helt etter boken, helt til Lille tok en liten sving og bestemte seg for å bli født med nesa opp. H*n satt helt fast i fødekanalen og den kvinnelige barnelegen hadde ikke sjans til å få h*n ut med tangen. De hentet en annen barnelege, en diger mann, som trakk så kraftig i babyen at han holdt på å dra meg ut av senga. Mannen min måtte holde meg igjen så jeg ikke fulgte med! Tilslutt kom Lille ut og alt virket bra.

 

Hadde vi vært hjemme da,hadde for det første ikke jordmor klart å forløse babyen, for det andre hadde jordmor undersøkt babyen (om den tross alt hadde kommet levende fra fødselen) og sagt at alt var bra og dratt hjem. Da det på dag to viste seg at Lille var veldig syk, hadde det ikke vært noe å gjort hvis vi var hjemme.

 

Nå klarte de dessverre ikke å redde Lille likevel, men andre og mindre alvorlige komplikasjoner kan bety liv eller død for de små om man ikke kommer i behandling fort nok.

 

Så jeg spør igjen, hva legger dere til grunn for at det er trygt å føde hjemme?

 

Heisann!

 

Jeg har skrevet et blogginnlegg om dette, som gir deg svar på en del av det du lurer på. Bl.a. om forhåndsselektering, og møte med Amerikas største hjemmefødselsguru, Ina May Gaskin.

 

http://doulaverden.blogspot.com

 

Hjemmefødsler er ganske godt dokumentert at er trygge, så lenge forhåndsselekteringen er riktig. Barnet må være friskt, du må være frisk, barnet må ligge i hodeleie og du bør ha en grei reisevei til sykehus dersom noe skulle oppstå. Hvor lang denne reiseveien er blir du og eventuell hjemmefødseljordmor enige om.

 

Argumentet om at "dersom noe skulle skje" er ganske tynt, da man har såpass god selektering, og det er ingen undersøkelser (kvalitative metaanalyser, google f.x Ellen Blix!) som sier at det er farligere å føde hjemme. Det finnes muligens en bittebitteliten høyere risiko for 1. gangs, men den er så liten at det ikke er medisinsk nødvendig å fraråde hjemmefødsel.

 

Jeg jobber sammen med en arbeidsgruppe i Helsedirektoratet nå som lager retningslinjer for hjemmefødsler, og med disse regner jeg med at dette er en type fødsel som blir enda tryggere. For min del kunne jeg aldri i verden ha tenkt meg å føde på sykehus igjen.

 

http://tidsskriftet.no/article/1753804

 

http://www.nrk.no/he...sstil/1.7780942

Endret av Gulosten™
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men fødselen til nr to gikk helt etter boka! Babyen hadde det fint og jeg hadde (jæv... vondt) det ok.

Når jeg skulle få han ut sank pulsen hans, og det sanne skjedde på hver rie.

Det endte med katastrofesnitt, hvor det gikk 6 minutter fra avgjørelsen var tatt til babyen var ute. Han hadde navlesnora stramt rundt halsen og den strammet til for hver gang jeg presset. Legen sa det var nummeret før hjertestans hos han.

Dersom vi hadde vært hjemme hadde dette blitt oppdaget for seint.

 

Heldigvis går de aller fleste hjemmefødsler fint.

Men jeg skjønner heller ikke hvordan noen tør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmefødsler går jo vanligvis bra, fordi de fleste fødsler hos lavrisikofødende gjør jo det (selekteringen er hard), og det at man er hjemme og slapper av og er trygg gjør at man sjeldnere har behov for drypp etc, som noen nevnte tidligere her - en ond sirkel.

 

MEN det er faktisk ting som kan skje under og like etter en fødsel som inntreffer som lyn fra klar himmel, uten noe som helst slags forvarsel. Det skjer ikke ofte, men det skjer. Tror du meg ikke - les en obstetrikk-bok.

 

Selv kunne jeg føde på en jordmorstyrt fødestue da jeg skulle ha førstemann. Samme seleksjonskriterier som til hjemmefødsel. Heldigvis valgte jeg å dra til fødeavdeling, for det var en fødsel som gikk galt, og det hadde gått galt uansett om jeg hadde vært her eller der. Nå hadde vi sannsynligvis overlevd en transport, både gutten min og jeg, men det hadde vært veldig lite hyggelig med helikopter etter pressrier i gudene vet hvor lenge før de hadde sendt meg avgårde.

 

Så beklager, jeg har min egen erfaring fra en fødsel hvor alt i utgangspunktet lå kjempegodt til rette, men hvor alt gikk til h****, og hjemmefødsel kunne aldri falt meg inn. Ja, jeg har lest fantastiske historier fra hjemmefødsler, det virker som en veldig fin og harmonisk måte å føde på. Hvis alt går som det skal, vel og merke. Og ja, det gjør det vanligvis. men ikke alltid. Det har jeg erfart på kroppen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri turt å føde hjemme.. Hvertfall ikke etter min første fødsel.

Endte opp med hastesnitt og babyen måtte ha pustehjelp og fikk infeksjon og måtte ha antibiotika. uff..

neinei.. hver sin smak heldigivs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi er forskjellige. Jeg personlig kunne heller ikke tenke meg å føde hjemme. Ikke hadde jeg følt at det hadde vært trygt, og ikke ønsker jeg at hjemmet mitt skal assosieres med alt en fødsel bringer med seg, både på godt og vondt.

Har en fødsel som endte i KS bak meg og en "drømmefødsel" der babyen strengt tatt nesten bare datt ut av meg på null komme niks.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg syntes det er fasinerende at det finnes de der ute som bastant mener det er absolutt like trygt å føde hjemme som på sykehus. Jeg mener, all sunn fornuft tilsier jo at det er hakket tryggere å føde på et sykehus? Eller er det bare min fornuft, som kanskje ikke er så sunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt vi er forskjellige. Jeg personlig kunne heller ikke tenke meg å føde hjemme. Ikke hadde jeg følt at det hadde vært trygt, og ikke ønsker jeg at hjemmet mitt skal assosieres med alt en fødsel bringer med seg, både på godt og vondt.

Har en fødsel som endte i KS bak meg og en "drømmefødsel" der babyen strengt tatt nesten bare datt ut av meg på null komme niks.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg syntes det er fasinerende at det finnes de der ute som bastant mener det er absolutt like trygt å føde hjemme som på sykehus. Jeg mener, all sunn fornuft tilsier jo at det er hakket tryggere å føde på et sykehus? Eller er det bare min fornuft, som kanskje ikke er så sunn?

 

Hvis du leser innlegget mitt lenger opp her ser du at dette med at hjemmefødsler er trygt ikke har noe med fornuft å gjøre, eller "bastante meninger", men at det er ganske godt dokumentert. Den ene undersøkelsen ble gjort med 60-70.000 fødende :)

 

Det er heller ikke dokumentert at det er tryggere å føde på sykehus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan du kan si at det ikke er dokumentert at det ikke er tryggere å føde på sykehus. Hadde det vært tilfelle så hadde hvem som helst kunne føde hjemme, og man hadde ikke trengt å være "kvalifisert" for å få lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi er forskjellige. Jeg personlig kunne heller ikke tenke meg å føde hjemme. Ikke hadde jeg følt at det hadde vært trygt, og ikke ønsker jeg at hjemmet mitt skal assosieres med alt en fødsel bringer med seg, både på godt og vondt.

Har en fødsel som endte i KS bak meg og en "drømmefødsel" der babyen strengt tatt nesten bare datt ut av meg på null komme niks.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg syntes det er fasinerende at det finnes de der ute som bastant mener det er absolutt like trygt å føde hjemme som på sykehus. Jeg mener, all sunn fornuft tilsier jo at det er hakket tryggere å føde på et sykehus? Eller er det bare min fornuft, som kanskje ikke er så sunn?

 

Hvis du leser innlegget mitt lenger opp her ser du at dette med at hjemmefødsler er trygt ikke har noe med fornuft å gjøre, eller "bastante meninger", men at det er ganske godt dokumentert. Den ene undersøkelsen ble gjort med 60-70.000 fødende :)

 

Det er heller ikke dokumentert at det er tryggere å føde på sykehus :)

 

I den ene artikkelen du linker til vises det til Nederland, slik det ofte gjøres når man snakker om hjemmefødsler, men svært sjelden pekes det på de store ulikhetene mellom Norge og Nederland når det kommer til geografi, sykehustetthet, klima og kjøreforhold.

 

Nederland er et lite land. Det er flatt og det ligger på innlandet.

Norge er et også et lite land, men det er langstrakt med mye fjell, daler og øyer.

 

Nederland er et land med gode veier.

Norge er et land med mange dårlige veier.

 

I Nederland bor de fleste innenfor rekkevidde av et sykehus.

I Norge har mange lang vei til sykehus. En vei på gjerne dårlige veier med dårlig føre på vinteren og noen har ikke vei så man må benytte båt eller fly.

 

Altså:

 

Har man hjemmefødsel i Nederland og noe skulle gå gale så kan man innen rimelig tid komme seg til en sykehus.

 

Har man hjemmefødsel i Norge og noe skulle gå gale så er det mange som ikke vil rekke frem til et sykehus pga. lang vei til sykehuset, dårlige veier, mangel på vei, dårlig føre, stengte veier osv.

 

å sammenligne Norge og Nederland er som å sammenligne tomater og ski. Det henger ikke på greip. I tillegg leste jeg for litt siden at Nederland har en langt høyere spedbarnsdødelighet enn de fleste andre vest-europeiske land. Også noe å tenke på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar jo selvfølgelig slike ting i betraktning før man går for en hjemmefødsel. Er det vanskelige veier, lang reisevei osv til sykehuset gjør man det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan du kan si at det ikke er dokumentert at det ikke er tryggere å føde på sykehus. Hadde det vært tilfelle så hadde hvem som helst kunne føde hjemme, og man hadde ikke trengt å være "kvalifisert" for å få lov til det.

 

For de som er riktig selektert er det like trygt å føde hjemme som på sykehus, ikke for alle selvfølgelig. Hvemsomhelst kan som du sier ikke føde hjemme.

Jeg kan si at det ikke er dokumentert fordi jeg jobber med akkurat dette, og vet at det ikke finnes rapporter om hvor trygt det er å føde på sykehus (og da snakker jeg fremdeles om de friske og rikig selekterte gravide).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang statistikk på å føde hjemme?

 

Om en i hu og hast på reise til sykehuset for å føde baby likevel, enten i helikopter eller sykebil.

Då viser vel den statistikken at baby ble født på sykehus?

 

Så lurer på om ikke statistikken lyger litt?

Står der hvor mange som måtte avbryte pga sikkerheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi er forskjellige. Jeg personlig kunne heller ikke tenke meg å føde hjemme. Ikke hadde jeg følt at det hadde vært trygt, og ikke ønsker jeg at hjemmet mitt skal assosieres med alt en fødsel bringer med seg, både på godt og vondt.

Har en fødsel som endte i KS bak meg og en "drømmefødsel" der babyen strengt tatt nesten bare datt ut av meg på null komme niks.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg syntes det er fasinerende at det finnes de der ute som bastant mener det er absolutt like trygt å føde hjemme som på sykehus. Jeg mener, all sunn fornuft tilsier jo at det er hakket tryggere å føde på et sykehus? Eller er det bare min fornuft, som kanskje ikke er så sunn?

 

Hvis du leser innlegget mitt lenger opp her ser du at dette med at hjemmefødsler er trygt ikke har noe med fornuft å gjøre, eller "bastante meninger", men at det er ganske godt dokumentert. Den ene undersøkelsen ble gjort med 60-70.000 fødende smile.png

 

Det er heller ikke dokumentert at det er tryggere å føde på sykehus smile.png

 

I den ene artikkelen du linker til vises det til Nederland, slik det ofte gjøres når man snakker om hjemmefødsler, men svært sjelden pekes det på de store ulikhetene mellom Norge og Nederland når det kommer til geografi, sykehustetthet, klima og kjøreforhold.

 

Nederland er et lite land. Det er flatt og det ligger på innlandet.

Norge er et også et lite land, men det er langstrakt med mye fjell, daler og øyer.

 

Nederland er et land med gode veier.

Norge er et land med mange dårlige veier.

 

I Nederland bor de fleste innenfor rekkevidde av et sykehus.

I Norge har mange lang vei til sykehus. En vei på gjerne dårlige veier med dårlig føre på vinteren og noen har ikke vei så man må benytte båt eller fly.

 

Altså:

 

Har man hjemmefødsel i Nederland og noe skulle gå gale så kan man innen rimelig tid komme seg til en sykehus.

 

Har man hjemmefødsel i Norge og noe skulle gå gale så er det mange som ikke vil rekke frem til et sykehus pga. lang vei til sykehuset, dårlige veier, mangel på vei, dårlig føre, stengte veier osv.

 

å sammenligne Norge og Nederland er som å sammenligne tomater og ski. Det henger ikke på greip. I tillegg leste jeg for litt siden at Nederland har en langt høyere spedbarnsdødelighet enn de fleste andre vest-europeiske land. Også noe å tenke på.....

 

Til tross for at 14 av de 45 studiene som ble inkludert i studien var fra Nederland konkluderer de med at det ikke foreligger høyere risiko, det er nesten helt utrolig. I Nederland har de et helt motsatt system, de som ikke vil føde hjemme må SøKE seg til fødsel på sykehus, derfor ender nok også flere av fødslene med farlige situasjoner, operative inngrep og høyere dødelighet.

 

Anonym 23:12:

De sier i den nevnte studien at fødsler som ikke var planlagt at skulle starte hjemme med som foregikk under transport ikke er tatt med i beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi er forskjellige. Jeg personlig kunne heller ikke tenke meg å føde hjemme. Ikke hadde jeg følt at det hadde vært trygt, og ikke ønsker jeg at hjemmet mitt skal assosieres med alt en fødsel bringer med seg, både på godt og vondt.

Har en fødsel som endte i KS bak meg og en "drømmefødsel" der babyen strengt tatt nesten bare datt ut av meg på null komme niks.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg syntes det er fasinerende at det finnes de der ute som bastant mener det er absolutt like trygt å føde hjemme som på sykehus. Jeg mener, all sunn fornuft tilsier jo at det er hakket tryggere å føde på et sykehus? Eller er det bare min fornuft, som kanskje ikke er så sunn?

 

Hvis du leser innlegget mitt lenger opp her ser du at dette med at hjemmefødsler er trygt ikke har noe med fornuft å gjøre, eller "bastante meninger", men at det er ganske godt dokumentert. Den ene undersøkelsen ble gjort med 60-70.000 fødende :)

 

Det er heller ikke dokumentert at det er tryggere å føde på sykehus :)

 

I den ene artikkelen du linker til vises det til Nederland, slik det ofte gjøres når man snakker om hjemmefødsler, men svært sjelden pekes det på de store ulikhetene mellom Norge og Nederland når det kommer til geografi, sykehustetthet, klima og kjøreforhold.

 

Nederland er et lite land. Det er flatt og det ligger på innlandet.

Norge er et også et lite land, men det er langstrakt med mye fjell, daler og øyer.

 

Nederland er et land med gode veier.

Norge er et land med mange dårlige veier.

 

I Nederland bor de fleste innenfor rekkevidde av et sykehus.

I Norge har mange lang vei til sykehus. En vei på gjerne dårlige veier med dårlig føre på vinteren og noen har ikke vei så man må benytte båt eller fly.

 

Altså:

 

Har man hjemmefødsel i Nederland og noe skulle gå gale så kan man innen rimelig tid komme seg til en sykehus.

 

Har man hjemmefødsel i Norge og noe skulle gå gale så er det mange som ikke vil rekke frem til et sykehus pga. lang vei til sykehuset, dårlige veier, mangel på vei, dårlig føre, stengte veier osv.

 

å sammenligne Norge og Nederland er som å sammenligne tomater og ski. Det henger ikke på greip. I tillegg leste jeg for litt siden at Nederland har en langt høyere spedbarnsdødelighet enn de fleste andre vest-europeiske land. Også noe å tenke på.....

 

Til tross for at 14 av de 45 studiene som ble inkludert i studien var fra Nederland konkluderer de med at det ikke foreligger høyere risiko, det er nesten helt utrolig. I Nederland har de et helt motsatt system, de som ikke vil føde hjemme må SøKE seg til fødsel på sykehus, derfor ender nok også flere av fødslene med farlige situasjoner, operative inngrep og høyere dødelighet.

 

Anonym 23:12:

De sier i den nevnte studien at fødsler som ikke var planlagt at skulle starte hjemme med som foregikk under transport ikke er tatt med i beregningen.

 

Da er det litt interessant å vite årsaken til hvorfor så mange i Nederland velger å føde hjemme på tross av høy spedbarnsdødelighet.

 

Er det fordi de likevel anser hjemmefødsel som trygt?

Eller er det fordi de ikke har et helsevesen som betaler for fødsel på sykehus eller at den gravide ikke har råd til å betale for det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Godt vi er forskjellige. Jeg personlig kunne heller ikke tenke meg å føde hjemme. Ikke hadde jeg følt at det hadde vært trygt, og ikke ønsker jeg at hjemmet mitt skal assosieres med alt en fødsel bringer med seg, både på godt og vondt.

Har en fødsel som endte i KS bak meg og en "drømmefødsel" der babyen strengt tatt nesten bare datt ut av meg på null komme niks.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg syntes det er fasinerende at det finnes de der ute som bastant mener det er absolutt like trygt å føde hjemme som på sykehus. Jeg mener, all sunn fornuft tilsier jo at det er hakket tryggere å føde på et sykehus? Eller er det bare min fornuft, som kanskje ikke er så sunn?

 

Hvis du leser innlegget mitt lenger opp her ser du at dette med at hjemmefødsler er trygt ikke har noe med fornuft å gjøre, eller "bastante meninger", men at det er ganske godt dokumentert. Den ene undersøkelsen ble gjort med 60-70.000 fødende :)

 

Det er heller ikke dokumentert at det er tryggere å føde på sykehus :)

 

I den ene artikkelen du linker til vises det til Nederland, slik det ofte gjøres når man snakker om hjemmefødsler, men svært sjelden pekes det på de store ulikhetene mellom Norge og Nederland når det kommer til geografi, sykehustetthet, klima og kjøreforhold.

 

Nederland er et lite land. Det er flatt og det ligger på innlandet.

Norge er et også et lite land, men det er langstrakt med mye fjell, daler og øyer.

 

Nederland er et land med gode veier.

Norge er et land med mange dårlige veier.

 

I Nederland bor de fleste innenfor rekkevidde av et sykehus.

I Norge har mange lang vei til sykehus. En vei på gjerne dårlige veier med dårlig føre på vinteren og noen har ikke vei så man må benytte båt eller fly.

 

Altså:

 

Har man hjemmefødsel i Nederland og noe skulle gå gale så kan man innen rimelig tid komme seg til en sykehus.

 

Har man hjemmefødsel i Norge og noe skulle gå gale så er det mange som ikke vil rekke frem til et sykehus pga. lang vei til sykehuset, dårlige veier, mangel på vei, dårlig føre, stengte veier osv.

 

å sammenligne Norge og Nederland er som å sammenligne tomater og ski. Det henger ikke på greip. I tillegg leste jeg for litt siden at Nederland har en langt høyere spedbarnsdødelighet enn de fleste andre vest-europeiske land. Også noe å tenke på.....

 

Til tross for at 14 av de 45 studiene som ble inkludert i studien var fra Nederland konkluderer de med at det ikke foreligger høyere risiko, det er nesten helt utrolig. I Nederland har de et helt motsatt system, de som ikke vil føde hjemme må SøKE seg til fødsel på sykehus, derfor ender nok også flere av fødslene med farlige situasjoner, operative inngrep og høyere dødelighet.

 

Anonym 23:12:

De sier i den nevnte studien at fødsler som ikke var planlagt at skulle starte hjemme med som foregikk under transport ikke er tatt med i beregningen.

 

Men sier studien noe om antall planlagte hjemmefødsler som må avbrytes og fullføres på sykehus (dette er det jeg oppfatter at anonym 23.12 spør om også)

 

Hva sier forskningen vedr å oppdage avvik på den nyfødte? Hos oss var det spesialister som oppdaget sykdommen, noe hverken jordmor eller fastlege hadde hatt forutsetninger og kompetanse til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitater:

 

" I en norsk studie der det ble gjort rede for utfall etter fødsel på fødestue, fant man at 115 av 1 275 kvinner (9 %) som startet fødsel på fødestue, ble overflyttet under eller like etter fødselen (23). Av disse hadde 11 (0,8 %) symptomer på alvorlige tilstander og det var antakelig hastetransport med i bildet."

 

I noen av undersøkelsene var det med mange førstegangsfødende.

 

"Hasteoverflyttinger var ikke nøyaktig definert. I noen av studiene var tilstander som vanligvis ikke regnes som akutte, definert som hasteoverflytting. Det er derfor vanskelig å vite i hvor mange tilfeller det dreide seg om alvorlige tilstander hvor liv eller helse var truet. Det er vanskelig å vurdere i hvilken grad det kan ha ført til død eller skade som kunne vært unngått dersom fødslene hadde vært planlagt på sykehus. Denne problemstillingen må vurderes i sammenheng med forholdene for planlagte sykehusfødsler."

 

Jeg vet lite om hvordan avvik hos nyfødte oppdages. Hvordan ble det oppdaget hos barnet deres? Nyfødte barn skal uansett til barnelegeundersøkelse i spesialisthelsetjenesten etter fødsel, så jeg vet ikke om det har så mye å si hvor barnet er født...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer at det høres veldig idyllisk ut å være hjemme i vante omgivelser, gå og tusle i huset mens riene jobber og så føde på stuegulvet omgitt av de aller nærmeste... Slippe vaktskift, dele rom med andre og ha ansvar for baby med det samme...

 

Men egentlig så fatter jeg ikke at noen tør å utsette både seg selv, og ikke minst baby for dette?

 

Jeg er klar over at man har født hjemme i uminnelige tider, men historien forteller oss jo at dødsraten var enormt mye høyere før enn nå.

 

Da jeg skulle føde mitt tredje barn, hadde jeg vært en klar kandidat til å få innvilget en hjemmefødsel. To ukompliserte fødsler av friske barn bak meg og ingen tegn til at noe skulle være annerledes denne gangen.

 

Tredje fødsel gikk helt etter boken, helt til Lille tok en liten sving og bestemte seg for å bli født med nesa opp. H*n satt helt fast i fødekanalen og den kvinnelige barnelegen hadde ikke sjans til å få h*n ut med tangen. De hentet en annen barnelege, en diger mann, som trakk så kraftig i babyen at han holdt på å dra meg ut av senga. Mannen min måtte holde meg igjen så jeg ikke fulgte med! Tilslutt kom Lille ut og alt virket bra.

 

Hadde vi vært hjemme da,hadde for det første ikke jordmor klart å forløse babyen, for det andre hadde jordmor undersøkt babyen (om den tross alt hadde kommet levende fra fødselen) og sagt at alt var bra og dratt hjem. Da det på dag to viste seg at Lille var veldig syk, hadde det ikke vært noe å gjort hvis vi var hjemme.

 

Nå klarte de dessverre ikke å redde Lille likevel, men andre og mindre alvorlige komplikasjoner kan bety liv eller død for de små om man ikke kommer i behandling fort nok.

 

Så jeg spør igjen, hva legger dere til grunn for at det er trygt å føde hjemme?

 

Heisann!

 

Jeg har skrevet et blogginnlegg om dette, som gir deg svar på en del av det du lurer på. Bl.a. om forhåndsselektering, og møte med Amerikas største hjemmefødselsguru, Ina May Gaskin.

 

http://doulaverden.blogspot.com

 

Hjemmefødsler er ganske godt dokumentert at er trygge, så lenge forhåndsselekteringen er riktig. Barnet må være friskt, du må være frisk, barnet må ligge i hodeleie og du bør ha en grei reisevei til sykehus dersom noe skulle oppstå. Hvor lang denne reiseveien er blir du og eventuell hjemmefødseljordmor enige om.

 

Argumentet om at "dersom noe skulle skje" er ganske tynt, da man har såpass god selektering, og det er ingen undersøkelser (kvalitative metaanalyser, google f.x Ellen Blix!) som sier at det er farligere å føde hjemme. Det finnes muligens en bittebitteliten høyere risiko for 1. gangs, men den er så liten at det ikke er medisinsk nødvendig å fraråde hjemmefødsel.

 

Jeg jobber sammen med en arbeidsgruppe i Helsedirektoratet nå som lager retningslinjer for hjemmefødsler, og med disse regner jeg med at dette er en type fødsel som blir enda tryggere. For min del kunne jeg aldri i verden ha tenkt meg å føde på sykehus igjen.

 

http://tidsskriftet.no/article/1753804

 

http://www.nrk.no/he...sstil/1.7780942

 

Hva slags ekstra undersøkelser gjøres da for å selektere? Hvordan skulle de kunne vite at min baby ikke taklet stormriene jeg fikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...