Gå til innhold

tar dere sol??


lilleluli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tar sol ca 2 ganger i mnd, for å ikke se ut som et lik. Føler meg så utrolig mye bedre med litt farge på kroppen, og når man er gravid blir man ekstra raskt brun :) .

 

Det er ikke farlig å ta solarium (selv om VELDIG mange tror det, og det er utrolig mange delte meninger).

Men det man må tenke på er det samme som når man er i syden som gravid og soler seg:

* Ikke ligg for lenge (de anbefaler ikke mer enn ca 20 min i solarium)

* Ha på luftviftene i solariumen for å unngå overoppheting av fosteret.

 

Jeg selv pleier ligge ca 20 min, og pleier å ha luftviften på full styrke rett på magen, så magen er god og kald hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall viktig å ikke bli overopphetet.

Men jeg har hørt man kan få varige pigmentflekker av solarium og vanlig sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er livredd for å ligge i en slik boks og ikke komme ut igjen. :P Tar aldri sol, gravid eller ei.. :P

 

 

 

Har hørt at det er farlig pga overoppheting, men om man kan ligge litt vet jeg ikke. Kanskje det står noe i heftet "Gravid" som man får hos jm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke farlig å ta sol når man er gravid.

Men som jeg leste lengre opp i tråden, man skal unngå overoppheting og man kan få pigmentflekker som ikke går bort med det første.

Det er ikke skadelig for fostret når du tar sol men noen mener at man ikke bør ta sol de 3 første månedene.

Jeg er 12+6 idag så jeg skal sånn smått begynne å ta litt sol av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er en sånn sesong soler..

tar alltid bitte litt før sommeren, så lever jeg på det ut over og stopper når høsten kommer, da skal alle være bleke.

jeg har nå tatt 18 min sol ca 5 ganger i løpet av di siste 2-3 ukene, og har fått litt grunnfarge, føler meg litt mer vel i forhold til blodårer som viser alle veier og hengepupper som dingler..

det hjalp hvertfall meg litt i forhold til hvor stor og stygg jeg føler meg i disse dager..

er i uke 29 nå..

er ikke farligt så lenge du ikke GRILLEr deg selv og tar det med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg las en artikker her på bim i januar, der stod det at solarium i svangerskapet kunne gir mer eller mindre varige pigmentforandringer i huden. Så jeg tør ikke ta sol, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også få varige pigmentforandringer i huden uten å ta sol også, når man er gravid. Bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sol 1 gang i uka til annenhver uke nå før 17.mai og konfirmasjonskjolen skal på. Jeg kjenner det hjelper veldig på humør og selvtillitten at jeg har litt farge. Er jeg brun så klarer jeg å være stor, men jeg takler ikke å være både likbleik OG feit :P

Har også på luftventilen på magen, og man kjenner jo fort om man er for varm eller ikke. Definitivt ikke noe farligere enn å ta en varm dusj...

Det er ingen strålinger i solarium som du ikke får i solen ute, bare at i solarium kan du kontrollere inntaket bedre med tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ikke så redd for solarium i små doser - spesielt før svangerskap (og ivf) er det veldig gunstig pga d-vitaminer.

Men som gravid tar jeg det ikke fordi magefølelsen min sier meg at det ikke er så bra for fosteret m det ekstremt sterke lyset - eller hvis man blir for varm... Men det er bare en følelse da...Vil heller sitte litt ute i vårsolen.

Og selvbruningskremer holder jeg meg iallefal unna pga alle giftige stoffer i de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sol nå som sommeren næmer seg, rett og slett for at jeg hater å ligge ute i sola i timesvis for litt farge. Tar 10-15 min en gang i uka. Smører huden godt med kroppsolje en stund før jeg skal ta sol (fra decleor som skal forbrede huden på soling), og har vifta på fullt. Jeg er i uke 26 og synet til babyen er fullt utviklet og kan reagere på sterkt lys. Hvorvidt det er farlig/ubehagelig eller fører til noe stress hos babyen vet jeg ikke, men dekker ihvertfall til magen med toppen min e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...