Mannen min synes sønnen vår er feminin..
Posted 24 April 2012 - 17:39
Mannen min er litt sur på meg fordi han altså mener at jeg fremelsker disse feminine sidene. Han mener at gutten gjør disse tingene bare fordi han merker at jeg forventer det. Men jeg er ikke enig. Jeg mener at dette er egenskaper som finnes i gutten, men som jeg responderer på og gir han ros for.
HI
Snarvei til forumene
Posted 24 April 2012 - 17:44
Posted 24 April 2012 - 19:40
Barn er barn, uansett kjønn, og farger er fint, osv.
Det høres ut som du har en deilig gutt!
Posted 25 April 2012 - 07:14
Posted 25 April 2012 - 07:23
Siden han liker plastelina, male osv så er det mulig at han bare er mer kreativ og liker å utfolde seg på den måten i stedet for mye fysisk aktivitet. Kanskje han blir kunstner når han blir større..? Jeg ville heller oppfordret han til å fortsette med det han liker!
Posted 25 April 2012 - 07:57
Fotball og slike ting har han aldri vært innteressert i, han begynte i pistolklubb når han var liten. Så han syklet frem og tilbake til pistoltrening på rosa sykkel.
Jeg viste hvem han var når jeg gikk på barneskolen, og husker jeg syns han var så tøff som torde å være seg selv uansett hva andre sa. Siden han hadde så mye selvtilitt var det heller ingen som mobbet han eller gjorde noe annet med han. Han var endel av gjengen som skilte seg litt ut, ikke på den negative måten.
Så om barn har feminine trekk betyr ikke det at de ikke er som alle andre. Jeg mener det er viktig at barna får støtte sine valg hjemme, slik at de blir sikkre på seg selv når de møter verden utenfor døra. Fort å bli veldig usikker om en har noen andre vaner enn andre.
Selv har jeg ei jente som er veldig guttete. Det har hun alltid vært, og hun komenterte det før hun begynte på skolen. "tror du jeg blir ertet når jeg begynner på skolen, siden jeg leker bare med gutter og gutteleker?" Hun har aldri blitt ertet, men hun har nok fått noen komentarer vil jeg tro. Men hun har glidd rett inn, hun er fortsatt endel av gutta men nå ser hun litt mer ut som en jente siden hun har byttet litt klesstil. Men rosa kjoler og slike ting kommer jeg nok aldri til å se henne i. Men selv om hun er kjempe sjenert er jeg imponert over hvor tøff hun er, ingen som får pille henne på nesen. Nå bryr hun seg ikke hva andre mener om hva hun gjør og ikke gjør, for hun vil bare være seg selv.
Så la gutten din være seg selv, og gi han støtte. Din mann må nesten bare innse at gutten din liker slike ting, og det er dumt vist han begynner å presse gutten til å la være eller være med på andre ting han absolutt ikke vil. Men å spørre om han vil gjøre ditt eller datt osv slik at han kanskje får lyst til andre ting er lurt, men det gjelder jo alle barn. Mange barn som har godt av å gjøre andre ting enn fotball også.
Posted 25 April 2012 - 08:00
Posted 25 April 2012 - 08:21
Er mannen din klar over at det mest fundamentale i din sønns liv er mors og fars annerkjennelse?
Hvordan tror han din sønn opplever det når far bare blåser av enkelte av aktivitetene hans?
Hvorfor er det så vanskelig for far å sette pris på sønnen din slik han er?
Er han klar over at han skyver sønnen sin unna og skaper et tomrom mellom dem med disse holdningene?
Jeg kan (nesten) garantere deg at dette er vrakgods mannen din på en eller annen måte har med seg fra sin egen barndom. På en eller annen måte har han fått dette bildet innprentet og nå er det automatisk blitt en del av ham uten at han tenker mer over det. Kankskje dette er en mulighet for mannen din til å reflektere litt over hvem han har blitt, hvorfor han har blitt sånn og om det egentlig er sånn han ønsker å være?
Posted 25 April 2012 - 08:31
Vi har også gitt gutten vår en babydukke. Han leker med den innimellom. Slenger den feks i gulvet, sier at babyen fikk vondt og at han må trøst den og bære den på armen.
Enig med deg at det er fint at guttene våre også får et litt bredere følelsespekter å spille på enn enkelte machomenn har. Bra at de lærer seg å vise omsorg og bra at de lærer seg å snakke om følelser. Det vil gi barna et bedre selvbilde når de vokser opp.
Pappaen her i huset er heldigvis lite opptatt av gutte/jenteting. Så det har vi ikke noe særlig fokus på.
Posted 25 April 2012 - 09:18
Jeg kjenner en liten, herlig guttegutt på 6 år. Han ELSKER maskiner, og er VELDIG gutt på det området. Samtidig så har han en liten dukke som han også er veldig glad i. Denne gutten er oppe, nede, ute, inne, overalt, og plutselig kan han sitte i mange timer og perle. Ingen kaller han feminin for det!
Jeg selv lekte mye med klosser og biler da jeg var liten. Jeg elsket lego, playmobile - OG barbie. Hadde det ikke vært for at jeg er nærmere 30 år så skulle jeg gjerne satt meg ned og lekt med lego, playmobile og barbie nå også jeg. På barnehagen ville jeg leke med guttene, samtidig som jeg hadde rosa utedresser. Da jeg lekte hjemme så gikk jeg fra å leke med dukker i det ene øyeblikket, til å løpe rundt med en leke-rifle i neste øyeblikk.
Vi håper på å få barn. Jeg har vært klar på hvordan barnerommet da skal se ut, uansett hvilket kjønn vi får. Barnet får samme rom som jeg hadde. Jeg hadde blått rom, og det skal fortsatt være kornblå vegger. Da jeg var gravid før min første abort fikk jeg kommentarer fra den kommende oldemor at rommet ikke kunne være blått hvis vi fikk en jente.
"hvorfor ikke? jeg hadde blått rom - jeg er ikke lesbisk av den grunn" Det var svaret hun fikk, og jeg har ikke fått fler kommentarer.
Det jeg prøver å si er at barnet ditt er perfekt, akkurat slik som han er! Han er et lite mirakel, et lite under, han skal kunne bli trygg på seg selv, og finne SIN personlighet!
Sier som en annen over her, mannen din kan ikke sette barnet i en boks!
I just wish he would not trust me so much".
Posted 25 April 2012 - 09:30
Anonym bruker, on 24 April 2012 - 13:07, said:
Gutten er tre år gammel. Han synes det er spennende med sminke, og leker at han sminker seg. Det er jo fordi han ser på meg gjøre det hver morgen før vi drar i bhg. Han elsker fargen rosa, og vil helst ha rosa mat (rosa joghurt spesielt).. I tillegg liker han veldig godt å tegne, klippe, leke med plastelina eller andre bordaktiviteter. Han kan sitte i opptil to timer med sånt hvis vi har tid. Han sitter veldig konsentrert, og spør om hjelp innimellom, eller skal vise frem osv. Jeg synes han er veldig flink, men mannen blir irritert. Spør om han skal være med å spille fotball eller lignende, men gutten har sjelden lyst til det.
Er dette vanlig for en gutt på tre år, eller er det mer typisk for jenter?
Skjønner ikke hva som er galt med å være feminin, er du bekymret for legningen hans? Mannen din er sikkert veldig glad i sønnen deres, men det er viktig at kjærligheten er ubetinget, ikke avhengig av at deres sønn gjør det mannen din synes er passende.
Posted 25 April 2012 - 09:39
Posted 25 April 2012 - 09:39
Posted 25 April 2012 - 12:28
Skulle kankje ha vært lesbe jeg da, i følge mann din??
La guttungen kose seg med lekene sine og "typiske" mammating
Posted 25 April 2012 - 12:53
Sånn er det hjemme hos oss også. Jeg mener at så lenge barna våre greier og ta vare på seg selv og bli selvstendig og finner en livsledsager som ser på de som likeverdig, som respekterer de og som er snille med de (tar det for gitt at barna VåRE blir slik...he-he) så skal jeg være glad. Legnign har ingenting og si..Er mer bekymret for om de blir for ekstrem i politiske og/eller religiøse grupperinger
Og at de begynner og røyke og ikke tar vare på helsa og kroppen sin på noen som helst måte...Innbiller meg at når barna mine blir voksne så er dette enda mer viktig enn i dag, både mtp og få seg jobb og bli selvstendig og for å få det lettest mulig i livet..Det er jo DET vi vil barna våre. At de møter minst mulig motgang
Posted 25 April 2012 - 15:33
Barn vil gjerne gjøre som foreldrene gjør og om han ser deg sminke seg så er det ikke rat om han vil prøve det. Jeg ser ikke noe galt i det og heller ikke noe unormalt. Om han koser seg syns jeg det er bra jeg. Ville blitt mer bekymra om fotballinterressen var på topp jeg for min del.... Bra mange idioter i det miljøet, hehe...
Posted 25 April 2012 - 23:07
Og kjære mann, hvis du leser dette :
Sønnen din tør å være seg selv. Følg hans eksempel og bryt ut av den idiotiske rammen du har plassert deg selv i.
Posted 26 April 2012 - 01:24
Perling, plastelina og tegning anser jeg som kjønnsnøytrale aktiviteter. Om ikke det er det at gutten deres er rolig, som mannen din oppfatter som feminint, da. Uansett handler dette om forventningene til mannen din, og ikke om gutten. Så kan han jo kanskje ta seg fem minutter og reflektere over hvem som bør justere seg; han eller pjokken...
Begge mine gutter var forøvrig gjennom en glitterperiode, og hadde rosa vanter, spenne i luggen og prinsessekjole på karnevalet. Det gikk så fint, atte! Vokst opp til å bli folk har de også