Mannen min synes sønnen vår er feminin..
Skrevet 24 april 2012 - 13:07
Gutten er tre år gammel. Han synes det er spennende med sminke, og leker at han sminker seg. Det er jo fordi han ser på meg gjøre det hver morgen før vi drar i bhg. Han elsker fargen rosa, og vil helst ha rosa mat (rosa joghurt spesielt).. I tillegg liker han veldig godt å tegne, klippe, leke med plastelina eller andre bordaktiviteter. Han kan sitte i opptil to timer med sånt hvis vi har tid. Han sitter veldig konsentrert, og spør om hjelp innimellom, eller skal vise frem osv. Jeg synes han er veldig flink, men mannen blir irritert. Spør om han skal være med å spille fotball eller lignende, men gutten har sjelden lyst til det.
Er dette vanlig for en gutt på tre år, eller er det mer typisk for jenter?
Snarvei til forumene
Skrevet 24 april 2012 - 13:08
Om han så var "feminin", hva gjør det?
Skrevet 24 april 2012 - 13:12
Når jenta mi blir større er det meg revnende likegyldig om hun vil ha rosa eller blått, om hun ønsker seg dukkevogn eller gravemaskin. Hun er helt perfekt uansett...
Skrevet 24 april 2012 - 13:14
Sønnen min som er veldig guttegutt er bestevenn med en gutt som har mer jentete interesser. De er nå 11 år gamle og holder sammen som erteris på tross av veldig ulike interesser, de har vært bestevenner siden de var 2 år.
Er vel helt greit at unger er forskjellig vel?
Gutten min spiller fotball, klatrere i trær, sykler, løper og herjer, mens kompisen perler, tegner, leser, vil helle hjelpe mammaen sin med å brette klær enn å leke sisten osv. De to guttene utfyller hverandre perfekt, min gutt drar opp tempoet til sin meget rolige kompis, mens kompisen roer ned min meget aktive gutt.
Alle gutter trenger ikke være apekatter vet du, det må da mannen din også skjønne.
Skrevet 24 april 2012 - 13:17
Og når ble tegning og kitt feminint??? Vi har en fireåring og en seksåring som elsker å være ute og leke fysusk, og som i tillegg kan ditte lenge og tegne osv... En gutt og en jente...
Skrevet 24 april 2012 - 13:19
Tenk for en fordel når han begynner på skolen!
Har selv en 2åring som kan sitte i ro med bøker og tegnesaker leeenge. Synest det er kjempefint jeg, Og jeg skiller ikke mellom farger, er ganske bevisst på at jeg ikke skal snakke om jente- eller guttefarger. De blir fort nok farget
Jeg hadde blitt dritsur på mannen min om han prøvde å tvinge barnet inn i en boks! Sexstreik!!! .............neida................................................JODA!
Skrevet 24 april 2012 - 13:28
Skrevet 24 april 2012 - 13:31
Rosa er en farge som alle andre, nå er det blå som er fint. Det er kun voksne som har bestemt at det er noe jentete ved rosa, det er bare en gammel fordom. La han pusle med sitt, ikke prøv å gjøre han til noe han ikke er.
Skrevet 24 april 2012 - 13:54
Be mannen din roe seg ned.. La gutten din få utvikle seg slik han er ment til å utvikle seg
Skrevet 24 april 2012 - 14:17
La ungen være seg selv, ros ham, elsk ham, ta i mot ham som han er. Han er perfekt
Og la aldri, aldri hans far fortelle ham noe annet.
Skrevet 24 april 2012 - 14:43
Skrevet 24 april 2012 - 15:03
Min sønn på snart fire var akkurat som din da han var tre. Han tok helt av på det rosa og ønsket seg bare rosa sykkel, rosa sekk, neglelakk, rosa tallerken... Vi lot han få holde på, men selv om jeg egentlig syns han burde fått en rosa sykkel så feiget vi litt ut og kjøpte en veldig fin rød fordi vi syns det ville være litt kjedelig om rosa-perioden plutselig var over og en såpass kostbar ting som en sykkel da ble helt ubrukelig.
Han liker fortsatt å pynte seg og er glad i farger og blomster, sommerfugler og den slags, men ikke like opphengt i rosa.
Han elsker også å sitte og holde på meg ting slik du beskriver, er interessert i bokstaver, lesing og den slags.
Jeg syns jo dette er de gode sidene hans jeg da!
Skrevet 24 april 2012 - 15:12
Mange gutter har en slik periode, det er helt normalt. Det beste er å ikke påvirke dem for mye for hvilke interesser de skal ha. De får nok påvirkning etterhvert.
Skrevet 24 april 2012 - 16:06
De sparker fotball, sjekker jenter m.m
Unger hermer mye etter oss mødre uansett kjønn.
Be mann din om å ta seg en bolle og ro seg ned!! Dust,
Skrevet 24 april 2012 - 16:37
Skrevet 24 april 2012 - 16:39
Det viktigste er vel at han får utviklet seg til å bli den beste versjonen av seg selv, og ikke den dere/faren ønsker han skal være?
Skrevet 24 april 2012 - 16:44
Skrevet 24 april 2012 - 16:44
Og jeg bryr meg ikke om at han ikke liker fotball eller ikke er en tøffing. For min del trenger han heller ikke bli et mannfolk med stor M som mange her skriver om. Det er helt greit om han blir 18 år og fortsatt misliker fotball og fortsatt har mest jentevenner. Så lenge han selv trives, er fornøyd og glad så kan han være så "femi" han bare vil!
Skrevet 24 april 2012 - 17:01
Jeg så utfra leker han fikk i gaver fra andre, hvilket kjønn de mente han tilhørte. Altså biler og typiske gutteleker. Men han lekte med begge deler egentlig like mye. Og også han hadde en periode med rosa, og ønske om neglelakk og sminke i den alderen din er i nå, HI
I dag er han MANN
Jeg har også ei jente, og de begge har vært ganske like i hva de har villet leke med. Litt av det ene og litt av det andre. Så utfra å bare vite deres interesser som små, så kunne man ikke vite kjønnet på barna.
Hun har fått mest dukker i gaver, men har vært like lite/mye interessert i dem som broren var. Han fikk aldri dukker og slikt, annet enn av meg.
De er jo det kjønnet de er, og interesser er som de er. Det betyr hverken det ene eller det andre.
Men han mannen din bør begynne å tenke over at en persons legning ikke er noe foreldre styrer uansett. Om man opplever at barnet er homofil, så har det ikke med hva en tidligere har gjort av aktiviteter i barnets oppvekst. Det bare er sånn. Hva skal han si eller gjøre, om det nå skulle vise seg at deres gutt er homofil? Tror han at fotball kan endre dette? hahahaha.....
Min gutt har ALDRI likt fotball, og det gjør heller ikke jenta mi. De bare liker det ikke. Faktisk finnes der både menn og kvinner som hater fotball
Og skal jeg være helt ærlig, så tenner jeg mer på menn som har et snev av femininitet enn hva jeg gjør på de som er bare maskuline
Skrevet 24 april 2012 - 17:30
Endret seg da uniformer ble lagt i blått istedet.
Sånn sett liker han en maskulin farge hehe.
I muslimsk kultur har jeg hørt forresten at det er motsatt, eller at blått var viktig fordi det var en beskyttet farge, mens rosa bare var en av de andre fargene, altså mindre viktig.
Lykke til med å be mannen klappe igjen brødsaksa hehe :-)