Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Var hos nav og hvis jeg blir alenemor får jeg gankse mye penger

• Logg inn for å svare
12 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 12:39

Er helt overraska nå. Går på dagpenger så beholder de ut perioden (om jeg ikke får jobb da såklart) pluss at jeg vil får redusert OS. Tilsammen vil det utgjøre i overkant av 24 000kr brutto pr måned grovet regnet, og skatteklasse 2 som da ikke er like hard som skatteklasse 1. Pluss barnetrygd for 2 som blir 1940kr skattefritt, 64% av barnehageutgifter og barnebidrag på ca 2000kr.
Skjekke det fordi jeg står med ett bein ute av forholde og skjer det ikke drastiske endringer flytter jeg. Ble annbefalt å ta utdanning side jeg mangler det selv om det blir mindre penger da (mister dagpenger om jeg studerer og får da bare 13 000kr brutto), men helt klart verdt det om jeg kan får en utdanning og jobbe som gjør det lettere for meg å forsørge barnet og meg selv. Da kan jeg få ett år til studiekompetanse og 3 år høyskole.
Skal innrømme det frister veldig nå siden forholde likevel er så godt som dødt. ikke blir det hardere med barnet heller siden jeg i praksis er alenemor allerede. Men ble overraska over at det ble så mye penger utav det, det hadde jeg ikke trodd.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 12:44

Da har du ca det samme som meg :) eller jeg har litt mindre siden jeg jobber litt, men samlet blir det vet sånn ca noe slikt. Jeg tenker også å ta utdanning videre fra høsten 2013, selv om jeg har utdanning fra før.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 12:45

Det er sykt! Jeg er gift og vi har 25000 i mnd.! Mannen tjener normalt og jeg tjener mindre enn normalt, men det er fortsatt sykt

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 12:48

Vis innleggAnonym bruker skrev 24 april 2012 - 12:45:

Det er sykt! Jeg er gift og vi har 25000 i mnd.! Mannen tjener normalt og jeg tjener mindre enn normalt, men det er fortsatt sykt

Det er ingenting sykt med det.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 12:51

Vis innleggAnonym bruker skrev 24 april 2012 - 12:48:

Nei ingenting som er sykt med det!

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 12:52

om dere har 25 000 i måneden. så må du tjene veldig lite. normal industri lønn er på 330 000, det utgjør 21 000 i måneden etter skatt...

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 12:53

Vis innleggAnonym bruker skrev 24 april 2012 - 12:52:

om dere har 25 000 i måneden. så må du tjene veldig lite. normal industri lønn er på 330 000, det utgjør 21 000 i måneden etter skatt...

Signerer. Hvis mannen din har vanlig jobb, har du mulighet til å få bedre betalt jobb i helger/kvelder/turnus. Noe alenemødre uten barnevakt ikke har mulighet til.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 12:55

Vis innleggAnonym bruker skrev 24 april 2012 - 12:51:

Vis innleggAnonym bruker skrev 24 april 2012 - 12:48:

Nei ingenting som er sykt med det!

Nei det er ikke det. Det som derimot er sykt er at to voksne mennesker som jobber ikke tjener bedre enn 25000 kr. Det er påfallende.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 12:56

25 0000 er ikke så mye med tanke på utgifter man må betaler alene. Ser og høres mye ut, men de forsvinner fort.

#10 januarsol

januarsol

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 78 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 12:56

Jeg ble også overrasket da jeg nylig gikk ut av et forhold. Bare fra Nav får jeg utbetalt nærmere 23 000 kroner som da inkluderer AAP (er tidsbegrenset ufør), redusert overgangsstønad, barnetrygd og tilskudd til barnetilsyn.

Har ikke endret på skattaklassen min ennå, men kan nå skatte i klasse 2 og vil da betale mindre skatt. Kan også få noe bostøtte dersom jeg søker om det. Barnebidrag kommer jo også i tillegg.

Nå skal det sies at det er mye utgifter hver måned når man er alene. Og man har ingen mann som kan bidra med lønna si så hver krone kommer godt med. Det er dyrt å bo her jeg bor så boutgiftene er høye.

Man blir ikke rik, men man klarer seg mer enn nok. Fordelen min er nok at jeg er vant med å leve på minimum hele tiden siden jeg kun har levd på AAP fra Nav og hatt en mann som er lavtlønnet. Har dermed ikke problemet med at jeg føler jeg må kutte ned på forbruket siden det kommer mindre inn. Det er jo noe mange opplever da de også har vendt seg til en livsstil som inkluderer høyere forbruk da økonomien tilsier at de har kunnet bruke mere penger på luksus og velvære. Det kan nok være tøft for noen.

Tror ikke du trenger bekymre deg for økonomien hvis du er strukturert og har et nøkternt forbruk. Du vil ha så du klarer deg! Håper du finner ut av hva du vil og at det blir en løsning på det som du er komfortabel med. Min erfaring er at det kan være vanskelig å ta skrittet ut og gjøre noe med det selv om forholdet i praksis allerede er dødt. Det er skummelt når det virkelig skjer. Det er jo ikke sånn det skulle bli.

Lykke til :)

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 12:59

Skal være enig i at det virker sykt frem til dagpengene forsvinner. Men går jeg da på skolebenken vil jeg få mye mindre penger de neste åra, og tviler på at det blir noe luksus liv med kun OS. Målet ville jo vært å kunne forsørge oss bedre selv etterpå. Uansett Os heter overgangsstønad for en grunn, det er jo fordi at overgangen fra 2 inntekter til 1skal bli lettere (særlig når parten som skal ha barnet/barna tjenner veldig lite av diverse grunner) Dette er jo ikke noe som varer evig, men en hjelpende hånd. Nå er det ikke vold i mitt forhold, men hadde det vært det kunne jeg aldri klart å flytte uten å får hjelp i overgangen, nettopp overgangsstønad

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 13:11

Vis innleggjanuarsol skrev 24 april 2012 - 12:56:

Jeg ble også overrasket da jeg nylig gikk ut av et forhold. Bare fra Nav får jeg utbetalt nærmere 23 000 kroner som da inkluderer AAP (er tidsbegrenset ufør), redusert overgangsstønad, barnetrygd og tilskudd til barnetilsyn.

Har ikke endret på skattaklassen min ennå, men kan nå skatte i klasse 2 og vil da betale mindre skatt. Kan også få noe bostøtte dersom jeg søker om det. Barnebidrag kommer jo også i tillegg.

Nå skal det sies at det er mye utgifter hver måned når man er alene. Og man har ingen mann som kan bidra med lønna si så hver krone kommer godt med. Det er dyrt å bo her jeg bor så boutgiftene er høye.

Man blir ikke rik, men man klarer seg mer enn nok. Fordelen min er nok at jeg er vant med å leve på minimum hele tiden siden jeg kun har levd på AAP fra Nav og hatt en mann som er lavtlønnet. Har dermed ikke problemet med at jeg føler jeg må kutte ned på forbruket siden det kommer mindre inn. Det er jo noe mange opplever da de også har vendt seg til en livsstil som inkluderer høyere forbruk da økonomien tilsier at de har kunnet bruke mere penger på luksus og velvære. Det kan nok være tøft for noen.

Tror ikke du trenger bekymre deg for økonomien hvis du er strukturert og har et nøkternt forbruk. Du vil ha så du klarer deg! Håper du finner ut av hva du vil og at det blir en løsning på det som du er komfortabel med. Min erfaring er at det kan være vanskelig å ta skrittet ut og gjøre noe med det selv om forholdet i praksis allerede er dødt. Det er skummelt når det virkelig skjer. Det er jo ikke sånn det skulle bli.

Lykke til :)

ja pengene forsvinner overraskende fort, men her er vi vant med å leve på minimum etter jeg ble arbeidsledig, så det vil ikke ble nødvendig med store livstils endringer. Merker at det er vanskelig å ta steget og det endelige valg, Bekyrmere meg for mye over hva som er rktig og hvordan samboeren min får det økonomisk. Samt dette håpet da om at alt en dag vil bli bedre som ikke helt vil gi slipp, mens den realistiske delen av meg sier at det ikke blir bedre fordi jeg har kjempe så lenge allerede uten bedring.
Tusen takk for lykke ønskninger, det var i hvertfall godt å få prata med de på nav og får vite litt mer om hva jeg har rettigheter på og hvordan den økonomiske biten vil løse seg.

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 186 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 14:07

Da jeg ble alenemor gikk min samlede inntekt opp fra ca 21000 netto til 32000 netto.
Det er jammen meg ikke verst! med OS, en ektra barnetrygd, bidrag og skatteklasse 2 utgjorde det så mye.
Så med totalt 17-18000 kr i faste utgifter har jeg heldigvis masse penger til overs :-) Nå eier jeg en enebolig med utleie så det er utleien som redder meg da;-)