Gå til innhold

Noen som har bachelor i Administrasjon og økonomi her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan noen i så fall fortelle om studiet?

 

Må man være flink i matte? Jeg er ikke spesielt flink der, fikk G i standpunkt på grunnskolen og 3 på vgs. Jeg er ellers ganske skoleflink :)

 

Må man ha gode datakunnskaper i forkant av studiet? Jeg kan "vanlig" bruk av internett, og kan skrive en skoleoppgave, ellers kan jeg liiiite.

 

Hva slags jobb kan man få i etterkant?

 

Var studiet vanskelig/krevende?

 

Jeg blir i så fall alene med to barn (i fulltids bhg), og tar desentralisert utdanning hvis denne utdanningen blir å finne her til neste høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke er flink i eller liker matte, hvorfor vil du bli økonom da? Det er jo det essensielle i studiet å jobbe med tall og det er også hverdagen du høyst sannsynlig vil møte når du er ferdig utdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hørt litt her og der at man ikke nødvendigvis trenger å være matte-smart for å få regnskapsforståelsen. Men det gjelder kanskje enklere regnskap på vgs-nivå? Jeg vil/må ha en dagtidsjobb fordi jeg er alene med små barn, og tror at jeg har egenskaper og interesse for å arbeide på kontor :) Så jeg sondrer terrenget da, ifht hvilke muligheter / utdanninger som leder til en kontorstilling.

 

Jeg har en bachelor fra før innen helsefag, men kan ikke jobbe turnus, og kunne godt tenke meg å gjøre noe annet også :) Så jeg har en gyllen mulighet til å kunne studere igjen fra høsten 2013 med os. Jeg hadde en innlegg her for noen dager siden også forresten. hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jobbe med mye annet også, og selv om man jobber med økonomi og debet og kredit betyr ikke det at mattekunnskapen behøver å være god. Så lenge den er ok og man skjønner pluss og minus. Man har jo uansett verktøy for å hjelpe seg og kalkulator om det skulle blir riktig ille ;) Jeg er siviløkonom og vi hadde kun ett mattekurs i første klasse. Riktignok krevdes det 2.-klasse forypning(lett) fra vgs, mener jeg å huske. Jeg hadde 3.klasse (og liker matte), og det mattefaget vi hadde var easy-peasy, så antar det er noe av det samme? Men det lønner seg jo å ikke være redd for tall, da!

 

Det er absolutt kjekt å være god i excel, dette lærer man ikke så mye på skolen (med mindre de har endret noe), men er en klar fordel. Ikke minst med tanke på jobb i etterkant. Ettersom hvilke fag dere vil ha så lærer man noen programmer som ikke krever forkunnskap (i f.eks. statistikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnskap kan bli vanskelig for deg iom du er enslig med barn.

I perioder er det veldig mye overtid når man er regnskapsfører, og dette er noe vanskelig å forene med barn hvis man ikke har andre slektninger som kan stille opp.

 

Jeg mener vel kanskje også at du bør ha en viss tallforståelse for å få utbytte av studiet, og at du kanskje vil slite litt med høyskolematten siden du gikk ut med en 3èr i matte fra VGS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for ærlige svar! Det er kanskje ikke studiet for meg da. Jeg skjønner for eksempel brøk og enkle ligninger veldig godt, der fikk jeg min eneste 6-er på prøven på vgs husker jeg :D Aldri før, aldri siden! Men feks 2. grads ligninger, grafer osv, da ble jeg dompapp gitt. Jeg hadde mer anlegg for norsk, engelsk, historie og naturfag :)

 

Sukk, 34 år og vet fortsatt ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor... hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på din alder og holder på med dette studiet nå.

Jeg er også helt fullstendig fjern når det gjelder matte, men jeg klarer da å komme meg gjennom det... At man må være god i matte for å være økonom er tull, man kan være en utmerket økonom uten å være en racer i derivasjon og integralregning. Så lenge man har forståelsen for finansmatematikk (type renteregning etc) så kommer man langt!

 

Ikke gi opp hvis det er dette du vil! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med adm. og ledelse? Er mange kontorjobber som ikke bare innbærer tall og regnskap, og man trenger strengt tatt ikke å være et mattegeni for å ha god forståelse av regnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kommentere det ang matte. Jeg vurderer nemlig selv å starte på studiet. Jeg er også skoleflink som deg, men på grunnkurs fikk jeg 4 i matte, og sleit for å komme meg dit. Så klarte jeg på et eller annet vis å forstå noe slik at jeg det neste året med vanskeligere matte lett klarte å få femmer, og siste året med vanskelig matte klarte å få firer, uten å få spesielt mye hjelp utenifra slik jeg måtte første året på videregående skole. Så det at du ikke var så god i matte kan snu seg hvis du jobber godt med faget, og jobber for å forstå det. Fordi det er mattefag på dette studiet, så man må beherske det til en viss grad. Er du ganske skoleflink vil du mest sannsynlig kunne lære deg å forstå det hvis du bruker nok tid til å jobbe med det og virkelig vil det.

 

Man bør nok ha litt basic forståelse for matematikk når man skal jobbe med tall, men tror slettes ikke det er nødvendig å være god i matte for å være økonom. Man bruker jo program på data for å regne for seg osv, men poenget er vel at man skal etter studiet sitte igjen med litt forståelse bak denne utredningen, slik at man kan litt mer om akkurat det enn ola nordmann hvis du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnskap kan bli vanskelig for deg iom du er enslig med barn.

I perioder er det veldig mye overtid når man er regnskapsfører, og dette er noe vanskelig å forene med barn hvis man ikke har andre slektninger som kan stille opp.

 

Det finnes mange ulike jobber å jobbe med om man har denne generelle økonomiske utdannelsen, som ikke innebærer mer overtid enn andre jobber. Spørs jo helt hvor man er ansatt, og hva man er ansatt for å gjøre. Selv vurderer jeg utdannelsen og å etter dette jobbe som regnskapsfører, men jeg er heller ikke interessert i å jobbe mye overtid, men ender det opp med å bli for mye av dette så skyldes det vel enten dårlig planlegging av meg eller arbeidsgiver, og lar det seg ikke forene så skal jeg ikke se bortifra at jeg finner meg en annen jobb (med samme utdannelse). økonomer er ettertraktet slik det er i arbeidsmarkedet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ganske langt med de fire regneartene og prosentregning, men du må kunne (lære deg) litt mer hvis du skal bli en "ren" økonom. Imidlertid har svært mange stillinger dette som en del av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver du har os. Hva vil det si og hvordan har du fått det? Er det det samme som AAP?

Jeg skal nemlig søke om APP nå og ta ny utdanning, siden jeg ikke lenger kan jobbe i den gamle jobben grunnet helse.

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med #7.

 

Du behøver ikke være veldig god i matte for å være god i økonomi og regnskap, har du god logisk sans og forstår systemer lett, så har du et godt grunnlag for å gjøre det bra :).

 

Jeg vil absolutt anbefale deg utdannelsen, det er en mengde jobber du er kvalifisert for- ikke bare jobber som er direkte økonomirelatert og krever mye overtid i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...