Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Da er det min tur til å være bekymret angående leie :/

• Logg inn for å svare
15 svar til dette emnet

#1 TigerpoteJ09G12<3

TigerpoteJ09G12<3

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 145 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 08:22

Babyen ligger trolig ikke med hodet ned, og jeg er i uke 34. Jordmoren sa på kontroll i går at da snur han seg ikke! Hun er erfaren men heller ikke hun klarte å kjenne hvordan han lå. Både nå og i hele går kveld kjenner jeg spark i høyre side, så tror han ligger på siden :/ Jeg mener også at jeg har kjent hodet øverst på magen flere ganger.

Iflg jormoren er det ikke verre for meg å føde i setet, men derimot kan det være det for babyen. Babyen må fort ut sier hun, og jeg som hadde en vanskelig fødsel sist med vakuum :( Jeg klarte ikke å få ut jenta sist, og de slet med å få på sugekoppen. Det ble snakket om hasteks, men vi fikk henne heldigvis ut til slutt.

Jordmoren sa at de kommer til å snu ham i uke 37 hvis han ligger feil vei, men etter å ha spurt her i går kommer jeg aldri til å tørre å gjøre det!

Så jeg er veldig usikker nå, om han ikke snur seg skal jeg da gå for ks eller vaginal fødsel? Ks skremmer meg, men det gjør jammen setefødsel også.

Jeg har aldri hatt narkose før, og synes det er skummelt også, men ved planlagt ks får jeg vel bare lokalbedøvelse og er våken?

Men så er det dette med fare for astma osv hos ks-barn da... Selv ble jeg tatt med hasteks og har ikke fått noen plager med luftveiene da :)

Ved planlagt ks; når er det da vanlig å gjøre det? Før termin, til termin?

Forrige baby var på 4180 gram, og jeg tror neppe at denne babyen er mindre heller.

Blir veldig takknemlig for svar fra noen som har noen innspill!

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 720 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 08:55

Jeg var på kontroll hos legen på svangerskapskontrollen i uke 34 og da lå han i sete. dagen før hadde jeg vært på UL på sykehuset og da lå han med hodet ned. En uke etterpå (uke 35) lå han i hodeleie igjen. I følge legen så var det absolutt ikke noe å uroe seg over når man har født tidligere. Så vil tro at du som har født i 09 (?) har god sjans for at h*n snur seg innen fødselen. Rart at JM var så bombastisk.

#3 TigerpoteJ09G12<3

TigerpoteJ09G12<3

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 145 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 09:05

Ja det var veldig rart! Hun sa senest i går at hun har vært jordmor i 30 år ;) Og hun går for å være veldig flink. Bare håper at han snur seg! Men det er håp da :)

#4 Jea07

Jea07

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 09:16

Jeg var hos jm i uke 36 og hun sa at vesla ikke hadde snudd seg enda og lå med stumpen ned. Hun bestilte da ultralyd på sykehuset til meg, og der viser det seg at hun ligger med hodet ned. Hun har ligget på samme måten veldig lenge, så jm tok visst feil. Godt det var "feil trodd" i riktig retning da, og at hun ikke trodde hun lå med hodet ned så hadde det vist seg noe annet under fødsel. Det syntes jeg var litt skremmende. Er du i tvil ta en ultralyd.

#5 ticalinda

ticalinda

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 144 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 09:27

Jeg tror bebisen kan snu seg frem til uke 36. Hvis man er i tvil så er det vanlig å få UL, slik at man kan fastslå det. I uke 36 kan de prøve å snu bebisen, skal være skikkelig ubehagelig, og får de det til, så kan det være bebisen snur seg tilbake, men jeg ville nok forsøkt det, fremfor ks og fødselsangst....!
Krysser fingrene for at hodet er rett vei:)

#6 Tutla

Tutla

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 406 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 09:33

Jeg var hos legen i uke 36 med nr 2 - han lå da ikke med noe ned.....  lå i tverrleie.  Ble da henvist til sykehuset for UL og vurdering av fødselsforløpet.  På UL ble det bekreftet et sete/tverrleie som gjorde at jeg måtte velge, setefødsel, ks eller vendingsforsøk.  Jeg ville ikke føde i sete, da jeg helst ville slippe epiduralen.  Og ks skremmer vettet av meg!  Så da gikk jeg for vendingsforsøk - det gikk kjempebra og var ikke noe vondt - men heller ubehagelig.  Nå var min gutt 5% under normalen på UL så de var ikke redde for at det skulle bli komplikasjoner under fødselen.  Men hadde han vært 15% over gjennomsnittet hadde jeg ikke hatt noe valg - da hadde det blitt planlagt ks 1 uke før termin.

Både min fastlege, jordmødrene på sykehuset og fødselslegene jeg snakket med da sa at det var veldig sjeldent at babyene snudde seg etter uke 37, selv om en var fleregangsfødene.  Derfor er det rutine her at tvil om leie, seteleie eller tverrleie skal inn til kontroll i uke 37.

Hadde jeg vært deg ville jeg ringt fødepoliklinikken der du skal føde og fortelle det du skriver her og be om en samtale og UL - slik at du kjenner deg trygg på fødselen din.
Lykkelig 3 barnsmor.  2 eskimoer fra St.Olavs født des -07 og mai -10, og en fersking fra Hausken født okt -12 :-)

#7 TigerpoteJ09G12<3

TigerpoteJ09G12<3

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 145 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 11:49

Takk for svar! Jeg skal til kontroll igjen hos jordmor i starten av mai, og hun sa at dersom hun var usikker på leiet da også så skulle jeg til ultralyd. Det blir da ultralyd et annet sted enn fødestedet mitt, siden det ligger ganske langt unna.

Jeg spurte på anonymforum i går angående snuing, og der var det flere som aldri ville ha gjort dette pga fare for alvorlige komplikasjoner. Da må jeg i så fall til det sykehuset jeg skal føde, i tilfelle akutt ks. Jeg må velge selv ja... Det er veldig vanskelig å skulle velge synes jeg. Men tenker at barnet sikkert er rundt 4 kg ved termin, og at ks da vil være det beste, kanskje... Men frykter komplikasjoner ved ks også! Jeg er alene om omsorgen, og ser ikke for meg å ha et verkende sår i ukesvis heller..

å, håper så at han snur seg!

#8 Isla verde

Isla verde

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 11:58

Min gutt snudde seg fra seteleie til hodeleie mellom uke 35 og uke 37. På kontroll i uke 35 lå han i seteleie, men på UL i uke 37 i hodeleie. Så det er håp! Lykke til:-)

#9 Jente02gutt04jente12

Jente02gutt04jente12

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 67 Innlegg:
  • StedTrøndelag

Skrevet 24 april 2012 - 13:40

Jeg fikk snudd barnet i magen fra seteleie til hodeleie i 37 uten komplikasjoner. Legen ville bare kjenne på magen min og se om det gikk å gjøre en vending, han tok tak i stumpen på ongen, og vips så var ongen snudd. Jeg kjente knapt noe og ble veldig overrasket over enkelt det var. Men årsaken kan være at jeg er tredjegangsfødende. Jeg lå med ctg registrering i 30 min etterpå også dro vi hjem. Det var mye kynnere og bevegelse den dagen, men etterhvert roet det seg. Jeg var på en kontroll en uke etter og da var alt i orden. Jeg er nå i uke 40 og barnet ligger fremdeles i hodeleie, heldigvis. Så det trenger ikke være så skummelt å få barnet snudd.
Trønderveitj

#10 *LilleTroll + spira

*LilleTroll + spira

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 360 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 13:59

Takk, det var god lesning! Har ei lita frøken i magen som har likt seg i tverrleie enn så lenge.. Spent på neste kontroll hvordan ståa er da. Er 2. gangs og er ikke lenger enn 33 uker.. Så mye kan skje enda, men det er rart med disse bekymringene!

#11 Embla_71

Embla_71

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 15:10

Min lille har lagt i tverrleie lenge, men i dag uke 39 + 1 så snudde hun seg til hodeleie. Håper bare hun blir liggende slik nå. Skal til kontroll igjen uke 40 og sjekke at hun fremdeles ligger rett vei.

#12 Leirha med nr3

Leirha med nr3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 615 Innlegg:
  • StedStavanger

Skrevet 24 april 2012 - 19:31

Det var rart at jordmor sa det. Jeg var hos fødselslege i uke33, da lå han med hode ned, men ikke festet. Han sa at selv om han lå med hodet ned så var det godt mulig han kunne endre leie noen uker til. Og et par dager etter at jeg var hos fødselslegen så tror du ikke mini la seg i tverrleie? Så seteleie fram til igår, da han snudde seg med hode ned igjen.
Er uke 34 nå da :)
http://littkritikk.blogspot.com/.Lenelenes Tankekjør

#13 TigerpoteJ09G12<3

TigerpoteJ09G12<3

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 145 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 19:40

Å sÅ deilig Å lese at han fortsatt kan snu seg! Da satser jeg pÅ at han gjør det. Veldig merkelig av jm ja... Hun har jo som sagt jobbet som det i 30 År ;)

FÅr uansett se pÅ neste kontroll, det blir vel ul uansett for Å være helt sikker vil jeg tro.

#14 mai<3 2012<3

mai<3 2012<3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 21:10

Jeg fikk påvist seteleie i uke 36 og har aldri vært snakk om noe vendingsforsøk i mitt tilfelle. Er nå i uke 38 og snuppa ligger fremdeles i sete. Skal inn til klinikken på Fredag for å undersøke om bekkenet mitt er stort nok for setefødsel. Er bosatt i Bergen og her er ikke keisersnitt noe jeg kan velge selv har jeg forstått.. Så visst bekkenet er stort nok blir det setefødsel på meg (med mindre hun snur seg selvfølgelig).

Irriterer meg litt at jeg ikke får samme "tilbud" som andre i forhold til vending og ks da setefødsel er noe jeg absolutt ikke ønsker til å være førstegangsfødende.... MEN jeg tenker bare at ut skal hun uansett, så jeg må nesten bare ta hun den veien hun kommer :P Jordmor fortalte meg at grunnen til at jeg ikke får velge er fordi man i Bergen har størst kompetanse på setefødsel og det er ønskelig at denne kompetansen skal "vedlikeholdes" .... så misunner litt dere andre som ihvertfall har en mulighet til å "bestemme selv" hvis jeg kan si det på den måten..

#15 TigerpoteJ09G12<3

TigerpoteJ09G12<3

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 145 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 21:17

Nå er jo ikke det sikkert da, at jeg får bestemme selv ;p Bare jeg som kanskje KREVER ks, fordi jeg ikke fikk ut babyen selv sist heller, og hun var over 4 kg. Det var jordmor som sa at de kom til å vende, men slik jeg har forstått det er det såpass kontroversielt at ikke alle gjør det. Det kan jo tenkes at jeg kommer på sykehuset også sier de det samme til meg som de har sagt til meg.

#16 Håpefull38

Håpefull38

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 398 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 01:21

Jeg kjenner ei som fikk snudd ungen, og det var en stor unge!! Hun satt i seteleie, men det var bare et lite dytt som skulle til før ungen snudde seg. Det ble gjort på noen sekunder. Så det trenger ikke være voldsomme greier, men man får bestandig høre de værste historiene. Fikk beskjed da jeg var 32 uker at ungen enda kunne snu mye på seg før hun snudde seg rette veien.