Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Mor og student?

• Logg inn for å svare
7 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 772 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 13:23

Er det noen masterstudenter her med barn? Tenker muligens å ta mastergrad til høsten, og planlegger samtidlig å få barn. Hvordan er det å være mor og student? Noen erfaringer??

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 L-8

L-8

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 397 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 15:16

Jepp! Går finfint! Fleksible dager gir mulighet til å være mer sammen med barna! :) samtidig får du jo hele lånet som stipend første året, i tillegg til forsørgerstipend, så er ikke så rent gæærnt økonomisk sett heller :)

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 772 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 07:20

Tror ikke jeg får forsørgerstipend, det tjener mannen min for godt til, men fint at studielånet blir omgjort til stipend:) HI

#4 Gjest_peacock_*

Gjest_peacock_*
  • Gjest

Skrevet 24 april 2012 - 07:30

Vis innleggAnonym bruker skrev 24 april 2012 - 07:20:

Tror ikke jeg får forsørgerstipend, det tjener mannen min for godt til, men fint at studielånet blir omgjort til stipend:) HI

Foreldrestipendet får du bare første året og mannen din kan ikke ha full permisjon samtidig. Om han har under 50% perm får du 100% omgjort, har han 50 eller mer får du bare halvdelen omgjort. Avhengig av hva du studerer vil jeg tro det er vanskelig å gjennomføre studiet med pappa på jobb og med en bitteliten baby som du må passe på til alle døgnets tider (har prøvd jeg). Men du kan jo ta permisjon fra studiet da :-) Kommer såklart an på hvilken type baby du får men det er ganske altoppslukende :-)

Jeg fikk barn i september og gjennomførte 10 studiepoeng i høst. Følte det gikk ut over babyen min at jeg måtte lese, så i vår har jeg rett og slett droppet alle eksamener. Kan like godt lese full tid i to år etterpå, ikke sjans at jeg skulle gjennomføre et fullt studieår med baby! Kommer uansett til å bli ferdig et år senere, så da bruker jeg heller litt tid på babyen min akkurat nå :-)

#5 T82

T82

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 615 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 07:43

Er på siste innspurt av en master. Fikk barn i 2010, og har ikke hatt permisjon.

Fleksibelt studiehverdag, men like fult tøft å studere på fulltid med små barn. Er for øvrig ikke det første året som er værst om du får en baby som sover normalt mye (men det vet man jo ikke;). Værre når man skal skrive masteroppgave og ikke har barnehageplass! Men alt går om man biter tenna sammen og studerer på kveldstid  :)

#6 Gjest_peacock_*

Gjest_peacock_*
  • Gjest

Skrevet 24 april 2012 - 07:49

Apropos barnehage: Husk å søke plass i studentbarnehage med en gang barnet har kommet ut (ref T82)! Vi søkte midt i september og han kom inn på førstevalget. Ikke nok plasser i bydelen vår så der får vi ikke plass. Alternativt er det nok bedre å få barn i sommerferien så du får tatt alle eksamener og får barnehageplass når du skal lese på høsten :-)

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 772 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 07:50

Jeg er ikke HI, men jeg skal begynne å studere til høsten og planlegger neste barn i løpet av studietiden. Jeg tenker å ta full permisjon og studere på fulltid etter barnet har kommet. Får man fødselsstipend da?

#8 Gjest_peacock_*

Gjest_peacock_*
  • Gjest

Skrevet 24 april 2012 - 07:52

Du får fødselsstipend i 44 uker (fra tre uker før termin). Uansett om du studerer eller har permisjon og uavhengig av om du eventuelt gjennomfører noe :-)