Gå til innhold

Jenta mi på 4år ble kalt tjukk...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

av en annen 4årig jente i barnehagen. WTF?!? Er så små barn virkelig bevisste på og opptatt av størrelse og vekt i en alder av 4 år?

 

Får vondt av å tenke på det, at gulljenta mi har fått dette slengt i fjeset!! Bør jeg ta dette opp i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ta det opp i barnehagen. Her så fikk vår barnehage en ny ansatt, en litt krafitg dame, og hun fikk høre fra barna at hun var feit, som igjen hadde hørt det hjemmefra. Det ble slått hardt ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt tar du det opp med barnehagen! Alle bekymringer du har vedrørende barnet ditt kan du snakke med barnehagen om. Hvordan skal de kunne løse problemet hvis du ikke gir beskjed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp ja! Små barn kommer ikke på slike tanker selv, det er "lært" av voksne, dessverre. Det skal/kan ikke være akseptabelt å si slikt i bhg. Nå vet ikke jeg hvordan barnet ditt er i kroppssammensetning, men vi kaller aldri aldri små barn tjukke!!!

 

Hva med å nevne det for den ande jentas foreldre, om det føles naturlig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må ta det opp. Barnehagen må jobbe med denne jentas holdninger før hun begynner på skolen. Når hun åpenbart ikke lærer slikt hjemme, må barnehagen som institusjon ta ansvaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte i retning av at det kanskje var et engangstilfelle, og at jeg kanskje kunne avvente situasjonen noe. Tenkte kanskje det var litt vel "bekymra hønemor" å ta dette opp, da dette er den første gangen jeg har hørt om noe av slik art.

 

Men jeg har veldig lyst å ta det opp.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er hun i godt hold. 107 cm høg og 19,5 kg på 4 årskontrollen for noen mnd siden. Synes likevel ikke det har noen betydning i denne sammenhengen.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du skal ta det opp. Slikt er ikke engangstilfeller. Ungen må lære seg at det ikke er ok å kalle andre feite. (eller andre ting). Det er godt mulig at hun har overhørt foreldrene sine brukt lignende ordlag når de har snakket om noen, og slikt skal helst ikke forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke mamma gjør no med det vil lille jenta føle at det er sant. Gjør du no med det å sier til henne at det er helt feil, å beroliger henne så skjønner hun at det er feil fra den andre jenta's side.

Mener jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk i barnehagen kalte jeg en gang en venninne litt tykk. Jeg visste helt ærlig ikke at det var galt. Husker det ble stor ståhei, og jeg var veldig lei meg for å ha såret henne. Ingen hadde fortalt meg at det var noe galt i å være større enn andre. Jeg hadde tydeligvis plukket opp ordet "tykk", men det å kalle noen tykk kom helt klart ikke hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble min lille skatt også.. hun fyller 4 snart, men jenta som kalte henne det fyller 5.. ble litt satt ut da hun fortalte det, samtidig som jenta mi er litt opphengt i det.. ikke no gøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet vet definisjonen på "tykk", kan de finne på å fortelle mennekser av en tykk variant, at de er det. Jeg har selv kalt noen tykk, har blitt kalt tykk både av egne og andres barn, og har overhørt barn kalle hverandre for tykke, tynne, spinkle, brune, små, store, sterke, osv

 

Barn vet ikke egentlig at det er stygt å si at noen er tykke. Hvorfor skulle de det? Dette er sikkert ikke et tema hjemme, ellers ville barnet kanskje lært at dette tema er tabu.

 

I vår politisk korrekte familie kom plutselig 4 åringen hjem og proklamerte at han ikke likte brune mennesker. Han gikk i en svært flerkulturell barnehgae og vi var panikkslagne. Han var rett og slett overbevist om at han ikke likte "de brune", for han klarte ikke å komme overens med noen av "de brune" i barnehagen. Det tok minst et halvår å bli kvitt dette. Ogt meningen ble vi nok ikke kvitt, bare at han sier det høyt. Nå, 4 år etter, er han svært tolerant og jeg har ikke hørt noe lignende siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har slitt med overvekt hele livet og det er nettopp et par situasjoner som dette som sitter hardest igjen. få det opp og ut med en gang- jeg husker at etter jeg ble kalt tjukk første gang begynte jeg å skamme meg over å spise. jeg begynte å snikspise. da jeg fortalte det til mamma, satte hun meg på vekta og skulle hjelpe meg til å "bli litt lettere" som hun sa.. som gjorde at jeg fryktet vekten--

 

få orden på det der snarest!! 19 kg er da ikke så mye. men unger er slemme og pirker på det som kan pirkes på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jenta di er 107 og 19,5 kg er hun helt normal, HI. Ikke spesielt godt hold, bare en helt normalt 4 år gammel jente ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg også tenkte at det var normalt?

Men jeg har ikke greie på 4-åringen da.

Unfen in er 2,5 og 12 kilo, det var normalt visstnok...

 

Helt ærlig så tenkte jeg at ungen faktisk VAR tjukk, og at familien her hadde noe å jobbe med.

Det hjelper liksom ikke å "ta"alle andre, for er hun tjukk så vil hun får kommentarer og plager med dette uansett hvor mange unger mamman skal kjefte på.

 

Nå er jo ikke dette tilfellet her da..

 

Jeg ville tatt det opp, litt sånn forsiktig på mårran eller noe.

Bare sånn "I går var Mina litt lei seg, fordi Sara sa at hun var tykk. Kanskje det går an å snakke om sårende kommentarer i barnehagen?" De lærer jo om følelser allerede 1.året så jeg vil tro det er et tema uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger! :) Jeg tar det opp på mandag, har jeg kommet til. Det kan være greit om de voksne i barnehagen kunne jobbet litt med hvordan ord kan såre, som anonym nr. 16 skriver.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere glemt hvordan det er å være barn da? Sjokkert over at barna vet hva det å være tjukk er? De har da øyne som oss andre, og sannsynligvis var kommentaren ikke ment som noe annet enn om hun f eks hadde sagt "du har lyst hår".

 

Sier ikke at dattera di ER tjukk, og det er selvfølgelig bra om de kan lære barna i barnehagen at ord kan såre osv. Men syns enkelte her tar litt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at barn sier ting som det er. Det er overhode ikke sikkert at dette er vondt ment, men en konstatering. Det betyr imidlertid ikke at man ikke skal ta det opp med barnehagen i forhold til hva man sier og ikke sier til hverandre. I barnehagen "vår" jobber det en ganske så stor dame og min datter kom allerede som 3-åring hjem og spurte, Mamma - ikke sant xx er tykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at mange barn i alderen 3-4-5 år har litt valpefett, så er jeg overrasket over at en normalvektig, men langt i fra syltynn, jente på 4 år blir kalt tjukk, av en annen på 4 år, ja!

 

Hadde jenta vært bemerkelsesverdig rund, hadde jeg ikke reagert like mye på kommentaren, men sett på det som en ren konstatering, som 18 og 19 er inne på.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Det jeg reagerer på i denne tråden er at så mange er overbevist om at dette har den andre fireåringen lært hjemme og at hun må komme fra et fordomsfullt hjem.

 

Det er ikke alltid slik. Barn kan komme på å si sårende ting helt av seg selv, faktisk, og noen ganger helt uten at foreldrene har sagt noe liknende, mener noe liknende eller en gang vet at deres barn har sagt det. Så ikke døm hjemmet til den andre jenta med en gang, basert på ett utsagn.

 

Til HI: Jeg synes godt du kan ta det opp med de voksne i barnehagen. Fortell dem at Xxx har kalt jenta di tykk, og at hun ble lei seg for det (hvis hun ble lei seg for det, da), og spør om de kan ta opp i barnegruppa dette med at ungene må være litt forsiktige med hva de sier og at ord kan såre.

Endret av Filifjonka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

av en annen 4årig jente i barnehagen. WTF?!? Er så små barn virkelig bevisste på og opptatt av størrelse og vekt i en alder av 4 år?

 

Får vondt av å tenke på det, at gulljenta mi har fått dette slengt i fjeset!! Bør jeg ta dette opp i barnehagen?

 

Hun er jo helt normal?! Min 3 åring (jente) er ca 109 cm og veier rundt det samme! Litt større enn andre 3 åringer, men langt fra tjukk. Forøvrig.. Her går 3-4 åringene rundt i bhg og sier "Du har tjukk magee, du har tjukke pupper, du har tjukk rumpe" Det gikk iallefall min 3 åring rundt her å sa, og hun har ikke lært det hjemme. Jeg er ikke tjukk heller, så tror ikke hun mente det av ondsinnhet :-P 4 åringer kan forøvrig finne på å si mye rart, og hvis jenta din er helt normal kan det hende det var et engangstilfelle? Men jeg ville sagt fra til de voksne, for å sørge for at det ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...