Gå til innhold

Hvorfor er mange så fanatiske mot sukker?


Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken

Jeg har barn i tenårene og nå har jeg en liten tass i magen og har merket meg at det er mye som har forandret seg siden jeg hadde småbarn sist.

 

En av de største forskjellene er fokuset på sukker.

 

Jeg hadde en oppfatning om at prim og yoghurt var sunn og god mat, de fikk boller, kjeks og rosiner når vi var på tur og snop var ikke kun forbeholdt lørdagene. De kunne tilogmed få is hver dag om det var sommer og sol...For ikke å snakke om saft i drikkeflaska :o

 

Det var jo fokus på sunn mat den gangen også, men jeg føler at det var mye mer avslappet - meget mulig pga at vi ikke hadde internett ;)

 

Begge barna mine har alltid vært normalvektige, nå er de slanke og sunne tenåringer og de har aldri hatt hull i tennene, så kostholdet kan ikke ha vært forferdelig hvertfall. De har heller aldri reagert veldig med sukkerkick om de har fått litt mye snop en dag.

 

Så da er spørsmålet mitt hva som gjør at sukker er blitt så fyfy og hva dere mener skjer om de får litt usunn mat iblant?

 

Jeg spør fordi jeg lurer og ikke fordi jeg kritiserer meningene og valgene deres. Jeg vil jo gjøre det beste for tassen i magen, men jeg føler at det å være noenlunde avslappet også er en fin ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mange tror at det kun er sukkeret som grunnen til overvekt, Veldig greit å skylde på sukker når det egentlig er lite aktivitet og usunt kosthold i seg selv som er farlig, ikke en sjokoladebit på lørdagen. Lettere å bli hysterisk når det gjelder sukker enn å bevege seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Jeg tror mange tror at det kun er sukkeret som grunnen til overvekt, Veldig greit å skylde på sukker når det egentlig er lite aktivitet og usunt kosthold i seg selv som er farlig, ikke en sjokoladebit på lørdagen. Lettere å bli hysterisk når det gjelder sukker enn å bevege seg mer.

 

Signerer. Mange foreldre er for late til å ta ungene med på tur eller aktivisere dem ute, og gidder heller ikke krangle og mase om at ungene må lette rævva fra sofaen og PS3 og heller gå ut og sykle. Da er det lettere å tilby barnet kun lette produkter og tro at det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi man har mer kunnskaper og det har gått for langt i sukkerbruken. Når man skal endre noe har det en tendens til å gå for langt den andre veien igjen, og nærmest blir hysteri. Så det stabiliserer seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe svar på det du spørr om, men føler for å skrive at jeg er enig med de over. Det er ikke små mengder sukker i prim og yoghurt som grunnen til overvekt, men usunt kosthold generelt og lite fysisk aktivitet. Jeg vil heller gi barna mine saft og yoghurt med sukker, enn med tilsetningsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykke Fryd ♥

Her i huset spiser vi sukker. Vi spiser mye frukt og noen dager er vi skikkelig elleville og spiser sjokolade.

 

Vi spiser sunn mat, vi er i aktivitet og vi har et balansert kosthold, som også inneholder sukker. En appelsin om dagen gjør godt for magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte sier jeg, sukker er ikke verre enn andre ting, det er mengden som er farlig. Men klarer man å begrense seg så er ikke sukker så ille. Det er ihvertfall ikke gift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller gi barnet mitt ekte sukker (sammen med et sunt og variert kosthold) enn kunstig søtt, tilsetningstoffer og asparmartan (eller hvordan det staves)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Fordi sukker er gift for kroppen! Hvorfor spise det når det finnes så mange bedre alternativer?

 

Som kreftfremkallende aspartam og andre fine ting? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i huset er vi absolutt ikke fanatiske når det gjelder sukker.

alt med måte..

de kan gjerne få en is eller eventyrsjokolade på en onsdag,men ikke noe mer.ellers får de godteri til barne tv på lørdag.

 

prim og youghurt er noe vi stort sett alltid har i kjøleskapet,men det spises ikke hele tiden.

 

når det gjelder saft kjører vi vanlig husholdningssaft.

 

ellers har vi et sunt og variert kosthold,er mye ute i fysisk aktivitet pluss at ungene er med på fritidsaktiviteter som fotball.

 

bruker man sunn fornuft tror jeg man kommer langt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og de får også sukker på vafflene;)

 

#11

 

 

Uææææææh! Pass deg så ikke noen ringer barnevernet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og de får også sukker på vafflene;)

 

#11

 

 

Uææææææh! Pass deg så ikke noen ringer barnevernet! wink.png

 

hehe...ja,skal passe meg VELDIG ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også et helt avlsappet forhold til det. Og at frukt, melkesukker og fiber/karbohydrater i korn blir satt på samme linje som raffinert, hvitt sukker er også helt forferdelig. Det er det sistnevnte vil skal prøve og holde oss unna..Det tilsatte "usynlige" sukkeret. Ikke det vi får i oss fordi det naturlig finnes i en matvare.

 

Og ikke spise banan, eller la barna få yoghurt fordi det inneholder mye sukker, er hårreisende..Det er ikke sukker, alla FARIN, det altså...

 

Og vi har faktisk oppnådd to barn som sier nei til godteri om de er mett, eller de vil gjøre noe annet morsomt...To barn som er slanke og aktive, og som har null hull. Vi har to barn som alltid vet de har sjokopålegg tilgjengelig i skuffa, men som ikke velger det oftere enn noe annet pålegg vi har...Så vi kan ikke ha gjort så mye feil. Er selv oppvokst med lørdagsgodt, og gjett hvem som jobber meg og holde seg unna...........Og den i vår lille familie som alltid har gått opp/ned i vekt fra jeg var liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe bedre for kroppen med den lavkarbo dietten som så mange går på. Alt med måte mener jeg.

 

Min bestefar var en stor mann, og legen sa til han at han skulle ikke skulle slanke seg ved å gå på noen form for dietter. Han skulle spise akkurat det han hadde lyst på, bare ikke den siste biten.

 

HVis de aldri får noe sukker hjemme, hvordan blir det da når de er hos andre? Ikke alltid det går like bra.

 

Som jeg sa, alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Fordi sukker er gift for kroppen! Hvorfor spise det når det finnes så mange bedre alternativer?

 

Som kreftfremkallende aspartam og andre fine ting? :D

 

Som stevia (som er en urt og 100% naturlig) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Her begrenser vi mengden raffinert sukker. Junior er bare 16 mnd, og jeg ser ikke helt nytten i å putte i han ting som er fullt av sukker. Han får frukt (som snacks), naturell yoghurt (som han elsker) og økologisk smoothie (Ella's). Om morgenen får han en liten skvett med renpresset juice blandet ut i vann (blander vitaminer og sånt i det). Hos bestemor får han vanlig yoghurt og innimellom mariekjeks.

 

Jeg er ikke fanatisk, men jeg er interessert i å begrense sukkerbruken både hos store og små i familien i hverdagen, og jeg synes det er både spennende og interessant å finne naturlige erstatninger til de lette karbohydratene som hvitt mel og spesielt sukker.

Raffinert sukker inneholder ingen næringsstoffer, det er kun energi i form av karbohydrater, og det er ingentign som kroppen trenger eller har godt av i sukker.

Når han blir større får han selvsagt smake både kaker, saft og godis, og han skal ikke holdes unna søtsaker. Men enn så lenge så gidder jeg ikke venne han på det. Den tiden kommer fort nok. Når han enn så lenge koser seg glugg ihjel med en eplebit, noen bringebær eller et knekkebrød, så nyter jeg det så lenge jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi sukker er gift for kroppen! Hvorfor spise det når det finnes så mange bedre alternativer?

 

Som kreftfremkallende aspartam og andre fine ting? :D

 

Selvfølgelig ikke! Men når man ikke er vant til sukkersmaken smaker all mat mer! Og en trenger da følgelig ikke sukker som tilsetning. Skulle en allikevel ha behov for søt tilsetning til maten er for eksempel lakanto eller Erythol gode alternativer. Eller stevia som nevnt over.

 

Du sier du ikke vil gi kreftfremkallende stoffer - visste du at kreftceller næres av nettopp - SUKKER!

Endret av L-83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe bedre for kroppen med den lavkarbo dietten som så mange går på. Alt med måte mener jeg.

 

Min bestefar var en stor mann, og legen sa til han at han skulle ikke skulle slanke seg ved å gå på noen form for dietter. Han skulle spise akkurat det han hadde lyst på, bare ikke den siste biten.

 

HVis de aldri får noe sukker hjemme, hvordan blir det da når de er hos andre? Ikke alltid det går like bra.

 

Som jeg sa, alt med måte.

 

Visste du at Lavkarbokosthold faktisk ligger mye nærmere det vårt opprinnelige kosthold var enn dagens? Renere mat, uten tilsteningsstoffer. At noen tror lavkarbokosthold handler om å stappe i seg bacon handler bare om uvitenhet hos enkeltpersoner.

Selv om vi lever i en annen tidsalder er vi ikke genetisk forskjellige fra de menneskene som levde for tusener av år siden. Karbohydratinntaket på den tiden lå et sted mellom 0-100 g daglig...

Tenk på det du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Fordi sukker er gift for kroppen! Hvorfor spise det når det finnes så mange bedre alternativer?

 

Som kreftfremkallende aspartam og andre fine ting? :D

 

Selvfølgelig ikke! Men når man ikke er vant til sukkersmaken smaker all mat mer! Og en trenger da følgelig ikke sukker som tilsetning. Skulle en allikevel ha behov for søt tilsetning til maten er for eksempel lakanto eller Erythol gode alternativer. Eller stevia som nevnt over.

 

Du sier du ikke vil gi kreftfremkallende stoffer - visste du at kreftceller næres av nettopp - SUKKER!

 

Hvorda skal du fjerne fruktSUKKER fra frukt, juice, yoghurt og lignende? Eller dere spiser kanskje aldri frukt dere da? Sukker er også en plante forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi sukker er gift for kroppen! Hvorfor spise det når det finnes så mange bedre alternativer?

 

Som kreftfremkallende aspartam og andre fine ting? :D

 

Selvfølgelig ikke! Men når man ikke er vant til sukkersmaken smaker all mat mer! Og en trenger da følgelig ikke sukker som tilsetning. Skulle en allikevel ha behov for søt tilsetning til maten er for eksempel lakanto eller Erythol gode alternativer. Eller stevia som nevnt over.

 

Du sier du ikke vil gi kreftfremkallende stoffer - visste du at kreftceller næres av nettopp - SUKKER!

 

Hvorda skal du fjerne fruktSUKKER fra frukt, juice, yoghurt og lignende? Eller dere spiser kanskje aldri frukt dere da? Sukker er også en plante forresten :D

 

Guri land og rike da! Yoghurt med sukker spiser vi ikke. Barna spiser frukt, men ikke i ubegrensede mengder, og tilbyr gjerne bær fremfor frukt. Greit nok at fruktose også er sukker, men kjære vene, det er da faktisk en forskjell på sukker uten næring og næringsrik frukt! Eksempelvis kan du spise 7 epler for å nå samme karbohydratinntak som 100 g smågodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Er ikke noe bedre for kroppen med den lavkarbo dietten som så mange går på. Alt med måte mener jeg.

 

Min bestefar var en stor mann, og legen sa til han at han skulle ikke skulle slanke seg ved å gå på noen form for dietter. Han skulle spise akkurat det han hadde lyst på, bare ikke den siste biten.

 

HVis de aldri får noe sukker hjemme, hvordan blir det da når de er hos andre? Ikke alltid det går like bra.

 

Som jeg sa, alt med måte.

 

Visste du at Lavkarbokosthold faktisk ligger mye nærmere det vårt opprinnelige kosthold var enn dagens? Renere mat, uten tilsteningsstoffer. At noen tror lavkarbokosthold handler om å stappe i seg bacon handler bare om uvitenhet hos enkeltpersoner.

Selv om vi lever i en annen tidsalder er vi ikke genetisk forskjellige fra de menneskene som levde for tusener av år siden. Karbohydratinntaket på den tiden lå et sted mellom 0-100 g daglig...

Tenk på det du!

 

Så var vel levealderen på ca 30 år på den tiden ;)

 

Tenk på det du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe bedre for kroppen med den lavkarbo dietten som så mange går på. Alt med måte mener jeg.

 

Min bestefar var en stor mann, og legen sa til han at han skulle ikke skulle slanke seg ved å gå på noen form for dietter. Han skulle spise akkurat det han hadde lyst på, bare ikke den siste biten.

 

HVis de aldri får noe sukker hjemme, hvordan blir det da når de er hos andre? Ikke alltid det går like bra.

 

Som jeg sa, alt med måte.

 

Visste du at Lavkarbokosthold faktisk ligger mye nærmere det vårt opprinnelige kosthold var enn dagens? Renere mat, uten tilsteningsstoffer. At noen tror lavkarbokosthold handler om å stappe i seg bacon handler bare om uvitenhet hos enkeltpersoner.

Selv om vi lever i en annen tidsalder er vi ikke genetisk forskjellige fra de menneskene som levde for tusener av år siden. Karbohydratinntaket på den tiden lå et sted mellom 0-100 g daglig...

Tenk på det du!

 

Så var vel levealderen på ca 30 år på den tiden ;)

 

Tenk på det du!

 

Men det var hverken på grunn av fedme eller andre livsstilssykdommer! I dag er verdens største helseproblem fedmeepedemien. I steinalderen var det vel kampføring, ulykker og infeksjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker i små mengder av og til er ikke gift for kroppen, vis meg den forskningen som bekrefter det?

 

Og hvem er det som blir lykkelig av å leve sånn, man må da kunne unne seg noe? En youghurt av og til eller litt godis har da aldri tatt livet av noen. Tror ikke det er bra å være fanatisk hverken den ene eller andre veien, måtehold og en sunn livsstil er ikke stevia og lavkarbo - det er alt med måte.

 

Har man allergier eller sykdommer som gjør at man må kutte ut enkelte matvarer så er jo det en ting, men å systematisk kutte ut eller nekte barna våre visse matvarer blir for meg veldig dumt. Hva tror du skjer den dagen barnet kan bestemme selv, er i bursdag eller er med noen hjem fra skolen? Joda, da spiser de det alle andre spiser, skal du henge etter å nekte dem da også?

 

Fordi sukker er gift for kroppen! Hvorfor spise det når det finnes så mange bedre alternativer?

 

Som kreftfremkallende aspartam og andre fine ting? :D

 

Selvfølgelig ikke! Men når man ikke er vant til sukkersmaken smaker all mat mer! Og en trenger da følgelig ikke sukker som tilsetning. Skulle en allikevel ha behov for søt tilsetning til maten er for eksempel lakanto eller Erythol gode alternativer. Eller stevia som nevnt over.

 

Du sier du ikke vil gi kreftfremkallende stoffer - visste du at kreftceller næres av nettopp - SUKKER!

 

Hvorda skal du fjerne fruktSUKKER fra frukt, juice, yoghurt og lignende? Eller dere spiser kanskje aldri frukt dere da? Sukker er også en plante forresten :D

 

Guri land og rike da! Yoghurt med sukker spiser vi ikke. Barna spiser frukt, men ikke i ubegrensede mengder, og tilbyr gjerne bær fremfor frukt. Greit nok at fruktose også er sukker, men kjære vene, det er da faktisk en forskjell på sukker uten næring og næringsrik frukt! Eksempelvis kan du spise 7 epler for å nå samme karbohydratinntak som 100 g smågodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...