Gå til innhold

Hva mener dere om tidlig ultralyd?


Klar*som*et*egg

Anbefalte innlegg

I disse dager er mye fokus på å innføre tidlig ultralyd eller ikke. Og jeg lurer litt på hva dere mener om dette?

 

Selv er jeg for. Og mener ikke at det kommer til å bli noe sorteringssamfunn, heller tvert i mot. Jeg tror at hvis man får påvist et barn med downs og får tilstrekkelig med informasjon og hjelp, så kanskje flere ikke ville sett på det som et "problem". Jeg dømmer ingen, og valgene som blir tatt er opp til hver enkelt mener jeg. At gud og hverman skal mene noe for deg, ditt barn og din familie, er jeg sterkt i mot. Folk må respektere valgene andre tar for seg og sine, punktum.

 

For meg var det ingen tvil, jeg betalte over 1000 kr for å se at lille poden var der og at hjertet slo. Var slett ikke sikker på at det var noe der i det heletatt. Etter blødninger, smerter og andre bekymringer. Så var jeg sikker på at det ikke var noe der. Men UL i uke 12 viste en livlig krabat som overhodet ikke ville ligge stille :) Men vi fikk påvist tykknakkefold, og det værste for meg var om barnet kunne ha kromosomfeil som medfører døden. Og fikk tatt en morkakeprøve, som kunne vise at den lille har det helt bra og ikke har noen kromosomfeil, som medfører døden. For oss var ikke tanken på downs der, men om den lille ville overleve.

 

Så nå vet dere hvor jeg står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig for. En av grunnene er at det tilbys allerede til de som vil betale for det privat, og dette burde blitt gitt gratis til alle, ikke bare de som kan betale.

 

Man slipper hysteriske mødre som renner ned legevakt for den misnte ting. Damene kan få det lettere i begynnelse, de slipper å engste seg for at det er noe galt hele tiden.

 

Man kan finne ut om det er noe feil eller et ikke levedyktig foster tidligere, og dte blir kanskje lettere å avbryte svangerskapet. Vil nå tro at det er lettere i uke 12 når det er et lite foster enn i uke 20 når man kjenner spark, og fosteret er en skikkelig baby.

 

Har barnet downs, så får man lengre tid på å tenke på hva man vil, og kan få mer hjelp enn om dette blir oppdaget i uke 18.

 

Er mange flere grunner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for! Betalte selv for å se i uke 11. Viste seg at noe ikke var som det skulle.. Om jeg skulle gått rundt til uke 18 og fortalt ALLE om graviditeten og trodd at alt var i sin skjønneste orden, for så å finne det ut da er jeg overbevist om at det hadde vært en mye verre opplevelse.

 

Diskusjonen rundt tidlig UL er altfor fokusert på at dette vil føre til et sorteringssamfunn i stedenfor hvilke fordeler/ulemper det vil gi totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for:)

men samtidig mot abort kun pga handikap!

har tatt tidlig ul for å se att det er liv laga inni der, veldig betryggende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diskusjonen rundt tidlig UL er altfor fokusert på at dette vil føre til et sorteringssamfunn i stedenfor hvilke fordeler/ulemper det vil gi totalt sett.

 

 

Helt enig. Diskusjonen i samfunnet om det handler jo kun om downs og sorteringssamfunnet.

De har helt glemt at det finnes mange sykdommer og tilstander der et foster ikke er levedyktig utenfor livmoren, eller må leve noen dager med mye vondt. Bedre at dette blir oppdaget tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for. Var selv gjennom en runde med påvist forhøyet nakkefold etter privat ul i uke 12 nå nettopp. Tok morkakeprøve og heldigvis var det falsk alarm! :D Det var tøft å gå igjennom det, men jeg er glad for at vi fikk sjekket det alikevel! Jeg mener at dette er et valg som hver enkelt må få ta og få muligheten til å velge hva man vil gjøre med det enten det viser seg å være noe dødelig eller om det er downs... Det er mange hensyn å ta og en vanskelig avgjørelse, jeg er rimelig sikker på at ingen tar en slik avgjørelse med lett hjerte. Jeg ville aldri dømme noen for å velge å ta abort dersom det er det riktige for den personen og den livssituasjonen man har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot. Var selv på tidlig UL som vi betalte for, for å se at alt var bra, hadde nok ikke klart å holde meg til uke 18. Det er klart det er fordeler ved tidlig UL, jeg synes det beste argumentet er at å avslutte et svangerskap i uke 12 må være lettere enn når man er rundt halvveis. MEN jeg syns man kan betale for det selv, staten har masse annet fornuftig å bruke penger på innen helsesektoren. Det er jo ikke livsviktig med tidlig UL, selv om det kan spare mennesker for smerte. Jeg føler altså at det et feil at dette er noe staten skal betale for.

 

Jeg synes derimot det er viktigere å legge til rette for at alle kan betale for UL selv, uavhengig av hvor de bor i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og er for tidlig ultralyd. Men jeg tror vi er litt naive hvis man tror at det ikke medfører at det blir født færre barn med handicapp. I Danmark som har hatt tilbud om tidlig ul lenge fødes det så å si ingen barn med f.eks down syndrom. Har en venninne som bor i danmark med dansk mann og både han og familien hans ble helt sjokkert når hun sa at det var ingen automatikk i å ta abort pga evt. handicapp hos barnet.

 

Men samtidig så tenker jeg at det er foreldrenes valg. Hvis de ikke føler at de makter å ta imot et barn med så spesielle behov så er det vel ikke vi andre som skal bestemme at det er feil av dem. Jeg stemmer for at folk skal få bestemme selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skulle vært et tilbud til alle. Selv har jeg ikke valgt å betale for tidlig ultralyd. Det vil ikke være aktuelt med abort nå uansett dersom det skulle være noe feil med bebisen.

Jeg har en frisk jente fra før og er så takknemmelig for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet om det her!

 

Er for tidlig ultralyd, mener det er like naturlig å velge bort et sykt barn, som å holde et sykt barn i live etter fødsel, slik verden er i dag. Mener også at man ikke skal føle press, men at det er så sterkt bundet i instinktene våre å bære frem friske barn at en innføring av tidlig UL vil resultere i friskere barn som følge av å avbryte langt flere svangerskap, noe jeg syns er fornuftig i hendhold til å kalle det naturlig. Jeg er veldig evolusjonistisk, og må ofte tilpasse synspunktene mine til hvert enkelt tilfelle siden enkelttilfeller involverer emosjonel og etikk, men generelt sett så er dette mitt holdepunkt.

 

http://detekkesaafar...ringssamfunnet/

Endret av Frk.Karidotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er fint med tidlig ultralyd. Men kanskje man kunne halvere prisen litt slik at det blir overkommelig for alle å gjøre dette?

Jeg skulle gjerne tatt en tur til UL for å sjekket om det var noe der, og om hjertet slo, men jeg synes det er så dyrt. Heldigvis skal jeg til gyn. i uke 12 men vet ikke om jeg får ul der? kanskje jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Eg er i mot. Trudde eg var for, men er altså i mot. Det heng saman med at eg er i mot abort. Eg ser ikkje forskjellen med å sei at sjuke folk er mindre verd når dei er voksne enn når dei er born i magen. Eg har hatt mange ultralyder i dette svangerskapet. Mitt første svangerskap betalte eg for ultralyd i veke 9, og då var den vesle død. Som følge av det har eg hatt stort behov for utlralyd i dette svangerskapet. Eg ahr tatt i mot dei eg har fått hos lege, og så har eg tatt ein utanom sjølv som eg har betalt for.

 

Eg syns at alle som har mista før bør få tidlig ultralyd, eller dersom det er andre grunner som gjer at ein kan forstå at det er uro for om det er liv elelr at alt ikkje er i orden. Men føler ikkje det er nødvendig å innføra i veke 12, fordi dei som treng det kan få henvisning via lege. Ved å innføra i veke 12, så kjem mange fleir å gå til ultralyd, og det kan også føra til at born blir valgt vekk. Med tanke på kva det koster samfunnet, så syns eg me skal betala sjølv, og at dei pengane heller blir brukt ein anna plass i helsesektoren. Kanksje på forebyggande arbeid i forhold til info om prevensjon og slikt, eller til fødeavdelignane, kreftavdelignane, eller kva som helst anna som er meir viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sider ved dette, men jeg syns mediene har hengt seg for mye opp i dette med "sorteringssamfunn" og Downs. Det er så utrolig mye annet som kan fravike fra normalen. Man kan ha hatt en MA f.eks.... Vil mye heller vite det i uke 12 enn i uke 18. Om noe skulle være så galt at barnet ikke er levedyktig syns jeg også det ville være greiere å få vite det i uke 12.

 

Diskusjonen om hvem som skal betale har jeg igrunn ikke noen mening om, men de fleste leger jeg har hørt uttale seg om saken mener at man får en bedre diagnostisk UL i uke 12 og om det stemmer så kunne det kanskje være en idè å snu på flisa? La alle få tilbud om gratis UL i uke 12 og de som vil ha str estimering og vite kjønn kan betale i uke 18...

 

Har forresten vært på tidlig UL med begge mine og har aldri angret på det...

Endret av Tira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra vinkling, Tira! Det har jeg ikke tenkt på, men det satte tankene mine i sving igjen. Det er i alle fall noe man kunne vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for. En av grunnene er at det tilbys allerede til de som vil betale for det privat, og dette burde blitt gitt gratis til alle, ikke bare de som kan betale.

 

Man slipper hysteriske mødre som renner ned legevakt for den misnte ting. Damene kan få det lettere i begynnelse, de slipper å engste seg for at det er noe galt hele tiden.

 

Man kan finne ut om det er noe feil eller et ikke levedyktig foster tidligere, og dte blir kanskje lettere å avbryte svangerskapet. Vil nå tro at det er lettere i uke 12 når det er et lite foster enn i uke 20 når man kjenner spark, og fosteret er en skikkelig baby.

 

Har barnet downs, så får man lengre tid på å tenke på hva man vil, og kan få mer hjelp enn om dette blir oppdaget i uke 18.

 

Er mange flere grunner

 

Jeg er for tidlig ultralyd jeg altså. Men argumentet om at det bør gis til alle, ikke bare de som kan betale for det blir for tynt. Har man ikke råd til en UL til 1200 kroner, da har man vel neppe råd til å sette et barn til verden, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for. En av grunnene er at det tilbys allerede til de som vil betale for det privat, og dette burde blitt gitt gratis til alle, ikke bare de som kan betale.

 

Man slipper hysteriske mødre som renner ned legevakt for den misnte ting. Damene kan få det lettere i begynnelse, de slipper å engste seg for at det er noe galt hele tiden.

 

Man kan finne ut om det er noe feil eller et ikke levedyktig foster tidligere, og dte blir kanskje lettere å avbryte svangerskapet. Vil nå tro at det er lettere i uke 12 når det er et lite foster enn i uke 20 når man kjenner spark, og fosteret er en skikkelig baby.

 

Har barnet downs, så får man lengre tid på å tenke på hva man vil, og kan få mer hjelp enn om dette blir oppdaget i uke 18.

 

Er mange flere grunner

 

Jeg er for tidlig ultralyd jeg altså. Men argumentet om at det bør gis til alle, ikke bare de som kan betale for det blir for tynt. Har man ikke råd til en UL til 1200 kroner, da har man vel neppe råd til å sette et barn til verden, eller?

 

For mange koster det langt mer når man regner med flytur eller timer i buss / bil for å komme frem til en by som har privat ul.

Jeg betalte 5000,- for privat ul. Det var både for reisen og selve timen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot å være for, av litt ulike grunner.

 

-for at foreldre tidlig skal kunne vende seg til tanken på flerlinger, er en av hovedårsakene.

-også for å vite om tilfeller der man bør ta spesielle hensyn, eller som i vårt tilfelle; å kunne avdekke store avvik i vekst etc.

 

jeg mener at man på en slik kontroll skal begrense hvilke målinger som blir tatt, for å unngå sorteringssamfunn. feks skal man som i dag holde på ordningen om å ikke opplyse om kjønn.

 

 

men selvom jeg heller mot å være for, så syns jeg ikke det er uproblematisk å tilby dette til alle som en rutinekontroll. ikke minst fordi det er svært kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt for.

Både for å ha tryggheten om at alt er i orden FØR du forteller omverdenen - og fordi det er flere ting enn kromosomfeil som kan avdekkes i uke 12.

Jeg kjenner et par som mistet tvillinger i uke 22. Tvillingene hadde felles morkake og dermed fikk tvillingene skeivt fordelt "forsyning" fra mamman og skeivt fordelt fostervann. Tilstanden KAN opereres, men krever at operasjonen gjØres på rett tidspunkt. Paret fikk denne operasjonen, men det viste seg å være for seint.

 

Nå vet jeg ikke om de var til UL i uke 12, men dette er en av tingene som kan oppdages i uke 12. Om en får vite dette i uke 12 i stedet for uke 18, har en nok bedre sjanse til å redde slike tvillinger.

 

Syns "sorteringssamfunn"-kortet spilles alt for ofte. Spesielt når en sammenligner antall aborter som fØlge av påvist kromosomfeil vs antall aborter av ikke-medisinske årsaker (passer ikke nå, har ikke råd, vil ikke ha flere etc. etc.). Finner ikke link i farta, men andre aborter er en dråpe i havet i forhold til de ikke-medisinske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde hvert godt og få bekrefta om barnet er friskt og i live inni magen. etter eg mista sist har eg anka hver dag siden testen blei positiv. klarer ikkje og slappe helt av før ul. skal om 2 dager og selv om eg kjenner spark anker eg på om det kan vere noe galt. om babyen mangler organ eller har alvorlige sykdomer. selv om det går bra me di fleste er det godt og få det og bekrefta før babymagen viser og alle rundt deg er klar over at du er gravid.

men er i mot og ta abort pga downs eller andre ting barnet kan leve godt med.

men om vi får ul i uke 12 er det jo ikkje låv og ta abort uten at barnet ikkje er levedyktig vell ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot at samfunnet skal betale for det.

Det er forskjell på at folk (inkl meg selv) velger å ta tidlig UL og at samfunnet skal legeg til rette for og betale for det.

 

Synes det er fryktelig trist at så mange tar abort når det er down syndrom. Klart vi har et sorteringssamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er absolutt FOR tidlig UL!

Jeg var gravid i fjor sommer og hadde ikke vært på UL før den ordinære i uke 18. For det første viste det seg at jeg var lenger på vei enn jeg trodde, altså 19 uker. I tillegg fikk vi påvist at fosteret hadde hypoplastisk venste ventrikkel syndrom - en svært alvorlig hjertefeil som i de fleste tilfeller ikke er forenlig med liv. Det var med tungt hjerte vi avbrøt svangerskapet, men følte det var det beste for familien og ikke minst for dette lille barnet.

Da jeg var nesten halvveis måtte jeg gjennom en vanlig fødsel og alt det bringer med seg.

Det er ingen tvil om at tidlig UL hadde gjort det lettere for oss, så vi hadde slippet å gå halvveis ut i svagerskapet før man måtte avbryte det..

Jeg er nå gravid igjen og alt er bra med den lille oktober-spiren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...