Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Prevensjon etter fødsel!! råd og tips tas i mot...

• Logg inn for å svare
16 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 17 april 2012 - 12:29

jeg tenker allerede på hvilke prevensjon jeg skal starte med etter fødsel i juni.

jeg blir VELDIG LETT gravid og venter nå nr 3 og ønsker ikke flere barn..

jeg har gått på p piller i mange år , men nå begynner jeg å bli for "gammel" for det ( er 34 år) så det er vel utelukket.

har også gått på cerazette minipillen, den fungerte i og for seg greit i forhold til prevensjons biten men jeg får utrolig hormonelle bivirkninger av dette og mistet sexlysten helt...

Startet på cerazette for å se om jeg da evt burde å sette inn/tåler hormonspiral for har hørt at det er de samme hormonene i cerazette som i spiralen... så da vil jeg vel sikkkert få like bivirkninger om jeg setter inn hormonspiral og det vil jeg ikke.

hormonspiral=cerazette= samme bivirkninger???? noen som vet?

har vært inne på tanken på sterilisering men nei føler ikke for det enda....

er det flere muligheter for meg der ute........ vil ikke bli gravid igjen.......

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 17 april 2012 - 12:31

og en ting til IKKE bare KONDOM, det er for "risikalbelt" og tungvint syntes jeg......

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 17 april 2012 - 12:36

Vet ikke om det eksakt samme bivirkninger, dette er nok individuellt og! Men hormonspiral virker mer lokalt i kroppen enn tabletter man tar. Tablettene blir tatt opp i blodet og sirkulerer mer i kroppen en det hormenene fra en hormonspiral vil gjøre. Det er verdt et forsøk:)
Jeg har prøvd begge deler og blir pms gal hele tiden...

#4 fomle med 2 prinsesser

fomle med 2 prinsesser

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 298 Innlegg:

Skrevet 17 april 2012 - 12:57

jeg har samme problem, og har prøvd kobber spiral, det funket fint bortsett fra konstant ondt i magen... så etter et år tok jeg den ut, ble da gravid med kondom som ble glemt en gang bare en mnd etter uttak... så jeg er veldig fruktbar... nå er jeg snart i mål i graviditeten og ønsker ikke flere barn, men tanken på sterilisering skremmer meg... har prøvd å lese meg litt frem og kommet til at hormon spiral  blir det neste å prøve... men syns det er ekkelt å ha et fremmedlegeme i kroppen og er redd for bivirkninger, så alle innspill her taes imot med takk:)

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 17 april 2012 - 15:41

kommer garanter til og velge sterilisering når eg er ferdig med barna.. men kommer vell heller til og velge at mannen skal gjøre det :P

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 17 april 2012 - 15:53

Sterilisering er helt klart noe man lar mannen gjøre, kvinnelig sterilisering er et mye større inngrep, mindre sikkert og sjanse for adheranser i magen som kan bli problematisk senere. Koster også samfunnet masse penger!!Utrolig frusterende også når man jobber på en op avd og vet at steriliseringer blir priorietert foran cancer kirurgi fordi sykehuset tjener mer penger på det...

#7 Nithuviel

Nithuviel

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 78 Innlegg:

Skrevet 18 april 2012 - 12:54

Selv var jeg storfornøyd med mirena hormonspiral. Litt dyr, (spes ettersom vi bestemte oss for å lage baby ett år etter at jeg satte den inn , men shitt au) Etter litt innkjøringsproblemer (lang tråd og uregelmessige blødninger) mistet jeg mensen helt; fantastisk. Merket ikke at jeg hadde den der, og den var overhodet ikke vond å ta ut (selv om tråden til slutt ble klippet så kort at den krøp litt inn i livmorhalsen) Selvfølgelig ikke direkte behagelig å ta ut, men hvor behagelig er det nå å ligge der med høna i været uansett. Næ, blir spiral på meg etter denne runden og gitt!

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 18 april 2012 - 13:09

skal sterilisere meg i forb. med ks jeg skal ha i juni.
ingen andre muligheter føler jeg da jeg ikke vil ha flere barn, og heller ikke tilføre kroppen noe hormon eller fremmedlegeme.kondom er uaktuelt,hihi

#9 mrsrogaland.

mrsrogaland.

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 230 Innlegg:

Skrevet 19 april 2012 - 07:09

P-stav!
Blir også lett gravid.. Fødte i Januar, og februar ble jeg gravid.. hehe :)
You gotta go there to come back

#10 Brno 08,09, + 12:)

Brno 08,09, + 12:)

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 200 Innlegg:

Skrevet 19 april 2012 - 21:48

i samme båt som deg, får snart nr. 3 og ble gravid på første forsøk denne gang på tross av at jeg snart er 33... Fått resept på spiral, men er i tvil... tror likevel jeg gir den en sjanse... holder med barn nå!

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 21:50

Hvis du og mannen er ferdig med barn syns jeg også at mannen for en gangs skyld kan ta ansvar og kutte strengen! Alltid er prevensjon kvinners ansvar, og vi propper kroppen full av hormoner og annen drit i åresvis med vektøkning og humørsvingninger og annet som følger med! Det er et minimalt inngrep for mannen i forhold til kvinnen. Når den tiden kommer for oss så blir det gummi helt til mannen gir seg!!! (Og det er han ikke særlgi begeistret for vet jeg) :)

#12 Mari på landet

Mari på landet

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 77 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 08:01

Kobberspiral. Helt uten bivirkninger!

#13 Marit 27

Marit 27

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 308 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 10:07

Noen som har erfaring med psprøyte da? Jeg gikk på det i mange år og var veldig fornøyd mens jeg gikk på det, MEN skal sies at det er vanlig at det tar mange år å bli gravid når man slutter på den. Men siden dere er ferdig med barn så trenger jo ikke det være noe problem:) jeg fikk den pga at jeg er litt overfølsom for hormoner i andre ppreparater, og hadde ingen bivirkninger. Mistet også mensen helt etter  ca 6 mnd. Så jeg var kjempe fornøyd, men kommer ikke til å velge den igjen før vi er ferdige med å få barn:)

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 487 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 10:13

P-stav i armen. Jeg har stav nummer 2 i armen nå, skal snart bytte til den tredje.

Staven ligger under huden på innsiden av overarmen. Jeg merker det ikke og trenger ikke å tenke på det i det hele tatt. Den kan sitte i armen i tre år.

#15 snartfampå5

snartfampå5

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:
  • StedKrokstadelva

Skrevet 30 april 2012 - 10:19

Jeg hadde kobberspiral før jeg ble gravid, og kommer sikkert til å ha det etterpå også. Helt perfekt, kjente ingenting, og hadde ingen bivirkninger for min del.

#16 blåklokkemamma

blåklokkemamma

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2012 - 04:27

Les litt om P-ring, da vel :-) I tilfelle det kan være noe for deg :-)

#17 eviglykke

eviglykke

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 99 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 28 mai 2012 - 05:26

Pearly?
Jeg er fornøyd med det, men ville nok foretrukket noe som gikk helt av seg selv (gjerne p-stav), hadde jeg tålt hormonene.