Gå til innhold

hvor måler dere blodprosenten i svangerskapet?


mer enn bare mor

Anbefalte innlegg

har tatt bare en gang, jeg, og er nå 39 uker.. Kanskje jeg skal spørre jormor om å få sjekket det i morgen.. husker jeg sjekket oftere med førstemann!

 

leste på den andre tråden at hvis man hadde craving på isbiter så kunne det være tegn på at man har lav blodprosent, så kanskje lurt å sjekke det for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal visst sjekkes tre ganger i løpet av svangerskapet, sa min jordmor til meg i går. En gang i starten, i midten og mot slutten. Jeg fikk tatt hos fastlege første gang, og nå hos jordmor. Den i midten ble avglemt.. Men heldigvis Ok resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har målt hver gang jeg har vært hos legen, og det har vært noen ganger pga sykemeldinger og fordi jeg har vært to ganger ekstra pga rh- blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten målte jeg den hos legen når jeg var der, men etter de fant ut at den er lav har de målt både hos lege og jordmor og hver gang jeg er der så ca. annen hver uke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avgir både urinprøve og blodprøve hver mnd hos legen min, han forteller meg om verdier, men det vet han etterhvert at jeg ikke skjønner, så han sier hver gang: "begge prøver fine!"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urinprøve og blodtrykk sjekkes hver gang (hver 4. uke) hos jordmor. Blodprøver avga jeg helt i starten og så skulle prosenten sjekkes igjen i uke 28. Litt lavt da så jordmor sjekket opp i uke 32 også. Fortsatt litt lavt selv om jeg knasker Hemojern så blir nok sjekket igjen i uke 36 :)

Endret av OptimistHoppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok blodprøver i uke 12.

Skal visst måle hb nå i dag når jeg skal på kontroll. Krysser fingrene for at jordmor glemmer det... Har ikke tenkt å minne henne på det i så fall..

Forrige svangerskap tok jeg kun blodprøvene rundt uke 12. Målte ikke hb flere ganger.

Så er nok forskjellig praksis rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok blodprøver i uke 12.

Skal visst måle hb nå i dag når jeg skal på kontroll. Krysser fingrene for at jordmor glemmer det... Har ikke tenkt å minne henne på det i så fall..

Forrige svangerskap tok jeg kun blodprøvene rundt uke 12. Målte ikke hb flere ganger.

Så er nok forskjellig praksis rundt omkring.

 

Det er bare et kjapt lite stikk i fingeren så du burde ikke unngå det... Er man slapp pga. lav blodprosent har man da alt å vinne på å finne det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bare sjekka en gang. Har alltid høy blodprosent (derimot lavt jernlager), så ikke så mye vits i å måle det ofte. Er i uke 38 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt den hver gang jeg har vært hos legen. Har vært der en del ganger. Jordmor sier jeg ikke trenger å ta den så ofte, men legen vil visst det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...