Jump to content

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Photo

hvor måler dere blodprosenten i svangerskapet?

• Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 mer enn bare mor

mer enn bare mor

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 256 posts

Posted 17 April 2012 - 11:10

har tatt bare en gang, jeg, og er nå 39 uker.. Kanskje jeg skal spørre jormor om å få sjekket det i morgen.. husker jeg sjekket oftere med førstemann!

leste på den andre tråden at hvis man hadde craving på isbiter så kunne det være tegn på at man har lav blodprosent, så kanskje lurt å sjekke det for min del..

Forumtråden fortsetter under...

#2 honningbien

honningbien

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 70 posts

Posted 17 April 2012 - 12:04

Det skal visst sjekkes tre ganger i løpet av svangerskapet, sa min jordmor til meg i går. En gang i starten, i midten og mot slutten. Jeg fikk tatt hos fastlege første gang, og nå hos jordmor. Den i midten ble avglemt.. Men heldigvis Ok resultat.

#3 Ikkesåallerværst

Ikkesåallerværst

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1,786 posts

Posted 17 April 2012 - 12:20

Jeg har målt hver gang jeg har vært hos legen, og det har vært noen ganger pga sykemeldinger og fordi jeg har vært to ganger ekstra pga rh- blod.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1,413,987 posts

Posted 17 April 2012 - 12:54

I starten målte jeg den hos legen når jeg var der, men etter de fant ut at den er lav har de målt både hos lege og jordmor og hver gang jeg er der så ca. annen hver uke nå.

#5 Kosemosepose

Kosemosepose

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 623 posts
  • StedRogaland

Posted 17 April 2012 - 14:56

Målte kun ved første kontroll...

#6 Ludviksmamma

Ludviksmamma

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 396 posts

Posted 18 April 2012 - 07:42

avgir både urinprøve og blodprøve hver mnd hos legen min, han forteller meg om verdier, men det vet han etterhvert at jeg ikke skjønner, så han sier hver gang: "begge prøver fine!"...

#7 OptimistHoppa

OptimistHoppa

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 457 posts

Posted 18 April 2012 - 07:48

Urinprøve og blodtrykk sjekkes hver gang (hver 4. uke) hos jordmor. Blodprøver avga jeg helt i starten og så skulle prosenten sjekkes igjen i uke 28. Litt lavt da så jordmor sjekket opp i uke 32 også. Fortsatt litt lavt selv om jeg knasker Hemojern så blir nok sjekket igjen i uke 36 :)

Edited by OptimistHoppa, 18 April 2012 - 07:49.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1,413,987 posts

Posted 18 April 2012 - 10:17

Tok blodprøver i uke 12.
Skal visst måle hb nå i dag når jeg skal på kontroll. Krysser fingrene for at jordmor glemmer det... Har ikke tenkt å minne henne på det i så fall..
Forrige svangerskap tok jeg kun blodprøvene rundt uke 12. Målte ikke hb flere ganger.
Så er nok forskjellig praksis rundt omkring.

#9 lin78 4herligebarn<3

lin78 4herligebarn<3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 376 posts

Posted 18 April 2012 - 10:20

Uke 12 til legen og til jordmor i uke 31 :)

#10 OptimistHoppa

OptimistHoppa

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 457 posts

Posted 18 April 2012 - 15:28

Tok blodprøver i uke 12.
Skal visst måle hb nå i dag når jeg skal på kontroll. Krysser fingrene for at jordmor glemmer det... Har ikke tenkt å minne henne på det i så fall..
Forrige svangerskap tok jeg kun blodprøvene rundt uke 12. Målte ikke hb flere ganger.
Så er nok forskjellig praksis rundt omkring.

Det er bare et kjapt lite stikk i fingeren så du burde ikke unngå det... Er man slapp pga. lav blodprosent har man da alt å vinne på å finne det ut?
  • Lexi_ likes this

#11 Leirha

Leirha

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1,380 posts

Posted 18 April 2012 - 20:00

Jeg sjekker Hb,blodprosenten hver gang jeg er hos legen,som er annenhver gang.
  • Lexi_ likes this

#12 Brno 08,09, + 12:)

Brno 08,09, + 12:)

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 200 posts

Posted 18 April 2012 - 21:11

har bare sjekka en gang. Har alltid høy blodprosent (derimot lavt jernlager), så ikke så mye vits i å måle det ofte. Er i uke 38 nå.

#13 Håpefull38

Håpefull38

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 398 posts

Posted 18 April 2012 - 22:38

Har tatt den hver gang jeg har vært hos legen. Har vært der en del ganger. Jordmor sier jeg ikke trenger å ta den så ofte, men legen vil visst det...

Annonse