Gå til innhold

Legetime bestilt - hva nå?


Gjest lillemille84

Anbefalte innlegg

Gjest lillemille84

Hei!

Håper noen kan gi meg noen svar.

Sluttet på p-pillene til sommeren 2010 fordi jeg og sambo ville prøve å bli gravide. Nå er det gått 2 år og tålmodigheten er forbi for lengst. Det skal sies at det var først i juli 2011 at jeg begynte å teste for eggløsning, og ha sex i denne perioden i håp om å bli gravid Har bestilt legetime og kommer til å ta dette opp med legen. Det jeg lurer på er hva som er vanlig at legen sjekker og hvor lang tid denne prosessen vil ta? Begynner å bli ganske utålmodig, burde nok tatt denne praten med legen for lenge siden, men har levd i håpet om at det skulle ordne seg uten hjelp:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For oss tok det 1 år og 3 måneder fra jeg tok kontakt med legen før vi var igang med første forsøk. Var gjennom en utredning på en annen sykdom og kikhulsoperasjon for endimeditrose som forsinket prosessen. Venninnen min tok kontakt med legen et halvt år etter meg og for henne tok prosessen til første forsøk nøyaktig ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei lillemille84,

 

jeg tok aldri kontakt med fastlegen min angående dette, men gikk direkte til privat fertilitetsklinikk. jeg regner likevel med at de hos fastlegen utfører akkurat samme undersøkelsene som de gjør privat (forskjellen kan være at de på private fertilitetsklinikker er eksperter på det de holder på med, og kanskje enklere oppdager unormaliteter på ultralyd f.eks...)

 

vi hadde samtale med legen og det ble utført ulike undersøkelser. beskriver dette kort her:

 

* jeg fikk spørsmål om hvordan mine sykluser er; hvor mange dager per syklus; regelmessig eller uregelmessig syklus; når eggløsning er (dersom jeg visste det)

* jeg fikk spørsmål om jeg hadde noen sykdommer og om jeg gikk på medisiner av noe slag

* jeg fikk spørsmål om det var kjente sykdommer i familien

* undersøkelse av eggstokker og livmor med ultralyd

* blodprøve av både meg og samboeren min (ble tatt på offentlig sykehus etter henvisning fra privatklinikken)

* sædprøve

 

angående hvor lang tid prosessen vil ta kan jeg dessverre ikke svare på siden jeg gikk privat... regner med at fastlegen må henvise deg til et offentlig sykehus for ultralyden. det er vel sjeldent at de har ultralyd på fastlegekontor, tror jeg. og om fastlegekontoret kan undersøke sædprøver vet jeg heller ikke.

 

håper noe med erfaring fra det offentlige kan svare på dette.

 

når det gjelder tid privat, så fikk vi iallefall tatt ultralyd der og da ved første besøk. sædprøven ble undersøkt mens vi var der også. blodprøver måtte vi ta på offentlig sykehus og fikk henvisning på et papir, og vi kunne gå til sykehuset når som helst for å ta prøven. vi var heldige og unngikk kø da vi kom dit, så det hele gikk veldig kjapt (vi dro til sykehuset et par dager senere).

 

dersom man finner noe på eggstokkene dine som tilsier at du har problemer med hormonelle ting, eller dersom man utifra beskrivelse av din syklus kan si at dine naturlige hormoner ikke er optimale - så kan du begynne på hormoner i form av tabletter eller sprøyter med en gang. du må selvfølgelig vente til du er kommet til riktig del av syklusen din, men iallefall innen en 4 ukers tid da...

 

ja, det var vel alt jeg hadde å bidra med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemille84

Tusen takk for gode svar charnelle og LadyInRed! :-)

Har dere noen formening om at sambo må kontakte sin egen lege for å ta/levere sædprøve eller kan min fastlege ordne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar charnelle og LadyInRed! :-)

Har dere noen formening om at sambo må kontakte sin egen lege for å ta/levere sædprøve eller kan min fastlege ordne det?

 

Fastlegen sender dere videre til sykehuset som tar seg av alle prøver. Eneste du trenger å gjøre er å fortelle situasjonen til fastlegen din og husk at dere må ha forsøkt i minst 1 år. Ellers ber legen dere komme tilbake senere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemille84

Ok, så det er slik det fungerer. Jeg ga heldigvis beskjed til fastlegen da jeg sluttet med p-pillene og bakgrunnen for det, så iflg legens protokoll har vi prøvd i snart to år, det burde vel holde ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var med legen min 5 mars og forklarte situasjon. han henviste meg til gynekolog på ett privat sykehus. (medi3) Fikk time der 28.mars. Der måtte mannen min være med. gynekologen spurte oss om sykdommer. og syklusen min. tok ul av eggstokker og livmor. Siden jeg har lange og uregelmessige sykluser. fikk jeg nuvaring (prevansjonsmiddel) som jeg skulle bruke i 21 dager. Den skal jeg ta ut i morgen tidlig. så kommer mensen etter 2-3 dager. da skal jeg ta blodprøver syklusdag 3-10-21 og 24. skal inn til ny ul dag 13.. skal også gå på dobbel pergo kur fra dag 5.

mammen min skal levere sædprøve neste torsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemille84

Oi, det gikk jo veldig kjapt for dere! Så du ble henvist fra fastlegen din til et privat sykehus? Betaler du det samme som et offentlig sykehus? Ser at det er mange som skriver at de ikke har EL/lange/uregelmessige sykluser. Jeg får opp positive eggløsningstester hver måned, så litt spent på hva legen/gynekologen kan si om det. Tusen takk for tilbakemelding, og masse lykke til på kur - håper det klaffer for dere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ble henvist av fastlegen min til privat sykehus. er vanlig det her, mye kortere ventetid en til ett offentlig sykehus.. Betalte ca 600 kr. for første timen. 300 for meg og 300 for mannen. neste timene betaler jeg kun for meg.. hadde kunne bestilt time selv der. men da blir d mye dyrere. Er en avtale der om at timer bestilt gjennom fastlege betaler vi kun egenandelen. selvbestilte timer på vi betale alt selv.

Jeg har nesten aldri el. lange og uregelmessige sykluser. Prøvd snart 2 år nå. brukte tre år på han vi har. uten hjelp.

selv om du får positiv el test er d ikke sikkert du virkelig har el.

Håper dere får raskt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For oss tok utredningsprosessen ca 9 mnd.

 

Februar: Sjekk hos fastlegen. Tok blodprøver på diverse dager i syklusen den påfølgende måneden.

 

April-juli: Henvist til privat gyn som tok UL to ganger. 2.gang med kontrastvæske for å sjekke egglederne. Nye blodprøver.

 

Mai:Henvisning fra gyn på spermprøve til min mann, som ble innlevert på Rikshospitalet.

 

Juli: Henvist til Lapraskopi.(pga gyn var usikker på den ene egglederen) Satt oss på venteliste på Assistert befruktning samtidig.

 

Oktober: Gjennomføring av operasjonen. Alt var fint, bare 2 mikroflekker med endometriose.

 

November: Startsamtale på Rikshospitalet. (Testet positivt samme uken, men mistet dessverre i uke 11)

Vi har plassen i 1 år, så vi vurderer å starte i mai med et forsøk.

 

Lykke til med utredning, og som du ser er det ganske stor variasjon på hvor lang tid det tar.... Hold ut ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyønske2012

Oi, ja, det tok sin tid. Håper på babylykke hos dere snart da! :-)

Jeg har vært hos legen og fikk ny time for å sjekke at jeg faktisk har hatt eggløsning + gyn undersøkelse. Fikset også henvisning på sædprøve til sambo med meg, så nå satser vi å få litt svar i løpet av en måneds tid ++ Utrolig fornøyd med at det gikk så pass raskt, hadde ikke forventet det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi ble henvist fra fastlegen min til Medicus, der har jeg betalt alt selv, men har nå frikort, så betaler ikke 147,- men 55,- for en blodprøve.... De har og henvist oss til St.Olavs for IVF, Pga pris... Er som regel kortere ventetid privat, men koster en del mer. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyønske2012

Ok, betyr det at dere nå kan velge mellom St. Olavs og Medicus? I så fall, hva går dere for? Fungerer frikort hos private også? Lykke til dere også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg ble også henvist fra fastlegen til Medicus, vi hadde prøvd i 8mnd da vi ble henvist. Var hos Medicus for blodprøver og leverte sædprøve i november. Var på innvendig ul 22. desember, ny ul med kontrastvæskei januar. Ble da henvist til laparoskopi siden gyn ikke kunne se venstre eggstokk. Jeg selv tok kontakt med St.Olav, sendte inn brev og journalene våre. Fikk time på fertilitetsseksjonen på St.Olav i februar, tok ul og gyn fant da den bortkomne venstre eggstokken. Tok ny blodprøve på St.Olav i april og skal tilbake til kontrolltime i slutten av denne mnd. Vi kan velge hvor vi vil ta behandling, men vi velger nok St.Olav. På Medicus koster det 26000 per ivf forsøk.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyønske2012

Cornflake, har de funnet ut grunnen for at du ikke blir gravid? Masse lykke til videre uansett :-)

Endret av babyønske2012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg leser her så begynner jeg å stusse litt over hvor lang tid det har tatt for oss. Tok vanlige hormonprøver hos fastlegen før jeg måtte vente 6 mnd med å bli henvist til gyn, han tok innvendig ultralyd og sendte henvisning til sykehuset for lap. Det er nå snart 6 mnd siden. I mars fikk jeg bekreftelse fra sykehuset på mottatt henvisning og beskjed om at jeg "ikke var prioritert" og at de derfor ikke kunne si når jeg skulle få lap. Når kan jeg egentlig forvente eller KREVE at de tar meg inn? Vi får jo aldri henvisning til prøverør siden jeg ikke får tatt lap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornflake, har de funnet ut grunnen for at du ikke blir gravid? Masse lykke til videre uansett :-)

Nei, de fant jo ikke noe som kan være grunnen. Eneste gyn sa var mine eggstokker er små og dermed produserer lite egg. Men jeg har jo eggløsning hver måned. På journalen fra Medicus stod det uforklarlig barnløshet.

 

RTL: Jeg ble henvist til lap i januar, har ennå ikke fått time. Det stod i brevet jeg fikk tilbake også at jeg ikke er prioritert. Men da jeg ringte i forrige uke sa de at jeg var satt opp den 22. mai, men siden jeg skulle tilbake til kontrolltime på fertilitetsklinikken så avlyste de den. Du kan jo ringe de og si at du er villig til å ta timen på kort varsel hos noen avbestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, så de kan allerede ha satt meg opp til time selvom de ikke har sendt meg informasjon? Det jeg syns var rart var at bekreftelsen fra sykehuset tok fire mnd, så har en følelse at de glemte meg i julestria.. ! men er det noen grense for hvor lenge man kan vente? står jo 7 uker ventetid på fritt sykehusvalg sine hjemmesider på mitt sykehus.. så syns det henger lite på greip..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brev om at de hadde fått henvisningen en uke etter de sendte brevet. Syns det tok langt tid før du fikk brev. Ring til de, krysser fingrene for at du får time før de tar sommerferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg snakket med sykehuset og er GANSKE oppgitt! Jeg ble konisert i mars og skal til kontrolltime i august.. ergo ville ikke legen ta lap før jeg har fine celleprøver på denne timen. Har det noe med hverandre å gjøre da?? argh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...jeg vet faktisk ikke. Forklarte de deg ikke da? Kanskje de venter med lap til du har snakket med legen. Huff, skjønner at du blir oppgitt. Det et jo en stund til august :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...