Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Råd etter spontanaborter....

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 MaEb

MaEb

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Skrevet 09 april 2012 - 20:47

Hei.

Jeg har hatt to spontanaborter, og håper at jeg blir gravid igjen ganske snart. Jeg merker at jeg er litt "redd" for å bli gravid igjen og. Jeg vil jo ikke oppleve det jeg har gjort to ganger, ennå en gang. Etter første SA spurte jeg fastlegen min om det var noe jeg måtte passe på eller unngå. Jeg fikk bare beskjed om å holde meg unna alkohol og røyk, men ingenting annet. Jeg har et veldig fysisk krevende yrke, og lurer på om dette kan påvirke noe hvis jeg blir gravid igjen. Håper på noen svar og råd på dette, sånn at jeg kan slippe å gruble så mye. På forhånd takk:)

Forumtråden fortsetter under...

#2 Jordmor Kristina

Jordmor Kristina

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 444 Innlegg:

Skrevet 10 april 2012 - 21:28

Hei du!

Jeg skjønner godt at du grubler over dette, og vil legge alle forholdene tilrette for at du skal slippe å gå igjennom en spontanabort igjen. I mange tilfeller får man jo aldri vite hva som var årsaken til aborten. For de fleste vil fysisk arbeid ikke være noe risiko i svangerskapet, men for andre igjen vil dette kunne medføre en risiko.

Tunge løft, stressende arbeid, vaktskifteordninger, nattarbeide etc er alle faktorer som kan være en risiko i enkelte svangerskap og siden du har opplevd to spontanaborter synes jeg det er lurt av deg å ta dette opp med legen/jordmoren din. Vurder sammen med dem en evt sykemelding/svangerskapspenger tidlig i neste svangerskap.

Masse masse lykke til!!

Annonse