Gå til innhold

Overvektige og slanke: Hva spiser dere i gjennomsnitt ila en dag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hører mange si at de legger på seg bare de ser på mat, og andre som mener de kan spise hva de vil uten å legge på seg. Men er stemmer dette egentlig?

Forskning viser at de som sier de kan spise hva de vil, i realiteten ikke spiser så mye, men bare det de har behov for, mens de som legger på seg faktisk har et atskillig høyere kaloriinntak.

 

Skal vi ta en uhøytidelig undersøkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ca 35 kg overvektig. I løpet av en dag spiser jeg dette:

 

Frokost: 1 0+0% yoghurt

Lunsj: 2 skiver brød med alminnelig pålegg

Mellommåltid: en frukt eller et knekkebrød

Middag: En vanlig porsjon ( 1 potet, 2 kjøttkaker, grønnsaker)

Kveldsmat: 1 skive brød og en frukt.

 

Jeg drikker: vann, te uten søtning og tab. I helga unner jeg meg litt snacks og litt sjokolade ( tilsvarende 2-3 never potetgull og 1 liten sjokolade) og et glass vin eller konjakk.

 

Dette er nok til å holde vekten min stabil. Jeg vet ikke hvordan jeg skal spise noe mindre og allikevel fungere normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To knekkebrød til frokost,tre til lunch,en vanlig porsjon middag der halvparten alltid er grønnsaker og litt frukt,eventuelt yougurt eller to knekkebrød igjen til kvelds. Jeg er av di som legger på meg av å se på mat, men dette fungerer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 35 kg overvektig. I løpet av en dag spiser jeg dette:

 

Frokost: 1 0+0% yoghurt

Lunsj: 2 skiver brød med alminnelig pålegg

Mellommåltid: en frukt eller et knekkebrød

Middag: En vanlig porsjon ( 1 potet, 2 kjøttkaker, grønnsaker)

Kveldsmat: 1 skive brød og en frukt.

 

Jeg drikker: vann, te uten søtning og tab. I helga unner jeg meg litt snacks og litt sjokolade ( tilsvarende 2-3 never potetgull og 1 liten sjokolade) og et glass vin eller konjakk.

 

Dette er nok til å holde vekten min stabil. Jeg vet ikke hvordan jeg skal spise noe mindre og allikevel fungere normalt.

 

Hvordan greide du å få 35 kg overvekt med denne kosten (og opprettholde det)? Det hørtes ikke helt normalt ut, forstår godt du ikke kan spise mindre - jeg spiser mye mer og er helt normal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 0,0% yoplait yoghurt med 4 korn og en liten neve rosiner

Lunsj: 2 skiver med f.eks gulost og et eple

Middag: 1 posjon med vanlig norsk mat, f.eks to små poteter, to kjøttkaker grønnsaker og litt saus.

Kvelds: 2 knekkebrød med f.eks leverpostei og agurk.

 

Drikker vann hele dagen, et glass saft til middag. Brus bare i helgene.

 

Jeg er 15 kg for tung og det er ikke pga maten, det er pga det jeg putter i munnen mellom måltidene.

På en dag kan jeg småspise f.eks et wienerbrød, en sjokolade, noen kjeks, en is og litt potetgull, det er grunnen til at jeg veier for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 35 kg overvektig. I løpet av en dag spiser jeg dette:

 

Frokost: 1 0+0% yoghurt

Lunsj: 2 skiver brød med alminnelig pålegg

Mellommåltid: en frukt eller et knekkebrød

Middag: En vanlig porsjon ( 1 potet, 2 kjøttkaker, grønnsaker)

Kveldsmat: 1 skive brød og en frukt.

 

Jeg drikker: vann, te uten søtning og tab. I helga unner jeg meg litt snacks og litt sjokolade ( tilsvarende 2-3 never potetgull og 1 liten sjokolade) og et glass vin eller konjakk.

 

Dette er nok til å holde vekten min stabil. Jeg vet ikke hvordan jeg skal spise noe mindre og allikevel fungere normalt.

 

 

Dette hørtes veldig lite ut til å holde kroppen stabil syns jeg...Da jeg gikk ned 20 kg for tre, fire år siden, så var dette altfor lite mat i seg selv til å gå ned i vekt....

 

Selv spiser jeg dette; frokost; 2 skiver brød med soft light smør, ett hardkokt egg, leverpostei med sylteagurk

 

mellommåltid: knekkebrød med fløtemysost

 

Lunsj: stort rundstykke med feks finello light ost og skinke, tomater og agurk

 

Middag: 1 porsjon middag, feks fiskeboller i hvit saus, poteter, gulrøtter, pølsegrateng, ørret med stekte poteter osv.

 

mellommåltid, knekkebrød med fløtemysost

 

Kvelds: 2 skiver brød med det jeg vil av pålegg...

 

Jeg gikk ned fra å være overvektig til normalvektig på dette, og spiser gjerne enda et lite måltid for å holde meg stabil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sett veier jeg 62 kg og er 170 høy.

 

En normal dag:

Frokost: ei brødskive, et glass tranebærjus og kaffe.

mellommåltid: en frukt

Lunch: ei brødskive eller litt rester etter gårdagens middag.

mellommåltid: enda en frukt

lunch nr 2: et par knekkebrød, yoghurt eller kaffe.

Middag: gjerne laks, ris og broccoli. pleier ikke ha saus, men gjerne smør på fisken.

Dessert/snacks: litt yoghurt naturell med en skje syltetøy eller en smoothie.

Kveldsmat: ei lita skål hjemmelaget frokostblanding med rismelk og en gigantisk smoothie av appelsin, eple, skogsbærblanding, appelsinjus, c-vitaminer og isbiter.

 

Tar meg gjerne vin eller øl i helga og kanskje litt snacks til dette, alternativt en bedre middag, som sushi, blåskjellsuppe etc.

 

Trener ca 3 ganger i uka, løping, vekter og step.

De dagene jeg trener spiser jeg gjerne ei skikkelig brødskive med kjøttpålegg eller noe proteiner i tillegg på kvelden.

 

Normalt sett spiser jeg omtrent aldri sjokolade og gotteri, men bryr meg fint lite om jeg har smør på brødskiva og bruker ekte smør, kremfløte og seterrømme.

 

Lager alt fra bunn, inkludert brød, knekkebrød og middag. Må det med matallergier i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er passe slank og spiser:

 

Frokost. To skiver brød med pålegg (ikke smør). Et glass juice eller melk. Alternativt en skål musli med biola melk eller havregrøt.

 

Lunsj: Et par skiver brød med pålegg. Alternativt en salat eller omelett.

 

Middag: En tallerken med dagens. Kan være alt fra torsk, potet og smør til spaghetti med kjøttsaus.

 

Mellommåltid: Et par frukt og en gulrot, evt litt nøtter.

 

Kvelds: Noen ganger orker jeg ikke, noen ganger et par knekkebrød med hvitost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Jeg spiser helt normalt tror jeg, men altfor mye snacks og godterier... Jeg er likevel slank (BMI på 19). En typisk dag:

 

Frokost: 1 skive

Mellommåltid: frukt

Lunsj: 2-3 brødskiver

Middag: vanlig porsjon, stort sett alltid med mye grønnsaker, og fisk kanskje tre dager uken.

 

Innimellom dette spiser jeg sjokolade hver dag. og potetgull fredag og lørdag (og da er det snakk om mye mer enn 2- 3 never som en over her nevnte. Imponert over at du klarer å stoppe der!) Også spiser jeg ikke kveldsmat for da er jeg ikke sulten...

 

Drikker store mengder kaffe, altfor lite vann, men aldri brus for det er jeg ikke spesielt glad i. og jeg trener altfor lite, men går en del i hverdagen.

 

Så jeg er nok tynn utenpå, men tykk inni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til første anonym: Du spiser altfor lite! Du burde ta kontakt med ernæringsfysiolog eller noe, for her er noe riv ruskende galt. Med mindre du ikke er helt ærlig her, da.

 

Jeg er 15 kg overvektig og la om kostholdet for ca 2 mndr siden. På en typisk dag spiser jeg all bran med skummet melk til frokost, kyllingsalat med yoghurtdressing til lunsj, wasa sandwich + litt frukt til mellommåltid. Middag: Minst mulig farseprodukter. Spiser 1 potet, 1 neve fullkornspasta, byggris. Masse grønnsaker. Er dessverre veldig glad i saus, men prøver å begrense meg. Kvelds: Rugsprø med makrell + yoghurt naturell med bringebær. 1577 kcal pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier vanligvis 60 kg og er 170 cm høy. Jeg trener to ganger i uka, i tillegg til noen gå- eller skiturer med familien i helgene. Den fysiske aktiviteten gjør at jeg greier å holde denne trivselsvekten, for det er ikke alltid like lett. Jeg er ganske glad i sjokolade og kaker, men er ganske "streng" med meg selv, så det blir det kun i helgene og kun i moderate mengder. Heldigvis er jeg mest glad i "sunn mat" som salater, fisk, grønnsaker (mye WOK!).

Kan jo ta dagen i dag som eksempel:

frokost: 2 brødskiver med blåbærsyltetøy

så trening (step/styrke på SATS)

lunch: en stor skål med korn og eplebiter

mellommåltid: en appelsin

middag: fisk med to små poteter og grønnsaker

dessert: frisk frukt med vaniljekesam

kvelds: det blir vel en tre/fire knekkebrød

Drikker kun vann, kaffee og te. Aldri brus. Er heldigvis ikke glad i det!

Endret av Gullunger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 35 kg overvektig. I løpet av en dag spiser jeg dette:

 

Frokost: 1 0+0% yoghurt

Lunsj: 2 skiver brød med alminnelig pålegg

Mellommåltid: en frukt eller et knekkebrød

Middag: En vanlig porsjon ( 1 potet, 2 kjøttkaker, grønnsaker)

Kveldsmat: 1 skive brød og en frukt.

 

Jeg drikker: vann, te uten søtning og tab. I helga unner jeg meg litt snacks og litt sjokolade ( tilsvarende 2-3 never potetgull og 1 liten sjokolade) og et glass vin eller konjakk.

 

Dette er nok til å holde vekten min stabil. Jeg vet ikke hvordan jeg skal spise noe mindre og allikevel fungere normalt.

 

Dette tror jeg faktisk ikke på, selv om jeg tar i litt blir dette bare drøye 1000 kalorier, og ingen som lever på 1000 kalorier i døgnet er 35 kg for tung.

 

Anbefaler deg å melde deg inn i vektklubben til Grethe Roede (det er gratis) og registrerer alt du spiser, ned til minste detalj hver eneste dag. Hver eneste pastill, hver eneste kopp kaffe osv.

 

Jeg regnet ikke med brusen i kaloriberegningen min siden jeg tok det som en selvfølge at du drakk tab x-tra, men det er klart at om du drikker 2-3 liter tab med sukker hver dag har du forklaringen din der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier 42 kg og er 163,5 cm

 

Frokost: 2-3 skiver og et glass melk

Lunsj spiser jeg ikke nå siden jeg er hjemme med småen

Middag: 1 stor porsjon middag.

Kvelds: Er ikke hver kveld jeg spiser, men 2-3 skiver.

 

Spiser ellers litt frukt, snop eller kjeks iløpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som du startet denne tråden ut i fra mitt innlegg der jeg spyrte om man er slank eller overvektig:-).

 

Jeg veier ca 6 kg for mye, og spiser : 2 knekkebrød med kokt egg til frokost+ et glass biola.

Lunsj: joghurt

Middag: salat eller grønnsaker med kylling, fisk, eller biff. (har kuttet ut all ris, pasta, poteter)

Kvelds : frukt eller smothie som jeg lager selv med bare frukt og bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier 42 kg og er 163,5 cm

 

Frokost: 2-3 skiver og et glass melk

Lunsj spiser jeg ikke nå siden jeg er hjemme med småen

Middag: 1 stor porsjon middag.

Kvelds: Er ikke hver kveld jeg spiser, men 2-3 skiver.

 

Spiser ellers litt frukt, snop eller kjeks iløpet av dagen.

 

Er det lov å spørre om du er anorektisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor og tung

Jeg spiser som regel 2 skiver til frokost, eller en skål musli

2 skiver til lunsj og en frukt

Middag, men den blir gjerne altfor sein.

Går for mange timer mellom hvert måltid.

Det er alt man spiser i mellom, i helger og småspiser av ellers jeg legger på meg av.

Jeg vet av erfaring etter grete roede kurs at jeg spiser for lite og for sjeldent.

Fikk meg en aha opplevelse der ja :)

Skal begynne på igjen etter graviditeten :)

Overvekten kom med forrige fødsel og har hengt på siden.

Jeg skal også til lege og sjekke meg for masse, det er et tips til alle overvektige som vil gå ned. Sjekke seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 165 og veier ca.51kg (BMI på grensen til undervektig). Jeg har litt hofter så jeg ser ikke umiddelbart særlig tynn ut, men har ikke så mye ekstra å knipe i, for å si det sånn...

 

Jeg spiser veldig (!) uregelmessig fra dag til dag. Sliter med irritabel tarm og kan på det verste går dager uten å spise i det hele tatt. Klarer derfor ikke å legge på meg noe særlig, da jeg godt kan spise bra en stund og legge på meg opp til 1kg og så ha en eller to dårlige dager og miste vekten igjen med en gang...

 

Men på en god dag spiser jeg:

Frokost: en soyayoghurt med go'dag musli

Lunsj: brødmat, en eller to skiver

Middag: en liten porsjon (vegansk)

Kvelds: skive med ost og paprika el.l

Mellommåltider: hele tiden! Jeg spiser hver halve time ca, hvertfall hver time. Gjerne et eple eller en skive, eller en hvetebolle. Eller en sjokolade =P

 

Drikker ca.1liter Pepsi Max daglig og spiser sjokolade hver dag...

 

Trener ikke aktivt, går ganske mye og løfter+går mye i jobben. Sykler på sommerhalvåret.

 

Synes det blir vanskelig å sammenligne kost og vekt med andre mennesker egentlig for folk har så forskjellig lagrings- og frobrenningsgrunnlag. Men det er morro å lese hva andre spiser på en vanlig dag da! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost : 1 Brødskive med vanlig pålegg. Drikker melk til.

 

Lunsj: Spiser ikke lunsj.

 

Middag: En vanlig posjon, spiser mye usunn middag som . Spagetti og kjøttdeig, pomfri noen ganger. Vil ikke ha det slikt, men er samboer som tar seg av handlingen så da blir det sånn selv om jeg ikke vill.

 

Kveldsmat blir det ofte en brødskive eller en liten rest av middagen. Med en kopp te til.

 

Jeg kan små spise sjokolade. Hater det, men klarer ikke la være når vi har det i hus. Igjenn er det samboer som handler inn på tross av at jeg ikke vil ha det :(

 

Er 168 cm høy og har en vekt på 71.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en BMI på 20 eller 21. :-)

 

- Frokost: Enten to grove skiver med makrellfilet i tomat, eller ingenting. Vann. Kaffe (Masse ;)

 

-Lunsj: Salat med isberg, mais, agurk, paprika, og skinkebiter. Kaffe/Farris ved siden av, bruker ikke dressing. Evt en smurt baguett :)

 

- Middag: Har fått dilla på grove wraps med biter av kalkun/kylling, guacamole, isberg, agurk, mais og litt rømmedressing. Eller, f.eks laks og tilbehør ( Elsker woket laks med ris og woksaus over)

 

Kvelds: Kommer an på :) Noen ganger bare en kopp te, eller kakao. Noen ganger en brødskiv.

 

Kostholdet er STORTSETT bra asså, meeen har en svakhet for f.eks red bull og slike energidrikker.. Min aller største svakhet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om samboer vil kjøpe det så må han vel få lov. Mannen kjøper også mye godt men sjelden jeg spiser. At du ikke kan holde deg unna fristelser er vel ikke samboer sin feil. Om samboer stanger huet i veggen så gjør vel ikke du det, " selv om du ikke vil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

65 kilo og 1.70 høy

 

Frokost: En eller to skiver grovt brød med brunost og sylte eller noe annet som er søtt. Juice eller vann og kaffe.

 

Lunsj: To skiver grøvt brød med gulost eller kjøttpålegg + frukt og vann

 

Middag: En vanlig porsjon

 

Kveldsmat: To skiver grovt brød eller knekkebrød (...og ofte på desperat jakt i skapene etter å finne noe søtt:P)

 

I helgene spiser jeg godteri, pepsi max og spiser meg mer mett på mat. Dere vet at dere ikke skal gjøre det dere som slanker dere? å slanke seg handler om å skape et kaloriunderskudd, om du klarer å gjøre det med kosten/trening i ukene men skeier ut i helgene går du lite sannsynlig ned i vekt, for da tar du igjen kaloriunderskuddet til helgen og balanserer kiloene. Bare så det er sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei som påstår at dei ikke spiser noe men er mange mange kg for tunge har et problem dei ikke vil innrømme. Begynn med det - å innrømme at ja, jeg kanskje burde kutte ut småspisinga på kveldstid eller hva det nå skal være. Så skal man ikke ha noe problem med vekta!

Og forresten, det er helt feil å begynne dagen med den minste måltida. Det er på morgenen kroppen trenger mat, da er det helt feil å spise en yogurt og tro at man skal holde seg slank på det.

Når noen skriver at dei spiser 2-3 never med potetgull, hvor blir resten av posen? Til neste helg ;)

 

O joda, jeg skjønte spørsmålet, jeg kan jo svare på det:

Jeg er 168cm, 57 kg. Aldri vært overvektig.

Spiser normalt. Havregrynsgrøt med banan til frokost eller ei skive speltbrød (hjemmelaga) med et bra pålegg,

Lunch: 1 skive speltbrød med pålegg, grønt elelr avokado i tilleg.

Middag: en helt normal størrelse av middagsmat, hvor havlparten er grønsaker eller salad.

Jeg trenger ikke noe lørdagsgodt. Jeg har det godt uten det også. Har jeg lyst på en sjokoladebit, da tar jeg den når jeg har lyst på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: smoothie med to rå egg, bringebær og soyamelk el gresk yoghurt med nøtter og bær

 

Lunsj: kyllinglår med rå grønnsaker el omelett med salat

 

Etter trening: proteinshake

 

Middag: wok med masse grønnsaker og fisk. El fiskeform av noe slag.

 

Kvelds: ost og kjeks, oliven, grønnsaker etc.

 

Mellommåltider: nøtter, oliven, cherrytomater, blåbær/jordbær, proteinbar iblant....

 

Vekt: på rask vei nedover! Ikke så langt unna normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tynn og mener selv at jeg kan spise hva som helst uten å legge på meg. Da jeg var liten fikk jeg høre at jeg spiste som en hest og så ut som et skjelett.

 

En vanlig dag:

 

2 knekkebrød med brunost

(Kanskje en banan eller gulrot)

2 brødskiver med banan

Et knekkebrød med brunost

Middag er feks to kjøttkaker, 1,5 poteter, gulrot, brokkoli og saus. En laksefilet med 1,5 poteter, agurk. En kyllingfilet, wokgrønnsaker og ris.

Til kvelden spiser jeg muligens knekkebrød igjen eller noe frukt. Gjerne begge deler.

 

Jeg drikker te, vann, juice, saft og brus omtrent hver dag. Jeg spiser ofte snop, men ikke så mye av gangen. Når jeg virkelig slår til kan jeg spise 100 g sjokolade på et døgn. Småspiser litt frukt og grønnsaker gjennom dagen, men den siste tiden har det blitt lite av det.

 

(Jeg sykler 10-15 min til og fra jobben ca tre dager i uka, men trener ikke noe utenom det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...