Gå til innhold

Hjemme alene en uke når man er 14


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sandyBay1

Gutta mine var hjemme alene i en uke når de var 14 og 16 år, men ingen kom og raserte huset vårt for det.

 

Men så har de vett i hodet og holder seg unna fester m.m

 

Ja jeg vet at de gjør det siden de er treningsnarkomane i idretten sin og vet at en fest ødelegger flere mndr trening!

 

Selv var jeg hjemme alene med søstra mi når jeg var 12 år- en hel helg, da jeg ikke orka at mormora mi fløy rundt og styra med vask m.m.

 

Men jeg lar IKKE 12 åringen min passe baby på snart 4 uker, da han ikke er moden nok til å ta vare på seg selv engang. Hihi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje litt andre tider nå enn da vi var "små". Mulig jeg er hønemor, men hadde ikke turt å reist ifra datteren min på snart 15 år 1 uke. Og hun er voksen og ansvarsfull slik at det er sagt.

Tenker mer på ting som kan skje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt min 14-åring være alene hjemme en uke. Det er heller ikke ukjent i byen det skjedde at sånt skjer. Har vært mange episoder tidligere.

 

En episode var ei jente syk og da kom en hel gjeng hjem til ho og banka ho opp. Jeg har selv fått en hel gjeng på døra her som skulle banke meg opp (bor i samme by som hun i avisartikkelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om at en 14 åring er alene hjemme uten tilsyn alene i en uke., nå har jeg ikke lest saken det er referert til.

 

Jeg hadde aldri latt en n 14 åring hatt annsvar for seg selv en hel uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Jeg syns det er en big deal! Jeg hadde aldri reist fra min 14 åring en helg engang!

 

En 14 åring er et barn og skal slippe å ta ansvar for å lage egen mat og vaske egne klær i en hel uke, for ikke å snakke om å ligge alene så mange netter.

 

Jeg er kanskje en hønemor (mannen min er enda verre da ;)) men min mening er at barn ikke skal ha ansvar som voksne.

 

Jeg syns det er svært uansvarlig å reise fra barn under 16-17 år. Vil de ikke være med på tur, får heller foreldrene være hjemme. Foreldreansvaret slutter ikke fordi om barna når tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes 14 år er vel ungt.

Jeg var alene i 2 uker sommeren da jeg var 16 (fylte 17), og det gikk helt fint. Men jeg var veldig ansvarsfull da, og drev hverken med fest eller fyll. Dessuten bodde vi på et lite sted der alle kjenner alle og naboene følger med.

 

Men som sagt, jeg synes 14 år er veldig ungt, og det er litt andre tider nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var det, og hadde min første hjemme alenefest der diverse dører ble knust. Jeg begynte også å røyke. Tipper foreldene mine angret etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alene 10 dager som 12 åring. Hadde ansvaret for et fjøs i tillegg med 60 sauer. Tenkte alltid at det var litt skummelt langt inni skogen, der man kun kan skimte naboens utelys. Men samtidig elsket jeg å få styre hjemme alene. Kom meg på skolen hver dag, hadde besøk og tok meg av fjøset.

 

Men jeg flyttet på hybel før jeg fylte 16 (født seint på året) og hadde ingen oppsyn. Som så mange andre fra bygda mi. Vi ble da mennesker og følte oss ansvarlig og flink. Fikk masse selvtillit selv om jeg forsatt er litt mørkeredd.

 

Merker at jeg har problemer med å la 12 åringen min være alene noen timer en kveld men vet at hun skal ut av rede om ikke så mange årene så snart må hun også kunne ta seg av seg selv en dag eller 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en big deal! Jeg hadde aldri reist fra min 14 åring en helg engang!

 

En 14 åring er et barn og skal slippe å ta ansvar for å lage egen mat og vaske egne klær i en hel uke, for ikke å snakke om å ligge alene så mange netter.

 

Jeg er kanskje en hønemor (mannen min er enda verre da ;)) men min mening er at barn ikke skal ha ansvar som voksne.

 

Jeg syns det er svært uansvarlig å reise fra barn under 16-17 år. Vil de ikke være med på tur, får heller foreldrene være hjemme. Foreldreansvaret slutter ikke fordi om barna når tenårene.

 

Du syns ikke en 14 åring kan ha ansvar for matlaging og klesvask:o

 

Jeg flyttet for meg selv da jeg var 15, det er det ganske mange som gjør faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Kommer veldig an på hvorfor hun var alene hjemme. Var det fordi det var en grei avtale mellom henne og foreldrene eller var det fordi foreldrene ikke bryr seg videre om henne og derfor overlot henne til seg selv i påsken?

 

Om det var fordi foreldrene ikke bryr seg videre om henne og derfor overlot henne til seg selv i påsken så er det en sak for barnevernet, mener jeg ettersom en 14-åring fortsatt er et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på denne nyheten, er det noen big deal? Jeg var alene hjemme en hel helg første gang da jeg var 14. Her vi bor er det veldig langt til nærmeste vgs og alle 15-16 åringer flytter på hybel i en stor by i nærheten når de begynner på vgs. Da er man alene mandag til fredag hele skoleåret... Jeg tror ikke jeg vil ha noe problemer med å la eldste her være alene en helg når han er 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en 14åring er hjemme en dag alene eller en uke, så kan det uansett skje at det kommer ubudene gjester. Det er vi som foreldre som er ansvarlig å avtale med noen som kan trå til om det skulle bli aktuelt.

 

Vi har hatt ei 13åring som har vært hjemme alene en helg, da snakket vi med en nabo. De skulle holde ett lite øye med huset, og de var der om jenta hadde behov for voksenhjelp.

 

Selv var jeg alene hjemme eller alene på hytta når jeg var i tennårene, mine foreldre avtalte med naboer slik at jeg viste hvem jeg skulle gå til om det skulle være noe. Jeg hadde aldri behov for det, men for meg var det trygdt å vite at det var noen der om jeg trengte litt hjelp. Uansett til hva det skulle være.

Jeg var ofte hjemme i flere uker på sommeren fra jeg var 14år, siden jeg jobbet og mine foreldre var på hytta. Det var mitt eget valg, siden jeg kunne vært på hytta og jeg tatt bussen derfra til jobb men jeg koste meg stort hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var alene hjemme i en uke da jeg var 14, det var ikke noe problem det. Koste meg skikkelig jeg. Klær hadde jeg da nok av til å vare en uke, og til middag gikk det stort sett i ferdigmat, så det ble ikke akkurat så mye ekstra ansvar som en skriver her, heller motsatt. Måtte mate katten en gang om dagen da, men det var det så absolutt verdt å få ha hele huset for seg selv og slippe mas fra foreldre og småsøsken. :P Måtte selvfølgelig rydde opp etter meg, men det måtte jeg da ellers også.

 

Hadde vært verre da jeg var 16 og benyttet enhver anledning til å feste og drikke meg full, da kunne ikke foreldrene mine la meg være alene hjemme noe særlig. Men det var de fullstendig klar over. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en fjortenåring ikke bør ha ansvaret for egen matlaging, og klesvask er ikke engang et mot argument for å la en 14 åring være alene hjemme i mine øyne. Men jeg kan tenke meg mange gode grunner for at det er en dårlig ide.

 

Det verste er at de kan være husredde og ensome. Så har vi dette med ubudne gjester og fester, og annet uansvarligt.

 

Synest det er helt greit at en fjortenåring kan ha ansvar for matlaging og klesvask, gulvvask, holde badene rene og pene, ta ut bosset, og gud vet hva det ikke kan og muligens bør ha ansvar for.

 

Er jo helt horribelt om en fjortenåring ikke har noe ansvar for fellesoppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Jeg syns det er en big deal! Jeg hadde aldri reist fra min 14 åring en helg engang!

 

En 14 åring er et barn og skal slippe å ta ansvar for å lage egen mat og vaske egne klær i en hel uke, for ikke å snakke om å ligge alene så mange netter.

 

Jeg er kanskje en hønemor (mannen min er enda verre da ;)) men min mening er at barn ikke skal ha ansvar som voksne.

 

Jeg syns det er svært uansvarlig å reise fra barn under 16-17 år. Vil de ikke være med på tur, får heller foreldrene være hjemme. Foreldreansvaret slutter ikke fordi om barna når tenårene.

 

Du syns ikke en 14 åring kan ha ansvar for matlaging og klesvask:o

 

Jeg flyttet for meg selv da jeg var 15, det er det ganske mange som gjør faktisk.

 

Nei, jeg syns faktisk ikke at en 14 åring skal ha ansvar for det. At hn bidrar i heimen er en selvfølge, men at hn skal ha husholdningsansvaret en hel uke blir feil i mitt hode.

 

Min mann reiste alene på hyttetur sammen med en kompis da de var 8 og 10 år, men fordet om det gikk bra, gjør ikke jeg det med mine barn.

 

En 14 åring er et barn på alle måter, og skal ikke ha ansvar og oppgaver som en voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å smøre skiver til seg selv, og gjerne sette en pizza ol i ovnen i ei uke, samt lÅse døra for natta og ellers nÅr hun gÅr ut, er IKKE Å ha ansvar som en voksen, det er heller ikke det samme som Å ha husholdningsansvar i en uke.

 

Man antar jo at foreldre sørger for at det er penger i huset, mat i skapet, og varme i huset. Det er jo ingen som mener at en fjortenÅring skal ha hele husholdningsansvaret.

 

Du er helt lost! Men som sagt sÅ er det mange gode grunner for at en fjortenÅring ikke skal være hjemme alene, men det er ikke smÅ praktiske gjøremÅl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Å smøre skiver til seg selv, og gjerne sette en pizza ol i ovnen i ei uke, samt lÅse døra for natta og ellers nÅr hun gÅr ut, er IKKE Å ha ansvar som en voksen, det er heller ikke det samme som Å ha husholdningsansvar i en uke.

 

Man antar jo at foreldre sørger for at det er penger i huset, mat i skapet, og varme i huset. Det er jo ingen som mener at en fjortenÅring skal ha hele husholdningsansvaret.

 

Du er helt lost! Men som sagt sÅ er det mange gode grunner for at en fjortenÅring ikke skal være hjemme alene, men det er ikke smÅ praktiske gjøremÅl.

 

Men da er vi jo veldig heldige som har deg her inne som kan fortelle oss når vi tar feil og hvilke meninger vi skal ha!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forventet vel noen reaksjoner når du presterer å si noe så dumt? Totalt uten innsikt om hva som er innbefattet i en voksens ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Du forventet vel noen reaksjoner når du presterer å si noe så dumt? Totalt uten innsikt om hva som er innbefattet i en voksens ansvar.

 

Joda, her inne forventer man jo litt av hvert. Det kjekkeste er jo kverulanter som insisterer på å misforstå :D da blir det skikkelig gøy !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer litt ann på hva man mener med "å være alene hjemme". Her jeg bor kunne mange 14 åringer være "alene" en uke. Vi har besteforeldre 2 minutter unna, tanter og onkler i nabohusene og ungene har gode venner der de også kjenner og er glade i foreldrene, rett i nærheten. Da vil det "å være alene hjemme" være mye mindre alvorlig enn om vi hadde bodd et sted der vi ikke kjente noen.

 

Nå er mine barn mye yngre. Hvor lenge de kan være alene når de blir 14 må jeg vurdere da, men jeg synes ikke det høres utenklig ut at det kunne være greit å la dem være alene en del hvis de ønsket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Og der kom det frem hva som egentlig og mest sannsynlig hadde skjedd ;)

 

http://www.moss-avis...-lurt-1.7172472

 

Og hun syntes helt sikkert at hennes 14 åring var veldig fornuftig og troverdig - før ;)

 

Det viser jo igjen at man rett og slett ikke kan stole på tenåringer :) det ligger i deres natur å strekke grenser og gjøre ting man ikke skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...