Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Reiser til Tyrkia neste uke, kan jeg ha med flaske med mme på flyet?

• Logg inn for å svare
15 svar til dette emnet

#1 Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*

Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*
  • Gjest

Skrevet 07 april 2012 - 18:18

Mille er rett over året, så jeg tenkte å gi henne flaske når vi letter slik at hun kanskje ikke får dotter i ørene. Men så kan man vel ikke ha med drikke på flyet? Ble usikker nå.

Gjerne litt råd ellers også om hvordan underholde en 1 åring på flyet.

Noe generelt jeg bør huske på å ha med på turen? Blir typen min Mille og meg:)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*

• Gjest

Skrevet 07 april 2012 - 18:19

Har forresten så små barn noe som helst glede av å tegne? Kjøpte en tegneblokk og fargestifter beregnet for små barn lett grep og giftfrie om hun skulle spise litt på de ;)

#3 oslo37

oslo37

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 88 Innlegg:

Skrevet 07 april 2012 - 18:28

Ja, du kan ha med mme. Jeg har hatt med ferdige bokser når vi flyr med vår som er like gammel. . Bare ta de ut i kontrollen. Han har flydd mer enn tjue ganger og har aldri hatt vondt i ørene. Ta med maten hun trenger på turen og ta høyde for forsinkelser. Ellas smoothies og bokstavkjeks er litt ekstra stas. Ta med godt med bleier og skift. Hun kan sitte i tax free handlevogn på innsiden ( hvis dette er Gardermoen da). Be om pute på flyet. Litt leker men ta med litt store ting. Små ting forsvinner under setene... Tegning har vi ikke prøvd enda.

God tur !

#4 Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*

• Gjest

Skrevet 07 april 2012 - 18:38

Tusen takk:) tenkte kjøpe noen nye leker dyre figurer til turen var på bondegård i går og dyr er det som er greia nå for tiden:)

Takk for gode råd ! Lurt med sånn tax free kurv ja hadde jeg aldri tenkt på:)

Tok dere med mat til selve ferien også? De selger vel barnemat de fleste steder vel?

#5 SHOC

SHOC

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 350 Innlegg:
  • StedEt annet sted

Skrevet 07 april 2012 - 19:23

Kan ikke huske og ha sett barnemat/glass i Tyrkia. Men de har kanskje på de store supermarkedene. Har jo aldri lett etter så kanskje derfor jeg ikke har sett det.
Men ville nok tatt med for å være sikker.
Bleier er ihvertfall dyrt, ps ta med solkrem. Den der nede er veldig dyr og har kanskje stått ute i sola hele forrige sesong.
God tur.
Inkjeveda!

#6 Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*

• Gjest

Skrevet 07 april 2012 - 22:04

Tusen takk:) da skal jeg pakke ekstra av bleier mat og solkrem:)

#7 oslo37

oslo37

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 88 Innlegg:

Skrevet 07 april 2012 - 22:14

Vi hadde med mat til hele uka. Han spiste en del brødmat og litt enkle ting som grønnsaker og poteter på buffeten (vi hadde all inclusive), men var på et veldig skandinavisk sted på Tenerife. Hadde vært forsiktig i tykia (ble sjuk der selv en gang). Husk solkrem ja, og solhatt! Vi hadde også uv drakt som var greit å ha til lek på stranden. Vi pakket også med sånn pulver som man skal blande i kokt vann ved diaré, kull, termometer, paracet, plaster osv.

#8 Mars78

Mars78

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 208 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 00:31

Det finnes barnemat i glass i Tyrkia.Ganske stor utvalg og billlig.Finnes stort sett i supermarkeder el.vanlige markeder.1 pakke med bleier (dyreste )koster ca.40 kr (pampers)Du kan få det billigere hvis du kjøper billigere merke.Solkrem er heller ikke dyrt.Billigere enn i norge,hvertfall.
Så du trenger ikke å ha med så masse.Du kan få tak i disse tingene til en billig penge.Lykke til.Bare spør i vei hvis du lurer mere på noe. "tyrker dame"

#9 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 01:26

Har jobbet i sikkerhetskontrollen på en flyplass i 4 år. Du kan ha med alt av mat du trenger til en baby under flyturen (også flytende, alt babyen trenger som du IKKE får kjøpt på noen av kioskene og butikkene på flyplassen. Morsmelkerstatning og barnemat går gjerne inn under det) Du bare viser det i kontrollen og sier det er til babyen. :)

Har vært med på at folk kommer med God Morgen yoghurt til 5-åringer og sier at "jamen barnet trenger den under flyturen", men det får man kjøpt inne på flyplassen også, og det er sjelden det er livsviktig for 5-åringen. Men du skal ikke uroe deg for at du ikke får ha med mat til babyen for det får du. :)  

Skal du ha med en hel masse barnemat på glass så bør du pakke det i kofferten som du sjekker inn. Du har rett til å få med den maten barnet trenger under flyturen i handbagasjen, men kommer du me 30 glass med barnemat så vil nok vekterne si at du må sjekke inn mesteparten av det.

#10 lillelykkelig ♥ jenten min ♥

lillelykkelig ♥ jenten min ♥

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 865 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 07:30

Å, så greit at du som er vekter svarte! Skal nemlig selv til syden om to uker. Vet du om det samme gjelder i utlandet når man skal hjem, eller har alle land egne regler på det? :)
Av og til er det godt å ta en pause i jakten på lykken, og bare være lykkelig...

#11 BareMeg73

BareMeg73

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 132 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 09:01

Jeg og lurer; gjelder samme regler når man reiser hjem igjen?

#12 ☆Ida*Thomas + Christopher*

☆Ida*Thomas + Christopher*

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 234 Innlegg:
  • StedFredrikstad

Skrevet 08 april 2012 - 09:09

Vi dro til USA med guttungen som da var 5 mnd... og vi hadde ferdigblandet nan med på fly, også hadde vi pulver form med i bagasjen..

#13 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 19:16

De samme reglene gjelder for alle flyavganger innen EU og EØS området, samt Sveits.

EU-land:
Belgia, Frankrike, Tyskland, Italia, Luxenburg, Nederland, Danmark, Irland, Storbritanina, Hellas, Portugal, Spania, Østerrike, Finland, Sverige, Kypros, Tsjekkia, Estland, Ungarn, Latvia, Litauen, Malta, Polen, Slovakia, Slovenia, Bulgaria og Romania.

EØS-avtalen omfatter EU-landene og EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein.

Som du ser er ikke Tyrkia med i noen av disse samarbeidene. MEN det betyr ikke at kontrollen i Tyrkia er strengere enn i Norge, tvert i mot. Når passasjerer kommer fra Tyrkia til Norge, og skal reise videre herfra, blir de sett på som "urene", dvs vi behandler de som ikke-kontrollerte og kontrollerer de på nytt her fØr de får reise videre. Det er fordi i forhold til vår standard er kontrollen i Tyrkia ikke bra nok.

Ut i fra dette tenker jeg at det vil si at du får med deg alt du trenger på flyet fra Tyrkia til Norge (selvsagt unntatt våpen).

Jeg har ikke selv vært i Tyrkia, så jeg kan ikke si noe om hvordan kontrollen utfØres der. Men det med barnemat på flyturen tilbake er nok ingen problem. Barnefamilier reiser jo frem og tilbake dit hele tiden. :)

Håper dette var litt oppklarende hvertfall.
Hilsen vekteren :)

#14 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 19:19

PS: Det er nok ingen land i verden som nekter passasjerer å ha med mat til baby som er nødvendig under flyturen.
MEN du kan bli nødt til å smake på den, eller smøre litt på handa di, for å vise at det ikke etser (som flytende sprengstoff vil gjøre).

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 958 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 19:20

Ikke noe problem.
Jeg fikk til og med ha med en 0,7 l imsdal flaske med kokt avkjølt vann til jenta mi. Dette fordi de ikke kunne garantere at de hadde kokt vann på flyet.
Men jeg måtte ta en slurk av flaska i sikkerhetskontrollen.

#16 Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*

• Gjest

Skrevet 10 april 2012 - 23:18

OI masse gode råd og informasjon her ja. Tusen takk =) Reiser på torsdag så er rimlig klare nå altså!