Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Når "alle" vil være gudforeldre....

• Logg inn for å svare
14 svar til dette emnet

#1 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 00:07

Jeg er i en jentegjeng der vi er 6 nære venninner. Vi har i flere år tullet litt med at vi blir "tante-gudmor" hvis noen av oss får barn, men aldri avtalt noe seriøst. Nå skal altså jeg ha barn, og nå har noen av jentene (som jeg tilogmed har kjent KORTEST tid) begynt å gå rundt og fortelle folk vi kjenner at de skal være gudmor til barnet mitt. Spesielt en av jentene synes visst det er veldig stas, og viktig for henne. Vi har aldri snakket seriøst om temaet.

Barnet er ikke engang født enda. Jeg har ikke lyst å såre noen, men jeg tror ikke jeg orker å ha 5 gudmødre for barnet mitt. Hva er vitsen med det? Jeg føler litt at hvis jeg skal velge en av dem, feks hun jeg har kjent lengst, så blir det veldig dårlig stemning fordi jeg har bedre kontakt med andre. Og det varierer hvem man har mest kontakt med i perioder.

Har lyst til å bare droppe hele gudmorgreia jeg, noen ganger tenker jeg at jeg vil slippe hele dåpen bare for å komme unna, for det er så veldig mye fokus på dette gudmor-greia. Har to brødre som jeg vurderer som gudfedre, og bare droppe gudmor, eventuelt velge noen i familien som gudmor. Men hvor mange gudforeldre trenger egentlig et barn? Hva ville dere gjort?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Liv & Røre

Liv & Røre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 314 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 00:11

Velg noen i familien, man vet aldri hvor lenge et vennskap varer!

#3 AnitaLilja

AnitaLilja

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 281 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 00:29

Enig med Sjokoholiker, man vet ikke hvor lenge et vennskap varer. Uansett mener jeg at om du har mest lyst til å ha en av venninnene dine som gudmor, så er det opp til deg å velge. Velger du én av de fremfor de andre fire, så mener jeg at om de virkelig er venner av deg så respekterer de valget ditt.

Har en god venninne som var gravid men mistet i fjor, men hun og typen hadde bestemt faddere før dette skjedde. Jeg var ikke en av de, men tenker som så at jeg respekterer henne for at hun valgte de hun gjorde, jeg er jo ikke venn med henne bare fordi jeg skal kunne bli gudmor til babyen hennes! Og nei, det er ikke det at jeg ikke bryr meg så mye om sånt. Hun er gravid igjen nå, og har spurt om jeg ønsker å være gudmor for babyen hennes. Jeg takket ja med tårer i øynene, og tar sånt veldig seriøst! Om venninnene dine skulle tenke "men dette har hun nå 'lovt' før", så mener jeg at det ikke burde spille så mye rolle så lenge du snakker med dem. Jeg hadde f.eks. ikke blitt sint om venninna mi hadde sagt nå at hun ombestemte seg. Det er hennes barn, hennes liv, hennes valg, ikke noe jeg skal styre med. Mitt "ansvar" her er å være den vennen jeg alltid har vært for henne, og støtte henne om hun skulle trenge det :)
1. IVF-forsøk mai 2012 - kjemisk. 2. IVF/ICSI forsøk desember 2012: POSITIV! Foreløpig termin 30.august :)
<3Tar meg i å drømme meg bort til et liv med oss to og vår lille...<3

#4 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 01:04

Ja jeg tenker også det, at an vet aldri hvor lenge vennskap varer. Derfor er brødrene mine et mye bedre alternativ.

Synes også det er litt vanskelig når flere av jentene har annonsert at de kommer til å bli gudmor for barnet mitt. Synes egentlig det er litt frekt å si sånt uten å ha snakket med meg om det. Det gjør det jo enda vanskeligere for meg å ikke bruke de som gudmor.

Trenger egentlig barnet noen flere gudforeldre enn brødrene mine da? Må jeg ha gudmor? Jeg er alene med ungen så det er kun jeg som velger dette.

HI

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 348 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 01:48

Vis innleggsiljeno skrev 06 april 2012 - 01:04:

Ja jeg tenker også det, at an vet aldri hvor lenge vennskap varer. Derfor er brødrene mine et mye bedre alternativ.

Synes også det er litt vanskelig når flere av jentene har annonsert at de kommer til å bli gudmor for barnet mitt. Synes egentlig det er litt frekt å si sånt uten å ha snakket med meg om det. Det gjør det jo enda vanskeligere for meg å ikke bruke de som gudmor.

Trenger egentlig barnet noen flere gudforeldre enn brødrene mine da? Må jeg ha gudmor? Jeg er alene med ungen så det er kun jeg som velger dette.

HI

Er ikke gudmor den som bærer barnet til dåpen? Og ellers kalles det fadder?

Når det er sagt så anbefaler jeg ikke å velge venninner til noen av delene. Jeg har en venninne som fadder for min sønn og kunne aldri i min villeste fantasi tenke at jeg ikke alltid skulle ha kontakt med henne men nå er sønnen min 7 år og vi er ikke på talefot lenger. Velg familie sier bare jeg!

#6 Lille♥mitt

Lille♥mitt

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 012 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 01:55

Vis innleggAnonym bruker skrev 06 april 2012 - 01:48:

Vis innleggsiljeno skrev 06 april 2012 - 01:04:

HI

Er ikke gudmor den som bærer barnet til dåpen? Og ellers kalles det fadder?

Når det er sagt så anbefaler jeg ikke å velge venninner til noen av delene. Jeg har en venninne som fadder for min sønn og kunne aldri i min villeste fantasi tenke at jeg ikke alltid skulle ha kontakt med henne men nå er sønnen min 7 år og vi er ikke på talefot lenger. Velg familie sier bare jeg!

Hehe, ok, jeg tror jeg går for familie her ja, det er det jeg vil også, er bare de jentene som gjør det vanskelig for meg. Men om noen av de blir sur så får de nå bare bli det.

Jeg vet ikke forskjell på gudmor og fadder, jeg er fra nord-norge og er vant til at vi bruker gudmor/gudfar, og veldig sjelden fadder. Så det er mulig vi snakker om det samme da. Jeg selv har flere "gudmødre" så tror ikke det bare er den som bærer barnet. Men kanskje det er faddere som blir kalt for gudforeldre, jeg vet ikke :P

#7 Novembermor2011

Novembermor2011

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 05:01

I nord tror jeg det er vanlig å kalle alle som er faddere for gudmor og gudfar, mens i sør er det den som bærer barnet som er gudmor/gudfar. Resten er faddere. :-)

#8 Mamma´n til lillemor

Mamma´n til lillemor

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 386 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 07:23

Du trenger ikke flere enn to faddere, men kan ha opptil seks stk.

Personlig vil jeg aldri velge venner, det er ikke vanlig i min familie. Jeg tenker også sånn at selv om vi er øre nå,og jeg ikke ser for meg at vi blir uvenner, så vet man aldri. Plutselig flytter en av oss og etter noen år er man ikke så nære likevel.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 348 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 07:50

Velg kun nærmeste familie til faddere. Jeg valgte bestemødrene som gudmor til hvert sitt barn, så tanter og onkler av barnet til faddere.

Ta dåpen litt mer seriøst enn å be venninner. Du aner ikke om de er dine nærmeste venninner rundt konfirmasjonstider hvor det er veldig naturlig at faddere har en rolle... (dvs. holder en tale om de siste 15 årene)

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 348 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 07:52

Foreldrene mine valgte sine "bestevenner" til gudmor og faddere når jeg ble døpt for 24 år siden....

...jeg har aldri møtt de, de var ikke tilstede under konfirmasjonen min fordi etter 2-3 år så var de ikke så nære venner lenger...

Så benytt nær familie som faddere...ikke venninner, bare utrolig dumt selv om du aldri så mye tror at vennskapet varer livet ut. Ikke at dere blir uvenner e.l, men man vokser fra hverandre, flytter, mister kontakt etc..mye som kan skje.

Jeg synes hvertfall det var litt stusselig å ikke ha en eneste fadder tilstede under konfirmasjonen husker jeg..

#11 Ziiona

Ziiona

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 288 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 08:16

Skjønner at det kan være en litt vrien avgjørelse. Her valgte vi humanistisk navnefest. Når man gjør det har man ikke faddere i det heletatt. Et veldig fint alternativ om man ikke er religiøs :) kjempefin seremoni :)

#12 Gjest_Hemmeliganonym_*

Gjest_Hemmeliganonym_*
  • Gjest

Skrevet 06 april 2012 - 08:27

Her gjorde vi det enkelt med to faddere. Min søster og min manns barndomskamerat :)

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 348 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 08:52

I Norge har vi faddere ikke gudmødre og gudfedre, men noen kaller den som faktisk bærer barnet til dåpen for gudmor eller gudfar. Ofte er det vel imidlertid mor eller far som gjør dette.
Jeg synes ikke du bør velge venner som faddere med midre de har vært deres venner i mange år og du vet at det er venskap som kommer til å bestå lenge. Du bør også snakke med dem om hva du forventer av en fadder hvis de skal være det.
Vi har valgt å ha flest faddere fra familien og noen venner (to barn). Vi har bare valgt blant venner vi har kjent i over 20 år og som er så nære at det er naturlig for dem å være med i familieselskaper hos oss. Barnas faddere er mennesker som hadde brydd seg om ungene uansett om de var faddere eller ikke og som heller ikke gjør noen forskjell på det barnet de er fadder for og det de ikke er fadder for.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 348 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 09:00

Gudmor og gudfar er ord som henger igjen etter katolsk tradisjon og blir ikke brukt i den norske kirke i dag, der heter det faddere.

Men jeg vet at i noen dialekter bruker de fremdeles ordene gudmor og gudfar, f.eks i nordnorge.

Jeg ville aldri brukt venner som faddere, vi har brukt familie. I kirken anbefaler de å sette sammen faddere av flere aldersgrupper, f.eks en ung onkel/tanke og en godt voksen bestemor, sammen har de masse å tilføre et lite barn.

Vi har brukt mine og mannens søsken med ektefeller som faddere i tillegg til besteforeldre, de vil alltid være der i barnas liv uansett hvem venner som flytter, eller blir borte på annet vis.

Var jeg deg ville jeg helt klart sagt ifra til vennene mine at du er så glad for at barnet ditt får så mange ekstra "tanter" i dine gode venner, men som faddere kommer dere til å bruke familie.

#15 samlex

samlex

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 10:38

Jeg / vi velger faddere etter hvem vi føler vil gi barnet det beste, i form av trygghet og kjærlighet. Det blir både venninne og brødre. (vi har ikke søstre noen av oss). Dette er mennesker jeg verdsetter , og som for meg er gode mennesker, som jeg vil at mitt barn skal ta lærdom av. Om jeg og min venninne ikke ser hverandre hver uke, vet jeg hva som bor i henne. Jeg er også fadder til hennes barn. Mener det er helt opp til foreldre og velge seg faddere / gudmor/far. -Nesten litt frekt og velge seg selv til en slik oppgave, slik dine venninner tilsynelatende har gjort.

Lykke til:) Du vet nok innerst inne hva som er rett for deg!;)