Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvordan "trigge" bæsjing?

• Logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 917 Innlegg:

Skrevet 04 april 2012 - 09:05

Junior vil ikke bæsje. Først ville han ikke i do, så ikke i det hele tatt, og nå går han og småbæsjer litt hele tida. Han får lactulose, som gjør avføringen myk, men så langt har det bare ført til at han bæsjer oftere og mer i trusa. Jeg er derfor usikker på om han er forstoppet eller ikke - satte klyster på ham her om dagen, men det kom lite. Så egentlig tror jeg at han er ok.

Jeg vil nå gjerne at han gjør fra seg en gang om dagen, så i går ga jeg lactulose på kvelden, så tenker jeg å innføre en dorutine med god tid etter frokost. Men kan jeg hjelpe denne prosessen?

Jeg hadde treg mage da jeg var yngre, det ga seg etter at jeg begynte å drikke kaffe Nå er det stå opp, kaffe og frokost og så på do. Men jeg kan ikke gi ungen kaffe - fins det andre triks???

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 917 Innlegg:

Skrevet 04 april 2012 - 09:32

Da vi skulle vende vår lille til å gå på do, gikk jeg til innkjøp av en klistremerkebok. Hver gang han gikk på do selv, fikk han et merke i boka. tok vel et par uker så var det i boks. Er vel kanskje ikke helt dette som er problemet her, men er kanskje verdt et forsøk hvis han ikke vil på do...

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 917 Innlegg:

Skrevet 04 april 2012 - 09:36

Klistremerker brukes for tissing, vi har bestikker med en liten godis for å bæsje. Det funket til å begynne med, men nå er ikke magen i rute så det hjelper lite.

hi

#4 Nurse Jackie

Nurse Jackie

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 557 Innlegg:

Skrevet 04 april 2012 - 09:45

Jeg tenker at du har et litt anstrengt forhold til avføring på grunn av dine egne erfaringer, og nå overfører du dette til din sønn. Jeg tror du skal slappe helt av. Unger begynner helt naturlig å bæsje på do fra de er ca to og et halvt til fire år. Denne prosessen foregår naturlig i din sønns tempo, han vet når han er klar.
Din oppgave er å la dette gå i sitt eget tempo, uten press.

Og forøvrig synes jeg du skal ligge langt unna klyster. Makan til oppførsel.

#5 Nurse Jackie

Nurse Jackie

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 557 Innlegg:

Skrevet 04 april 2012 - 09:50

Og en ting til:

Når du begynner å presse ungen på do og stresser ham, forstyrrer du hans egen prosess, og dette fører til at den naturlige prosessen kan bli forstyrret. Hadde du latt ham i fred ville han trolig bæsjet på do lenge før det nå vil skje. Nå er han stresset og presset og vegrer seg, og jeg tror dette kommer av presset fra deg.

Be ham om unnskyldning for at du har presset ham, og fortell ham at nå er det opp til ham og bestemme når han vil. Ca hver tredje uka kan du si at du gleder deg til han bestemmer seg for å gå på do. Ikke si dette oftere. Jeg vil tro at dette løser seg innen noen måneder, hvis du hører på meg ;)

#6 2 hjertegull :)

2 hjertegull :)

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 607 Innlegg:

Skrevet 04 april 2012 - 10:42

Makan til oppførsel av DEG, Nurse Jackie!
Snakk om å være bastant i sine uttalelser her..
Synes deler av ditt første innlegg var helt greit, helt til du kom med den kommentaren!

Vi brukte microlax på vår jente da hun hadde litt problemer med avføringen rundt 2,5 årsalder, hvorfor er det "makan til oppførsel"?

Du synes, og du tror, og du mener.. Utfra et lite innlegg..
Du kan ta å rulle deg ned av den høye hesten din du!
"Du kan ikke bli sint på dumme folk, de vet bare ikke bedre..."

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 917 Innlegg:

Skrevet 04 april 2012 - 16:12

hi her

Jeg tar til meg rådet om å ta det med ro og ikke stresse mer framover. Forøvrig er det ingen som har grunn til å kommentere min oppførsel på noe som helst vis. Ungen er godt over 4 år, så vi har såvisst ikke stresset. Godteriet var en motivasjon/premie for å gjøre noe han hadde under kontroll på det stedet han skulle.

Og microlax er et hjelpemiddel for å løse en evt frostoppelse (som jeg selvsagt ikke bruker til vanlig) og ikke noe vi bruker for å få inn dorutiner:)

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 917 Innlegg:

Skrevet 04 april 2012 - 17:56

Vi strever også med det samme her, jenta mi har arvet samme mageproblemet jeg hadde.

Dro til legen og ble satt på et opplegg når vi så at det stoppet helt opp. Gir lactulose som deg, men høyere dose og bruker det minst en uke. I tillegg får hun klyster når det pakker seg helt der nede. Da gir vi ca tre dager. Lakserende skal vi gi i minst en uke, selv om hun kommer seg på do. Personlig har jeg hatt betydelig bedring ved å gå over til lavkarbo. Tidligere hadde jeg forstoppelse et par ganger i mnd, nå går jeg på do hver dag. Hehe, sorry detaljene. Tror det er det hjemmelagde knekkebrødet i stedet for brød som gjør susen.

#9 Nurse Jackie

Nurse Jackie

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 557 Innlegg:

Skrevet 08 april 2012 - 14:34

Ikke ta det personlig, hjertegull, hun har jo gitt klyster til en unge som ikke er forstoppet ;)
Lykke til, alle sammen!