Gå til innhold

Erfaring med forstuet ankel?


geitemarken

Anbefalte innlegg

Jeg sklei på isen å forstuet ankel min kraftig i går. Jeg klarer ikke å belaste foten i det hele tatt og er helt avhengig av krykker. Ankelen er hoven, mest på knoken på utsiden av foten og litt blå der. Har vært i røntgen og de ser ingen brudd. Er sykemeldt ei uke. Hvor lang tid før det før jeg klarer å belaste foten uten store smerter? Har en jobb der jeg går og står mye, og lurer på hvor lang tid det går før jeg er på jobb igjen. Hvilke erfaringer har andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde det på glatta i januar i fjor, og var først helt smertefri i juni/juli. Jeg var ikke til legen, men uansett. Jeg vrikket den så saftig, at hadde jeg gjort det samme i dag, så hadde jeg ringt legevakta, ja. Men jeg er ikke vant til å ringe legen for min egen del sånn i tide og utide. Jeg var blå under foten, og hoven fra litt opp på ankelen til tærne. Fikk ikke på meg sko eller noe. Har aldri gjort noe slikt før, og heller ikke brukket noe. Så det er nok litt av grunnen til at jeg ikke ringte lege.

 

Det tar mye mer enn en uke før du klarer å belaste noe særlig. Så du vil nok bli sykemeldt mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir bedre fortere om du ikkje bruker den nå hvertfall. en uke holder ikke. mulig du kan haste krykkene men ville ikkje bynnt på jobb om du må gå mye før om noen uker kansje. men du kjenner det nok lenge. kan kjenne det lenge men fortsatt bruke den normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vært hos lege har du vel fått info om RICE-behandling?

 

Rest

Ice

Compression

Elevation

 

For forstuede ankler er det smartest å holde den komplett i ro, med is (frossen ertepose) av og på, legge på kompresjon og holde benet høyt. Dette skal man gjøre i 48 timer før man skal begynne å belaste såvidt - men da kun opp til smertegrensen. Så er det bra å bevege foten så mye som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Litt kjipt dette her. Følger RICE prinsippet, i tillegg til antiinflammatorisk behandling i håp om at dette skal gå over fort. Mulig jeg kan få noe tilpassing på jobb, men det verste er vel at kjærlighetsweeenden i slutten av månden kanskje blir svært amputert:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg forstuet foten var jeg kjempe hoven, jeg klarte ikke belaste den, kunne ikke legge ankelen ned på foten på sofaen og var blå på knoklene, ned til tærne og et stykke opp på leggen. Jeg gikk sånn passe greit etter ei uke faktisk, men var hoven å blå i masse måneder etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist jeg forstuet foten var jeg kjempe hoven, jeg klarte ikke belaste den, kunne ikke legge ankelen ned på foten på sofaen og var blå på knoklene, ned til tærne og et stykke opp på leggen. Jeg gikk sånn passe greit etter ei uke faktisk, men var hoven å blå i masse måneder etterpå!

 

 

 

Jeg forstuet ankelen i oktober i fjor, skled også på isen utenfor huset. Klarte så vidt å karre meg opp, måtte hinke inn i huset. Foten hovnet opp og var veldig blå. Var på røntgen ,men ingenting var brukket. Fikk på ett støttebind (sånt som man trer innpå ankelen) De er litt dyr, men det hadde god effekt, det føltes mye bedre å gå rundt på foten med det støttebindet på:)

 

Var sikker på at hele foten var knust, for i det jeg prøvde å tråkke på den, så ilte smertene fra ankelen og helt opp i korsryggen.

 

Jeg fikk en resept på paralgin forte, og fikk rådene som #4 har gitt. Er akkurat blitt så bra at jeg kan gå uten støttebind, så regn med at det tar litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg forstuet foten var jeg kjempe hoven, jeg klarte ikke belaste den, kunne ikke legge ankelen ned på foten på sofaen og var blå på knoklene, ned til tærne og et stykke opp på leggen. Jeg gikk sånn passe greit etter ei uke faktisk, men var hoven å blå i masse måneder etterpå!

 

 

 

Jeg forstuet ankelen i oktober i fjor, skled også på isen utenfor huset. Klarte så vidt å karre meg opp, måtte hinke inn i huset. Foten hovnet opp og var veldig blå. Var på røntgen ,men ingenting var brukket. Fikk på ett støttebind (sånt som man trer innpå ankelen) De er litt dyr, men det hadde god effekt, det føltes mye bedre å gå rundt på foten med det støttebindet på:)

 

Var sikker på at hele foten var knust, for i det jeg prøvde å tråkke på den, så ilte smertene fra ankelen og helt opp i korsryggen.

 

Jeg fikk en resept på paralgin forte, og fikk rådene som #4 har gitt. Er akkurat blitt så bra at jeg kan gå uten støttebind, så regn med at det tar litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...