Gå til innhold

Velge navn etter hva man syns er fint, eller kalle opp etter slekt/ famile?


Babymagen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er veldig usikker i forbindelse med navn.

Jeg har et barn fra før, som er kalt opp etter bestefar og oldefar, der hadde vi "flaks" da jeg syns navnet er veldig fint ( i seg selv) i tillegg. :)

 

Nå kommer barn nummer 2, og jeg er fortsatt litt opptatt av det å skulle kalle opp etter noen, da jeg syns det er en veldig fin tradisjon, og at det automatisk legger noe personlig i navnet, og at man har fått det av en grunn ( og ikke bare fordi det var det som var populært i tidsperioden)

 

MEN, når de aktuelle navnene ikke faller heeelt i smak, hehe.. så blir jeg usikker.. Om navnet kommer til å vokse på meg?. om jeg kommer til å angre, fordi jeg velger og kalle opp, istede for å velge et tilfeldig navn som jeg kanskje syns er nydelig.(?) hmm..

 

og ofte så blir det jo sånn at de navnene som ble brukt i min olde- og besteforeldre generasjon, ikke alltid klinger så bra, fordi jeg forbinder dem med "gamle" folk, hehe..

Mens de nymoderne navnene er lettere og ikke ha noe forhold til, siden man ikke kjenner så mange på sin alder eller eldre som har disse navnene.

 

 

Noen som har noen tanker eller ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg her, at det er fint med et navn som "kommer fra noen kjente/familie". Det betyr noe for en liksom. Men når det er sagt, er det jo morsomt med noen "nye" navn også. For å finne opp litt nytt krutt liksom:)

 

Vi skal kalle opp.. igjen.. dersom vi får en sønn. ALtså, det jeg mener er at da er navnet klart, litt vanskelige angående jentenavn. Men jeg har mest lyst til å ta et dypdykk i slektsbøkene til meg og min mann for å se om jeg finner et fint jentenavn vi kan bruke. MEN, jeg synes virkelig at foreldrene (altså oss) må like navnet! Om andre ikke gjør det, spiller overhodet ingen rolle, men at de som faktisk velger navnet liker det, er jo viktig. Det er tross alt navnet på barnet mitt som jeg skal bære frem, føde, oppdra osv, osv!!

Men navn gror også på en. Det har det gjort flere ganger for min del ivertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man må jo like navnet men velger, sjøl om det er oppkalling. Jeg har vært inne på tanken med å kalle opp etter samboers bestefar, hvis vi noen gang får en sønn. Fordi jeg syns han fortjener det. Og han betyr noe for oss, men han heter Leif, et navn jeg desverre ikke er så glad i. Men så var det noen som foreslo Torleif, og det syns jeg er mye finere. Det er fortsatt oppkalling. (Det morsomme er jo at tvillingbroren til Leif het Tor) Så kanskje det er en mulighet du har? Finne et navn som det går an å "vri" på men som likevel vil bli oppkalling.

Jeg syns ikke man skal kalle opp bare for å kalle opp heller... Har man ingen å kalle opp etter (ikke liker navnet, eller har noen relasjon til navnet), så la vær å kalle opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er veldig usikker i forbindelse med navn.

Jeg har et barn fra før, som er kalt opp etter bestefar og oldefar, der hadde vi "flaks" da jeg syns navnet er veldig fint ( i seg selv) i tillegg. :)

 

Nå kommer barn nummer 2, og jeg er fortsatt litt opptatt av det å skulle kalle opp etter noen, da jeg syns det er en veldig fin tradisjon, og at det automatisk legger noe personlig i navnet, og at man har fått det av en grunn ( og ikke bare fordi det var det som var populært i tidsperioden)

 

MEN, når de aktuelle navnene ikke faller heeelt i smak, hehe.. så blir jeg usikker.. Om navnet kommer til å vokse på meg?. om jeg kommer til å angre, fordi jeg velger og kalle opp, istede for å velge et tilfeldig navn som jeg kanskje syns er nydelig.(?) hmm..

 

og ofte så blir det jo sånn at de navnene som ble brukt i min olde- og besteforeldre generasjon, ikke alltid klinger så bra, fordi jeg forbinder dem med "gamle" folk, hehe..

Mens de nymoderne navnene er lettere og ikke ha noe forhold til, siden man ikke kjenner så mange på sin alder eller eldre som har disse navnene.

 

 

Noen som har noen tanker eller ideer?

 

Jeg ville bare oppkalt om det var en som stod meg veldig nær, og som hadde hatt en spesiell plass i hjerte mitt, om jeg kun skulle tenkt på oppkalling. Ellers må jeg like navnet til den personen barnet blir oppkalt etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal gi barnet et navn du ikke liker!

Men kanske det er flere muligheter?

Om du ikke helt liker navnet kan du jo bruke en annen form/avart av det.

Kjenner f eks en som heter Kai - han er oppkallt etter en bestemor som het Kaia.

Mange jentenavn kan gjøres til guttenavn og omvendt. Het oldefaren Josef kan jenten hete Josefine.

En del navn finnes også i flere varianter (Olaf/Olav, Erik, Eirik) og det finnes mange navn med samme første stavelse.

Det er en fin tanke å oppkalle men om du ikke finner et navn i slekten du virkelig liker så ville jeg begynne å se på alternative måter å oppkalle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har valgt å kalle opp våre barn. Det ene navnet var jeg veldig i tvil om, men nå passer det kjempegodt. Kommer til å velge oppkalling på 3. som ligger i magen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppkalling er flott det - men ikke for enhver pris. Giss sier mye bra i innlegget sitt om alternative måter å kalle opp.

 

Personlig kunne det ikke falt meg inn å kalle opp uten at navnet var knallfint - og jeg er heller typen til å kalle opp direkte. Det må være en annen form. Liker ikke når det blir Lille-Per, Vesle-Mari e.l. De må få være sin egen person med egen identitet tenker jeg.

 

Snuppa her er oppkalt etter sin far og farfar, men skal vi være helt ærlige så valgte vi primært navnet fordi det var det vakreste vi hadde hørt noen sinne. Og når vi så at det hadde samme tre første bokstaver som fars navn nr 2 og farfars navn nr 1 - så var det jo bare en fin bonus :) Det var aldri aktuelt at poden skulle få et navn fra slekten, og heller ikke neste baby som kommer i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke tilhenger av å oppkalle bare for å oppkalle, man må like navnet aller best også synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at oppkalling er fint om man samtidig liker navnet. Ellers synes jeg det blir helt meningsløst. Om dere ikke finner et oppkallingsnavn dere liker synes jeg dere burde gå for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppkalling kommer jo litt an på navnet synes jeg, så jeg ville helst hørt navnene før jeg sier noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...