Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Til dere som er redde for å bæsje under fødsel.

• Logg inn for å svare
10 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 344 Innlegg:

Skrevet 29 mars 2012 - 19:25

JA, rett og slett. Dette er et flaut emne for noen, og er noe jeg vet mange Dette gjelder selvsagt ikke alle men vet at det er noe andre tenker på, og som jeg også grudde meg til, så jeg tar det opp for dere;)

Fødte min gutt for 8 uker siden. Jeg tenkte ofte og grudde meg til å skulle bæsje framfor samboeren min under fødselen. Jeg tenkte på det dag og natt, og prøvde så godt jeg kunne å forberede han på både lukt og syn. Jeg fikk klyster, men det kom ut litt likevell. Men for å være helt ærlig, når det sto på, og jeg presset ut gutten, så tenkte jeg ikke på det. Jeg sa på forhånd at JODA, jeg kommer til å tenke på det, men det gjorde jeg altså ikke. Og jeg hadde i hvertfall brydd meg om det og blitt flau. Men det gjorde jeg heller ikke. Nettopp fordi det for meg var umulig å tenke på noe slikt. Du har utrulig vondt, er fokusert og inne i din egen lille boble, urkvinnen i deg kommer fram og du får krefter og en styrke du ikke trodde fantes. Tanken streifa meg ikke under fødselen. Jordmødrene er diskre , pappan sitter ved hodet ditt, og jordmødrene er helt vant til det, og står klar med vaskefat og kluter og tørker det bort fortere enn noen klarer å registrere. For å være helt ærlig, så har man så vondt, at man ikke klarer å tenke på det. du er så INNI fødselen. Pappaen er også kun fokusert på alt som skjer rundt, at du jobber så hardt, og at han snart skal få se babyen sin, og når han er ute er man jo begge to overveldet over barnet som ligger på brystet ditt.. Samboeren min verken luktet eller så noe som helst, og ikke hadde han brydd seg heller. Neste gang jeg skal føde kommer jeg ikke til å grue meg, men gjøre som jeg gjorde sist. Rett og slett bare føde og alt det innebærer :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 344 Innlegg:

Skrevet 29 mars 2012 - 19:32

Også kan man bare be om klyster før det verste setter igang :) Jeg fikk det, og da gikk det fint :) Tisset på meg da og spydde :/ Men tenkte at de har nok sett det meste ;)

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 344 Innlegg:

Skrevet 29 mars 2012 - 19:38

Jeg fikk tømt meg skikkelig før fødsel, men likevel kom det ut litt, gitt. Og jeg fødte i badekar! Delikat...
Merka det ikke selv en gang. Jordmor tok på seg en hanske, fiska det opp og kasta det uten at jeg registrerte det.
Men min kjære samboer syns det var svært morsomt å fortelle det dagen etterpå!
Så morsomt at han ville si det i talen i dåpen!!!
Det fikk han IKKE lov til.. Hehe! (han tulla sikkert bare da.)

bekymra meg også for det der, men som HI skriver: Når man er i fødsel så har man ikke tid til å tenke på de greiene der.
Og jordmødrene har uansett sett og hørt det meste!

#4 Mamma til tre gutter

Mamma til tre gutter

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 928 Innlegg:

Skrevet 29 mars 2012 - 19:39

bæsj er naturlig og nesten alle kommer det litt ut uansett om man har hatt klyster eller ei.. man trykker jo alt man eier og har og da er det jo helt normalt at det kommer ut noke.. og jordmødrene er flinke til å tørke hele tiden.. så dette bør man ikkje bry seg om. eg har født to ganger og litt bæsj begge gangene noe verken eg eller mannen min har brydd seg om fins andre ting som betyr en god del mer en litt bæsj akkurat når det står på..

#5 mrsrogaland.

mrsrogaland.

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 230 Innlegg:

Skrevet 29 mars 2012 - 19:48

Jeg som skrev innlegget.

Føder man i badekar så merkes det vel lettere av samboer. haha :)

Som du skrev over, får man klyster så tømmes det meste, men som på de fleste kommer det litt likevel. Det gjorde det på meg. Men ingen andre enn jordmora som merket det.
Det er naturlig at det kommer litt avføring når man presser ut ungen, med det er like naturlig å bekymre seg over det. Syntes ikke at noen skal si at det er feil og dumt å grue seg til det, for å bæsje og føde er ikke noe man gjør hver dag, eller framfor samboeren sin. Jeg gruet meg sinnsykt og det kan jeg si rett ut, og om enkelte syntes det er teit, så får det så være. Det er like naturlig å bekymre seg for å bæsje under fødselen som å faktisk føde. Følelser er forskjellige! Men jeg kunne ikke brydd meg mindre nå, babyen, jobben og smertene holdt meg fra å i det heletatt la tanken streife. Har ikke plaget meg i ettertid heller. Da har du andre ting å tenke på :)
You gotta go there to come back

#6 TigerpoteJ09G12<3

TigerpoteJ09G12<3

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 150 Innlegg:

Skrevet 29 mars 2012 - 20:01

Jeg tror jeg bæsjet på meg sist fødsel, men det brydde jeg meg absolutt ikke om :) Ikke at jeg spydde overalt heller. Under fødsel er ALT lov!

#7 Mamma´n til lillemor

Mamma´n til lillemor

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 386 Innlegg:

Skrevet 29 mars 2012 - 20:14

Husker at jeg også tenkte på dette før jeg fikk jenta mi. Var opptatt av å få tømt meg og det gikk fint, men tror egentlig det kom ut litt under pressingen likevel. Vet ikke egentlig og det har aldri falt meg inn å spørre mannen om det. Det betyr jo ingenting og jeg vet at han ikke ville ha brydd seg om han la merke til det. Det var så mye annet å fokusere på så dette ble helt uviktig under selve fødselen.

Men det er naturlig at man bekymrer seg for dette når man ikke har født før. Det virker skummelt å gi fra seg kontrollen, og særlig når andre er til stede. Men i situasjonen vil jeg tro at de færreste har Kapasitet til å bekymre seg. Det er umulig å holde igjen bak når man skal presse ut ungen.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 344 Innlegg:

Skrevet 30 mars 2012 - 07:03

Jeg fikk ikke klyster under forrige fødsel fordi det gikk så fort. Jeg ga beskjed før pressriene satte inn at jeg måtte på do. Så jeg bæsja skikkelig, ikke bare litt. Jeg ble ikke flau eller noe sånt, men det lukta jo, og var ikke kjempekoslig å ligge med en nydelig tulle på magen i sjitlukta:D Men som sagt, der og da var det absolutt ikke noe jeg eller sambo brydde oss om. Det som står i tarmen kommer ut uansett, ikke noe å gjøre med det.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 344 Innlegg:

Skrevet 30 mars 2012 - 07:43

Jeg gjorde også det for 7 år siden. Jeg synes det var skikkelig grusomt og flaut! Og da var det ikke med noen mann engang, kun meg og jordmor og hun taklet det veldig profft og fint. De er sikkert vant til sånt, men for meg var det veldig ubehagelig! Skal ha keisersnitt denne gangen men om jeg skulle født vaginalt igjen ville jeg vært livredd for at det skulle skjedd på nytt, hvertfall fordi mannen også skal være med denne gangen. Ville syntes det var kjempeflaut om han var med og det skjedde! Fikk ikke klyster sist men ville hvertfall bedt om det neste gang.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 344 Innlegg:

Skrevet 30 mars 2012 - 09:42

Vil annbefale alle å få klyster, så blir det meste tømt. Men er jo ikke alltid det lar seg gjøre.  Og, jeg tror ikke det er jordmødrene de fleste er redde for å bæsje framfor, de har sett det før og alt det der, men mannen derrimot. Men det går så bra så :) Det er ubetydelig!

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 344 Innlegg:

Skrevet 30 mars 2012 - 22:43

Jeg er mest redd for å fise egentlig :P Sist fødsel turte jeg nesten ikke press for jeg var så redd at det skulle høres :P