Gå til innhold

Tips mot kvalme


Førstegangsmini

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg sliter med kvalme, er akkurat så lite kvalm at jeg føler jeg må gå på jobb, men så mye kvalm at jeg har føler dagen blir uendelig lang og tung å komme gjennom - er redd noen skal merke at jeg ikke er i form. Det begynner sånn i åtte - halv ni tiden om morgningen og kommer i bølger gjennom dagen. Matlysten er helt på bunn, ingenting som frister, men tvinger i meg litt frokost, litt frukt, litt knekkebrød, litt brødskive, litt yoghurt, noen biter flatbrød - ofte må jeg bare gå fra et halvspist måltid. Men det hjelper liksom ikke å spise heller.

 

Har dere noe tips på matvarer som reduserer kvalmen?

 

Jeg prøvde med potetgull og ritz kjeks i helgen, men jeg kan ikke leve på det. Har nå kjøpt Korni flatbrød som jeg snikspiser på jobb, men vet ikke om det er den store effekten. Vil at det skal være noe sunt så jeg ikke propper kroppen med ting som baby'en ikke egentlig skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke prøvd det selv, men har sett at mange bruker eplejuice med farris i..

Jeg har ikke den voldsomme kvalmen da, men har brukt bixit turbar med lykke.. :) greit å knekke av en munnfull i ny og ne, og lett å putte i lommen pga str.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også veldig med kvalme.. har funnet ut at riskaker er bra å ha på jobb.. Også har jeg en ting for syrlige og sure tinger.. Love hearts drops og sure frosker funker greit for å få bort den værste kvalmen.. ;)

Matlysten er på bunn her å men klarer å presse i meg litt mat av og til.. Potetgull funker ja men det går jo ikke an å spise hver dag..

Er litt rådløs jeg også.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg sliter med kvalme, er akkurat så lite kvalm at jeg føler jeg må gå på jobb, men så mye kvalm at jeg har føler dagen blir uendelig lang og tung å komme gjennom - er redd noen skal merke at jeg ikke er i form. Det begynner sånn i åtte - halv ni tiden om morgningen og kommer i bølger gjennom dagen. Matlysten er helt på bunn, ingenting som frister, men tvinger i meg litt frokost, litt frukt, litt knekkebrød, litt brødskive, litt yoghurt, noen biter flatbrød - ofte må jeg bare gå fra et halvspist måltid. Men det hjelper liksom ikke å spise heller.

 

Har dere noe tips på matvarer som reduserer kvalmen?

 

Jeg prøvde med potetgull og ritz kjeks i helgen, men jeg kan ikke leve på det. Har nå kjøpt Korni flatbrød som jeg snikspiser på jobb, men vet ikke om det er den store effekten. Vil at det skal være noe sunt så jeg ikke propper kroppen med ting som baby'en ikke egentlig skal ha.

Eg er gravid med mitt 3.barn :) I dei 2 første svanerskapa mine hadde eg ekstrem svangerskapskvalme, og var innlagd på sjukehus fordi eg ikkje fekk i meg nok veske\mat :( I dette svangerskapet er målet mitt å ikkje bli innlagd på sjukehus! Eg har prøvd alt mellom himmel og jord mot kvalme med varierende resultat... Også i dette svangerskap har eg fått denne ekstreme kvalmen desverre,men i forrige veke var eg tilfeldigvis innom på apoteket for påfyll av postafen mot kvalmen. Der oppdaga eg desse armbånda mot reisesyke ("Sea band"),eg tenkte "skitt au",eg har prøvd så mangt anna at eg kan vel prøve dette også... Det er det mest fantastiske eg har prøvd! Sea band armbånda virka heilt supert mot graviditets kvalme! Eg brukar dei heile dagen og tek dei av om natta. Eg fungerar mykje bedre, og får t.o.m. i meg nok mat og drikke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Har ekstrem svangerskapskvalme og kommer meg gjennom dagen med å spise rå gulrot, kålrabi, salte kjeks, eplejus, valnøtter. Det hjelper å småspise. Du må finne noen matvarer som du ikkje blir mer kvalm av :) prøv mat som ikke smaker så mye. Seaband fingerer for meg også. Har også gått til akupunktur som tar de verste kvalmetoppene...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist svangerskap spydde jeg de dagene jeg,glemte å ta omega3 kapsler. Virka som det hjalp meg litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en amerikansk side med noen tips, postet den her om dagen.

 

For meg fungerer til nå;

Cola cola (mini glassflasker, de første slurkene er jo best.)

Soletti saltstenger

Ingefærte (ikke teposer! Instant pulver fra innvandrerbutikker, eller lage selv på fersk ingefær)

Salt lakris. Blå IFA er favoritten akkurat nå.

 

De to første tingene på listen har vært min ultimate fyllesykemedisin i yngre dager, og har nå kommet til heder og ære igjen.. :P

 

Jeg har bestilt økologiske sure epledrops fra USA, "Preggie pops", som visstnok skal hjelpe. De kommer vel fram når kvalmen gir seg..

 

Ellers prøver jeg å spise ofte. Blir oftere sulten enn før.

 

Trikset med eplejuice og farris er veldig bra for væskebalansen, og smaker superfriskt. Jeg drikker antakeligvis ikke nok, må skjerpe meg der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMathea

Ingefær er kvalmelindrende. Pukkate Lemongrass & Ginger kanskje? Ser bladet Gravid reklamerer for denne teen for å lindre kvalme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må drikke jenter!

 

Jeg selv har 3 svangerskap bak meg med ekstrem svangerskapskvalme - sykehus opphold inn og ut for å veskes opp. I dette svangerskapet kom jeg til å tenke over at kvalmen blir jo borte når man veskes opp på sykehuset .. så hvorfor ikke bare forebyggge nå?

 

Du skal ideelt sett ha i deg 3 L om dagen.. spesielt hvis dere spiser godterier og annet som kroppen bruker ekstra veske for å "rense ut".. Bare innrøm det: dere drikker langt ifra så mye ikke sant? ;)

 

Jeg har også prøvd homeopat.. Homeopat i kombinasjon med vann = 0 kvalme!!

 

og selvfølgelig, ikke fokuser på kvalmen.. eller prøv å ikke gjøre det.. i mitt første svangerskap bare ga jeg opp livet og gikk å la meg i et mørkt rom. Det er det dummeste du kan gjøre.. ikke kutt ut daglige rutiner (du skal ikke stresse og presse deg for mye heller).

Forskning har vist at tankene også påvirker - så:

Kjemp og tenk at dere er vakre og sterke kvinner, snakk med babyen din og fortell den at du elsker den og at alt er trygt og godt!!

 

.. Dette ble litt peace and love og hippie.. MEN det funker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige svangerskap var jeg kvalm og orket ikke spise nesten noe de første ukene. Denne gangen må jeg spise for å ikke være kvalm. Det blir en del frukt mellom måltidene, pærer og epler. Ellers så synes jeg at det hjelper å ta et salt drops dersom kvalmen kommer. Jeg synes også at jeg er mindre kvalm dersom jeg bare klarer å komme meg i gang på morgenen og gå på jobb. Det blir verre dersom jeg legger meg på sofaen, selv om det frister mest når jeg er kvalm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper å drikke masse. Vann eplejuice, appelsinjuice, brus, melk, sjokolademelk og te ;) Det er slik jeg kommer meg gjennom dagen, uten så mye mat ;) men nå er jeg jo tørst,tørst,tørst hele tiden da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å ha noe i magen nesten hele tida, men aldri veldig mye. Ikke tenk så mye på om det er sunt eller ikke, her er det viktigste å få i seg næring, og når kvalmen gir seg så får du det sunne kostholdet tilbake lynkjapt.

 

For meg fungerte: vannmelon, salt lakris, eplejus, tørre kjeks med minst mulig smak, pannekaker med blåbær, appelsiner og jordbær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til innkjøp av disse armbåndene i går, Sea Band, koster 160 kr på apoteket. Helt utrolig, men jeg er mye mindre kvalm i dag - to forskjellige verdener. Var litt kvalm da jeg våknet og frokosten var helt motbydelig, men tok på meg armbåndene og har vært på jobb siden kl 8 - og det fungerer helt fint. Det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sea Band finnes også på Nille der reiseutstyret deres er, koster 29.90. hjelper både mot kvalme og bilsyke :) Har de selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har slitet sinnsykt masse med kvalme, jeg var så dårlig at jeg måtte få piller, som jeg fikk beskjed om at er en av de siste forslagene før "sykehuset" ... Pillene virket ikke i det hele tatt..

Jeg har så og si prøvd alt, knekkebrød funker en liten stund, sursøte godterier også, men godteriene er ikke så gode å spy opp.

HAVREGRøT på morgen har hjulpet meg til de tusen!!!

Jeg kommer meg opp av sengen, slipper å kaste opp like mye som før.

 

Smelt smør i kjelen, ha opp i så mye havregrøt du orker, og kok det med melk, ha oppi bitte litt salt, og la den ikke bli stiv, men bløt!!

Jeg lover at den vil funke, trodde det ikke selv før jeg prøvde!:)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...