Hør, hør, nr 27!
Jeg mener det handler om kunnskap også.
Det handler om kunnskap og ikke synsing, det handler om å gi barnet de aller beste forutsetninger - basert på kunnskap og fakta!
Helsemyndighetenes anbefalinger bygger kun på beviselige fakta. Det betyr ikke at man kan være heldig og at det hos noen kanskje ikke får noen følger om man driter i myndighetenes anbefalinger. Men det betyr at det beviselig er en så stor risiko for at det kan gå galt, at det ville vært uansvarlig av myndighetene å ikke gi disse retningslinjene.
Listeria og toxo burde tale for seg selv, hvis man kan nok om det. Kunstige søtningsstoffer settes i sammenheng både med abort og andre fosterskader. Sukker hemmer immunforsvaret både hos mor og barn. Osv. osv.
Vi såkalte "hysteriske" som du, HI, irriterer deg så mye over, ønsker ikke å ta sjansen på at det kanskje ikke går greit. Vi ønsker ikke å sjanse med vårt barn! At du vurderer at det ikke er noen risiko, det er DITT valg, men hvorfor irritere deg over de som bare velger å unngå ting som beviselig KAN skade barnet - sikker på at det ikke er en vis misunnelse fordi du selv i noen få måneder ikke greier å holde deg unna disse tingene? Eller kanskje du føler deg så heldig at "det vil aldri skje noe med meg eller mitt barn"...
Av de i min bekjentskapskrets som ikke har brydd seg om retningslinjene, kan jeg nevne:
- mor drakk "bare" et glass eller to vin "en gang i blant" - begge barna er hyperaktive og har konsentrasjonsproblemer.
- mor spiste det meste og røykte innimellom - barn hyperaktiv.
- mor røykte regelmessig og brukte mye søtningsstoff under svangerskapet - barn "ikke helt som alle andre", ekstremt hyperaktiv og lite språk.
- mor brukte "ufarlige" medisiner og spiste mye sukker under svangerskap - to barn mye oftere syk enn normalt.
Ingen av de jeg kjenner som har holdt seg til retningslinjene har fått barn med disse problemene. Tilfeldig? Kanskje. Men jeg vil ikke ta sjansen på det. Det gjør ikke at jeg er hysterisk.
Jeg leser informasjon og fagstoff om tema, er ikke fornøyd bare med å høre "du skal ikke spise eller gjøre sånn eller sånn" - jeg leser til jeg finner ut hvorfor, slik at jeg kan forstå. Det er heller rasjonelt enn hysterisk.
Jeg holder med nr 27, kanskje det er en idé å lære litt mer om temaet i steden for å gå rundt og irritere deg over andre....