Gå til innhold

Kan ikke spise ditt, kan ikke spise datt!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Shanti ♥

Er vel kanskje forskjellige grader av hysteri her ute og går....

 

Enig i at mange er kjempehysteriske og det irriterer meg innimellom ja... men man trenger jo heller ikke gå amokkas med biff tartar i et mørkt smug og hyle den ned med tequila :-)

 

Litt sunt vett og matportalen - og man kommer langt.

 

Haha, ei venninne av meg var sjokkert over at jeg spiste salami (nyåpnet), men da hun var over hos oss i jula tok hun jaggu en slurk av mannen sitt vinglass hehe....

 

Hei! Ville bare tipse deg om at salami ikke varmebehandles og dermed er en potensiell kilde til toxoplasmose. Det hjelper IKKE på noe vis om pakka er nyåpnet eller kjøttet aldri så ferskt, toksoplasma-smitten havner i kjøttet mens dyret er levende (ved at det spiser noe som er infisert), altså lenge lenge før slakting. Derimot vil nyåpna pakke kunne minske risikoen for listeria.

 

En liten slurk vin tilsvarer forresten ikke mer enn en flaske alkoholfritt øl (som jo inneholder opp til 0.7% alkohol, noe Helsedirektoratet sier det er helt greit å kose seg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg tror du får tenke på det at mange av de som du oppfatter som hysteriske, sannsynligvis kanskje har strevd lenge for å bli gravid, har hatt aborter eller rett og slett har satt seg bedre inn i hva det er bra for barnet å spise som gravid.

 

Jeg var også mye mer oppmerksom på hva jeg puttet i meg m første barn; vi hadde prøvd i 4 år og hadde to ivf-forsøk bak oss. Det koster skal jeg love deg! Av tårer, kroner, frustrasjoner, slitasje på parforhold osv - da koster det ikke mye å være ekstra påpasselig med hva man spiser!

Dere som blir gravide helt på egenhånd aner ikke hvor mye innsats og påkjenning det ligger bak det for oss andre.

 

Denne gangen har jeg blitt gravid kun m mannens hjelp! Og jeg har et mer avslappet forhold til det - MEN absolutt ikke til de rådene som gis av myndighetene. Det er da en SELVFØLGE å følge de.

 

Prøver også å kutte ned på sukker, fordi det verken er bra for meg eller barnet.

Savner kaffen min - men holder meg helt unna for jeg vet det er linket veldig til aborter (det kan du finne masse info om).

Kunstig søtningsmidler/aspartam er bannlyst - fordi det spaltes til eks formaldehyd (kreftfremkallende gift).

Og spiser stort sett økologisk for å unngå rester av kunstgjødsel/sprøytemidler mm (men det gjør vi også ellers).

 

Mye handler om kunskap - så kanskje du skal lese litt mer, i stedet for å gå rundt og irritere deg. Kan anbefal Zita West sin bok om kosthold for gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør, hør, nr 27! :)

 

Jeg mener det handler om kunnskap også.

Det handler om kunnskap og ikke synsing, det handler om å gi barnet de aller beste forutsetninger - basert på kunnskap og fakta!

 

Helsemyndighetenes anbefalinger bygger kun på beviselige fakta. Det betyr ikke at man kan være heldig og at det hos noen kanskje ikke får noen følger om man driter i myndighetenes anbefalinger. Men det betyr at det beviselig er en så stor risiko for at det kan gå galt, at det ville vært uansvarlig av myndighetene å ikke gi disse retningslinjene.

 

Listeria og toxo burde tale for seg selv, hvis man kan nok om det. Kunstige søtningsstoffer settes i sammenheng både med abort og andre fosterskader. Sukker hemmer immunforsvaret både hos mor og barn. Osv. osv.

 

Vi såkalte "hysteriske" som du, HI, irriterer deg så mye over, ønsker ikke å ta sjansen på at det kanskje ikke går greit. Vi ønsker ikke å sjanse med vårt barn! At du vurderer at det ikke er noen risiko, det er DITT valg, men hvorfor irritere deg over de som bare velger å unngå ting som beviselig KAN skade barnet - sikker på at det ikke er en vis misunnelse fordi du selv i noen få måneder ikke greier å holde deg unna disse tingene? Eller kanskje du føler deg så heldig at "det vil aldri skje noe med meg eller mitt barn"...

 

Av de i min bekjentskapskrets som ikke har brydd seg om retningslinjene, kan jeg nevne:

- mor drakk "bare" et glass eller to vin "en gang i blant" - begge barna er hyperaktive og har konsentrasjonsproblemer.

- mor spiste det meste og røykte innimellom - barn hyperaktiv.

- mor røykte regelmessig og brukte mye søtningsstoff under svangerskapet - barn "ikke helt som alle andre", ekstremt hyperaktiv og lite språk.

- mor brukte "ufarlige" medisiner og spiste mye sukker under svangerskap - to barn mye oftere syk enn normalt.

 

Ingen av de jeg kjenner som har holdt seg til retningslinjene har fått barn med disse problemene. Tilfeldig? Kanskje. Men jeg vil ikke ta sjansen på det. Det gjør ikke at jeg er hysterisk.

 

Jeg leser informasjon og fagstoff om tema, er ikke fornøyd bare med å høre "du skal ikke spise eller gjøre sånn eller sånn" - jeg leser til jeg finner ut hvorfor, slik at jeg kan forstå. Det er heller rasjonelt enn hysterisk.

 

Jeg holder med nr 27, kanskje det er en idé å lære litt mer om temaet i steden for å gå rundt og irritere deg over andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sier jeg skal spise som jeg pleier, men passe på at koster´n er variert. Skal selvdølgelig unngå alt av rått kjøtt, men det var jeg jo påpasselig med fr jeg ble gravid også.

 

Jeg tror at hvis man har et avslappet forhold til hva man spiser, og til sin graviditet, så får man også en mer avslappet baby :-)

 

Som mor, så datter/sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at jeg er hysterisk av en vennine her om dagen, jeg følger rådene til matportalen, spiser ikke kjøtt som ikke er varmebehandla, ikke upasteurisert ost, ikke søtstoffer og prøver å få i meg minst mulig sukker (det er mest på grunn av meg selv da), i tilleg unngår jeg hudprodukter med parabener i. Det er sikkert veldig hysterisk av meg, men da får jeg heller bare oppfattes som hysterisk, og folk får bli så irriterte på meg som de bare vil! Synes faktisk ikke at det er hysteri å gjøre det du kan for å i størst mulig grad unngå noen slags sykdom eller skade på barnet, det er snakk om 9 måneder, og det er egentlig en ganske kort periode av livet. Jeg vil bare gi barnet mitt en best mulig start, er det så fryktelig hysterisk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg ikke over at folk er "hysteriske" - viktig at man gjør det som er riktig for seg. Jeg følger også matportalens anbefalinger, og der står det blant annet at det ikke er farlig med kunstig søtstoff. De anbefaler ikke mer enn maks en liter om dagen (og at man må huske på at dersom drikken inneholder koffein kan man raskt komme opp i maks anbefalt dose). Og når det gjelder kaffe står det: "For å være på den sikre siden, anbefales maks en til to kopper kaffe om dagen" http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

 

Jeg ser mange av dere skriver at dere følger matportalen, og at retningslinjene der er kvalitetssikret - MEN mange her skriver at de har en rekke restriksjoneri tillegg til anbefalingene. Eksempelvis dere unngår helt søtningstoffer (spaltes og fører til kreft.... ) og koffein (abortfare). Så helt konsekvente er man jo ikke - man hører på matportalen til en viss grad, men mistenker de likevel for å "lyve" og gi feilaktige anbefalinger mht eks kaffe.

 

Hvis man er en ivrig googler, vil man finne diverse undersøkelser, forskningsresultater mv. som vil vise at søtningstoffer er farlig og også ufarlig. Problemet med en del av undersøkelsene, er jo blant annet at det er vanskelig å kvalitetssikre. Eks var en av de store undersøkelsene fra Italia var basert på kunstig søtningsstoff gitt til mus (hvorpå man så skader på enkelte individer). Skulle man overføre resulatene til menneskestørrelse, var mengden søtningsstoff musenen ble tilført lik mer enn 40 liter cola zero om dagen, hver dag over mange år. Altså var reslutatene ikke til å stole på. Slik er det med mange slike undersøkelser, og de mest konspiratoriske av oss vil finne farligheter over alt. Et vanlig "problem" er at det er uetisk å forske på fostre og småbarn, derfor er det en rekke produkter man ikke kan garantere er trygge, fordi man ikke har hatt mulighet til å forske på det.

 

Hvis man følger matportalens råd, ispedd sunn fornuft, tror meg man får et sunt svangerskap :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shanti ♥

Jeg tenker som så, at istedet for å på egenhånd skulle vurdere forskningsresultater (eller gud forby VG-artikler:P) som peker i forskjellige retninger, noe jeg ikke føler meg kompetent til eller komfortabel med (på tross av helsefaglig bakgrunn med forskererfaring): De som har laget disse retningslinjene har vurdert disse forskningsresultatene for oss og har et mye bredere konklusjonsgrunnlag og mye mer kunnskaper enn oss som uvitende forbrukere. Det vil alltid komme forskning som peker på at ditt eller datt kan være skadelig, og det tar myndighetene med i betraktning når de vurderer hvilke råd de gir oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare holde seg til de anbefalingene som blir gitt?

Hvis man har fulgt de regler som finnes, så vil man kanskje slippe å klandre seg selv i ettertid for de følgene det eventuelt får?

En salamipølse er da virkelig ikke så mye verdt at man vil risikere helsa til den som tross alt har valgt å bosette seg i deg?

Om trådstarter mener at disse anbefalingene bare er tull, må du værsågod bare spise og drikke hva enn du måtte føle for, men det finnes større ting å irritere seg over i verden enn hva andre gravide velger å putte i seg.

Om enkelte velger å røyke/drikke/spise utenom anbefalinger i svangerskapet er opp til dem, men kom ikke å vær etterpåklok, sutre og klage over at barnet ditt har fått astma eller andre plager som en følge av dette. Opp til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så, at istedet for å på egenhånd skulle vurdere forskningsresultater (eller gud forby VG-artikler:P) som peker i forskjellige retninger, noe jeg ikke føler meg kompetent til eller komfortabel med (på tross av helsefaglig bakgrunn med forskererfaring): De som har laget disse retningslinjene har vurdert disse forskningsresultatene for oss og har et mye bredere konklusjonsgrunnlag og mye mer kunnskaper enn oss som uvitende forbrukere. Det vil alltid komme forskning som peker på at ditt eller datt kan være skadelig, og det tar myndighetene med i betraktning når de vurderer hvilke råd de gir oss!

 

Er så enig så enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ikke røyk/alkohol, men rød biff, kose med pus, la hunden sleike meg i ansiktet og sånn gjorde jeg;) Ikke bli helt hysterisk liksom hehe. Sola meg litt, uten å bli altfor varm. Ikke tok jeg folsyre heller (blir syk av det), var temmelig bekymret ang ryggmargsbrokk osv, men det gikk greit;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Man holder seg jo selvsagt(mener eg) unna det som er advart mot av matportalen/lege/helsepersonell, 9 mnd uten salami o.l klarer vi da fint ;)

Men at man skal få stygge blikk for at man tar seg en kopp kaffe, eller en cola eller spiser kokt skinke (vel innafor utløps datoen) i ny og ne synes eg ikkje noe om! Ei heller syns eg noe om de som f.eks mener at ALLE andre skal ta hensyn til at de e gravid! Som f.eks , å herregud serverer du SPEKEMAT (blandt mye annet som kan spises av gravide) når du vet at EG e gravid og ikkje kan spise det...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg irriterer meg grenseløst over de hysteriske vordende mødrene som ikke skal spise eller drikke en verdens ting.

Alt er farlig for fosteret og lite er egentig trygt.

Hvordan var det når våre mødre gikk med oss? Da var det vel færre engsteler og fortsatt sunne barn?

 

Jeg skjønner at kunnskapen om mat har utviklet seg, men gud bedre til hvilket nivå skal vi ta dette da?

 

Ser jo at det er mange som "når de først er blitt gravide, skal være så gravide de kan".

Blir bare for dumt for meg når de som følger alle disse "reglene" for mat og drikke ikke tenker på hvor mye annen drit de dytter i trynet av for eksempel godteri, junkfood, snaks og brus.

Tror ikke det er spesielt sunt heller?

 

Dessuten er lovene og reglene for import og salg av mat her i Norge såppas strenge, at f.eks en medium biff her, lite trolig vil gi barnet ditt noe skade..

 

All ære til de som greier å ha et variert og sunt kosthold, fremfor kan og kan ikke mentaliteten.

Når jeg ser hvordan det gikk med min venninne pga. dårlig kjøtt, er jeg glad for at jeg holdt meg til "reglene"! Folat spiser jeg også - me crazy woman... Er det så veldig farlig å holde seg til disse forsiktighetsreglene i 9 mnd?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig har det gått greit for dere - uten hadde dere jo vært FOR forsiktighetsreglene! Og det går jo alltid bra og alt det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vinglepetrine

Man holder seg jo selvsagt(mener eg) unna det som er advart mot av matportalen/lege/helsepersonell, 9 mnd uten salami o.l klarer vi da fint ;)

Men at man skal få stygge blikk for at man tar seg en kopp kaffe, eller en cola eller spiser kokt skinke (vel innafor utløps datoen) i ny og ne synes eg ikkje noe om! Ei heller syns eg noe om de som f.eks mener at ALLE andre skal ta hensyn til at de e gravid! Som f.eks , å herregud serverer du SPEKEMAT (blandt mye annet som kan spises av gravide) når du vet at EG e gravid og ikkje kan spise det...

Er det noe galt i å spise kokt skinke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man holder seg jo selvsagt(mener eg) unna det som er advart mot av matportalen/lege/helsepersonell, 9 mnd uten salami o.l klarer vi da fint ;)

Men at man skal få stygge blikk for at man tar seg en kopp kaffe, eller en cola eller spiser kokt skinke (vel innafor utløps datoen) i ny og ne synes eg ikkje noe om! Ei heller syns eg noe om de som f.eks mener at ALLE andre skal ta hensyn til at de e gravid! Som f.eks , å herregud serverer du SPEKEMAT (blandt mye annet som kan spises av gravide) når du vet at EG e gravid og ikkje kan spise det...

Er det noe galt i å spise kokt skinke???

Ser sånn ut for spesielt interesserte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man holder seg jo selvsagt(mener eg) unna det som er advart mot av matportalen/lege/helsepersonell, 9 mnd uten salami o.l klarer vi da fint ;)

Men at man skal få stygge blikk for at man tar seg en kopp kaffe, eller en cola eller spiser kokt skinke (vel innafor utløps datoen) i ny og ne synes eg ikkje noe om! Ei heller syns eg noe om de som f.eks mener at ALLE andre skal ta hensyn til at de e gravid! Som f.eks , å herregud serverer du SPEKEMAT (blandt mye annet som kan spises av gravide) når du vet at EG e gravid og ikkje kan spise det...

Er det noe galt i å spise kokt skinke???

Nei, and that was my point :) , den er jo kokt, men er mange som mener at man ikkje skal spise det, hvorfor har eg aldri fått noe godt svar på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

må bare le litt av HI hær...  tenk å bruke dagene på å irritere seg over hva andre gjør eller ikke gjør.. for all del, utsett ditt ufødte barn for risiko... men ikke dikter hva vi andre skal gjøre... sist jeg var her inne, var det ei som mistet barnet sitt, pga toxo..  jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å holde seg unna disse tingene i de stakkarslige 9 måndene..? hva er 9 månder av et helt liv egentlig? jeg elsker medium stekt indrefilet, spekeskinke.. mmmmmmm nam.. men tenk om noe hadde skjedd med barnet mitt... hadde det vært verdt det... ville du HI sakt, jaja.. å miste barnet mitt var verdt den biffen....? du hadde nok ikke det...

 

Nerden's mus skriver det så bra : Sjansen får å få listeria av å spise spekemat er kanskje like stor som sjansen til å vinne første premien i lotto, men er jeg optimist nok til å levere lottokupong er jeg også pesimist nok til å å være forsiktig.

 

noen MÅ jo være den som vinner i lotto, og akkurat denne gangen kan det jo være deg... og slik kan det være med toxo og listeria også... hadde ikke noen fått dette, hadde ikke disse anbefalingene ang mat vært et emne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Man holder seg jo selvsagt(mener eg) unna det som er advart mot av matportalen/lege/helsepersonell, 9 mnd uten salami o.l klarer vi da fint ;)

Men at man skal få stygge blikk for at man tar seg en kopp kaffe, eller en cola eller spiser kokt skinke (vel innafor utløps datoen) i ny og ne synes eg ikkje noe om! Ei heller syns eg noe om de som f.eks mener at ALLE andre skal ta hensyn til at de e gravid! Som f.eks , å herregud serverer du SPEKEMAT (blandt mye annet som kan spises av gravide) når du vet at EG e gravid og ikkje kan spise det...

Er det noe galt i å spise kokt skinke???

 

Nei, and that was my point :) , den er jo kokt, men er mange som mener at man ikkje skal spise det, hvorfor har eg aldri fått noe godt svar på..

 

det er snakk om kokt skinke som snart går ut på dato.... at det kan være dårlig.. mener det står noe om det på matportalen... hvis jeg ikke husker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat som nesten er utgått på dato er vel uansett ikke bra å spise - særlig ikke for gravide. Det er vel derfor vi som er gravide har bedre luktesans enn ikkegravide. Jeg har iallfall det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist kokt skinke i begge mine svangerskap. Kjøpte de minste pakkene og spiste det iløpet av noen dager etter åpning. Drakk kaffe 1-3 kopper om dagen, etter kvalmen gav seg og mine barn er friske som fisker og ikke noe galt har skjedd.

Følger de fleste av tipsene selv og er hverken hysterisk eller det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ikkje-gravid er eg ein varm tilhengjar av sunn fornuft, men som gravid tenker eg at "bedre føre var enn etter snar".

 

Eg har sett kva listeriainfeksjon kan føre til for eit lite barn, og tenker at det å avstå frå risikomat nokre månader er ein liten pris å betale om det kan spare barnet frå multihandicap. Toxo har eg ikkje erfaring med, men held meg unna risikomat ift det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ein ikkje få styre dette sjølv? Ingen vits i å irritere seg over kva andre puttar i munnen eller ikkje, vel? Å vere hysterisk kan nok fleire her inne kjenne seg att i, både i den eine og den andre samanhengen. Det eg synest er fælt er dei som har katt, og som trur dei må kvitte seg med den eller berre droppar å ta seg av den når dei blir gravide. Du får jo ikkje toxoplasmose av å gi katten mat og kos. Hygiene, som vask av hender og frukt og grønt vil jo minke sannsynlegheten betrakteleg. Og ja, eg veit kva både listeria og toxo kan gjer, men me kan vel ikkje ha fokus på alt gale som KAN skje? Eg levde etter kostholdslinjene då eg var gravid i fjor, og likavel mista me etter 24 veker, så det finst ingen garantiar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med browneyes, har også mista to barn selv om jeg har fulgt gjeldende helseråd. Mitt poeng er at det er forskjell på det vi vet er skadelig(alkohol, nikotin) og det som er potensielt skadelig som disse matvarene( spekemat, oster). Hvis noen vil fordømme folk nord og ned fordi de spiser litt spekemat som gravid, synes jeg bare de er fanatiske og tullete... De kan passe sine egne saker. Og når noen lurer på om de kan spise kokt skinke som har ligget på samme fat som salamien.... Jaja.

Og nei, jeg tror det er like liten sjanse forat jeg skal vinne milliongevinst i Lotto som at jeg skal få toxoplasmoseinfeksjon av en skive salami.Derfor leverer jeg aldri inn lottokupong. Så kan vi ikke bare innse at vi er forskjellig skrudd sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Enig! Å spise normalt, sunt og variert er bra det!

De mat reglene må jo dere ikke følge, det er bare noen som poster for de tror at folk blir sunnere og bedre!

Det er ikke sikkert alt de skriver er sant. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...