Kan ikke spise ditt, kan ikke spise datt!
Skrevet 23 mars 2012 - 14:44
Alt er farlig for fosteret og lite er egentig trygt.
Hvordan var det når våre mødre gikk med oss? Da var det vel færre engsteler og fortsatt sunne barn?
Jeg skjønner at kunnskapen om mat har utviklet seg, men gud bedre til hvilket nivå skal vi ta dette da?
Ser jo at det er mange som "når de først er blitt gravide, skal være så gravide de kan".
Blir bare for dumt for meg når de som følger alle disse "reglene" for mat og drikke ikke tenker på hvor mye annen drit de dytter i trynet av for eksempel godteri, junkfood, snaks og brus.
Tror ikke det er spesielt sunt heller?
Dessuten er lovene og reglene for import og salg av mat her i Norge såppas strenge, at f.eks en medium biff her, lite trolig vil gi barnet ditt noe skade..
All ære til de som greier å ha et variert og sunt kosthold, fremfor kan og kan ikke mentaliteten.
- Heira☆, Sminth, santhe og 9 andre liker dette
Snarvei til forumene
Skrevet 23 mars 2012 - 18:22
Skrevet 23 mars 2012 - 19:19
- Myrsnipa_med_en_av_hver_+?, Happy-Mama:), Rediken og 10 andre liker dette
Gjest_Shanti ♥_*
Skrevet 23 mars 2012 - 19:34
En dyptgående rapport fra det svenske livsmedelverket fra 2008 oppsummerer eksisterende viten om bl.a. toxo i Skandinavia:
I Sverige har ungefär tjugo procent av fåren och fem procent av svinen antikroppar mot T. gondii (Uggla & Lundén 1999). Seroprevalensen är högre hos vuxna svin jämfört med spädgris (Lundén et al 2002).
Om Norge oppsummerer de:
I Norge var på 1990-talet 18 % av lammen seropositiva för T. gondii, och seropositiva lamm påvisades i 44 % av besättningarna (Veterinaerinstituttet 2007). Av slaktsvinen var 2 % positiva. år 2006 var 26 av 50 undersökta får seropositiva (13 av 24 besättningar).
Av 4 300 undersökta hjortdjur var 34 % av rådjuren, 13 % av älgarna, 8 % av hjortarna och 1 % av renarna positiva (Veterinaerinstituttet 2007). Norska studier har också visat att parasiten finns i arktiska miljöer (Svalbard): Nära hälften av
undersökta polarrävar var seropositiva liksom i hög omfattning isbjörnar (Norges veterinaerhøgskole 2008).
Antikroppar = antistoff = seropositive = betyr at de er smittet, altså har de cyster i kjøttet sitt, og cystene dør ikke om du spiser en medium biff.
Så å hevde at alt er så trygt og bra i Norge og at gravide er hysteriske som ikke tror på det, er helt uten vitenskapelig belegg. Dessuten hadde myndighetene neppe frarådet å spise rosa biff dersom det var så trygt og bra. Strenge regler for import og salg forhindrer ikke en naturlig forekommende parasitt. Du bør ha mye kunnskap og guts før du tør å gå imot ekspertenes råd...
http://www.slv.se/sv...ostrad/Gravida/ (under førdjupat informasjon)
- ***Curious***<3juni2012<3, Skautrollet g10+bøllefrø aug12, b77h og 5 andre liker dette
Skrevet 23 mars 2012 - 20:12
At du viser til våre mødre blir bare dumt. Mange flere barn døde både i svangerskap og i krybbedød tidligere, mange av de kunne vært ungått dersom de hadde hatt større kunnskap. Verden går fremover. Min mor røykte da hun var gravid med meg og mine brødre, vi er helt friske...flaks!
- ***Curious***<3juni2012<3, Myrsnipa_med_en_av_hver_+?, Happy-Mama:) og 15 andre liker dette
Skrevet 24 mars 2012 - 23:04
Er så drittlei de som skal være så "kule og avslappet", og som ikke bare driter i retningslinjene, men som faktisk irriterer seg over folk som følger dem...
Jeg har opplevd toxo på nært hold, hadde du gjort det skal jeg love deg at du hadde ombestemt deg.
- Myrsnipa_med_en_av_hver_+? og Lykketroll13 liker dette
Skrevet 24 mars 2012 - 23:45
Det er en grunn til at fødselsdødeligheten har gått drastisk ned de siste årene, og det er uten tvil bevisstheten rundt hva gravide putter i seg.
Det jeg reagerer på er de som overdriver dette til de grader og er livredde for alt de får i seg, og ting utenom matportalens anbefalninger. Når matportalen sier sushi er trygt stoler jeg på det, vil aldri i verden tro at de kommer med slike anbefalninger om det hadde vært noen som helst fare. De har et enormt ansvar, og da er det de kommer med ganske så vanntett. å følge anbefalningene derfra er intet offer i 9 måneder. Også på ferie i Hellas :-)
- bamby, Myrsnipa_med_en_av_hver_+?, MillaLilla og 3 andre liker dette
Følg meg på min blogg:
http://denvoksendemage.blogspot.com/
Skrevet 25 mars 2012 - 00:04
Når det er sagt så følger jeg generelle råd; null alkohol, mindre koffein, jeg røyker ikke og holder meg unna upasteurisert samt rått/speket. Det er nok graden av hvor langt enkelte velger å dra denne strikken som er essensen i innlegget. Klart at ingen ønsker å utsette sitt ufødte barn for noe alvorlig, men vi kan da ikke burde oss inne og spise brød med syltetøy (som jo nok har for mye eller feil sukker/søtning uansett..) i 9 mnd.
Det er farligere å ferdes i trafikken ;-)
- MrsMilla, Lexi_, ulenissen og 13 andre liker dette
Skrevet 25 mars 2012 - 08:13
- Lexi_, Scaniabusslastebilmjau og Hjertefru liker dette
Skrevet 25 mars 2012 - 08:56
Dette innlegget har blitt redigert av magica fra tryll: 25 mars 2012 - 09:02
- anna_duck, Myrsnipa_med_en_av_hver_+?, optimist77 og 3 andre liker dette
Skrevet 25 mars 2012 - 09:47
Min lege sier at rådene er europeiske og siden vi har så god matkontroll i Norge er det lov å vise litt fornuft. Kjøtt fra ku/okse er det tryggeste, og det er ikke meldt inn toxoplasmose i det på veldig mange år. Jeg spiser rødt oksekjøtt. På restaurant er jeg mer tilbakeholden, der vet du ikke hvor maten kommer fra. Vilt, særlig rådyr, har mye toxoplasmose, og man må se til at kjøttet enten har vært frosset før det stekes, eller det må stekes helt gjennom dersom det er ferskt. Spekemat fra store slakterier skal det maks uflaks til at er farlig og da er lam farligere enn gris, jeg har latt være å spise det. Det er jo noe nytt at man ikke kan spise myke oster som er laget av pasteurisert melk, og det er fordi de ikke vet helt. Men man kan i det minste velge høng brie eller blåmuggost basert på pasteurisert melk hvis man varmer det opp til 100 grader i en pastasaus eller på pizza, sier folk og det har jeg valgt å stole på. Jeg syns myndighetene er litt dårlige til å skille mellom fyfy og generelle anbefalinger.... Fransk ost og vilt og spekemat, alkohol og røyk er ikke bra, men de slenger alltid på - og btw så burde du spise masse fiber og grønnsaker og ikke drikke mye melk og juice og forresten ikke koffein eller lettprodukter. Og da blir det vanskelig for folk å skille mellom hva som er farlig og hva som bare er generelle kostholdsråd som gjelder for hele befolkningen....
Det er greit nok med toxo bakterien, men listeria finnes også i kjøtt og upasteurisert melk, denne bakterien overlever fryseren og dør kun ved høy tempratur.
Skrevet 25 mars 2012 - 10:03
Jeg spiste ferskt fenalår i jula, jeg spiser røyka laks og jeg drikker cola zero!
Men jeg holder meg unna alkohol og nikotin, noe jeg synes er en selvfølge.
Alt med måtehold, og du spiser jo ikke av den gamleste maten du finner!
- Hjertefru liker dette
Skrevet 25 mars 2012 - 15:42
Skrevet 25 mars 2012 - 17:43
Derfor synes jeg at de skal få lov til å være litt hysteriske den peroiden de går gravide.
Jeg har full forståelse for at mange er redde og spør om masse rart, og jeg tenker at man kan jo velge selv hva man vil lese av innlegg........
- Dr. Grey liker dette
Skrevet 27 mars 2012 - 14:58
Drikker ikke kaffe, te, cola eller annet med koffein, evt. en liten kopp i helgene, og følger kostholdsråd til punkt og prikke.
Hvorfor?
ikke fordi jeg syns det er fantastisk festlig å fremstå som hverken overnervøs eller hysterisk, men rett og slett fordi jeg har kjempet i over tre år for spiren min, og vært gjennom to SA.
Så JA jeg er hysterisk, overnervøs og tar hensyn til meg selv og den lille på alle måter, og det har jeg tenkt å fortsette med!
- b77h og charliie liker dette
Skrevet 27 mars 2012 - 20:09
Det er faktisk bare 9 måneder av livet, hva så om man ikke vil spise div oster og annen mat? Hvis man følger reglene på matportalen så er det fortsatt mye annen mat og pålegg man kan spise. Selv følger jeg reglene, bortsett fra at jeg spiser litt spekemat. Men vil ikke betegne meg selv som hysterisk.
Og før i "gamle dager" var det kanskje mindre engstelse og folk spiste hva de ville, men som det står over her, det var også mye flere tilfeller at dødfødsler og krybbedød. Så kanskje ikke der er så dumt å ville være litt forsiktig og ligge unna en viss mat i 9måneder, hvis man kan forhindre nettopp det?
Men for min del må du gjerne proppe trynet fult av røkelaks, muggost, og blåskjell
- ulenissen liker dette
Skrevet 27 mars 2012 - 20:15
Resultatet var at hun fikk toxoplasmose og måtte gjennom et sant helvete, tross alt gikk alt bra med babyen.
Uansett ble det ble en dyr lærepenge for henne!
- ulenissen liker dette
Følg meg på min blogg:
http://denvoksendemage.blogspot.com/
Skrevet 27 mars 2012 - 20:24
ikkje for at eg tror babyen blir akutt sjuk om eg spiser det men hadde ikkje tatt sjangsen. mulig det er overdriving. men det får det heller bare vere ett par mnd til
Skrevet 27 mars 2012 - 21:06
- :o) :o) :o), ulenissen, TurboJenny87 og 3 andre liker dette
Skrevet 28 mars 2012 - 10:49
- gutt11spire12 liker dette