Gå til innhold

Kan ikke spise ditt, kan ikke spise datt!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg må bare si at jeg irriterer meg grenseløst over de hysteriske vordende mødrene som ikke skal spise eller drikke en verdens ting.

Alt er farlig for fosteret og lite er egentig trygt.

Hvordan var det når våre mødre gikk med oss? Da var det vel færre engsteler og fortsatt sunne barn?

 

Jeg skjønner at kunnskapen om mat har utviklet seg, men gud bedre til hvilket nivå skal vi ta dette da?

 

Ser jo at det er mange som "når de først er blitt gravide, skal være så gravide de kan".

Blir bare for dumt for meg når de som følger alle disse "reglene" for mat og drikke ikke tenker på hvor mye annen drit de dytter i trynet av for eksempel godteri, junkfood, snaks og brus.

Tror ikke det er spesielt sunt heller?

 

Dessuten er lovene og reglene for import og salg av mat her i Norge såppas strenge, at f.eks en medium biff her, lite trolig vil gi barnet ditt noe skade..

 

All ære til de som greier å ha et variert og sunt kosthold, fremfor kan og kan ikke mentaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ganske enig me deg der.... selvfølgelig er det noen ting man ikke skal spise, men noe kan også spises men kanksje litt mindre enn før... Jeg har også en venninne som også er gravid som ser dumt på meg når jeg drikker ett par kopper kaffe etter hverandre... eller hvis jeg sier jeg drikker mye brus... Hun selv er hysterisk og spiser ikke sukker osv.... Tror ingen bebis i magen tar skade av normal kost!! Min må tåle kaffe og brus og sukker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig holder jeg meg unna alt som er "fy" mat på matportalen, og jeg vil ikke ha i meg søtstoff, koffein er jo greit opp til den grensen som er satt. Grunnen til at jeg er så "streng" er fordi jeg ikke vil ta noen sjanser, det er kun 9 måneder og hvis det er til fordel for babyen i magen min, så synes jeg det er ganske lett å unngå "farlige ting", det kan jeg jo bare spise seinere.. Men andre får gjøre akkurat hva de vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shanti ♥

"Dessuten er lovene og reglene for import og salg av mat her i Norge såppas strenge, at f.eks en medium biff her, lite trolig vil gi barnet ditt noe skade.."

 

En dyptgående rapport fra det svenske livsmedelverket fra 2008 oppsummerer eksisterende viten om bl.a. toxo i Skandinavia:

 

I Sverige har ungefär tjugo procent av fåren och fem procent av svinen antikroppar mot T. gondii (Uggla & Lundén 1999). Seroprevalensen är högre hos vuxna svin jämfört med spädgris (Lundén et al 2002).

 

Om Norge oppsummerer de:

I Norge var på 1990-talet 18 % av lammen seropositiva för T. gondii, och seropositiva lamm påvisades i 44 % av besättningarna (Veterinaerinstituttet 2007). Av slaktsvinen var 2 % positiva. år 2006 var 26 av 50 undersökta får seropositiva (13 av 24 besättningar).

 

Av 4 300 undersökta hjortdjur var 34 % av rådjuren, 13 % av älgarna, 8 % av hjortarna och 1 % av renarna positiva (Veterinaerinstituttet 2007). Norska studier har också visat att parasiten finns i arktiska miljöer (Svalbard): Nära hälften av

undersökta polarrävar var seropositiva liksom i hög omfattning isbjörnar (Norges veterinaerhøgskole 2008).

 

Antikroppar = antistoff = seropositive = betyr at de er smittet, altså har de cyster i kjøttet sitt, og cystene dør ikke om du spiser en medium biff.

 

Så å hevde at alt er så trygt og bra i Norge og at gravide er hysteriske som ikke tror på det, er helt uten vitenskapelig belegg. Dessuten hadde myndighetene neppe frarådet å spise rosa biff dersom det var så trygt og bra. Strenge regler for import og salg forhindrer ikke en naturlig forekommende parasitt. Du bør ha mye kunnskap og guts før du tør å gå imot ekspertenes råd...

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/ (under førdjupat informasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må iriterer deg til du er grønn for min del. Det er en grunn til at man har gitt råd om kosthold i svangerskapet, det er fordi følgene kan bli alvorlige for de( få) det måtte ramme. At du er villig til å utsette din baby skal ikkje jeg legge meg oppi, jeg velger å følge de rådene som gjelder disse 9mnd, og ellers har jeg et fornuftig kosthold, bestående av sunn hverdagsmat og litt ekstra kos i helgene.

 

At du viser til våre mødre blir bare dumt. Mange flere barn døde både i svangerskap og i krybbedød tidligere, mange av de kunne vært ungått dersom de hadde hatt større kunnskap. Verden går fremover. Min mor røykte da hun var gravid med meg og mine brødre, vi er helt friske...flaks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shanti: klapp, klapp, klapp!!!

Er så drittlei de som skal være så "kule og avslappet", og som ikke bare driter i retningslinjene, men som faktisk irriterer seg over folk som følger dem...

Jeg har opplevd toxo på nært hold, hadde du gjort det skal jeg love deg at du hadde ombestemt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er vanvittig at folk driter i retningslinjene. Jeg har null respekt for de som spiser rått kjøtt, upasteuriserte oster og lignende. Dette er ikke bare deres problem, de utsetter fosteret for potensiell fare og viser en uansvarlighet uten sidestykke.

Det er en grunn til at fødselsdødeligheten har gått drastisk ned de siste årene, og det er uten tvil bevisstheten rundt hva gravide putter i seg.

Det jeg reagerer på er de som overdriver dette til de grader og er livredde for alt de får i seg, og ting utenom matportalens anbefalninger. Når matportalen sier sushi er trygt stoler jeg på det, vil aldri i verden tro at de kommer med slike anbefalninger om det hadde vært noen som helst fare. De har et enormt ansvar, og da er det de kommer med ganske så vanntett. å følge anbefalningene derfra er intet offer i 9 måneder. Også på ferie i Hellas :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i at enkelte er hysteriske. Kan jeg spise leverpostei? Kan jeg spise skinke som lå ved siden av salamien? Jeg stoler ikke på at sushi er trygt, for jeg har lest et sted at det brukes en fisk som... Bla bla bla.

 

Når det er sagt så følger jeg generelle råd; null alkohol, mindre koffein, jeg røyker ikke og holder meg unna upasteurisert samt rått/speket. Det er nok graden av hvor langt enkelte velger å dra denne strikken som er essensen i innlegget. Klart at ingen ønsker å utsette sitt ufødte barn for noe alvorlig, men vi kan da ikke burde oss inne og spise brød med syltetøy (som jo nok har for mye eller feil sukker/søtning uansett..) i 9 mnd.

 

Det er farligere å ferdes i trafikken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sier at rådene er europeiske og siden vi har så god matkontroll i Norge er det lov å vise litt fornuft. Kjøtt fra ku/okse er det tryggeste, og det er ikke meldt inn toxoplasmose i det på veldig mange år. Jeg spiser rødt oksekjøtt. På restaurant er jeg mer tilbakeholden, der vet du ikke hvor maten kommer fra. Vilt, særlig rådyr, har mye toxoplasmose, og man må se til at kjøttet enten har vært frosset før det stekes, eller det må stekes helt gjennom dersom det er ferskt. Spekemat fra store slakterier skal det maks uflaks til at er farlig og da er lam farligere enn gris, jeg har latt være å spise det. Det er jo noe nytt at man ikke kan spise myke oster som er laget av pasteurisert melk, og det er fordi de ikke vet helt. Men man kan i det minste velge høng brie eller blåmuggost basert på pasteurisert melk hvis man varmer det opp til 100 grader i en pastasaus eller på pizza, sier folk og det har jeg valgt å stole på. Jeg syns myndighetene er litt dårlige til å skille mellom fyfy og generelle anbefalinger.... Fransk ost og vilt og spekemat, alkohol og røyk er ikke bra, men de slenger alltid på - og btw så burde du spise masse fiber og grønnsaker og ikke drikke mye melk og juice og forresten ikke koffein eller lettprodukter. Og da blir det vanskelig for folk å skille mellom hva som er farlig og hva som bare er generelle kostholdsråd som gjelder for hele befolkningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske enkelt? Jeg holder meg unna spekemat,gravlaks/røkelaks,rått kjøtt og muggoster/upasteuriserte oster..Drikker meg ikke full og røyker ikke..Er det noe mer`a???

Endret av magica fra tryll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sier at rådene er europeiske og siden vi har så god matkontroll i Norge er det lov å vise litt fornuft. Kjøtt fra ku/okse er det tryggeste, og det er ikke meldt inn toxoplasmose i det på veldig mange år. Jeg spiser rødt oksekjøtt. På restaurant er jeg mer tilbakeholden, der vet du ikke hvor maten kommer fra. Vilt, særlig rådyr, har mye toxoplasmose, og man må se til at kjøttet enten har vært frosset før det stekes, eller det må stekes helt gjennom dersom det er ferskt. Spekemat fra store slakterier skal det maks uflaks til at er farlig og da er lam farligere enn gris, jeg har latt være å spise det. Det er jo noe nytt at man ikke kan spise myke oster som er laget av pasteurisert melk, og det er fordi de ikke vet helt. Men man kan i det minste velge høng brie eller blåmuggost basert på pasteurisert melk hvis man varmer det opp til 100 grader i en pastasaus eller på pizza, sier folk og det har jeg valgt å stole på. Jeg syns myndighetene er litt dårlige til å skille mellom fyfy og generelle anbefalinger.... Fransk ost og vilt og spekemat, alkohol og røyk er ikke bra, men de slenger alltid på - og btw så burde du spise masse fiber og grønnsaker og ikke drikke mye melk og juice og forresten ikke koffein eller lettprodukter. Og da blir det vanskelig for folk å skille mellom hva som er farlig og hva som bare er generelle kostholdsråd som gjelder for hele befolkningen....

 

Det er greit nok med toxo bakterien, men listeria finnes også i kjøtt og upasteurisert melk, denne bakterien overlever fryseren og dør kun ved høy tempratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er enig med deg HI! Men det er ikke sånn at jeg hiver innpå med blodig biff, brie, alkohol osv bare for å motbevise at man kan få friske barn uansett!

 

Jeg spiste ferskt fenalår i jula, jeg spiser røyka laks og jeg drikker cola zero!

 

Men jeg holder meg unna alkohol og nikotin, noe jeg synes er en selvfølge.

 

Alt med måtehold, og du spiser jo ikke av den gamleste maten du finner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listeria er mest aktuelt i ost og derfor spiser ikke jeg upasteurisert ost, og ikke ost som ikke er kokt , som jeg påpekte i innlegget mitt. Det er også aktuelt i pålegg som hat stått lenge og spekemat og derfor spiser jeg ikke det heller, som jeg også skrev.... Så hva korreksjonen fra anonym over er ment å bety vet ikke jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange blir så ivrige fordi de er glade og lykkelige over å være gravide.

Derfor synes jeg at de skal få lov til å være litt hysteriske den peroiden de går gravide.

Jeg har full forståelse for at mange er redde og spør om masse rart, og jeg tenker at man kan jo velge selv hva man vil lese av innlegg........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg er en av de såkalte "hysteriske"...

Drikker ikke kaffe, te, cola eller annet med koffein, evt. en liten kopp i helgene, og følger kostholdsråd til punkt og prikke.

Hvorfor?

ikke fordi jeg syns det er fantastisk festlig å fremstå som hverken overnervøs eller hysterisk, men rett og slett fordi jeg har kjempet i over tre år for spiren min, og vært gjennom to SA.

Så JA jeg er hysterisk, overnervøs og tar hensyn til meg selv og den lille på alle måter, og det har jeg tenkt å fortsette med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha bra lite å gjøre om dagene, hvis du faktisk går å IRRITERER deg grenseløst over hva andre gjør eller ikke gjør.

Det er faktisk bare 9 måneder av livet, hva så om man ikke vil spise div oster og annen mat? Hvis man følger reglene på matportalen så er det fortsatt mye annen mat og pålegg man kan spise. Selv følger jeg reglene, bortsett fra at jeg spiser litt spekemat. Men vil ikke betegne meg selv som hysterisk.

Og før i "gamle dager" var det kanskje mindre engstelse og folk spiste hva de ville, men som det står over her, det var også mye flere tilfeller at dødfødsler og krybbedød. Så kanskje ikke der er så dumt å ville være litt forsiktig og ligge unna en viss mat i 9måneder, hvis man kan forhindre nettopp det? :)

Men for min del må du gjerne proppe trynet fult av røkelaks, muggost, og blåskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av en venninne var sta på at rådene fra matportalen var overdriv og trodde sannsynligheten var liten for at noe skulle skje henne. Hun digger rått kjøtt og spiste biff tartar på en restaurant i Oslo da hun var gravid.

Resultatet var at hun fikk toxoplasmose og måtte gjennom et sant helvete, tross alt gikk alt bra med babyen.

Uansett ble det ble en dyr lærepenge for henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kutta ut kaffe røyk alkohol spekemat ( ekkle oster spiser eg ikkje uansett, samme med rødt kjøtt) og det matportalen sier. føler ikkje at eg ikkje har noe og velge mellom når eg skal spise lenger.. er ikkje kunn speke mat som smaker godt ? er noen mnd av livet er ikkje for alltid..

ikkje for at eg tror babyen blir akutt sjuk om eg spiser det men hadde ikkje tatt sjangsen. mulig det er overdriving. men det får det heller bare vere ett par mnd til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tullmusa83

Sjansen får å få listeria av å spise spekemat er kanskje like stor som sjansen til å vinne første premien i lotto, men er jeg optimist nok til å levere lottokupong er jeg også pesimist nok til å å være forsiktig. Så mens jeg var gravid holdt jeg meg unna fy listen til mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer så mye på de som gir faen i rådene fra matportalen(ikke leger eller jordmødre for de kan jo si hva de vil) og gjør som de vil, for de nekter å være hysteriske og alt er bare bullshit.. Tar det virkelig så mye av dere å holde seg unna i noen mnd? I 8 mnd av et helt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer så mye på de som gir faen i rådene fra matportalen(ikke leger eller jordmødre for de kan jo si hva de vil) og gjør som de vil, for de nekter å være hysteriske og alt er bare bullshit.. Tar det virkelig så mye av dere å holde seg unna i noen mnd? I 8 mnd av et helt liv?

 

Det lurer jeg og på! Er det virkelig så forferdelig å være "hysterisk" i så kort tid av livet? Det er jo bare for å gi barnet i magen de beste forutsetningene! Selv om sjansen for å gjøre barnet sykt fordi man spiser ditt og datt er liten, er det allikvel en sjanse der, og man vil jo aller helst unngå den?? Det er jo ikke sånn at man endrer matvanene for resten av livet heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg irriterer meg grenseløst over de hysteriske vordende mødrene som ikke skal spise eller drikke en verdens ting.

Alt er farlig for fosteret og lite er egentig trygt.

Hvordan var det når våre mødre gikk med oss? Da var det vel færre engsteler og fortsatt sunne barn?

 

Jeg skjønner at kunnskapen om mat har utviklet seg, men gud bedre til hvilket nivå skal vi ta dette da?

 

Ser jo at det er mange som "når de først er blitt gravide, skal være så gravide de kan".

Blir bare for dumt for meg når de som følger alle disse "reglene" for mat og drikke ikke tenker på hvor mye annen drit de dytter i trynet av for eksempel godteri, junkfood, snaks og brus.

Tror ikke det er spesielt sunt heller?

 

Dessuten er lovene og reglene for import og salg av mat her i Norge såppas strenge, at f.eks en medium biff her, lite trolig vil gi barnet ditt noe skade..

 

All ære til de som greier å ha et variert og sunt kosthold, fremfor kan og kan ikke mentaliteten.

Så sant så sant!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje forskjellige grader av hysteri her ute og går....

 

Enig i at mange er kjempehysteriske og det irriterer meg innimellom ja... men man trenger jo heller ikke gå amokkas med biff tartar i et mørkt smug og hyle den ned med tequila :-)

 

Litt sunt vett og matportalen - og man kommer langt.

 

Haha, ei venninne av meg var sjokkert over at jeg spiste salami (nyåpnet), men da hun var over hos oss i jula tok hun jaggu en slurk av mannen sitt vinglass hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva folk irriterer seg over!! Vil noen være forsiktig og følge rådene fra helsemyndighetene er de ansvarsfulle og fornuftige, ikke hysteriske!!! Sier seg selv i grunn.

Man er ikke hysterisk fordi man vil det beste for barnet sitt.

Følger de rådene selv jeg, og klarer meg da fint ut de tingene der noen mnder av livet. Hender jeg har lyst på svolværpostei, men ærlig talt,det er så mye annet å spise!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...